Revell Henschel 129B2 1/72
+3
T-34
Azgaron
dm4
7 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Revell Henschel 129B2 1/72
Riktigt rackarns snyggt!
Kanske att någon av oss har dekaler som kan tänkas passa annars tror jag säkert att du lätt klarar av att måla nationalitetsbeteckningarna!
@ Janne: Om du kikar i första inlägget så finns det nog ett litet problem med att använda dekalerna som mallar................ dom verkar saknas.
// Johan
Kanske att någon av oss har dekaler som kan tänkas passa annars tror jag säkert att du lätt klarar av att måla nationalitetsbeteckningarna!
@ Janne: Om du kikar i första inlägget så finns det nog ett litet problem med att använda dekalerna som mallar................ dom verkar saknas.
// Johan
johan r
Johan R skrev:Riktigt rackarns snyggt!
// Johan
Ahaaaaaa
så går det när man inte är uppmärksam
Janne.S- Moderator
Mycket snyggt målat Dm4!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar!
Har lite dekaler från mina två tidigare airfix byggen men eftersom de blev så silvriga och fina vill jag inte använda dem på denna maskin. Men som Janne skrev, kan ju använda dem som mallar, bra tips!
Dekalmålning blir nästa helgs övningar..
Mvh
Har lite dekaler från mina två tidigare airfix byggen men eftersom de blev så silvriga och fina vill jag inte använda dem på denna maskin. Men som Janne skrev, kan ju använda dem som mallar, bra tips!
Dekalmålning blir nästa helgs övningar..
Mvh
dm4
Har börjat måla dit märken och dekaler, först blev det mycket maskande, dvs någon timme eller två, sedan färg, resultatet nedan..
F'et var hyffsat svårt, fick först maska på frihand och sedan måla vitt. Efter det maskade jag sidorna av F'et med 0,4 mm tejp och målade rött. 'Tank' scoren på rodret var lättare
Dekaler följer..
Mvh
F'et var hyffsat svårt, fick först maska på frihand och sedan måla vitt. Efter det maskade jag sidorna av F'et med 0,4 mm tejp och målade rött. 'Tank' scoren på rodret var lättare
Dekaler följer..
Mvh
dm4
Det där löste du väldigt fint!
Den här skulle jag mer än gärna se IRL någon gång
Jocke
Den här skulle jag mer än gärna se IRL någon gång
Jocke
JOooCKE
Snyggt Jag gjorde likadant med finska hakkors på en STUG III.
Kankse fel tidpunkt att nämna det, men det finns tomma dekalark att köpa...och man kan blåsa olika färger på filmen och skära ut stripes och sätta på dom som vanliga dekaler
Kankse fel tidpunkt att nämna det, men det finns tomma dekalark att köpa...och man kan blåsa olika färger på filmen och skära ut stripes och sätta på dom som vanliga dekaler
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Snyggt Jag gjorde likadant med finska hakkors på en STUG III.
Jepp, lite sent men skall komma ihåg det nästa gång. Dock fick jag tag på insignias från Eagle som jag nu lagt på..
Men efter ha sett resultatet skulle jag nog målat istället, iaf de insignias som är genomskinliga. Fick en stygg missfärgning på vänster sida, en ljus ton bakom dekalen.
Mvh
dm4
Tackar JOooCKE och Caverö, men snyggbygge vet jag inte om det är, alla skavanker försvinner så fint på bild
En bra bit kvar innan allt är färdigt, finns gott om tid att sabba denna modell, återkommer..
Mvh
En bra bit kvar innan allt är färdigt, finns gott om tid att sabba denna modell, återkommer..
Mvh
dm4
Det gör inte modellen mindre snygg!
Jag tycker du går från klarhet till klarhet!
Lite vädring på den och den blir riktigt riktigt bra!
Jag tycker du går från klarhet till klarhet!
Lite vädring på den och den blir riktigt riktigt bra!
Janne.S- Moderator
Nästa Klar! ( har bara lite småplock kvar)
Blev inte helt lyckad, mycket kladd det sista och ingen riktig trovärdig chippning, men jag gör ett nytt bättre försök nästa gång (hoppas jag..).
Lite bilder..
Det som inte framgår av bilderna är den 'solblekning' jag lade till det sista, blev faktiskt mycket bättre än jag trodde. Dvs ljusare partier på panelerna samt att jag som sista lager lade ett filer av ljusbrun ton över hela modellen. Innebar även att de vita partierna blev lite 'bruna' vilket förstärke intrycket av att den använts. För övrigt har jag nu lärt mig att att med nästa modell torka rent huven INVÄNDIGT innan limmning samt att lägga ett SVART lager på huven innan riktiga färgen
Mvh
Blev inte helt lyckad, mycket kladd det sista och ingen riktig trovärdig chippning, men jag gör ett nytt bättre försök nästa gång (hoppas jag..).
Lite bilder..
Det som inte framgår av bilderna är den 'solblekning' jag lade till det sista, blev faktiskt mycket bättre än jag trodde. Dvs ljusare partier på panelerna samt att jag som sista lager lade ett filer av ljusbrun ton över hela modellen. Innebar även att de vita partierna blev lite 'bruna' vilket förstärke intrycket av att den använts. För övrigt har jag nu lärt mig att att med nästa modell torka rent huven INVÄNDIGT innan limmning samt att lägga ett SVART lager på huven innan riktiga färgen
Mvh
dm4
Mycket trevligt!
Att lägga ett "filter" är himla smart då alla ytorna, vare sig med dekaler eller andra färger, får en likartad ton och vädring. Målningen blir lite mer homogen och färgerna flyter in i varandra på ett bättre sätt.
Något som många glömmer på sina byggen är att dekaler ska vara lika vädrade som ytan, såvida de inte är nymålade givetvis.
Din inlärningskurva står lodrätt uppåt!
Att lägga ett "filter" är himla smart då alla ytorna, vare sig med dekaler eller andra färger, får en likartad ton och vädring. Målningen blir lite mer homogen och färgerna flyter in i varandra på ett bättre sätt.
Något som många glömmer på sina byggen är att dekaler ska vara lika vädrade som ytan, såvida de inte är nymålade givetvis.
Din inlärningskurva står lodrätt uppåt!
Janne.S- Moderator
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Henschel HS129B-2. 1/48
» Henschel HS-129B-2 Hasegawa 1/48
» Dragon 6303 King Tiger Henschel Turret
» Me 262 A-1a (Revell, 1/72)
» Bf 109 G-10, Revell 1/48
» Henschel HS-129B-2 Hasegawa 1/48
» Dragon 6303 King Tiger Henschel Turret
» Me 262 A-1a (Revell, 1/72)