IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

+6
Azgaron
Tobias
Zander_Lindstrom
Stefan E
Matt_Public
Marlin
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Stefan E mån 15 apr 2024, 09:28

Om det bubblar i koppen så är förmodligen det stopp någonstans eller så drar den tjuvluft någonstans.

Ibland ser man inte alla färgrester för de är så små, har du kollat att munstycket är rent?

Med en ultraljudstvätt borde man väl väl få bort allt elände (jag har aldrig provat en sådan)?

Jag lägger alltid min färgspruta i lite standardförtunning i minst ett dygn så det mjukar upp färgen (med packningar och allt...), är det teflon så klarar dom det.

Glöm inte att göra ren nålen också, efter rengöringen ger jag min färgspruta lite symaskinsolja på nålen och avtryckarventilen (vid packningarna), vi talar om EXTREMT små mängder med olja, vi vill ju inte ha oljan i färgen!
Kör igenom lite förtunning när du är klar för att skölja bort all olja.

Byt alla packningar någon gång per år, de kan spricka utan att det syns (jag är själv dålig på detta, jag byter när det krånglar...), packningarna kan också skadas utan att det syns.
Jag tar aldrig ur packningarna vid rengöringen...   Embarassed

Ursäkta om jag tjatar om saker du redan har koll på, men det är lätt att glömma eller missa och det behövs inte mycket för att det ska krångla.

Om jag kör UMP´s primer under en session så måste jag göra ren sprutan efteråt, därför går alltid sist när jag målar.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Marlin mån 15 apr 2024, 09:45

Tack Stefan. Very Happy
Jag får kolla munstycket när jag kommer hem om det sitter något gunk kvar där.

La en beställning till Steel Model i Italien precis nyss på 4st teflon packningar till, och passade på att köpa 2st 0,3 nålar också.
Kan vara bra att ha det hemma.
O-ringarna missade jag så det får väl bli en komplettering framöver.

Det var just detta som var det största hindret mot att jag skulle gå över till airbrush, men nu har jag ju provat och resultatet blir så mycket bättre än vad jag kan pensla.
Så det är väl bara bryta ihop och komma igen.
Jag kommer inte ha så värst mycket tid att vare sig bygga eller måla denna vecka.
Massor av saker som ska fixas innan Anne och jag åker till England en vecka på lördag förmiddag.

En 22 år försenad bröllopsresa kan man säga.
8 fullspäckade dagar har vi att se fram emot.
4 nätter i York först och besöka Katedralen, Vikinga museet och bara gå runt och titta.
Kanske köpa lite plast, då det faktiskt finns en riktig gammal hederlig hobby butik kvar där. cheers

Sen blir det 4 nätter i London med besök på British Museum, en stadsvandring med guide i Winston Churchills fotspår med besök på Churchills War Rooms, Afternoon tea ska vi också testa, och så avslutar vi hela resan med ett besök på ABBA The Voyage. cheers

/Bosse
Marlin
Marlin

Azgaron likes this post

Inlägg av Stefan E mån 15 apr 2024, 10:14

Grattis till Jubileet!  cheers

Jag har aldrig varit i London, men jag har varit i Telford (Birmingham) en gång och då hann vi med ett par fina museer, annars har det varit Skottland för oss.

Men vi har pratat om att åka lite längre söderut också, vi får se.

Jag kom på en sak till som jag brukar göra med färgsprutan...

Det hände att den drog tjuvluft ibland och det bubblade i koppen när jag skulle måla (låter det bekant?).

Då läste jag någonstans att man skulle skruva loss nosen på färgsprutan för att låta packningen där vila utan tryck (ett konstant tryck deformerar packningen) så den kunde svälla upp till normal tjocklek igen.

Så efter varje målningssession och rengöring lossar jag munstycket lite granna (ett par varv bara) innan jag hänger upp den.
Nästa gång skruvar jag bara till det igen och sprutan är färdig att användas.

Sedan jag började med det här tricket har jag aldrig haft problem med bubbling i koppen (ja, undantaget stopp i munstycket pga av grosig färg...)!

Hoppas det löser sig!

Det är bra att ha lite reservdelar hemma, utifall att...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Azgaron likes this post

Inlägg av Marlin mån 15 apr 2024, 12:15

Tack Stefan. Very Happy
Senast jag var i London var 1993, så jag tror det har hänt både det ena och det andra där sedan sist.Very Happy
Att åka snabbtåg melllan London och York ser jag fram emot, framför allt som jag har köpt 1.a Klass biljett där man kan njuta ett glas bubbel till sin resa. drunken

Jag kan ha missat att göra rent munstycket, eller så är det skadat, men jag har ett i reserv så är det bara det är jag snabbt på banan igen.
Och är det nålen så kommer jag ha en ny ganska snart.
Sist jag beställde prylar från Steel Models tog det ca 7 vardagar att få leveransen.

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Mal mån 15 apr 2024, 21:00

Matt_Public skrev:
Mal skrev:[...] fint pärlhalsband i hjulhuset.
Varför lät det där så snuskigt? What a Face
.Rofl... What a Face
Mal
Mal

Inlägg av Marlin tor 18 apr 2024, 08:09

Hejsan. Very Happy

Lite mer, med betoning på lite, har hänt med min LanceR.
Jag hittade en AAQ-28 Litening III kapsel i en av mina Israeliska F-16 lådor som jag kunde plocka då den inte ska användas till det bygget.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53661930744_8602149e58_k038 by Bosse Persson, on Flickr

Och sen har jag börjat limma fenor på ResKits underbart snygga Python 3 robotar.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53482941474_3b30b39fb5_k20240123_173834 by Bosse Persson, on Flickr
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53661574686_399315d831_k039 by Bosse Persson, on Flickr

Lite lattjo att fotoets delarna är i koppar. scratch
Jag hade en robot klar igår när jag upptäckte att jag hade limmat tre av de bakre fenorna fel, så gör om gör rätt.  Evil or Very Mad

Nu blir det troligen ingen mer uppdatering på mer än en vecka för på lördag morgon åker Anne och jag på en kraftigt försenad bröllopsresa till England i 8 dagar.  Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 853532160

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin

Azgaron and Tobias like this post

Inlägg av Mal tor 18 apr 2024, 08:27

Marlin skrev:
Nu blir det troligen ingen mer uppdatering på mer än en vecka för på lördag morgon åker Anne och jag på en kraftigt försenad bröllopsresa till England i 8 dagar.  Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 853532160

Fortsättning följer.....
/Bosse

WoW....

Grattis verkligen kul  Very Happy

Du gillar god mat så gissar på Beef Wellington och Fishn Chips där  I love you

och japp vem fasiken har inte limmat fel nångång lol
Mal
Mal

Inlägg av Marlin tor 18 apr 2024, 08:37

Tack Mal. Very Happy
Fish n Chips kommer det självklart bli, en Beef Wellington kan jag gärna tänka mig.
På söndag har jag bokat bord på ett ställe för en äkta brittisk klassiker, Sunday Roast with roasted potatoes and Yorkshire Pudding. pig drunken
Inget jag har ätit tidigare, men rostbiff går ju ner alla dagar i veckan.
I London måste man äta indiskt, det är sen gammalt.
/Bosse
Marlin
Marlin

Mal and Tobias like this post

Inlägg av glimturen lör 20 apr 2024, 17:54

Det var mycket krångel med sprutan, så blir det ibland.

Det blir mycket metodisk felsökning ibland..... Jag hade jätte mycket problem med min inkörda spruta plötsligt. Spottadde och fräste tom. med Tamiya färg??? Question  affraid  scratch
Letade och letade, rngjorde och testade....tji.   scratch  geek  clown  Suspect  Evil or Very Mad
Testade med min andra spruta, Samma sak?????  Question  Question  Question Rogontojuuu!

Böjade kolla på kompressorn, inget fel där. Bytte slang. Utan snabbkoppling..... Exclamation  Idea
Det visade sig att en av fjädrarna i snabbkopplingen hamnat lite snett (av sig själv), så luften som kom fram var lite tillräcklig för sprutan.
Det tog väl ett par timmar att hitta felet...  affraid

Kämpa på, du vinner!  Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 1507288375

Ha det gött i Old Blighty!

cheers

Marlin likes this post

Inlägg av Marlin tis 07 maj 2024, 08:35

Hejsan. Very Happy

Dags att återvända till vardagen efter en fantastisk vecka i England.
Nu har jag påbörjat bygget av den Rumänska F-16 också.

Jag kommer använda Kinetics nyare utgåva av F-16AM
Jag har inte byggt denna tidigare så jag kommer hålla koll på vad jag gillar med den och vad som jag inte gillar.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53485414125_ea6bf07f8d_k20240124_203502 by Bosse Persson, on Flickr

Först ut av det jag inte gillar är två stora feta utstötsmärken på balkarna till bränsle tankarna.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53703849855_4e45a5d87f_k041 by Bosse Persson, on Flickr

Jag börjar lite bakvänt med denna och med vapenlasten.
Två BRU9 TER's har limmats ihop, och lim ytorna måste slipas för att få dem att gå dikt an mot varandra.
Det blev också en ganska grov fog som efter limmet torkat kunde slipas ren.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53703852750_345c37d2e8_k042 by Bosse Persson, on Flickr

Samma sak kan sägas om vapenbalkarna.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53703759194_d61f35aa1a_k043 by Bosse Persson, on Flickr

En klar förbättring är bränsle tankarna, mycket bättre detaljer på de nya jämfört med den gamla lådan.
Och klart bättre passform.
Tror nog jag kommer slippa spackla dessa.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53703762389_02206b96a5_k044 by Bosse Persson, on Flickr

Något som är en liten miss är att byggsatsen bara kommer med 2st GBU-12.
Lådan innehåller 2 GBU-12 och 2 GBU-49, vilket egentligen är samma bomb, 49:an är en 12:a med GPS sökare tillagd.
Så jag som vill ha 4st GBU-12 på min kärra så får jag sno det andra paret ur en annan låda.

En annan sak med den nya lådan är att Sidewinder robotarna är gjutna i allt för många delar.
Missil kroppen på 9X är i tre delar, och det känns onödigt många för att få till rakt.
Då är den äldre lådan bättre, och jag har en uppsjö 9X kvar från dem som jag kommer använda istället.

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin

Azgaron and Tobias like this post

Inlägg av Azgaron tis 07 maj 2024, 10:11

Bra start på bygget Bosse! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Marlin tis 07 maj 2024, 10:13

Tack Håkan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin

Azgaron likes this post

Inlägg av Marlin mån 13 maj 2024, 09:33

Hejsan. Very Happy

Planen var en långhelg i stugan, men vi valde att stanna hemma så det blev fyra dagar vid byggbordet istället. Very Happy

Vi kan fortsätta med vad jag inte gillar med Kinetics nya utgåva.
Varför måste man sätta 12st utstötsmärken på insidan av luftintaget Question scratch
De är visserligen betydligt mindre än på den gamla utgåvan.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53714523373_b46037b057_k045 by Bosse Persson, on Flickr

På med spackel och låta torka under natten.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53714314796_0e43172b2a_k046 by Bosse Persson, on Flickr

Sen slipa och polera dagen därpå.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53713400302_16771cb71d_k047 by Bosse Persson, on Flickr

De två övre kroppshalvorna har limmats ihop.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53714315021_2d61cd4783_k048 by Bosse Persson, on Flickr

En pizza hann slinka ned. drunken
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53713400412_a0025b163c_k049 by Bosse Persson, on Flickr

Bränsletankarna har monterats på sina respektive pyloner.
Pylonen fick en liten plastremsa i bankkant för att eliminera ett steg.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53714651094_e7f257ab50_k050 by Bosse Persson, on Flickr

De fina gjutdetaljerna i cockpit har slipats bort för att ersättas med Quinta 3D dekaler.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53713401077_24de844516_k051 by Bosse Persson, on Flickr

Mina krokodilklämme pinnar tog visst slut, tur att jag beställde en påse med 100 nya klämmor. Very Happy
Bara att sätta igång att kapa blompinnar i 10cms längder så jag har så jag klarar mig ett tag till,
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53714652374_8bf06a585f_k052 by Bosse Persson, on Flickr

Det var tre dagars bygge i några få bilder.
Igår söndag satt jag i fyra timmar och grundligt gjorde ren min färgspruta, tror jag skruvade isär den en fem sex gånger.
Men arbetet lönade sig, jag bytte teflon packningen igen, och tog en ny nål och munstycke så nu funkar den igen.
Får lägga en beställning på lite reservdelar till den hos Steel Models i Italien.
Jag vill gärna ha sakerna hemma så man inte står utan.
Självklart provade jag att spraya primer på delarna till LanceR och F-16.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53715245697_72e4d3fb76_k053 by Bosse Persson, on Flickr
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53716369838_5c98cda8a3_k054 by Bosse Persson, on Flickr

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin

Azgaron likes this post

Inlägg av Mal mån 13 maj 2024, 13:58

Allright, officielt påbörjat bygget ordentligt, en skog av delar o plast snidande, grymmt.

Den där varma mackan så vansinnigt god ut cyclops
Mal
Mal

Inlägg av Marlin mån 13 maj 2024, 14:12

Tack Mal. Very Happy
En calzone då och då sitter fint.

Jo nu är byggen igång på riktigt.
Och just nu ganska stressigt.
Jag tror jag har tagit i för mycket, jag kommer ha runt sju byggen igång samtidigt från nu och ända fram till nyårshelgen.
Så det gäller att planera vad som ska göras och i vilken ordning allt måste ske.
Denna vecka vill jag åtminstone limma ihop F-16, så jag kan börja på samma plan fast i Portugisik målning under nästa vecka.
Veckan där på börjar nästa gruppbygge på BM, och då vill jag kunna starta de två som ska vara med där, osv kommer det att rulla på.

Men jag har ju valt det själv och ingen annan tvingar mig till detta. Razz
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron mån 13 maj 2024, 16:54

Fint jobbat Bosse! Ser bra ut! Smile

Känner igen det där med utstötarmärkena!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Marlin tis 14 maj 2024, 07:15

Tack Håkan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin

Azgaron likes this post

Inlägg av Stefan E tis 14 maj 2024, 08:58

Skönt att du fått igång din spruta igen!  cheers

Byggena rullar på fint!   Very Happy

En pizza sitter aldrig fel, min favorit är Tropicana (Kyckling, ananas, banan och jordnötter plus massor av curry!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Marlin tis 14 maj 2024, 09:13

Tack Stefan. Very Happy
Jag fick igång sprutan, men den beter sig fortfarande lite konstigt.
Den börjar med att spotta färgen, men kommer sen igång som den ska.
Kan jag ha för högt tryck månne Question scratch

Ananas, banan och jordnötter på pizza Shocked , skönt att veta att vi inte  behöver slåss om samma pizza då. Razz
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Tobias tis 14 maj 2024, 14:30

Fin calzone, nu blev jag hungrig.. Har en köttfärssås på värming som jag mättat med grillad paprika-krydda...

Snyggbygge! - alltid kul med F-16 och speciellt lite ovanliga!

Fick du med dig något kul från England?
Tobias
Tobias

Inlägg av Marlin tis 14 maj 2024, 14:51

Tack Tobias. Very Happy
Köttfärssås är inte dumt det heller, gärna med en överdos riven parmesan. drunken

Jag gillar F-16 och håll utkik, det kommer komma några fler rätt ovanliga inom kort. Wink
Och när vi är inne på ovanliga så har du kanske sett att jag håller på med en från US Navy just nu.
F-16's i amerikanska flottan när nästan lika ovanliga som höns tänder. Razz

Jag hittade faktiskt en livs levande gammeldags hobby butik i York.

Och jag plockade med mig hem en rätt stor rysk helikopter, kommer måla den i ukrainska färger.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53671290176_9055bf7caf_k20240422_160913 by Bosse Persson, on Flickr

Och en japansk hangarfartygsubåt. Very Happy
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53678345311_ed26c46484_k20240423_142641 by Bosse Persson, on Flickr

/Bosse
Marlin
Marlin

Azgaron likes this post

Inlägg av Tobias tis 14 maj 2024, 15:39

Ja jag har fasen glömt att köpa det, till och med sketen, billig Rivosto.. Skall åtgärda dock! Wink

Haha, japp! Kikade precis på den men kommenterade itne, ännu.. Den är fin dock!

Oh wow, kul med en hobbybutik! Snackade du med dem? Kul fynd, kommer bli en fin Ukrainare!
Tror jag läst om den där Japanaren någon gång, får fräscha upp minnet.. De hade ltie spännande idéer med ubåtar..
Tobias
Tobias

Inlägg av Marlin ons 15 maj 2024, 09:41

Tobias skrev:Ja jag har fasen glömt att köpa det, till och med sketen, billig Rivosto.. Skall åtgärda dock! Wink

Haha, japp! Kikade precis på den men kommenterade itne, ännu.. Den är fin dock!

Oh wow, kul med en hobbybutik! Snackade du med dem? Kul fynd, kommer bli en fin Ukrainare!
Tror jag läst om den där Japanaren någon gång, får fräscha upp minnet.. De hade ltie spännande idéer med ubåtar..

Jo visst pratade jag med innehavaren, och hans fru som också jobbar i butiken.
De öppnade butiken i början av 60-talet och då fanns det sex stycken hobbybutiker i York, nu är de ensamma kvar.
Sex kanske inte låter som mycket, men York är en småstad som idag har ca 145.000 innevånare.
Samtidigt flaggade han för att han troligen kommer få slå igen snart, han närmar sig 75 år och vill gå i pension.
Tanken är att hitta någon som vill köpa butiken, men han sa att det är svårt att hitta någon som vågar satsa pengar på en hobbybutik.
Trist, men så är det nog med alla små butiker som kämpar för att överleva i denna digitala värld.
/Bosse
Marlin
Marlin

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias ons 15 maj 2024, 11:34

Ja det är trist.. Men imponerande att han kämpat på och kul att du pratade med dem. Hur var sortimentet? Hade han de flesta stora tillverkarna?
Nu var det ju leksaksaffärer men de två sådana när jag växte upp hade ganska bra sortiment, men det var lite uppdelat. Den ena hade matchbox men jag tror inte den andra hade det till exempel.. men denna karln, hade han "nyare" kinesiska såväl som Eduard och Tamiya och Hasegawa, t ex?
Tobias
Tobias

Inlägg av Marlin ons 15 maj 2024, 12:03

Butiken var rätt liten, och mest inriktad mot modelljärnväg.
Men ett hyggligt utbud av Trumpeter, HobbyBoss, Tamiya varav hälften var deras bilar.
Fanns ganska mycket i fartygsbygge också, Italeri lastbilar.
Det som förvånade mig mest var avsaknaden av Airfix.
Det fanns nog bara en fem sex stycken Airfix lådor, men inget jag ville ha.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet