Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.
+6
Azgaron
Tobias
Zander_Lindstrom
Stefan E
Matt_Public
Marlin
10 posters
Sida 2 av 7
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.
Om det bubblar i koppen så är förmodligen det stopp någonstans eller så drar den tjuvluft någonstans.
Ibland ser man inte alla färgrester för de är så små, har du kollat att munstycket är rent?
Med en ultraljudstvätt borde man väl väl få bort allt elände (jag har aldrig provat en sådan)?
Jag lägger alltid min färgspruta i lite standardförtunning i minst ett dygn så det mjukar upp färgen (med packningar och allt...), är det teflon så klarar dom det.
Glöm inte att göra ren nålen också, efter rengöringen ger jag min färgspruta lite symaskinsolja på nålen och avtryckarventilen (vid packningarna), vi talar om EXTREMT små mängder med olja, vi vill ju inte ha oljan i färgen!
Kör igenom lite förtunning när du är klar för att skölja bort all olja.
Byt alla packningar någon gång per år, de kan spricka utan att det syns (jag är själv dålig på detta, jag byter när det krånglar...), packningarna kan också skadas utan att det syns.
Jag tar aldrig ur packningarna vid rengöringen...
Ursäkta om jag tjatar om saker du redan har koll på, men det är lätt att glömma eller missa och det behövs inte mycket för att det ska krångla.
Om jag kör UMP´s primer under en session så måste jag göra ren sprutan efteråt, därför går alltid sist när jag målar.
Stefan
Ibland ser man inte alla färgrester för de är så små, har du kollat att munstycket är rent?
Med en ultraljudstvätt borde man väl väl få bort allt elände (jag har aldrig provat en sådan)?
Jag lägger alltid min färgspruta i lite standardförtunning i minst ett dygn så det mjukar upp färgen (med packningar och allt...), är det teflon så klarar dom det.
Glöm inte att göra ren nålen också, efter rengöringen ger jag min färgspruta lite symaskinsolja på nålen och avtryckarventilen (vid packningarna), vi talar om EXTREMT små mängder med olja, vi vill ju inte ha oljan i färgen!
Kör igenom lite förtunning när du är klar för att skölja bort all olja.
Byt alla packningar någon gång per år, de kan spricka utan att det syns (jag är själv dålig på detta, jag byter när det krånglar...), packningarna kan också skadas utan att det syns.
Jag tar aldrig ur packningarna vid rengöringen...
Ursäkta om jag tjatar om saker du redan har koll på, men det är lätt att glömma eller missa och det behövs inte mycket för att det ska krångla.
Om jag kör UMP´s primer under en session så måste jag göra ren sprutan efteråt, därför går alltid sist när jag målar.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tobias likes this post
Tack Stefan.
Jag får kolla munstycket när jag kommer hem om det sitter något gunk kvar där.
La en beställning till Steel Model i Italien precis nyss på 4st teflon packningar till, och passade på att köpa 2st 0,3 nålar också.
Kan vara bra att ha det hemma.
O-ringarna missade jag så det får väl bli en komplettering framöver.
Det var just detta som var det största hindret mot att jag skulle gå över till airbrush, men nu har jag ju provat och resultatet blir så mycket bättre än vad jag kan pensla.
Så det är väl bara bryta ihop och komma igen.
Jag kommer inte ha så värst mycket tid att vare sig bygga eller måla denna vecka.
Massor av saker som ska fixas innan Anne och jag åker till England en vecka på lördag förmiddag.
En 22 år försenad bröllopsresa kan man säga.
8 fullspäckade dagar har vi att se fram emot.
4 nätter i York först och besöka Katedralen, Vikinga museet och bara gå runt och titta.
Kanske köpa lite plast, då det faktiskt finns en riktig gammal hederlig hobby butik kvar där.
Sen blir det 4 nätter i London med besök på British Museum, en stadsvandring med guide i Winston Churchills fotspår med besök på Churchills War Rooms, Afternoon tea ska vi också testa, och så avslutar vi hela resan med ett besök på ABBA The Voyage.
/Bosse
Jag får kolla munstycket när jag kommer hem om det sitter något gunk kvar där.
La en beställning till Steel Model i Italien precis nyss på 4st teflon packningar till, och passade på att köpa 2st 0,3 nålar också.
Kan vara bra att ha det hemma.
O-ringarna missade jag så det får väl bli en komplettering framöver.
Det var just detta som var det största hindret mot att jag skulle gå över till airbrush, men nu har jag ju provat och resultatet blir så mycket bättre än vad jag kan pensla.
Så det är väl bara bryta ihop och komma igen.
Jag kommer inte ha så värst mycket tid att vare sig bygga eller måla denna vecka.
Massor av saker som ska fixas innan Anne och jag åker till England en vecka på lördag förmiddag.
En 22 år försenad bröllopsresa kan man säga.
8 fullspäckade dagar har vi att se fram emot.
4 nätter i York först och besöka Katedralen, Vikinga museet och bara gå runt och titta.
Kanske köpa lite plast, då det faktiskt finns en riktig gammal hederlig hobby butik kvar där.
Sen blir det 4 nätter i London med besök på British Museum, en stadsvandring med guide i Winston Churchills fotspår med besök på Churchills War Rooms, Afternoon tea ska vi också testa, och så avslutar vi hela resan med ett besök på ABBA The Voyage.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Grattis till Jubileet!
Jag har aldrig varit i London, men jag har varit i Telford (Birmingham) en gång och då hann vi med ett par fina museer, annars har det varit Skottland för oss.
Men vi har pratat om att åka lite längre söderut också, vi får se.
Jag kom på en sak till som jag brukar göra med färgsprutan...
Det hände att den drog tjuvluft ibland och det bubblade i koppen när jag skulle måla (låter det bekant?).
Då läste jag någonstans att man skulle skruva loss nosen på färgsprutan för att låta packningen där vila utan tryck (ett konstant tryck deformerar packningen) så den kunde svälla upp till normal tjocklek igen.
Så efter varje målningssession och rengöring lossar jag munstycket lite granna (ett par varv bara) innan jag hänger upp den.
Nästa gång skruvar jag bara till det igen och sprutan är färdig att användas.
Sedan jag började med det här tricket har jag aldrig haft problem med bubbling i koppen (ja, undantaget stopp i munstycket pga av grosig färg...)!
Hoppas det löser sig!
Det är bra att ha lite reservdelar hemma, utifall att...
Stefan
Jag har aldrig varit i London, men jag har varit i Telford (Birmingham) en gång och då hann vi med ett par fina museer, annars har det varit Skottland för oss.
Men vi har pratat om att åka lite längre söderut också, vi får se.
Jag kom på en sak till som jag brukar göra med färgsprutan...
Det hände att den drog tjuvluft ibland och det bubblade i koppen när jag skulle måla (låter det bekant?).
Då läste jag någonstans att man skulle skruva loss nosen på färgsprutan för att låta packningen där vila utan tryck (ett konstant tryck deformerar packningen) så den kunde svälla upp till normal tjocklek igen.
Så efter varje målningssession och rengöring lossar jag munstycket lite granna (ett par varv bara) innan jag hänger upp den.
Nästa gång skruvar jag bara till det igen och sprutan är färdig att användas.
Sedan jag började med det här tricket har jag aldrig haft problem med bubbling i koppen (ja, undantaget stopp i munstycket pga av grosig färg...)!
Hoppas det löser sig!
Det är bra att ha lite reservdelar hemma, utifall att...
Stefan
Azgaron likes this post
Tack Stefan.
Senast jag var i London var 1993, så jag tror det har hänt både det ena och det andra där sedan sist.
Att åka snabbtåg melllan London och York ser jag fram emot, framför allt som jag har köpt 1.a Klass biljett där man kan njuta ett glas bubbel till sin resa.
Jag kan ha missat att göra rent munstycket, eller så är det skadat, men jag har ett i reserv så är det bara det är jag snabbt på banan igen.
Och är det nålen så kommer jag ha en ny ganska snart.
Sist jag beställde prylar från Steel Models tog det ca 7 vardagar att få leveransen.
/Bosse
Senast jag var i London var 1993, så jag tror det har hänt både det ena och det andra där sedan sist.
Att åka snabbtåg melllan London och York ser jag fram emot, framför allt som jag har köpt 1.a Klass biljett där man kan njuta ett glas bubbel till sin resa.
Jag kan ha missat att göra rent munstycket, eller så är det skadat, men jag har ett i reserv så är det bara det är jag snabbt på banan igen.
Och är det nålen så kommer jag ha en ny ganska snart.
Sist jag beställde prylar från Steel Models tog det ca 7 vardagar att få leveransen.
/Bosse
Marlin
.Rofl...Matt_Public skrev:Varför lät det där så snuskigt?Mal skrev:[...] fint pärlhalsband i hjulhuset.
Mal
Hejsan.
Lite mer, med betoning på lite, har hänt med min LanceR.
Jag hittade en AAQ-28 Litening III kapsel i en av mina Israeliska F-16 lådor som jag kunde plocka då den inte ska användas till det bygget.
038 by Bosse Persson, on Flickr
Och sen har jag börjat limma fenor på ResKits underbart snygga Python 3 robotar.
20240123_173834 by Bosse Persson, on Flickr
039 by Bosse Persson, on Flickr
Lite lattjo att fotoets delarna är i koppar.
Jag hade en robot klar igår när jag upptäckte att jag hade limmat tre av de bakre fenorna fel, så gör om gör rätt.
Nu blir det troligen ingen mer uppdatering på mer än en vecka för på lördag morgon åker Anne och jag på en kraftigt försenad bröllopsresa till England i 8 dagar.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Lite mer, med betoning på lite, har hänt med min LanceR.
Jag hittade en AAQ-28 Litening III kapsel i en av mina Israeliska F-16 lådor som jag kunde plocka då den inte ska användas till det bygget.
038 by Bosse Persson, on Flickr
Och sen har jag börjat limma fenor på ResKits underbart snygga Python 3 robotar.
20240123_173834 by Bosse Persson, on Flickr
039 by Bosse Persson, on Flickr
Lite lattjo att fotoets delarna är i koppar.
Jag hade en robot klar igår när jag upptäckte att jag hade limmat tre av de bakre fenorna fel, så gör om gör rätt.
Nu blir det troligen ingen mer uppdatering på mer än en vecka för på lördag morgon åker Anne och jag på en kraftigt försenad bröllopsresa till England i 8 dagar.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron and Tobias like this post
Marlin skrev:
Fortsättning följer.....
/Bosse
WoW....
Grattis verkligen kul
Du gillar god mat så gissar på Beef Wellington och Fishn Chips där
och japp vem fasiken har inte limmat fel nångång lol
Mal
Tack Mal.
Fish n Chips kommer det självklart bli, en Beef Wellington kan jag gärna tänka mig.
På söndag har jag bokat bord på ett ställe för en äkta brittisk klassiker, Sunday Roast with roasted potatoes and Yorkshire Pudding.
Inget jag har ätit tidigare, men rostbiff går ju ner alla dagar i veckan.
I London måste man äta indiskt, det är sen gammalt.
/Bosse
Fish n Chips kommer det självklart bli, en Beef Wellington kan jag gärna tänka mig.
På söndag har jag bokat bord på ett ställe för en äkta brittisk klassiker, Sunday Roast with roasted potatoes and Yorkshire Pudding.
Inget jag har ätit tidigare, men rostbiff går ju ner alla dagar i veckan.
I London måste man äta indiskt, det är sen gammalt.
/Bosse
Marlin
Mal and Tobias like this post
Det var mycket krångel med sprutan, så blir det ibland.
Det blir mycket metodisk felsökning ibland..... Jag hade jätte mycket problem med min inkörda spruta plötsligt. Spottadde och fräste tom. med Tamiya färg???
Letade och letade, rngjorde och testade....tji.
Testade med min andra spruta, Samma sak????? Rogontojuuu!
Böjade kolla på kompressorn, inget fel där. Bytte slang. Utan snabbkoppling.....
Det visade sig att en av fjädrarna i snabbkopplingen hamnat lite snett (av sig själv), så luften som kom fram var lite tillräcklig för sprutan.
Det tog väl ett par timmar att hitta felet...
Kämpa på, du vinner!
Ha det gött i Old Blighty!
Det blir mycket metodisk felsökning ibland..... Jag hade jätte mycket problem med min inkörda spruta plötsligt. Spottadde och fräste tom. med Tamiya färg???
Letade och letade, rngjorde och testade....tji.
Testade med min andra spruta, Samma sak????? Rogontojuuu!
Böjade kolla på kompressorn, inget fel där. Bytte slang. Utan snabbkoppling.....
Det visade sig att en av fjädrarna i snabbkopplingen hamnat lite snett (av sig själv), så luften som kom fram var lite tillräcklig för sprutan.
Det tog väl ett par timmar att hitta felet...
Kämpa på, du vinner!
Ha det gött i Old Blighty!
Hejsan.
Dags att återvända till vardagen efter en fantastisk vecka i England.
Nu har jag påbörjat bygget av den Rumänska F-16 också.
Jag kommer använda Kinetics nyare utgåva av F-16AM
Jag har inte byggt denna tidigare så jag kommer hålla koll på vad jag gillar med den och vad som jag inte gillar.
20240124_203502 by Bosse Persson, on Flickr
Först ut av det jag inte gillar är två stora feta utstötsmärken på balkarna till bränsle tankarna.
041 by Bosse Persson, on Flickr
Jag börjar lite bakvänt med denna och med vapenlasten.
Två BRU9 TER's har limmats ihop, och lim ytorna måste slipas för att få dem att gå dikt an mot varandra.
Det blev också en ganska grov fog som efter limmet torkat kunde slipas ren.
042 by Bosse Persson, on Flickr
Samma sak kan sägas om vapenbalkarna.
043 by Bosse Persson, on Flickr
En klar förbättring är bränsle tankarna, mycket bättre detaljer på de nya jämfört med den gamla lådan.
Och klart bättre passform.
Tror nog jag kommer slippa spackla dessa.
044 by Bosse Persson, on Flickr
Något som är en liten miss är att byggsatsen bara kommer med 2st GBU-12.
Lådan innehåller 2 GBU-12 och 2 GBU-49, vilket egentligen är samma bomb, 49:an är en 12:a med GPS sökare tillagd.
Så jag som vill ha 4st GBU-12 på min kärra så får jag sno det andra paret ur en annan låda.
En annan sak med den nya lådan är att Sidewinder robotarna är gjutna i allt för många delar.
Missil kroppen på 9X är i tre delar, och det känns onödigt många för att få till rakt.
Då är den äldre lådan bättre, och jag har en uppsjö 9X kvar från dem som jag kommer använda istället.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Dags att återvända till vardagen efter en fantastisk vecka i England.
Nu har jag påbörjat bygget av den Rumänska F-16 också.
Jag kommer använda Kinetics nyare utgåva av F-16AM
Jag har inte byggt denna tidigare så jag kommer hålla koll på vad jag gillar med den och vad som jag inte gillar.
20240124_203502 by Bosse Persson, on Flickr
Först ut av det jag inte gillar är två stora feta utstötsmärken på balkarna till bränsle tankarna.
041 by Bosse Persson, on Flickr
Jag börjar lite bakvänt med denna och med vapenlasten.
Två BRU9 TER's har limmats ihop, och lim ytorna måste slipas för att få dem att gå dikt an mot varandra.
Det blev också en ganska grov fog som efter limmet torkat kunde slipas ren.
042 by Bosse Persson, on Flickr
Samma sak kan sägas om vapenbalkarna.
043 by Bosse Persson, on Flickr
En klar förbättring är bränsle tankarna, mycket bättre detaljer på de nya jämfört med den gamla lådan.
Och klart bättre passform.
Tror nog jag kommer slippa spackla dessa.
044 by Bosse Persson, on Flickr
Något som är en liten miss är att byggsatsen bara kommer med 2st GBU-12.
Lådan innehåller 2 GBU-12 och 2 GBU-49, vilket egentligen är samma bomb, 49:an är en 12:a med GPS sökare tillagd.
Så jag som vill ha 4st GBU-12 på min kärra så får jag sno det andra paret ur en annan låda.
En annan sak med den nya lådan är att Sidewinder robotarna är gjutna i allt för många delar.
Missil kroppen på 9X är i tre delar, och det känns onödigt många för att få till rakt.
Då är den äldre lådan bättre, och jag har en uppsjö 9X kvar från dem som jag kommer använda istället.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron and Tobias like this post
Bra start på bygget Bosse!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hejsan.
Planen var en långhelg i stugan, men vi valde att stanna hemma så det blev fyra dagar vid byggbordet istället.
Vi kan fortsätta med vad jag inte gillar med Kinetics nya utgåva.
Varför måste man sätta 12st utstötsmärken på insidan av luftintaget
De är visserligen betydligt mindre än på den gamla utgåvan.
045 by Bosse Persson, on Flickr
På med spackel och låta torka under natten.
046 by Bosse Persson, on Flickr
Sen slipa och polera dagen därpå.
047 by Bosse Persson, on Flickr
De två övre kroppshalvorna har limmats ihop.
048 by Bosse Persson, on Flickr
En pizza hann slinka ned.
049 by Bosse Persson, on Flickr
Bränsletankarna har monterats på sina respektive pyloner.
Pylonen fick en liten plastremsa i bankkant för att eliminera ett steg.
050 by Bosse Persson, on Flickr
De fina gjutdetaljerna i cockpit har slipats bort för att ersättas med Quinta 3D dekaler.
051 by Bosse Persson, on Flickr
Mina krokodilklämme pinnar tog visst slut, tur att jag beställde en påse med 100 nya klämmor.
Bara att sätta igång att kapa blompinnar i 10cms längder så jag har så jag klarar mig ett tag till,
052 by Bosse Persson, on Flickr
Det var tre dagars bygge i några få bilder.
Igår söndag satt jag i fyra timmar och grundligt gjorde ren min färgspruta, tror jag skruvade isär den en fem sex gånger.
Men arbetet lönade sig, jag bytte teflon packningen igen, och tog en ny nål och munstycke så nu funkar den igen.
Får lägga en beställning på lite reservdelar till den hos Steel Models i Italien.
Jag vill gärna ha sakerna hemma så man inte står utan.
Självklart provade jag att spraya primer på delarna till LanceR och F-16.
053 by Bosse Persson, on Flickr
054 by Bosse Persson, on Flickr
Fortsättning följer.....
/Bosse
Planen var en långhelg i stugan, men vi valde att stanna hemma så det blev fyra dagar vid byggbordet istället.
Vi kan fortsätta med vad jag inte gillar med Kinetics nya utgåva.
Varför måste man sätta 12st utstötsmärken på insidan av luftintaget
De är visserligen betydligt mindre än på den gamla utgåvan.
045 by Bosse Persson, on Flickr
På med spackel och låta torka under natten.
046 by Bosse Persson, on Flickr
Sen slipa och polera dagen därpå.
047 by Bosse Persson, on Flickr
De två övre kroppshalvorna har limmats ihop.
048 by Bosse Persson, on Flickr
En pizza hann slinka ned.
049 by Bosse Persson, on Flickr
Bränsletankarna har monterats på sina respektive pyloner.
Pylonen fick en liten plastremsa i bankkant för att eliminera ett steg.
050 by Bosse Persson, on Flickr
De fina gjutdetaljerna i cockpit har slipats bort för att ersättas med Quinta 3D dekaler.
051 by Bosse Persson, on Flickr
Mina krokodilklämme pinnar tog visst slut, tur att jag beställde en påse med 100 nya klämmor.
Bara att sätta igång att kapa blompinnar i 10cms längder så jag har så jag klarar mig ett tag till,
052 by Bosse Persson, on Flickr
Det var tre dagars bygge i några få bilder.
Igår söndag satt jag i fyra timmar och grundligt gjorde ren min färgspruta, tror jag skruvade isär den en fem sex gånger.
Men arbetet lönade sig, jag bytte teflon packningen igen, och tog en ny nål och munstycke så nu funkar den igen.
Får lägga en beställning på lite reservdelar till den hos Steel Models i Italien.
Jag vill gärna ha sakerna hemma så man inte står utan.
Självklart provade jag att spraya primer på delarna till LanceR och F-16.
053 by Bosse Persson, on Flickr
054 by Bosse Persson, on Flickr
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Allright, officielt påbörjat bygget ordentligt, en skog av delar o plast snidande, grymmt.
Den där varma mackan så vansinnigt god ut
Den där varma mackan så vansinnigt god ut
Mal
Tack Mal.
En calzone då och då sitter fint.
Jo nu är byggen igång på riktigt.
Och just nu ganska stressigt.
Jag tror jag har tagit i för mycket, jag kommer ha runt sju byggen igång samtidigt från nu och ända fram till nyårshelgen.
Så det gäller att planera vad som ska göras och i vilken ordning allt måste ske.
Denna vecka vill jag åtminstone limma ihop F-16, så jag kan börja på samma plan fast i Portugisik målning under nästa vecka.
Veckan där på börjar nästa gruppbygge på BM, och då vill jag kunna starta de två som ska vara med där, osv kommer det att rulla på.
Men jag har ju valt det själv och ingen annan tvingar mig till detta.
/Bosse
En calzone då och då sitter fint.
Jo nu är byggen igång på riktigt.
Och just nu ganska stressigt.
Jag tror jag har tagit i för mycket, jag kommer ha runt sju byggen igång samtidigt från nu och ända fram till nyårshelgen.
Så det gäller att planera vad som ska göras och i vilken ordning allt måste ske.
Denna vecka vill jag åtminstone limma ihop F-16, så jag kan börja på samma plan fast i Portugisik målning under nästa vecka.
Veckan där på börjar nästa gruppbygge på BM, och då vill jag kunna starta de två som ska vara med där, osv kommer det att rulla på.
Men jag har ju valt det själv och ingen annan tvingar mig till detta.
/Bosse
Marlin
Fint jobbat Bosse! Ser bra ut!
Känner igen det där med utstötarmärkena!
Håkan
Känner igen det där med utstötarmärkena!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Skönt att du fått igång din spruta igen!
Byggena rullar på fint!
En pizza sitter aldrig fel, min favorit är Tropicana (Kyckling, ananas, banan och jordnötter plus massor av curry!
Stefan
Byggena rullar på fint!
En pizza sitter aldrig fel, min favorit är Tropicana (Kyckling, ananas, banan och jordnötter plus massor av curry!
Stefan
Tack Stefan.
Jag fick igång sprutan, men den beter sig fortfarande lite konstigt.
Den börjar med att spotta färgen, men kommer sen igång som den ska.
Kan jag ha för högt tryck månne
Ananas, banan och jordnötter på pizza , skönt att veta att vi inte behöver slåss om samma pizza då.
/Bosse
Jag fick igång sprutan, men den beter sig fortfarande lite konstigt.
Den börjar med att spotta färgen, men kommer sen igång som den ska.
Kan jag ha för högt tryck månne
Ananas, banan och jordnötter på pizza , skönt att veta att vi inte behöver slåss om samma pizza då.
/Bosse
Marlin
Fin calzone, nu blev jag hungrig.. Har en köttfärssås på värming som jag mättat med grillad paprika-krydda...
Snyggbygge! - alltid kul med F-16 och speciellt lite ovanliga!
Fick du med dig något kul från England?
Snyggbygge! - alltid kul med F-16 och speciellt lite ovanliga!
Fick du med dig något kul från England?
Tobias
Tack Tobias.
Köttfärssås är inte dumt det heller, gärna med en överdos riven parmesan.
Jag gillar F-16 och håll utkik, det kommer komma några fler rätt ovanliga inom kort.
Och när vi är inne på ovanliga så har du kanske sett att jag håller på med en från US Navy just nu.
F-16's i amerikanska flottan när nästan lika ovanliga som höns tänder.
Jag hittade faktiskt en livs levande gammeldags hobby butik i York.
Och jag plockade med mig hem en rätt stor rysk helikopter, kommer måla den i ukrainska färger.
20240422_160913 by Bosse Persson, on Flickr
Och en japansk hangarfartygsubåt.
20240423_142641 by Bosse Persson, on Flickr
/Bosse
Köttfärssås är inte dumt det heller, gärna med en överdos riven parmesan.
Jag gillar F-16 och håll utkik, det kommer komma några fler rätt ovanliga inom kort.
Och när vi är inne på ovanliga så har du kanske sett att jag håller på med en från US Navy just nu.
F-16's i amerikanska flottan när nästan lika ovanliga som höns tänder.
Jag hittade faktiskt en livs levande gammeldags hobby butik i York.
Och jag plockade med mig hem en rätt stor rysk helikopter, kommer måla den i ukrainska färger.
20240422_160913 by Bosse Persson, on Flickr
Och en japansk hangarfartygsubåt.
20240423_142641 by Bosse Persson, on Flickr
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Ja jag har fasen glömt att köpa det, till och med sketen, billig Rivosto.. Skall åtgärda dock!
Haha, japp! Kikade precis på den men kommenterade itne, ännu.. Den är fin dock!
Oh wow, kul med en hobbybutik! Snackade du med dem? Kul fynd, kommer bli en fin Ukrainare!
Tror jag läst om den där Japanaren någon gång, får fräscha upp minnet.. De hade ltie spännande idéer med ubåtar..
Oh wow, kul med en hobbybutik! Snackade du med dem? Kul fynd, kommer bli en fin Ukrainare!
Tror jag läst om den där Japanaren någon gång, får fräscha upp minnet.. De hade ltie spännande idéer med ubåtar..
Tobias
Tobias skrev:Ja jag har fasen glömt att köpa det, till och med sketen, billig Rivosto.. Skall åtgärda dock!
Jo visst pratade jag med innehavaren, och hans fru som också jobbar i butiken.
De öppnade butiken i början av 60-talet och då fanns det sex stycken hobbybutiker i York, nu är de ensamma kvar.
Sex kanske inte låter som mycket, men York är en småstad som idag har ca 145.000 innevånare.
Samtidigt flaggade han för att han troligen kommer få slå igen snart, han närmar sig 75 år och vill gå i pension.
Tanken är att hitta någon som vill köpa butiken, men han sa att det är svårt att hitta någon som vågar satsa pengar på en hobbybutik.
Trist, men så är det nog med alla små butiker som kämpar för att överleva i denna digitala värld.
/Bosse
Marlin
Tobias likes this post
Ja det är trist.. Men imponerande att han kämpat på och kul att du pratade med dem. Hur var sortimentet? Hade han de flesta stora tillverkarna?
Nu var det ju leksaksaffärer men de två sådana när jag växte upp hade ganska bra sortiment, men det var lite uppdelat. Den ena hade matchbox men jag tror inte den andra hade det till exempel.. men denna karln, hade han "nyare" kinesiska såväl som Eduard och Tamiya och Hasegawa, t ex?
Nu var det ju leksaksaffärer men de två sådana när jag växte upp hade ganska bra sortiment, men det var lite uppdelat. Den ena hade matchbox men jag tror inte den andra hade det till exempel.. men denna karln, hade han "nyare" kinesiska såväl som Eduard och Tamiya och Hasegawa, t ex?
Tobias
Butiken var rätt liten, och mest inriktad mot modelljärnväg.
Men ett hyggligt utbud av Trumpeter, HobbyBoss, Tamiya varav hälften var deras bilar.
Fanns ganska mycket i fartygsbygge också, Italeri lastbilar.
Det som förvånade mig mest var avsaknaden av Airfix.
Det fanns nog bara en fem sex stycken Airfix lådor, men inget jag ville ha.
/Bosse
Men ett hyggligt utbud av Trumpeter, HobbyBoss, Tamiya varav hälften var deras bilar.
Fanns ganska mycket i fartygsbygge också, Italeri lastbilar.
Det som förvånade mig mest var avsaknaden av Airfix.
Det fanns nog bara en fem sex stycken Airfix lådor, men inget jag ville ha.
/Bosse
Marlin
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Eduard 1/48 MiG-21 MF Indiska flygvapnet.
» F-18C Finska flygvapnet! Italeri 1/48
» Lådtitt - Meng 1/72 FIAT G-91R NATO Air Forces
» En länk om Flygvapnet
» F/A-18D Hornet, Kuwaitiska flygvapnet
» F-18C Finska flygvapnet! Italeri 1/48
» Lådtitt - Meng 1/72 FIAT G-91R NATO Air Forces
» En länk om Flygvapnet
» F/A-18D Hornet, Kuwaitiska flygvapnet
Sida 2 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|