IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32

+2
Marlin
cas
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 Empty Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32

Inlägg av cas tis sep 10 2024, 06:47

Hej på er!

Hela helgen har jag känt att det är nåt som fattas...
Man har flyttat, stashen är oklanderligt upplagd på nya hyllor, alla byggda modeller överlevde flytten och den där enorma högen med pågående jobb likaså.
Så bra!
Jag borde ju bygga klart en garderob, ställa rätt lite mer saker i hallen och packa upp en bunt flyttlådor som står och skräpar på diverse ställen.
Fast nu är energin SLUT!
Man har gått lite tungt ett tag, fått göra mycket själv av flytta, packa och allt sånt (och exfrugan var ju smart och tog bara med det hon ville ha, så resten fick jag...)
Nå, man kan ju inte hänga läpp för det, så vad skall man göra om man känner sig lite tom?
Just det, man tar fram en fin kartong ur stashen, funderar ut ett lämpligt ställe att sitta på, försöker hitta en skärmatta och rätt verktyg och sen jobbar man på sin inre frid!
Mumma!

Jag hittade soffbordet, som snabbt belamrades. Fördel: de nya jättestora högtalarna står ju därute så man kan sniffa TETC och spela sockarna av sig samtidigt!
Gött!

Lådan som hittades var denna!
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 53983395162_cd0cf9b798_o
Den är stor, den är brittisk och den var lite kass pga pappskallar...
Fast bara lite kass...man testade den med Rotol-propeller med tunnare bland, men alla seriekärror fick deHavilland med tjockare blad. Helt plötsligt var all prestanda borta på hög höjd och ingen visste varför.
I efterhand har man skyllt allt på Peregrine-motorerna som skulle vara dåliga men dom funkade över förväntan, för att vara brittiska vill säga.
På låg höjd var det dock en jäkla raket, speciellt när man ser till beväpning och last.
4 st hispanos centrerade i nosen ger ju en väldigt bra koncentration och förmodligen en fin träffbild också eftersom kanonernas position inte påverkas av att vingarna flaxar lite, som det gör på en Spitfire.
Nåväl, en bit över 100 maskiner byggdes, men det ansågs att det var för dyrt och för lyxigt med en tvåmotorig maskin när de enmotoriga "när som helst" kommer bli lika bra.
Synd bara att ersättaren också hade stora problem...
Typiskt våre brittiska vänner.
De sista Whirlwind höll ut till 1943 och det är rätt länge i dessa sammanhang!

Hursomhaver. Stefan bygger ju en sån här också till och från, och vill man ha en lådtitt så finns det på andra ställen.
Jag har i vilket fall som helst skaffat det nödvändigaste
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 53984285046_94a3db2b59_o
Ser nu att jag missade att fota maskerna för märkningen, för det tänkte jag minsann göra!

Raskt satte jag igång att jobba med cockpit vingarna!
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 53984601684_c6c4a1b995_o
Snacka om stort och brittiskt!
Otrolig spännvidd på den här gynnaren. Man kan ju förstå att Westland ganska lätt kunde snickra ihop Welkin av det här! Welkin var en höghöjdskärra med ännu mer spännvidd, dubbla merlins, tryckkabin och lite annat smarr. Det blev inget av den förutom några prototyper...

Jag började med att installera allt inkråm till kylarna:
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 53984531128_e8150b1207_o
Dessa bitar får sparas till senare, så man kan måla och vädra kylarna ordentligt
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 53984531148_ed652b5e51_o

Lite konstigt hur man bygger upp strukturen runt kylarpaketet, för delar skall sättas på andra vinghalvan?
Nå, det är ju en kortserie trots allt!
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 53984531143_cb35a30a9f_o
Man får jobba lite med delningslinjerna, och torrpassa som en tok, allt för att förbättre passformen!
Inte för att den är dålig men det är inga superhårda Tamiya-gjutverktyg som använts. Det märks!
Nån sword-valitet eller mach2 är det dock inte!

Sådär, nu har man ökat stash of doom med ännu en!
Framåt och vidare!

Senast ändrad av cas den tis sep 10 2024, 07:26, ändrad totalt 1 gång

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron, Gigabyte, Patrik K, Matt_Public, Marlin and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 Empty Sv: Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32

Inlägg av Marlin tis sep 10 2024, 07:25

Nice. Cool

Skönt att se dig igång igen Christer. Very Happy
Lycka till med bygget och allt det andra.

/Bosse
Marlin
Marlin

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 Empty Sv: Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32

Inlägg av Stefan E tis sep 10 2024, 08:15

Härligt att se dig komma igång och bygga igen!

SH´s Whirlwind är en riktigt fin modell, men som med alla shortruns får man se upp lite och inte lita till 100% på instruktionerna.

Se upp när du bygger ihop gondolerna, det är något som inte stämmer där...

Skaffa någon bra referens om du inte redan har det.

Annars är det bara att bygga o njuta!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias tis sep 10 2024, 10:24

Ja trevligt att se cas-byggen alltid trevligt!
Låter jobbigt med flytt.. Är du kvar i Varberg? Hoppas du kommer iordning fint iallafall!

Härlig kärra det där, gillat den sen Battler Britton flög runt som en stolle i sin.. Byggde Airfix, både jag och brorsan, köpt i Borås!

Men känns lite värdigare med en 1/32 - coh med allt godis. Det ser kul ut, följer med glädje!
Tobias
Tobias

Inlägg av cas tis sep 10 2024, 10:54

Tack skall ni ha!
Det är så skönt att pyssla med sånt här igen Smile Kan knappt bärga mig tills jag kommer hem och kan fortsätta. Alltid ett bra tecken!
Synd att det är föräldramöte som man måste iväg på...

Flytten blev extremt lång Tobbe! Från östra delen av Trönninge till centrala Trönninge, ca 1km rakt västerut.
För er alla andra : det är fortfarande Varberg, bara en pytteskillnad i de norra delarna Smile

Har hittat att Jadarhobby har nåt ex av Airframe Album 4 : Westland Whirlwind så den kan manju alltid skaka fram?
Det finns ju en Classic Airframes Whirlwind i stashen också, och den förtjänare ju att byggas king

Just det ja. Gondolerna. Återkommer till det ämnet ikväll!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Tobias tis sep 10 2024, 12:12

Flytta är aldrig kul.. Usch.. Man samlar på sig.. Hoppas du kommer på plats fint dock! 
Har en kompis på.. Postiljonvägen eller något sånt? Gillar Trönninge, trevligt att cykla dit och runtomkring. Har du nära till slingan, skogen o där?

Aha, fler virvelvindar, kuL! Very Happy  Måste läsa mer om deras tjänstgöring.. Coastal Command eller motsvarande är spännande..
Tobias
Tobias

Inlägg av Azgaron lör sep 14 2024, 14:17

Trevlig modell du valt att börja på Christer! Smile

Både för- och nackdelar med att flytta antar jag!

Hmm, fel Trönninge, annars hade det ju varit nära och bra! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av cas tor sep 19 2024, 12:15

Tobias skrev:Flytta är aldrig kul.. Usch.. Man samlar på sig.. Hoppas du kommer på plats fint dock! 
Har en kompis på.. Postiljonvägen eller något sånt? Gillar Trönninge, trevligt att cykla dit och runtomkring. Har du nära till slingan, skogen o där?

Aha, fler virvelvindar, kuL! Very Happy  Måste läsa mer om deras tjänstgöring.. Coastal Command eller motsvarande är spännande..

Åh, Postiljonvägen! Det är ju Norra Trönninge det! Wink Jag bor ju i centrum numera  Very Happy
Så inte speciellt nära till skogen eller slingan eller nåt, men desto närmare till Lillegårdens Kött & Chark , samt pizzerian...
Whirlwind flögs ju bara aktivt av två skvadroner i RAF, så den har inte en så stor och brokig historia. Inte var den med i Coastal Command heller, men det berodde nog på att dom kärrorna ansågs behöva en navigator som höll koll på vart dom befann sig.

Azgaron skrev:Trevlig modell du valt att börja på Christer! Smile

Både för- och nackdelar med att flytta antar jag!

Hmm, fel Trönninge, annars hade det ju varit nära och bra! Smile

Håkan
Ha! Fel Trönninge ja. Försökte sälja en spis nyligen och det vara inte lätt för många att hålla isär Trönninge Halmstad från Trönninge Varberg...
Nu när man packar upp så hittar man ju massvis med saker som man inte visste om att man blev vid...det blir en hel del som kastas!

Då skall vi se, var var jag nånstans?
Just det ja, motorgondolerna. Här har ju Stefan haft ganska mycket problem och en lagom mångd svordomar.
Lika bra att tackla det tidigt tänker jag...

Det bakre skottet för landställschaktet passade smärtfritt, och är likadant mellan höger och vänster.

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54005220930_a9a0afaba0_o

Smack, in med det helt enkelt!
Det är ju den främre som är den intressanta biten!

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54005030108_0f83aa6796_o

Ok, dom här levereras som vänster och högervarianter och det stämmer när man tittar på framsidan av dom!
Det har ju ingjutna motor/landställsfästen på den delen som vetter framåt, mot motorn till.
Säkert jättebra om man skall ha en motor i, men det har ju inte Special Hobby, eller CMK eller någon annatn gjort något av så det är lite onödigt.
Innan Stefan helt går i taket över att detaljerna är fel, så lägger jag till följande bild:
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 Screenshot2023-12-13at10_42_41.png.a4a3a0966a1cfc94949434b5a763baf9

Här ser man ju att det verkar vara ett skott BAKOM den bärande strukturen för motorn.
Alltså har Special Hobby inte gjort helt fel...
Hur som haver, så är passformen "speciell" eller rättare sagt inte alls!

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54005030073_8f6255c337_o

De där små piggarna är fästpunkterna för landstället, och det känns varken som en bra idé eller betryggande med den storleken och utförandet confused
Fast plastbiten skall sitta flush med själva gondolen också och det går inte för Special Hobby har dragit ut piggarna så dom går ut över kanten. Det hindrar en från att trycka upp skottet där det hör hemma. Ja, på modellen då!  Embarassed

Fram med lite såg och karva lite helt enkelt:

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54005127634_97500b8191_o

Men när det är bortfilat så kan man få en riktigt hygglig passform!

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54003892242_35c3cb8185_o

Fast det klart, folk säger ju att höger och vänster är ihopblandade på ritningen, och att det är superkritiskt att sätta dom på rätt sida.
Jag ser ju att dom är olika, men det är på sidan mot motorn, inte mot landställschaktet!
Den plana (och ganska tråkiga) sidan är med mina ögon identisk:

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54004800571_bd49614917_o

Eller ja, ganska när identisk när man skrapat bort gjutskägget!
Så jag struntar i vilken som hör hemma var, för det påverkar inte mig.
Framåt och vidare!

Faaaaast den här "lilla" lådan ramlade in

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54005220875_8202230ed3_o

5kg brädspelsgodis, som jag fick för mig att ta hem på cykel, utan pakethållare. Hålla den där jättelådan under armen och cykla 4km genom varberg? Ja, det är ju också ett nöje.
Spelet är dock ASGRYMT!
Underbar tung stämning, det går inte lita på sina medspelare, det kommer monster ur väggarna när som helst som man inte kan döda och man måste smyga hela tiden och det kommer ljud och och affraid
Väldigt schysst skulpterade figurer också, så dom får man völ ta och måla...
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 A79deeed8b0c83688b67c78f4c257181_original

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron and Tobias like this post

Inlägg av Marlin tor sep 19 2024, 12:31

Snyggt byggt Christer. Very Happy
Och vilka läskiga typer du har skaffat.
Skulle få mig att drömma mardrömmar i veckor... Razz

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Matt_Public tor sep 19 2024, 14:20

Marlin skrev:Snyggt byggt, Christer. Very Happy
Just! Just!  cyclops

Och vilka läskiga typer du har skaffat.
Rena Forum För Genusvetenskap-vibbarna där, ja. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Tobias likes this post

Inlägg av cas tor sep 19 2024, 14:40

Tack skall ni ha!

Inte helt omöjligt att det blir en målningstråd för dom där figgisarna...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Matt_Public likes this post

Inlägg av Marlin tor sep 19 2024, 14:46

cas skrev:Inte helt omöjligt att det blir en målningstråd för dom där figgisarna...

pale affraid pale affraid

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av cas tor sep 19 2024, 14:51

Nemesis skall också spelas med en 3 timmar lång ljudmatta som finns på youtube för att komma i rätt stämning...
Mycket ambienta SciFi-ljud!

Men det får bli en separat tråd, för här skall byggas Whirlwind!
Eller målas, så fort jag vet var tusan jag kan ställa sprutbåset?

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron and Tobias like this post

Inlägg av Tobias tor sep 19 2024, 15:24

Aha, låter som en gedigen chark-butik med det namnet! känner itne till den. men trevligt med pizzeria!

De flög runt och sköt torpedbåtar - och större fartyg och härjade som Banff-killarna. Kändes som om det var det de gjorde så kändes som Coastal Command. Very Happy

Oh - Nemesis! Har spelat det. En kompis köpte det under kickstarter. Målade gubbarna snyggt med. Tyckte det var riktigt kul! Svårt, men kul! Vi samarbetade mest.
Gillade Alien 3-känslan då, med killen i trucken och andra karaktärer. Riktigt kul!
Tobias
Tobias

cas likes this post

Inlägg av Azgaron sön sep 22 2024, 21:45

Snyggt jobbat Christer! Smile

Det verkar vara ett coolt spel! Coola figurer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas mån sep 30 2024, 07:34

Tack Håkan!

@Tobias : Jo, lite E-båtar jagades i kanalen och allt sånt, men fortfarande bara inom ramen RAF och inte RAF: Coastal Command...
Det var ju bara 2 skvadroner som flög den skarpt trots allt.
Men ändå, det är en cool maskin och den kämpade på bra!

För egen del har jag nu kommit lite längre i mitt lilla pleasure room:
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54029422677_6f75d17bcb_o

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030546033_7d8ff16a2b_o

Man kommer ju in i rummet, det går att sitta där och belysningen är hyffsad, men kunde vara bättre. Nå, det får bli ett senare problem!

Första omgången spackel har gått åt
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030294411_3c71195249_o
Inget märkvärdigt, bara lite ojämna kanter som måste fixas. Det blir nog inte sista omgången heller...

Sen fick jag för mig att ta tag i landstället, i tron att det skulle gå att få ihop smidigt och enkelt.
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030294371_99d49f889b_o

Hmm. Den stabila delen var ju inga konstigheter, men sen kikade jag på det här
[url=https://flic.kr/p/2qjv5Pm]Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030626354_c7864c98ca_o
Ganska många delar, och lite vag montering. Notera den lilla biten som kallas Step 55. Den består av 4 små delar som skall sättas ihop först. Plättlätt... Men det är ju detta som är nöjet med kortserie!
Istället la jag ner de delarna i en fin påse och tänkte att landstället får jag lösa sen.
Om det är en bra plan får man se...

Istället gav jag innervingarna och kylarna lite färg och en wash för att poppa lite
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030294336_348b4633db_o
Special Hobby säger ju interior grey/green här, men vid den här tiden så var ju allt utanför cockpit anitingen omålat eller målad aluminium. Så det körde jag med Smile
Med det avklarat så är det bara att klämma ihop vingarna och se glad ut.

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030546003_478e89264c_o

Häpp!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron and Gigabyte like this post

Inlägg av Azgaron mån sep 30 2024, 07:58

Fint fixat med vingarna! Smile Trevlig om än liten byggplats! .)

Ställkonstruktionen såg ju lagom knepig ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Stefan E mån sep 30 2024, 08:28

Ser lite trångt ut, men effektivt, allt är ju inom armlängds avstånd!  sunny

Men det är ju en egen bygghörna, bara det är ju guld värt!   Very Happy

Ja, landstället ser onekligen lite "spännande" ut, jag undrar hur det kommer att gå ihop (och hur starkt det blir)....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Marlin mån sep 30 2024, 08:43

Lite trångt krypin, men som Stefan säger en egen hörna är guld värd. Very Happy
Och bygget ser ju ut att framskrida i bra takt.

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Tobias mån sep 30 2024, 14:33

Ser mysigt ut. Smile Vita väggar, bra lampa - should be good? Very Happy
Tobias
Tobias

Inlägg av cas mån sep 30 2024, 16:26

Tack skall ni ha!
Jo, det är kanske lite trångt men jag har inte växt tillräckligt i färdriktningen för att det skall bli nåt problem. Tänker nog hänga upp en hylla till över bänken så man får mer utrymmet till Shelf of doom...

@Tobias, jo det är en fin lampa, men det sitter inte ett enda strömuttag i rummet så lampan är mest för syns skull

Ja, man är lite lätt nervös över hur landstället kommer att hålla. Det är ju bara dom små piggarna som skall ta hela lasten. Men man får väl borra och pinna lite ifall det är för klent.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Marlin likes this post

Inlägg av cas tis okt 22 2024, 06:36

Hmmm, jag hade visst inte uppdaterat den här tråden, trots att det hänt saker?
Tsssk.
Så kan vi inte ha det!
Vingarbetet får fortsätta:
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030626284_4d724222d4_o
Motorgondolerna kan bli ett roligt kapitel. Torrpassningen visar på rejäla glipor i framkant:
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54029422582_2556101f07_o

Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54029422597_97b20f9a1f_o

Man kan ju spackla sig ur det, eller fylla med plastremsor och sen spackla, eller alternativ 3, kolla om det går att pressa ihop bättre?
Jag körde på alternativ 3. Först klämma till där bak
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54029422592_329fc286cd_o
Det resulterade i lagom hanterbara glipor på undersidan.
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030626189_72ae2dc93f_o
Men här kom knepet! Jag lossade på klämmorna innan allt hade härdat (så säg 10 minuter)
Sen droga jag på lite mer TETC och tryckte hela gondolen bakåt så hårt det gick.
Då kunde man pressa ihop allt riktigt bra!
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030626169_3ef71a85ed_o
Det klart, spackelfritt är det inte inte, men det är inte heller glipor stora som Grand Canyon.

I och med det. så har man en nästan komplett vinge!
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030749670_5f68bc5059_o
Behöver bara kompletteras med kylarklaffar på vingarnas ovansida, som så
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030626149_305db22b0c_o

Samt lite cockpitgolv:
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54029422452_61bc95b029_o

Passade även på att sätta ihop propellernavet som består av en jösses massa delar till ingen nytta:
Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32 54030545838_f618f64ac6_o
Dom är inte kloka på Special Hobby!

Härnäst, inkråm!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron, Gigabyte and Tobias like this post

Inlägg av Marlin tis okt 22 2024, 07:23

Klämigt fix Christer Very Happy
De där gliporna fixar du i ett nafs när allt har härdat klart. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Stefan E tis okt 22 2024, 09:10

Kul att se virvelvinden röra på sig!  cheers

Snyggt, jobbat!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias tis okt 22 2024, 10:46

Snyggt fixat, ser ju bra ut nu. Kul att se kärran ta form! Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet