Boeing B-377 Stratocruiser, Minicraft 1/144, FÄRDIG
+3
Tobias
Matt_Public
Stefan E
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Boeing B-377 Stratocruiser, Minicraft 1/144, FÄRDIG
Hejsan!
Det drar i Airlinertarmen igen!
Den här gången kommer det att bli ett något modernare flygplan, nämligen Boeings Stratocruiser från 1947.
Men modellen är knappast ny, den är från 1998....
Om ni tycker det finns något bekant över det här flygplanet har ni alldeles rätt.
För lite bakgrundshistoria;
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_377_Stratocruiser
och;
Motorerna var en ständig källa för bekymmer, mycket tempramentsfulla och väldigt underhållskrävande.
Att byta tändstiften på 28 cylindrar med fyra stift vardera på fyra motorer, totalt 448 tändstift, var 100e flygtimme var varken billigt eller enkelt.
Dessutom var motorerna benägna att bli överhettade, särskilt de bakre cylinderbankarna gick varma och kunde, om det gick väldigt illa, slå eld.
Men passagerarna älskade komforten och att det var snabbt och flygplanet blev populärt för Atlantflygningar.
Jag kommer att använda den enda byggsats av Stratocruisern som finns, Minicrafts.
När man lyfter på locket ser man den välkända vita plasten och en lite tafflig instruktion och ett dekalark.
Delarna är väl gjutna men detaljmässigt ganska dåliga, fördelade på fem gjutramar och en klar del för cockpiten.
Kommer mera snart….
Stefan
Det drar i Airlinertarmen igen!
Den här gången kommer det att bli ett något modernare flygplan, nämligen Boeings Stratocruiser från 1947.
Men modellen är knappast ny, den är från 1998....
Om ni tycker det finns något bekant över det här flygplanet har ni alldeles rätt.
För lite bakgrundshistoria;
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_377_Stratocruiser
och;
Motorerna var en ständig källa för bekymmer, mycket tempramentsfulla och väldigt underhållskrävande.
Att byta tändstiften på 28 cylindrar med fyra stift vardera på fyra motorer, totalt 448 tändstift, var 100e flygtimme var varken billigt eller enkelt.
Dessutom var motorerna benägna att bli överhettade, särskilt de bakre cylinderbankarna gick varma och kunde, om det gick väldigt illa, slå eld.
Men passagerarna älskade komforten och att det var snabbt och flygplanet blev populärt för Atlantflygningar.
Jag kommer att använda den enda byggsats av Stratocruisern som finns, Minicrafts.
När man lyfter på locket ser man den välkända vita plasten och en lite tafflig instruktion och ett dekalark.
Delarna är väl gjutna men detaljmässigt ganska dåliga, fördelade på fem gjutramar och en klar del för cockpiten.
Kommer mera snart….
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den mån okt 07 2024, 08:59, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Tobias like this post
Sv: Boeing B-377 Stratocruiser, Minicraft 1/144, FÄRDIG
Vad trevligt! kan inte mycket om trafikflygplan men jag gillar vad jag ser! En fin, krvig.. Fyllig donna? Skojjigt!
Tobias
Matt_Public skrev:C-97 på permis?
Kan man nog säga, det finns delar så man kan bygga en C-97 Stratofreighter, en KC-97 Stratotanker eller en B-377 Stratocruiser i lådan.
Stefan
cas and Tobias like this post
Trevligt! Lycka till med bygget, Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Minicrafts modeller är som dom är, men också enda alternativet!
Hoppas att dekalerna ändå håller hög klass så det kan bli nåt av den i slutändan!
Hoppas att dekalerna ändå håller hög klass så det kan bli nåt av den i slutändan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Roligt att du nämnde dekalerna, Christer!
Just dekalerna brukar vara det absolut bästa med Minicrafts byggsatser!
De är, tro det eller ej, tryckta av Cartograf (i den här lådan), annars brukar det vara Microscale som också är mycket bra!
Bara ett enda alternativ, BOAC och det är ganska blekt (tycker jag), även om det är klassiskt.
Jag tittade runt lite på Hannants sida för dekaler till en annan kärra i samma skala och då hittade jag de här;
Rätt så mycket färggladare och jag föll för den gula fenan!
Motorerna i byggsatsen ser inte så kul ut;
Absolut NOLL detaljer, så när jag såg detta detaljset var det plötsligt oumbärligt;
Fyra nya, väl detaljerade motorfronter och korrekta propellrar med spinners i resin till ett högst rimligt pris.
Här kan vi snacka om detaljer!
Kropp och vingar plus de fyra gondolerna limmades ihop utan problem, faktiskt mycket bra passform.
De nya resinmotorerna var direkta ersättningar för plastdelarna i originalet och de passade perfekt, efter att ha rensats från sina gjutpluggar!
De var några tiondelar för stora, men det var enkelt att försiktigt slipa ner dem.
På den inre högermotorn fick jag stuffa in lite plasticardbitar då jag var lite för entusiastisk med slipningen på motorinfästningen.
Efter en aning mera sandande så blev det riktigt bra.
Jag kan bara säga att de var väl värda att investera i, ja, oumbärliga för den här modellen!
Kommer mera snart…
Stefan
Just dekalerna brukar vara det absolut bästa med Minicrafts byggsatser!
De är, tro det eller ej, tryckta av Cartograf (i den här lådan), annars brukar det vara Microscale som också är mycket bra!
Bara ett enda alternativ, BOAC och det är ganska blekt (tycker jag), även om det är klassiskt.
Jag tittade runt lite på Hannants sida för dekaler till en annan kärra i samma skala och då hittade jag de här;
Rätt så mycket färggladare och jag föll för den gula fenan!
Motorerna i byggsatsen ser inte så kul ut;
Absolut NOLL detaljer, så när jag såg detta detaljset var det plötsligt oumbärligt;
Fyra nya, väl detaljerade motorfronter och korrekta propellrar med spinners i resin till ett högst rimligt pris.
Här kan vi snacka om detaljer!
Kropp och vingar plus de fyra gondolerna limmades ihop utan problem, faktiskt mycket bra passform.
De nya resinmotorerna var direkta ersättningar för plastdelarna i originalet och de passade perfekt, efter att ha rensats från sina gjutpluggar!
De var några tiondelar för stora, men det var enkelt att försiktigt slipa ner dem.
På den inre högermotorn fick jag stuffa in lite plasticardbitar då jag var lite för entusiastisk med slipningen på motorinfästningen.
Efter en aning mera sandande så blev det riktigt bra.
Jag kan bara säga att de var väl värda att investera i, ja, oumbärliga för den här modellen!
Kommer mera snart…
Stefan
Azgaron likes this post
Komplett Y2K-kompatibla, kulörta klibbisar? Betryggande värre.
Resin-rovorna var ett minst lika lyckat köp. Bra där!
Resin-rovorna var ett minst lika lyckat köp. Bra där!
Matt_Public- Master of DNF
Trevliga dekaler och snygga motorer!
Håkan
Håkan
Stabbarna limmade, mycket bra passning…
På den här modellen var det lätt att fylla på vikt, jag började lite försiktigt….
Motorerna putsade och slipade så de passar in på modellen.
Jag fick fylla ut med lite plasticard där jag blev lite för entusiastisk med slipandet (inre motorn till höger... Ooops... ).
Vingarna limmades på plats och jag kunde konstatera att det behövdes mera vikt, mycket mera vikt….
NU står hon säkert på alla tre, hoppas bara ställen håller!
Vikten räckte inte, inte på långa vägar....
Jag fyllde på...
Nosdelen fastlimmad, jag behöver inte vara rädd om ”glaset”, det ska ju målas.
Man ser vikten genom plasten….
Nosdelen slipad till perfekt passning med kroppen…
Det gick rätt hårt åt glaset…
Landställen monterade, allt ska ju vara aluminium…
Bra passning på ställen och det blev väldigt stadigt när det torkat.
Fattigt på detaljer, dock…
Nu står hon säkert på alla ställen för första gången!
Kommer mera snart…
Stefan
På den här modellen var det lätt att fylla på vikt, jag började lite försiktigt….
Motorerna putsade och slipade så de passar in på modellen.
Jag fick fylla ut med lite plasticard där jag blev lite för entusiastisk med slipandet (inre motorn till höger... Ooops... ).
Vingarna limmades på plats och jag kunde konstatera att det behövdes mera vikt, mycket mera vikt….
NU står hon säkert på alla tre, hoppas bara ställen håller!
Vikten räckte inte, inte på långa vägar....
Jag fyllde på...
Nosdelen fastlimmad, jag behöver inte vara rädd om ”glaset”, det ska ju målas.
Man ser vikten genom plasten….
Nosdelen slipad till perfekt passning med kroppen…
Det gick rätt hårt åt glaset…
Landställen monterade, allt ska ju vara aluminium…
Bra passning på ställen och det blev väldigt stadigt när det torkat.
Fattigt på detaljer, dock…
Nu står hon säkert på alla ställen för första gången!
Kommer mera snart…
Stefan
Azgaron and Tobias like this post
Ah, jag kollade inte skalan innan, liten en ja! Ser fint ut!
Tobias
Matt_Public likes this post
Skapligt fett fiske-sänke i Bild 4 annars.Tobias skrev:Ah, jag kollade inte skalan innan [...]
Också: Hur fränt som helst, det här bygget!
Det var där jag anade oråd.. Trodde det var en hagelbrakar-slug..
Tobias
Matt_Public likes this post
Gott jobbat Stefan! Bra tyngd i den kärran!
Håkan
Håkan
Tack alla!
Hjulen var stora nog för att göra lite hemkörda masker, först sätta tejp på en bit tunn plasticard, sedan göra hål med ett litet hålslag.
Sedan är det bara att pilla bort masken och applicera på hjulet, funkar kanonbra, och hjulen hade rätt diameter.
Modellen är primad med UMP Black Primer och det vita taket är målat med Alclad White Microfiller primer.
Det verkar kanske lite ologiskt att grunda med svart, men det ger den vita primern en riktigt djup och solid känsla, plus att metallfärgen blir bättre med en svart bas.
När den vita färgen torkat ett par dagar maskerade jag taket, som ska vara vitt och antiis stripparna på vingarna (de ska vara svarta).
Jag gav hela kärran ännu en omgång med UMP Svart Primer.
Sedan målade jag hela flygplanet med Alclad White Aluminium.
Någon dag senare kunde jag ta av maskeringen…
Lite färgkryp, men det fixar jag sen.
Det blev bra, så vidare till nästa moment, skarven mellan det Vita och Aluminium måste jämnas till.
Eftersom jag använde tejp fick jag en fin upphöjd linje mellan färgerna (även med färgsprutan…), det kan vara rätt störande i den här skalan.
Så jag tar en vass skalpell med krökt blad och drar försiktigt med eggen längs färgkanten, UTAN att lägga något tryck på kniven, precis som när man tar bort gjutsömmar på en huv.
Det går fort och det kommer inte att synas något senare eftersom färgskarven kommer att hamna under dekalerna, en fördel med airliners.
Hela flygplanet klarlackat med Alclad Clear Cote Gloss ett par gånger…
Lacken syns inte på bilderna, men den finns där...
Nu får kärran vila och torka ett tag inför dekalerna.
Kommer mera snart…
Stefan
Hjulen var stora nog för att göra lite hemkörda masker, först sätta tejp på en bit tunn plasticard, sedan göra hål med ett litet hålslag.
Sedan är det bara att pilla bort masken och applicera på hjulet, funkar kanonbra, och hjulen hade rätt diameter.
Modellen är primad med UMP Black Primer och det vita taket är målat med Alclad White Microfiller primer.
Det verkar kanske lite ologiskt att grunda med svart, men det ger den vita primern en riktigt djup och solid känsla, plus att metallfärgen blir bättre med en svart bas.
När den vita färgen torkat ett par dagar maskerade jag taket, som ska vara vitt och antiis stripparna på vingarna (de ska vara svarta).
Jag gav hela kärran ännu en omgång med UMP Svart Primer.
Sedan målade jag hela flygplanet med Alclad White Aluminium.
Någon dag senare kunde jag ta av maskeringen…
Lite färgkryp, men det fixar jag sen.
Det blev bra, så vidare till nästa moment, skarven mellan det Vita och Aluminium måste jämnas till.
Eftersom jag använde tejp fick jag en fin upphöjd linje mellan färgerna (även med färgsprutan…), det kan vara rätt störande i den här skalan.
Så jag tar en vass skalpell med krökt blad och drar försiktigt med eggen längs färgkanten, UTAN att lägga något tryck på kniven, precis som när man tar bort gjutsömmar på en huv.
Det går fort och det kommer inte att synas något senare eftersom färgskarven kommer att hamna under dekalerna, en fördel med airliners.
Hela flygplanet klarlackat med Alclad Clear Cote Gloss ett par gånger…
Lacken syns inte på bilderna, men den finns där...
Nu får kärran vila och torka ett tag inför dekalerna.
Kommer mera snart…
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tor sep 26 2024, 08:40, ändrad totalt 1 gång
Azgaron, Gigabyte and Tobias like this post
Snyggt maskerat och målat, Stefan! Ser ut att bli fint!
Håkan
Håkan
Azgaron likes this post
Här är dekaleringen på gång…
De här dekalerna kom i två delar, en för främre delen och en för den bakre delen, gott om överlappning så det gick ihop fint, den stora dekalen på fenan passade perfekt, med bara lite ”överlappning” i bakkanten.
Resten av dekalerna funkade perfekt, man kunde till och med välja om den Amerikanska flaggan skulle ha 48 eller 50 stjärnor!
Kommer mera snart…
Stefan
De här dekalerna kom i två delar, en för främre delen och en för den bakre delen, gott om överlappning så det gick ihop fint, den stora dekalen på fenan passade perfekt, med bara lite ”överlappning” i bakkanten.
Resten av dekalerna funkade perfekt, man kunde till och med välja om den Amerikanska flaggan skulle ha 48 eller 50 stjärnor!
Kommer mera snart…
Stefan
Azgaron, Gigabyte, Patrik K and Matt_Public like this post
Snyggt schema.
Ser riktigt bra ut.
/Bosse
Ser riktigt bra ut.
/Bosse
Marlin
Milda makter, makalöst mumsigt!
Också: Detaljen med variabilitet sett till nationsflaggans utformning var glädjande.
Också: Detaljen med variabilitet sett till nationsflaggans utformning var glädjande.
Snyggt knåpat med dekalerna! Ser tjusigt ut!
Håkan
Håkan
Dekaleringen är avslutad och de sista delarna som hjul, propellrar och luckor monterade.
Tyvärr saknar modellen diverse antenner som inte följde med i byggsatsen, men det får duga så här.
De nya motorerna och propellrarna höjde verkligen utseendet, jag tycker de är ett måste om man bygger den här modellen!
Jag är inte riktigt nöjd med nosen, dekalerna hade stora svårigheter att hantera de dubbelkrökta ytorna, trots massor av Micro-sol.
Hjulen skulle jag velat byta ut till lite mera detaljerade i resin, men jag kunde inte hitta några, ”gälarna” följde med som dekaler på det nya dekalarket, snyggt.
På det hela taget så är jag ändå rätt nöjd, modellen blev hyfsat bra.
Några bilder på den färdiga modellen, ni får ursäkta att de blev lite överexponerade...
Jag ser på bilderna att jag missat lite här och var, det är redan åtgärdat, men de här bilderna får duga.
Stefan
Tyvärr saknar modellen diverse antenner som inte följde med i byggsatsen, men det får duga så här.
De nya motorerna och propellrarna höjde verkligen utseendet, jag tycker de är ett måste om man bygger den här modellen!
Jag är inte riktigt nöjd med nosen, dekalerna hade stora svårigheter att hantera de dubbelkrökta ytorna, trots massor av Micro-sol.
Hjulen skulle jag velat byta ut till lite mera detaljerade i resin, men jag kunde inte hitta några, ”gälarna” följde med som dekaler på det nya dekalarket, snyggt.
På det hela taget så är jag ändå rätt nöjd, modellen blev hyfsat bra.
Några bilder på den färdiga modellen, ni får ursäkta att de blev lite överexponerade...
Jag ser på bilderna att jag missat lite här och var, det är redan åtgärdat, men de här bilderna får duga.
Stefan
Azgaron likes this post
Den där blev riktigt snygg Stefan.
/Bosse
Marlin
Ser riktigt trevligt ut Stefan! Bra jobbat! Antenner eller icke, galet snygG!
Tobias
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Lockheed C-121J Super Constellation, Minicraft 1/144, FÄRDIG
» Douglas DC-3, Minicraft 1/144
» RMS Titanic, LEE/Minicraft 1/360 (350?)
» K: Academy/Minicraft 1/48 P-38M
» Boeing 727-235 N4734 Pan am 1/144
» Douglas DC-3, Minicraft 1/144
» RMS Titanic, LEE/Minicraft 1/360 (350?)
» K: Academy/Minicraft 1/48 P-38M
» Boeing 727-235 N4734 Pan am 1/144
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|