Saab Safir i 1/48
+5
Azgaron
Marlin
Matt_Public
LudvigN
cas
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Saab Safir i 1/48
Jag var nyligen och hälsade på min morbror som är till åren kommen nu. En bit över 80, slaganfall som förlamat högersidan och sånt men knoppen är det inget fel på.
Det var ju han som fick in med i det här träsket en gång i tiden och han tyckte det var så roligt att jag kunde komma och hälsa på. Han hade till och med förberett en liten present i form av den här:
Varför då kan man undra?
Jo, det var ju som så att på den tiden då det begav sig och alla skulle skattskrivas....nej det var nog fel historia.
Slutet 50-tal början 60-tal gör min morbror ett försök att bli fältflygare.
Sånt gjorde man på F5 Ljungbyhed och han hann med att flyga 24 timmar med Safir innan både han och Flygvapnet var överens om att den banan inte var för honom.
På sätt och vis tur för på den tiden var det ju ca 1/3 av varje årskull som strök med i olyckor, åtminstone på lite längre sikt.
Den maskinen han hade mest timmar i var 5 35 så det betyder ju att den måste jag ju göra.
Har ju lite siffror och sånt så det borde ju vara möjligt tänker jag.
Dags att sätta igång med ännu en kortserie-modell alltså, precis när man klarat av en...
Det var ju han som fick in med i det här träsket en gång i tiden och han tyckte det var så roligt att jag kunde komma och hälsa på. Han hade till och med förberett en liten present i form av den här:
Varför då kan man undra?
Jo, det var ju som så att på den tiden då det begav sig och alla skulle skattskrivas....nej det var nog fel historia.
Slutet 50-tal början 60-tal gör min morbror ett försök att bli fältflygare.
Sånt gjorde man på F5 Ljungbyhed och han hann med att flyga 24 timmar med Safir innan både han och Flygvapnet var överens om att den banan inte var för honom.
På sätt och vis tur för på den tiden var det ju ca 1/3 av varje årskull som strök med i olyckor, åtminstone på lite längre sikt.
Den maskinen han hade mest timmar i var 5 35 så det betyder ju att den måste jag ju göra.
Har ju lite siffror och sånt så det borde ju vara möjligt tänker jag.
Dags att sätta igång med ännu en kortserie-modell alltså, precis när man klarat av en...
Senast ändrad av cas den sön jan 07 2024, 10:30, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and LasseThid like this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Kul projekt! Blir det lite after market-prylar också tro? Hade den där modellen en gång. Jag har för mig att jag var lite tveksam kring huven. Hur ser den ut?
LudvigN
Sv: Saab Safir i 1/48
Trevlig present! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Saab Safir i 1/48
LudvigN skrev:Kul projekt! Blir det lite after market-prylar också tro? Hade den där modellen en gång. Jag har för mig att jag var lite tveksam kring huven. Hur ser den ut?
Ja det är ett kul och udda litet projekt det här. Lite AM är på gång, masker och ets skall väl snart vara påväg häråt.
Huven återkommer jag till!
Tack å bock!Matt_Public skrev:Du är en bra karl på så vis. Heja dig!
Marlin skrev:Lycka till Christer.
Jag får fortfarande rysningar av mitt bygge.
/Bosse
Tack Bosse! Det är ju bara en Tarangus av tveksam kvalitet och passform, inte några hemskheter som att montera 250 stenciler på en sidewinder
Azgaron skrev:Trevlig present! Lycka till med bygget!
Håkan
Tack Håkan!
Då skall vi se, vad har vi egentligen här?
Det är inte speciellt många delar som väl är. Lika grovhugget som vanligt dessutom.
Man är liksom med på noterna nu när det Gäller plast från Sword/Classic Airframes/Tarangus. Man vet vad man får liksom...
Utstötartorn på besvärliga ställen?
Jajjamän! Finns en eländig sak i noshjulsbrunnen också. Den blir lite lurig att göra nåt åt...
Huven hade jag också hört var lite smålurig. Det behöver kollas!
Lite tveksam passform mot flygkroppen och framförallt är den för bred!
Slipa huven känns som en dålid idé, och fylla i med spackel är visserligen en standardlösning men det kommer inte bli bra.
Nej, jag stoppar lite plastremsor här istället:
Det tvingar ut kroppsidorna så att huven passar. Gött!
Detta skall ju bli en tresitsig B. Då är det vissa saker man måste göra, som att installera en bränsletank i cockpit, och ta bort alla spår efter tankar i vingarna
Det är alltså de där flugskitarna till höger på både över och undervinge som skall slipas bort.
Inga konstigheter med det.
Stolarna är dessutom för C-versionen så man får spackla igen lite öljetter i ryggdynan.
Nå, nu är man igång med den här rackaren!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Gigabyte and Mal like this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Önskar mycket hälsa till morbror..
I övrig kul projekt , safir var alltid en av mina favoriter, den kan man se varje gång man kommer till Ikea i Linköping står och snurrar med propellern.
I övrig kul projekt , safir var alltid en av mina favoriter, den kan man se varje gång man kommer till Ikea i Linköping står och snurrar med propellern.
Sadolf
cas likes this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Bra start på bygget Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
cas likes this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Kul att se en Safir på byggbordet
Som Safirägare i skala 1:1, så har jag tillgång till mycket referenser.
Givetvis finns det en del att justera på Tarangus Safir.
Sidrodret skall vara skränkt/vridet.
Landstället är för kort
Golvet är felplacerad i höjd
Fel fälgar om du vill ha en B-Safir
Om du är intresserad, så har jag gjort nya sidroder.
Det är väl det som syns tydligast och definitivt behöver fixas.
/Henrik Bergman
Som Safirägare i skala 1:1, så har jag tillgång till mycket referenser.
Givetvis finns det en del att justera på Tarangus Safir.
Sidrodret skall vara skränkt/vridet.
Landstället är för kort
Golvet är felplacerad i höjd
Fel fälgar om du vill ha en B-Safir
Om du är intresserad, så har jag gjort nya sidroder.
Det är väl det som syns tydligast och definitivt behöver fixas.
/Henrik Bergman
Henrik Bergman
Azgaron, cas, Marlin, Mal and rsm.gbg like this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Tack för alla tipsen Henrik!
Ett skränkt sidoroder köper jag mer än gärna av dig!
Sänka golvet i cockpit tror jag att jag låter bli, för det är trångt nog, men höja landstället kanske kan gå?
Hur många mm pratar vi om då ?
Hjulen är ju en sorglig syn, så det kanske kan vara värt att cadda upp nya huvudhjul för B-safirer?
Om du har en bra bild på dom så kan jag sätta igång med det över helgerna
B-anpassningen inleds med att ta bort tanklocken och tillhörande ventiler från vingarna:
Sen har ets-arket och maskeringssettet kommit hem också, så då kan man sätta igång mer med cockpit.
Lastnätet är väl kanske lite för regelbundet för en realistisk look, men jag har inget bättre att ta till, och det är bättre än inget alls.
Testmålade lite cockpitfärger när jag ändå var i farten.
Real Colors RAF Interior Grey/green och Tamiya XF-71 Cockpit green (IJN).
RC matchar väldigt bra mot den färdigmålade etsen så det kan man ju alltid hålla sig till.
Å andra sidan brukar grönmålade svenska cockpitar vara väldigt skiftande i vilken grön dom använt på olika ställen så det finns helt klart utrymme för lite variationer!
Framåt och vidare!
Ett skränkt sidoroder köper jag mer än gärna av dig!
Sänka golvet i cockpit tror jag att jag låter bli, för det är trångt nog, men höja landstället kanske kan gå?
Hur många mm pratar vi om då ?
Hjulen är ju en sorglig syn, så det kanske kan vara värt att cadda upp nya huvudhjul för B-safirer?
Om du har en bra bild på dom så kan jag sätta igång med det över helgerna
B-anpassningen inleds med att ta bort tanklocken och tillhörande ventiler från vingarna:
Sen har ets-arket och maskeringssettet kommit hem också, så då kan man sätta igång mer med cockpit.
Lastnätet är väl kanske lite för regelbundet för en realistisk look, men jag har inget bättre att ta till, och det är bättre än inget alls.
Testmålade lite cockpitfärger när jag ändå var i farten.
Real Colors RAF Interior Grey/green och Tamiya XF-71 Cockpit green (IJN).
RC matchar väldigt bra mot den färdigmålade etsen så det kan man ju alltid hålla sig till.
Å andra sidan brukar grönmålade svenska cockpitar vara väldigt skiftande i vilken grön dom använt på olika ställen så det finns helt klart utrymme för lite variationer!
Framåt och vidare!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Marlin and Mal like this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Snyggt Christer.
Det ets setet du använder måste jag komma ihåg ifall jag kommer bygga en Sk50 till.
/Bosse
Det ets setet du använder måste jag komma ihåg ifall jag kommer bygga en Sk50 till.
/Bosse
Marlin
Sv: Saab Safir i 1/48
Snyggt knåpat Christer! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Saab Safir i 1/48
Jag skall plocka ihop lite delar och skicka till dig.
Kostar inget, det är ju snart jul
Återkommer asap.
/Henrik
Kostar inget, det är ju snart jul
Återkommer asap.
/Henrik
Henrik Bergman
cas likes this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Snyggt det där, etsen höjde verkligen det hela många snäpp imo, ska bli jäkligt kul se denna, gillar färglatt
Så fränt m en riktigt gul kärra
Och gult är inte fult
Så fränt m en riktigt gul kärra
Och gult är inte fult
Mal
Sv: Saab Safir i 1/48
Ooh, den där lilla etsade lekhagen skäms då inte för sig.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Saab Safir i 1/48
Ser ut att bli ett fint litet bygge!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Saab Safir i 1/48
Tack skall ni ha, och speciellt Henrik!
Det ramlade ner ett fint litet paket strax innan jul som innehöll de där skränkta rodren:
Jag noterar också att Henrik har lite kontakter, för den här gjutaren är inte vem som helst.
Barracudacast! Jo jag tackar jag!
Sidrodret har tagits bort ifrån plasten och nu skall man bara passa till det hela.
Den skarpsynte ser ju också att det följde med två hjul också. Tydligen skall Sk50B ha en annan fälg än det andra Safirerna, men hittills har jag inte hittat nån bra bild på hur de ser ut, egentligen...
Knåpade ihop cockpit och gav den lite smuts, bara för att det skall se lite mer livfullt ut:
Nosen har också fyllts med en del motvikt, så nu bör kärran stå rätt på marken.
Dags att limma ihop de stora delarna!
Det ramlade ner ett fint litet paket strax innan jul som innehöll de där skränkta rodren:
Jag noterar också att Henrik har lite kontakter, för den här gjutaren är inte vem som helst.
Barracudacast! Jo jag tackar jag!
Sidrodret har tagits bort ifrån plasten och nu skall man bara passa till det hela.
Den skarpsynte ser ju också att det följde med två hjul också. Tydligen skall Sk50B ha en annan fälg än det andra Safirerna, men hittills har jag inte hittat nån bra bild på hur de ser ut, egentligen...
Knåpade ihop cockpit och gav den lite smuts, bara för att det skall se lite mer livfullt ut:
Nosen har också fyllts med en del motvikt, så nu bör kärran stå rätt på marken.
Dags att limma ihop de stora delarna!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Henrik Bergman, Azgaron, Matt_Public, Mal and LudvigN like this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Kul att det flyter på och att det finns goda plast/resinsamariter där ute
LudvigN
Sv: Saab Safir i 1/48
Snyggt jobbat Christer! Fint med fina resindelar också!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Saab Safir i 1/48
Barracudacast! Jo jag tackar jag!
Nja... kanske inte riktigt. Det är jag som gjort gjutningen
Jag brukar spara på gamla gjutblock som jag kan återvända när jag gör egna pluggar och formar.
Hoppas det passar
/Henrik
Henrik Bergman
Azgaron and cas like this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Det blev ett fint innankråm!
Hedersknyffligt av Henrik att bistå med tillbehör!
Hedersknyffligt av Henrik att bistå med tillbehör!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Henrik Bergman likes this post
Sv: Saab Safir i 1/48
Henriks vackra sidoroder är ganska mycket tunnare än fenan, så den fick slipas ner en hel del för att matcha
Stabben är dock ganska optimistiskt konstruerad med väldigt korta styrklackar, för grunda styrhål i kroppen och en bom för höjdrodret som skall passa mot andra sidan.
Karvade bort bommen helt och hållet och ersatte med en bit plaststav som fick rätt längd istället.
Passade också på att gröpa ur styrhålen också, så att det gick att trycka in allt. Passformen är inte den bästa...
Till slut så fick man ihop hela akterpartiet!
Puh!
Efter den persen fick det hela vila en stund innan undervingen trycktes på plats.
Det är inte helt rätt att få allt rakt, eller ens glipfritt men att limma i omgångar hjälper mycket!
Såna här kortseriemodeller är ju ökända för att få riktigt tjocka vingbakkanter och det är nästintill omöjligt att slipa till rätt form.
Kom dock på ett knep! Om man tar ett böjd knivblad och skrapar precis framför kanten så kan man holka ur hela området så att det blir lättare att få till en tunnare kant!
Alltid karaktärsdanande att göra, och sen kan man slipa till det lite till för att få till det sista.
För att få plats övervingarna så är det mycket bättre att göra det efter att undervingen är på plats!
Kan man dessutom också undvika att bygga ihop och göra färdigt cockpit så blir det ännu enklare.
Man behöver göra så mycket klämmande med mini-tvingarna och allt det så med cockpiten på plats och huven på så kommer det inte gå.
Så ja! Nu tror jag nog att jag har besegrat det värsta
Stabben är dock ganska optimistiskt konstruerad med väldigt korta styrklackar, för grunda styrhål i kroppen och en bom för höjdrodret som skall passa mot andra sidan.
Karvade bort bommen helt och hållet och ersatte med en bit plaststav som fick rätt längd istället.
Passade också på att gröpa ur styrhålen också, så att det gick att trycka in allt. Passformen är inte den bästa...
Till slut så fick man ihop hela akterpartiet!
Puh!
Efter den persen fick det hela vila en stund innan undervingen trycktes på plats.
Det är inte helt rätt att få allt rakt, eller ens glipfritt men att limma i omgångar hjälper mycket!
Såna här kortseriemodeller är ju ökända för att få riktigt tjocka vingbakkanter och det är nästintill omöjligt att slipa till rätt form.
Kom dock på ett knep! Om man tar ett böjd knivblad och skrapar precis framför kanten så kan man holka ur hela området så att det blir lättare att få till en tunnare kant!
Alltid karaktärsdanande att göra, och sen kan man slipa till det lite till för att få till det sista.
För att få plats övervingarna så är det mycket bättre att göra det efter att undervingen är på plats!
Kan man dessutom också undvika att bygga ihop och göra färdigt cockpit så blir det ännu enklare.
Man behöver göra så mycket klämmande med mini-tvingarna och allt det så med cockpiten på plats och huven på så kommer det inte gå.
Så ja! Nu tror jag nog att jag har besegrat det värsta
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Mal like this post
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet