IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

+5
Tobias
Zander_Lindstrom
Stefan E
Matt_Public
Marlin
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Stefan E mån apr 15 2024, 09:28

Om det bubblar i koppen så är förmodligen det stopp någonstans eller så drar den tjuvluft någonstans.

Ibland ser man inte alla färgrester för de är så små, har du kollat att munstycket är rent?

Med en ultraljudstvätt borde man väl väl få bort allt elände (jag har aldrig provat en sådan)?

Jag lägger alltid min färgspruta i lite standardförtunning i minst ett dygn så det mjukar upp färgen (med packningar och allt...), är det teflon så klarar dom det.

Glöm inte att göra ren nålen också, efter rengöringen ger jag min färgspruta lite symaskinsolja på nålen och avtryckarventilen (vid packningarna), vi talar om EXTREMT små mängder med olja, vi vill ju inte ha oljan i färgen!
Kör igenom lite förtunning när du är klar för att skölja bort all olja.

Byt alla packningar någon gång per år, de kan spricka utan att det syns (jag är själv dålig på detta, jag byter när det krånglar...), packningarna kan också skadas utan att det syns.
Jag tar aldrig ur packningarna vid rengöringen...   Embarassed

Ursäkta om jag tjatar om saker du redan har koll på, men det är lätt att glömma eller missa och det behövs inte mycket för att det ska krångla.

Om jag kör UMP´s primer under en session så måste jag göra ren sprutan efteråt, därför går alltid sist när jag målar.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Marlin mån apr 15 2024, 09:45

Tack Stefan. Very Happy
Jag får kolla munstycket när jag kommer hem om det sitter något gunk kvar där.

La en beställning till Steel Model i Italien precis nyss på 4st teflon packningar till, och passade på att köpa 2st 0,3 nålar också.
Kan vara bra att ha det hemma.
O-ringarna missade jag så det får väl bli en komplettering framöver.

Det var just detta som var det största hindret mot att jag skulle gå över till airbrush, men nu har jag ju provat och resultatet blir så mycket bättre än vad jag kan pensla.
Så det är väl bara bryta ihop och komma igen.
Jag kommer inte ha så värst mycket tid att vare sig bygga eller måla denna vecka.
Massor av saker som ska fixas innan Anne och jag åker till England en vecka på lördag förmiddag.

En 22 år försenad bröllopsresa kan man säga.
8 fullspäckade dagar har vi att se fram emot.
4 nätter i York först och besöka Katedralen, Vikinga museet och bara gå runt och titta.
Kanske köpa lite plast, då det faktiskt finns en riktig gammal hederlig hobby butik kvar där. cheers

Sen blir det 4 nätter i London med besök på British Museum, en stadsvandring med guide i Winston Churchills fotspår med besök på Churchills War Rooms, Afternoon tea ska vi också testa, och så avslutar vi hela resan med ett besök på ABBA The Voyage. cheers

/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Stefan E mån apr 15 2024, 10:14

Grattis till Jubileet!  cheers

Jag har aldrig varit i London, men jag har varit i Telford (Birmingham) en gång och då hann vi med ett par fina museer, annars har det varit Skottland för oss.

Men vi har pratat om att åka lite längre söderut också, vi får se.

Jag kom på en sak till som jag brukar göra med färgsprutan...

Det hände att den drog tjuvluft ibland och det bubblade i koppen när jag skulle måla (låter det bekant?).

Då läste jag någonstans att man skulle skruva loss nosen på färgsprutan för att låta packningen där vila utan tryck (ett konstant tryck deformerar packningen) så den kunde svälla upp till normal tjocklek igen.

Så efter varje målningssession och rengöring lossar jag munstycket lite granna (ett par varv bara) innan jag hänger upp den.
Nästa gång skruvar jag bara till det igen och sprutan är färdig att användas.

Sedan jag började med det här tricket har jag aldrig haft problem med bubbling i koppen (ja, undantaget stopp i munstycket pga av grosig färg...)!

Hoppas det löser sig!

Det är bra att ha lite reservdelar hemma, utifall att...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Marlin mån apr 15 2024, 12:15

Tack Stefan. Very Happy
Senast jag var i London var 1993, så jag tror det har hänt både det ena och det andra där sedan sist.Very Happy
Att åka snabbtåg melllan London och York ser jag fram emot, framför allt som jag har köpt 1.a Klass biljett där man kan njuta ett glas bubbel till sin resa. drunken

Jag kan ha missat att göra rent munstycket, eller så är det skadat, men jag har ett i reserv så är det bara det är jag snabbt på banan igen.
Och är det nålen så kommer jag ha en ny ganska snart.
Sist jag beställde prylar från Steel Models tog det ca 7 vardagar att få leveransen.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Mal mån apr 15 2024, 21:00

Matt_Public skrev:
Mal skrev:[...] fint pärlhalsband i hjulhuset.
Varför lät det där så snuskigt? What a Face
.Rofl... What a Face
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Marlin tor apr 18 2024, 08:09

Hejsan. Very Happy

Lite mer, med betoning på lite, har hänt med min LanceR.
Jag hittade en AAQ-28 Litening III kapsel i en av mina Israeliska F-16 lådor som jag kunde plocka då den inte ska användas till det bygget.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53661930744_8602149e58_k038 by Bosse Persson, on Flickr

Och sen har jag börjat limma fenor på ResKits underbart snygga Python 3 robotar.
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53482941474_3b30b39fb5_k20240123_173834 by Bosse Persson, on Flickr
Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 53661574686_399315d831_k039 by Bosse Persson, on Flickr

Lite lattjo att fotoets delarna är i koppar. scratch
Jag hade en robot klar igår när jag upptäckte att jag hade limmat tre av de bakre fenorna fel, så gör om gör rätt.  Evil or Very Mad

Nu blir det troligen ingen mer uppdatering på mer än en vecka för på lördag morgon åker Anne och jag på en kraftigt försenad bröllopsresa till England i 8 dagar.  Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 853532160


Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Mal tor apr 18 2024, 08:27

Marlin skrev:
Nu blir det troligen ingen mer uppdatering på mer än en vecka för på lördag morgon åker Anne och jag på en kraftigt försenad bröllopsresa till England i 8 dagar.  Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 853532160


Fortsättning följer.....
/Bosse


WoW....

Grattis verkligen kul  Very Happy

Du gillar god mat så gissar på Beef Wellington och Fishn Chips där  I love you

och japp vem fasiken har inte limmat fel nångång lol
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Marlin tor apr 18 2024, 08:37

Tack Mal. Very Happy
Fish n Chips kommer det självklart bli, en Beef Wellington kan jag gärna tänka mig.
På söndag har jag bokat bord på ett ställe för en äkta brittisk klassiker, Sunday Roast with roasted potatoes and Yorkshire Pudding. pig drunken
Inget jag har ätit tidigare, men rostbiff går ju ner alla dagar i veckan.
I London måste man äta indiskt, det är sen gammalt.
/Bosse
Marlin
Marlin


Mal likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av glimturen lör apr 20 2024, 17:54

Det var mycket krångel med sprutan, så blir det ibland.

Det blir mycket metodisk felsökning ibland..... Jag hade jätte mycket problem med min inkörda spruta plötsligt. Spottadde och fräste tom. med Tamiya färg??? Question  affraid  scratch
Letade och letade, rngjorde och testade....tji.   scratch  geek  clown  Suspect  Evil or Very Mad
Testade med min andra spruta, Samma sak?????  Question  Question  Question Rogontojuuu!

Böjade kolla på kompressorn, inget fel där. Bytte slang. Utan snabbkoppling..... Exclamation  Idea
Det visade sig att en av fjädrarna i snabbkopplingen hamnat lite snett (av sig själv), så luften som kom fram var lite tillräcklig för sprutan.
Det tog väl ett par timmar att hitta felet...  affraid

Kämpa på, du vinner!  Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 1507288375

Ha det gött i Old Blighty!

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Nato 75år - Rumänska Flygvapnet. - Sida 2 Empty Sv: Nato 75år - Rumänska Flygvapnet.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet