Funderar på en andra luftpicka
+4
Mal
Matt_Public
LudvigN
Marlin
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Funderar på en andra luftpicka
Hejsan.
Sitter och kollar efter en andra luftpicka.
Inget fel på min Grex, men jag kan inte göra riktigt tunna linjer med den.
Har sneglat lite på en H&S Infinity.
Alfa har en combo med 0,15 och 0,4mm nål.
INFINITY CRPLUS TWO IN ONE, (0.15 + 0.4 NOZZLE, 2 + 5 ML CUP)
https://www.alfahobby.se/infinity-crplus-two-in-one
Lite dyrare än min Grex, men inte med mycket.
Är H&S bra
Och kan man skriva skrivstil med den?
/Bosse
Sitter och kollar efter en andra luftpicka.
Inget fel på min Grex, men jag kan inte göra riktigt tunna linjer med den.
Har sneglat lite på en H&S Infinity.
Alfa har en combo med 0,15 och 0,4mm nål.
INFINITY CRPLUS TWO IN ONE, (0.15 + 0.4 NOZZLE, 2 + 5 ML CUP)
https://www.alfahobby.se/infinity-crplus-two-in-one
Lite dyrare än min Grex, men inte med mycket.
Är H&S bra
Och kan man skriva skrivstil med den?
/Bosse
Marlin
Sv: Funderar på en andra luftpicka
Har haft min Ultra i en herrans massa år och är helnöjd. Det här HS budgetvariant så jag bara tänka mig hur bra den där är
LudvigN
Marlin and Noobson like this post
Ytterligare ett tillfälle där det tycks vara oklart hurvida ens inlägg är till verklig hjälp. Någon annan och bättre rustad lär dock ansluta till tråden inom kort; jag tillåter mig att svamla lite välment till dess.
Jag kan inte yttra mig om Infinity-modellen, men jag är toknöjd med min H&S Evolution. Å ena sidan är skrivstil definitivt möjligt (redan med 0,2-nål), men just min piktur var å andra sidan aldrig mycket att stå efter. Att måla kamouflage på frihand är hursomhelst lätt inom det rimligas gräns, även i skala 1/72.
Jag kan inte yttra mig om Infinity-modellen, men jag är toknöjd med min H&S Evolution. Å ena sidan är skrivstil definitivt möjligt (redan med 0,2-nål), men just min piktur var å andra sidan aldrig mycket att stå efter. Att måla kamouflage på frihand är hursomhelst lätt inom det rimligas gräns, även i skala 1/72.
Matt_Public- Master of DNF
cas, Marlin and Mal like this post
Tackar mina Herrar.
Finlir och figurer är det jag mest ht tänkt mig att använda den till.
Jag kör min Grex med en 0,3 nål just ju.
Kommer sätta i 0,2 nålen i den när jag kommer lite längre fram i mitt metall målande på Flanker och se om det blir bättre.
/Bosse
Finlir och figurer är det jag mest ht tänkt mig att använda den till.
Jag kör min Grex med en 0,3 nål just ju.
Kommer sätta i 0,2 nålen i den när jag kommer lite längre fram i mitt metall målande på Flanker och se om det blir bättre.
/Bosse
Marlin
Mal likes this post
Hey.
Har faktiskt båda två, som jag använder, det är lite komsi komsa, de är likvärdiga och jävligt fina sprutor båda två.
Har själv tossat delar mellan dem, och oja, supernöjd.
Så vilket du än väljer H&S Infinity eller EVO kommer inte spela någon roll för dig om du inte testat andra innan.
Stort plus är gott om reservdelar, nålar, munstycken etc....
har själv en hel del till dem, olika nålar och munstycken, även reservdelar.
Har dock inte kört på andra fabrikat innan, min första var en H&S Infinity+ (lite extra).
Den största skillnaden mot EVO är att du kan låsa Infinity med knapptryck (som en kulspetspenna) för färgmängd (dra bakåt) om manb nu vill ha en säkerhet, men kan säga jag kör m inget av dem, de är jämnbördiga, inget snack om saken IMO,
kör ena med 0,2 och andra med 0,4.
Rekomendation ta en som har båda nålarna o munstycken se vad som passar dig, och tänk på en sak alla färger går inte genom en 0,2, ex Primer.....kloggar ihop sig snabbt, har erfarenhet av Vallejo, där sket det sig dock med deras tidiga färgewr, med Tamiyas flawless, men som sagt det är vad som passar byggaren.
Summerat så tror jag du kommer bli nöjd oavsett, jäkligt fina sprutor.
Note, jäklar vad dyra de har blivit sen jag köppte mina.
Har faktiskt båda två, som jag använder, det är lite komsi komsa, de är likvärdiga och jävligt fina sprutor båda två.
Har själv tossat delar mellan dem, och oja, supernöjd.
Så vilket du än väljer H&S Infinity eller EVO kommer inte spela någon roll för dig om du inte testat andra innan.
Stort plus är gott om reservdelar, nålar, munstycken etc....
har själv en hel del till dem, olika nålar och munstycken, även reservdelar.
Har dock inte kört på andra fabrikat innan, min första var en H&S Infinity+ (lite extra).
Den största skillnaden mot EVO är att du kan låsa Infinity med knapptryck (som en kulspetspenna) för färgmängd (dra bakåt) om manb nu vill ha en säkerhet, men kan säga jag kör m inget av dem, de är jämnbördiga, inget snack om saken IMO,
kör ena med 0,2 och andra med 0,4.
Rekomendation ta en som har båda nålarna o munstycken se vad som passar dig, och tänk på en sak alla färger går inte genom en 0,2, ex Primer.....kloggar ihop sig snabbt, har erfarenhet av Vallejo, där sket det sig dock med deras tidiga färgewr, med Tamiyas flawless, men som sagt det är vad som passar byggaren.
Summerat så tror jag du kommer bli nöjd oavsett, jäkligt fina sprutor.
Note, jäklar vad dyra de har blivit sen jag köppte mina.
Mal
Azgaron and Matt_Public like this post
Ja, priserna har gått upp ordentligt!
Jag har en H&S EVO sedan många år och är jäkligt nöjd med den, funderar lite på att uppgradera till en Infinity snart, inte för att EVO´n inte funkar utan för ren bekvämlighet att ha två sprutor!
Framförallt är EVO´n väldigt lätt att göra ren och underhålla och priserna på reservdelar, nålar, packningar är lätta att få tag på och de kostar inte skjortan.
Som Mal säger, grov primer (typ Alclad Microfiller) fordrar en lite större nål, man byter hela framstycket, det är enkelt gjort på ett par minuter.
Stefan
Jag har en H&S EVO sedan många år och är jäkligt nöjd med den, funderar lite på att uppgradera till en Infinity snart, inte för att EVO´n inte funkar utan för ren bekvämlighet att ha två sprutor!
Framförallt är EVO´n väldigt lätt att göra ren och underhålla och priserna på reservdelar, nålar, packningar är lätta att få tag på och de kostar inte skjortan.
Som Mal säger, grov primer (typ Alclad Microfiller) fordrar en lite större nål, man byter hela framstycket, det är enkelt gjort på ett par minuter.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Marlin likes this post
Tack Stefan.
Tror jag har bestämt mig nu.
En H&S Infinity blir det när nästa 1/5 del av arvet kommer.
Kommer dra ner på inköpen av nya byggsatser, och koncentrera mig på det jag har och det jag behöver för att bygga dem.
Och så ska byggbordet bli klart.
Man lär ju knappast bygga så mycket i 125 års åldern.
/Bosse
Tror jag har bestämt mig nu.
En H&S Infinity blir det när nästa 1/5 del av arvet kommer.
Kommer dra ner på inköpen av nya byggsatser, och koncentrera mig på det jag har och det jag behöver för att bygga dem.
Och så ska byggbordet bli klart.
Man lär ju knappast bygga så mycket i 125 års åldern.
/Bosse
Marlin
Mal and Noobson like this post
Hej!
Jag har köpt Infinity CR plus med 0,2 munstycke för ca 2 år sedan.
Helt fantastisk kvalite.
Men ärligt talat hade ett h-te med den , fick juckla med nålar och munstycke, ständiga problem med färg som torkar på nålen.
En sak mycket viktig att nämna att jag använder vallejo färg akryl och de är kända att torka på nålen.
I mitt fall var det skadat munstycket out of the box.
När köpte andra uppsättning så fick jag ett nål som var konstig.
Slutligen hur det går med min målning kan man se på mina byggda modeller.
Men det var långt väg innan jag fick acceptabla resultat och jag kör nu med egenslippad nål-
Jag säger inte att ALLA HS har problem- det jag säger att jag hade otur plus att jag fick ingen hjälp från tillverkare.
De bara vände på ryggen och jag VET att min munstycke var paj från början.
Numera ser jag att de TESTAR och lämnar testlappen i boxen- de har inte gjort det förut.
INGEN svar om det gäller garantiservice. Jag fick istället hjälp från svensk försäljare och kudos för det.
Problem med HS är att munstycket är extrem ömtålig, och när skadat så resulterar det i olika slags problem- Och det ingen garanti på munstycke bara köpa nya.
Munstycke är en kon av mässing som är pressad och den är så mjuk i utgående ändan Du kan bokstavligen skada den med att pressa /justera nålen för hård då blir den större i öppningen...
Tappar man den i golvet och landar den på spetsen då är det också katastrof. De kostar ett par hundra spänn så inte billigt.
De är lätta att byta dock.
Också kvaliten på reservdelar i mitt fall var varierande.
En annan sak på HS är okänslig trigger, men det kan man lätt fixa med extra packningar.
Den målar helt fantastiskt NÄR den målar.
I dagens läge med fix så målar min finemang , men jag kan inte måla detalj i den nivån som man skulle förvänta sig från så dyr och precis tillverkad spruta.
Skulle Du köpa den så rekommenderar jag direkt: Köpa hållare och rengöringskärl, plus rengöringsvätska.
Rengöra efter varje färg.
Var försiktig när Du behöver demontera , man kan pressa sönder munstycket med nålen om man trycker för hårt vid montering tillbaka.
Man ska helst spruta ren med rengöring än plocka isär och ihop allt i onödan.
Kvaliten på tillverkning annars är toppen och den håller.
Min fick bara 2 märke i koppen där belägring har skadats lite annars ser ut som ny efter 2 års nästan daglig användning.
Skulle jag köpa en ny spruta nu så går jag på en dyrare Iwata , inte för att jag är övertygat om den är överlägsen, snarare jag vill jämföra med H&S.
Hoppas Du hittar en spruta som inte krånglar som min har gjort...
Jag har köpt Infinity CR plus med 0,2 munstycke för ca 2 år sedan.
Helt fantastisk kvalite.
Men ärligt talat hade ett h-te med den , fick juckla med nålar och munstycke, ständiga problem med färg som torkar på nålen.
En sak mycket viktig att nämna att jag använder vallejo färg akryl och de är kända att torka på nålen.
I mitt fall var det skadat munstycket out of the box.
När köpte andra uppsättning så fick jag ett nål som var konstig.
Slutligen hur det går med min målning kan man se på mina byggda modeller.
Men det var långt väg innan jag fick acceptabla resultat och jag kör nu med egenslippad nål-
Jag säger inte att ALLA HS har problem- det jag säger att jag hade otur plus att jag fick ingen hjälp från tillverkare.
De bara vände på ryggen och jag VET att min munstycke var paj från början.
Numera ser jag att de TESTAR och lämnar testlappen i boxen- de har inte gjort det förut.
INGEN svar om det gäller garantiservice. Jag fick istället hjälp från svensk försäljare och kudos för det.
Problem med HS är att munstycket är extrem ömtålig, och när skadat så resulterar det i olika slags problem- Och det ingen garanti på munstycke bara köpa nya.
Munstycke är en kon av mässing som är pressad och den är så mjuk i utgående ändan Du kan bokstavligen skada den med att pressa /justera nålen för hård då blir den större i öppningen...
Tappar man den i golvet och landar den på spetsen då är det också katastrof. De kostar ett par hundra spänn så inte billigt.
De är lätta att byta dock.
Också kvaliten på reservdelar i mitt fall var varierande.
En annan sak på HS är okänslig trigger, men det kan man lätt fixa med extra packningar.
Den målar helt fantastiskt NÄR den målar.
I dagens läge med fix så målar min finemang , men jag kan inte måla detalj i den nivån som man skulle förvänta sig från så dyr och precis tillverkad spruta.
Skulle Du köpa den så rekommenderar jag direkt: Köpa hållare och rengöringskärl, plus rengöringsvätska.
Rengöra efter varje färg.
Var försiktig när Du behöver demontera , man kan pressa sönder munstycket med nålen om man trycker för hårt vid montering tillbaka.
Man ska helst spruta ren med rengöring än plocka isär och ihop allt i onödan.
Kvaliten på tillverkning annars är toppen och den håller.
Min fick bara 2 märke i koppen där belägring har skadats lite annars ser ut som ny efter 2 års nästan daglig användning.
Skulle jag köpa en ny spruta nu så går jag på en dyrare Iwata , inte för att jag är övertygat om den är överlägsen, snarare jag vill jämföra med H&S.
Hoppas Du hittar en spruta som inte krånglar som min har gjort...
Sadolf
Marlin and LudvigN like this post
Tack Sadolf.
Nu fick jag lite att fundera på.
/Bosse
Nu fick jag lite att fundera på.
/Bosse
Marlin
Sadolf likes this post
Tråkigt att Sadolf haft så mycket problem med sin H&S. Själv har jag haft min Evolution i snart 20 är. Visst har fått byta lite packningar och munstycken under åren. Men ser det mer som service, som med bilen. Kan hålla med om att den inte är så förtjust i tjocka akrylfärger som till exempel Vallejo. Men jag som sprutar Gunzes färger och mer och mer AK interactive real color har inte haft några som helst problem. Jag kör t.o.m Mr. Surfacer 1500 genom sprutan utan problem. Bara du sköter rengöringen är det inga problem. Jag använder Kjell och Companys isopropanol (finns i 1 liter flaska), några ml i koppen och kör igenom innan du byter färg. När du är färdig för kvällen, plocka isär allt och rengör ordentligt så får du inga problem. Mellanrumsborstar som du köper på Apoteket funkar perfekt. Tror du blir väldigt nöjd med en H&S. Lycka till!
linusorn
Matt_Public and Marlin like this post
Jag har en H&S Ultra 2in1
Har inte haft så mycket problem. Gör rent med t-röd efter varjefärg plockar isär den snabbt och torkar av allt, sprutar igenom lite vatten och sen vallejos airbrush thinner. Sen innan jag använder den så kör jag med några droppar vallejos airbrushthinner. Jag kanske överkomplicerar allt men går rätt fort
Har inte haft så mycket problem. Gör rent med t-röd efter varjefärg plockar isär den snabbt och torkar av allt, sprutar igenom lite vatten och sen vallejos airbrush thinner. Sen innan jag använder den så kör jag med några droppar vallejos airbrushthinner. Jag kanske överkomplicerar allt men går rätt fort
Noobson
Marlin likes this post
Tack Noobson för informationen.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Noobson likes this post
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet