MPC, Raiders Coach 1/25
5 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1
MPC, Raiders Coach 1/25
I väntan på lite masker till Ghost of Kyiv tänkte jag att jag tar tag i denna modell i stället.
Den ingår i ett minnesbygge för Terry Thatcher aka Senior aka Hobbybarn som gick bort i början av mars.
Modellen jag valde är något annorlunda än vad jag normalt sett bygger, så även om det inte är speciellt många delar i denna sats kommer det säkert bli en utmaning på många sätt.
Delarna kommer i vit plast och har gott om gjutskägg då originalet kom ut 1969... Byggsatsen är med andra ord nästan lika gammal som mig...
En ram med kromade delar ingår också
Målningsinstruktionerna är sparsamma, så det lär bli lite si och så med färgerna...
En uppsättning med gummidäck ingår också, men dem tog jag ingen bild på.
Den ingår i ett minnesbygge för Terry Thatcher aka Senior aka Hobbybarn som gick bort i början av mars.
Modellen jag valde är något annorlunda än vad jag normalt sett bygger, så även om det inte är speciellt många delar i denna sats kommer det säkert bli en utmaning på många sätt.
Delarna kommer i vit plast och har gott om gjutskägg då originalet kom ut 1969... Byggsatsen är med andra ord nästan lika gammal som mig...
En ram med kromade delar ingår också
Målningsinstruktionerna är sparsamma, så det lär bli lite si och så med färgerna...
En uppsättning med gummidäck ingår också, men dem tog jag ingen bild på.
LasseThid
Azgaron and Mal like this post
Sv: MPC, Raiders Coach 1/25
Kul! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Dom där kommer jag ihåg, men då var det Revell/Monograms lådor.
Jag ser fram emot bygget!
Stefan
Jag ser fram emot bygget!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Instruktionerna till denna är helt underbara...
Inga delar är numrerade på gjutramarna och i instruktionerna har man angivit i vilken ordning man ska sätta ihop dem...
Tur att man är van vid torrpassning av delar, för igår hade jag jätteproblem med att få bitarna på plats. Det visade sig att jag höll den ena delen upp och ner...
Plasten har en målad text som säger att den är gjuten i juni 2022, men vissa av delarna är lite gulnade, så jag undrar vilken tidsräkning det är som gäller då? Gjutskägg finns det i överflöd på många av delarna, men det är väl inte speciellt konstigt.
Inga delar är numrerade på gjutramarna och i instruktionerna har man angivit i vilken ordning man ska sätta ihop dem...
Tur att man är van vid torrpassning av delar, för igår hade jag jätteproblem med att få bitarna på plats. Det visade sig att jag höll den ena delen upp och ner...
Plasten har en målad text som säger att den är gjuten i juni 2022, men vissa av delarna är lite gulnade, så jag undrar vilken tidsräkning det är som gäller då? Gjutskägg finns det i överflöd på många av delarna, men det är väl inte speciellt konstigt.
LasseThid
Azgaron likes this post
HILFE BITTE!!!!!!!!!
Här kom man inte långt innan man körde fast ordentligt och inte har man mycket hjälp av instruktionerna heller. De är lika klara som lervälling...
Jag har kommit så långt att jag ska sätta fast del 3 och 4.
Dessa ser ut så här och verkar ha någon form av drivknut i den ena änden:
Frågan är bara hur i hela friden delen ska sitta?
Så här?
Eller så här?
För att krångla till det hela ytterligare en aning finns även denna bild...
Förutsatt att det som jag tycker ser ut som drivknutar verkligen är det kan man ju undra om de egentligen fyller någon funktion på den plats de verkar ska sitta?
Här kom man inte långt innan man körde fast ordentligt och inte har man mycket hjälp av instruktionerna heller. De är lika klara som lervälling...
Jag har kommit så långt att jag ska sätta fast del 3 och 4.
Dessa ser ut så här och verkar ha någon form av drivknut i den ena änden:
Frågan är bara hur i hela friden delen ska sitta?
Så här?
Eller så här?
För att krångla till det hela ytterligare en aning finns även denna bild...
Förutsatt att det som jag tycker ser ut som drivknutar verkligen är det kan man ju undra om de egentligen fyller någon funktion på den plats de verkar ska sitta?
LasseThid
oh...Krom delar, herrejävlar var länge sen jag såg sådant, wow.
kommer kolla in denna tråd helt klart.
kommer kolla in denna tråd helt klart.
Mal
Efter en längre tids bristande motivation för byggande i allmänhet har jag äntligen lyckats måla de flesta delarna till vagnen på denna.
Egentligen ska den gå i brunt och gult, men jag har valt att köra med svart och rött istället.
Lite bättringsarbete behövs på den bakre soffan, men på det stora hela börjar det se anständigt ut tycker jag.
Delarna jag funderade över var de ska limmas har jag troligen hittat svaret på nu, lagom till att jag limmat och målat dem. De ska mest troligt gå till motorerna, alltså på motsatta sidan av där jag limmat dem...
Egentligen ska den gå i brunt och gult, men jag har valt att köra med svart och rött istället.
Lite bättringsarbete behövs på den bakre soffan, men på det stora hela börjar det se anständigt ut tycker jag.
Delarna jag funderade över var de ska limmas har jag troligen hittat svaret på nu, lagom till att jag limmat och målat dem. De ska mest troligt gå till motorerna, alltså på motsatta sidan av där jag limmat dem...
LasseThid
Azgaron likes this post
Coolt med dubbla motorer!
Håkan
Håkan
Läckert bygge, med mysko instruktioner!
Delarna du undrade över ser ut att vara drivaxlar med kardanknutar och jag tippar att knutarna sitter direkt efter motorn eller växellådan.
Dom här modellerna har ju inga verkliga förebilder så du har väldigt fria tyglar!
Bygg som du vill!
Delarna du undrade över ser ut att vara drivaxlar med kardanknutar och jag tippar att knutarna sitter direkt efter motorn eller växellådan.
Dom här modellerna har ju inga verkliga förebilder så du har väldigt fria tyglar!
Bygg som du vill!
Igår kväll hade jag inget att göra och jag hittade inget kul på Youtube heller, så jag pillade lite med denna och upptäckte då till min förtret att jag satt avgasrören på fel sida av motorerna, så det gick inte att montera de bakre hjulen. Tack vare den usla passformen var det dock inga större problem att få loss dem och sätta dem på rätt plats.
Hjul och huv är enbart torrpassade och ja Stefan, med motorerna på plats blev det mycket klarare var de delarna skulle sitta.
Hjul och huv är enbart torrpassade och ja Stefan, med motorerna på plats blev det mycket klarare var de delarna skulle sitta.
LasseThid
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat, Lasse!
Ser det här bekant ut?
https://www.scalemates.com/kits/mpc-622-300-raiders-coach--1117152
Den är liiite äldre, MPC´s egen form, men byggsatsen är från 1969....
Jag kommer ihåg de här modellerna från när jag var kanske 8-10år gammal.
Det var så fantastiskt mycket krom i de här byggsatserna och de var dyra, långt ifrån vad jag hade råd med då.
Stefan
Ser det här bekant ut?
https://www.scalemates.com/kits/mpc-622-300-raiders-coach--1117152
Den är liiite äldre, MPC´s egen form, men byggsatsen är från 1969....
Jag kommer ihåg de här modellerna från när jag var kanske 8-10år gammal.
Det var så fantastiskt mycket krom i de här byggsatserna och de var dyra, långt ifrån vad jag hade råd med då.
Stefan
Snyggt jobbat Lasse! Ser coolt ut med två motorer!
Håkan
Håkan
Jo, med de här modellerna får man klura lite.
Men som du reden insett så brukar det hjälpa att gå vidare i bygget och då brukar intentionen klarna.
Friskt vågat i alla fall och läckert blir det.
Men som du reden insett så brukar det hjälpa att gå vidare i bygget och då brukar intentionen klarna.
Friskt vågat i alla fall och läckert blir det.
Jag fick ett nytt anfall av arbetslust, så jag passade på att sätta mig vid bänken en stund.
Huven till dragbilen behöver lackas innan jag kan gå vidare och eftersom jag köpt en Candy Red Enamel så drog jag först på primer, sedan Duraluminium i hopp om att få lite metallic känsla. Därefter ett lager Transparent Yellow för att få lite kick i det röda och till sist Candy Red. Även om den är lite varmare än Tamiyas X-7 är jag inte helt missnöjd med resultatet.
Huven till dragbilen behöver lackas innan jag kan gå vidare och eftersom jag köpt en Candy Red Enamel så drog jag först på primer, sedan Duraluminium i hopp om att få lite metallic känsla. Därefter ett lager Transparent Yellow för att få lite kick i det röda och till sist Candy Red. Även om den är lite varmare än Tamiyas X-7 är jag inte helt missnöjd med resultatet.
LasseThid
Azgaron and Gigabyte like this post
Den här modellen sätter nya lågvattenmärke för varje gång jag tar i den...
Jag vet inte vad som är sämst med den för tillfället.
De usla instruktionerna
Det faktum att delarna slagit sig åt alla håll samtidigt eller
Det faktum att vare sig Tamiya Extra Thin eller Revell Contacta håller ihop delarna någorlunda. Jag funderar på att köpa en tub Karlssons Klister för att få ihop den alternativt arkivera den i det fyrkantiga arkivet...
Jag vet inte vad som är sämst med den för tillfället.
De usla instruktionerna
Det faktum att delarna slagit sig åt alla håll samtidigt eller
Det faktum att vare sig Tamiya Extra Thin eller Revell Contacta håller ihop delarna någorlunda. Jag funderar på att köpa en tub Karlssons Klister för att få ihop den alternativt arkivera den i det fyrkantiga arkivet...
LasseThid
Azgaron likes this post
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|