Fairey Swordfish Mk.I, Tamiya 1/48
+3
Azgaron
Tobias
Stefan E
7 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Fairey Swordfish Mk.I, Tamiya 1/48
Fairey Swordfish är ett av mina många favoritplan, den här modellen av Tamiya köpte jag redan 2002, bara ett år efter jag började bygga igen, modellen kom ut 1999.
Ett par rejäla tittar i lådan och WOW, det här var något helt annat än den Airfixmodell jag byggde för så många år sedan!
Jag älskade byggsatsen men jag vågade inte bygga den på många år, så mycket små delar, så mycket rigg…
Den fick ligga till sig i stashen, men jag kunde inte låta bli att köpa en likadan låda till, en låda med klar kropp och ännu en likadan modell, plus att jag har den etsade riggsatsen till de flesta!
Jepp, jag har fyra exemplar av Mk.I, men jag har inte fått tag i någon Mk.II i 1/48 ännu, sökandet fortgår.
Men jag har en från Trumpeter i 1/32!
Jag började bygga på den här modellen 2019, men jag vet inte vad som hände, men jag var nog inte mogen för den ännu, så den blev liggande.
Under åren har jag tittat på byggsatsen många, många gånger och planerat vad jag ska bygga.
Först var jag inne på en silvervingad förkrigsmaskin.
Sen byggde Rickard sin och jag måste erkänna att det tände gistan av inspiration igen och jag började bygga så smått på min modell igen.
Lite ”härmigt” kanske, men jag behöver ju inte göra någon byggtråd av det.
Jag följde Rickards tråd och fick många goda tips och till min stora glädje var det en vit och grå Mk.II han byggde!
Jag är svag för FAA, så den här blir en maskin från den berömda attacken mot Bismark, den som syns på boxarten.
Så fältet är fritt…
Dom här bilderna som följer spänner från 2019 fram till Rickard började bygga sin modell.
Jag limmade som vanligt ihop hela cockpiten innan jag målade något.
Allt passade kanonbra så som man kan förvänta sig av en Tamiya så inredningen gick ihop snabbt.
Jag prajmade hela cockpiten och insidan av båda kroppshalvorna med Alclad Black Microfiller.
Golvet (eller Durken som det heter i flygplan) är av Aluminium, så det målades med Alclad Aluminium.
Sedan blev det ett jäkla pyssligt arbete med att maskera golvet, men med ett par bra pincetter fick jag dit många små tejpbitar mellan ramverket.
Kroppshalvorna målades med Hu.70 Brick Red och maskerades (inget foto...).
Sedan målade jag allt med British Interior Grey-Green Hu.78...
…och det var så långt jag kom innan bygget blev liggande….
Kommer mera snart!
Stefan
Ett par rejäla tittar i lådan och WOW, det här var något helt annat än den Airfixmodell jag byggde för så många år sedan!
Jag älskade byggsatsen men jag vågade inte bygga den på många år, så mycket små delar, så mycket rigg…
Den fick ligga till sig i stashen, men jag kunde inte låta bli att köpa en likadan låda till, en låda med klar kropp och ännu en likadan modell, plus att jag har den etsade riggsatsen till de flesta!
Jepp, jag har fyra exemplar av Mk.I, men jag har inte fått tag i någon Mk.II i 1/48 ännu, sökandet fortgår.
Men jag har en från Trumpeter i 1/32!
Jag började bygga på den här modellen 2019, men jag vet inte vad som hände, men jag var nog inte mogen för den ännu, så den blev liggande.
Under åren har jag tittat på byggsatsen många, många gånger och planerat vad jag ska bygga.
Först var jag inne på en silvervingad förkrigsmaskin.
Sen byggde Rickard sin och jag måste erkänna att det tände gistan av inspiration igen och jag började bygga så smått på min modell igen.
Lite ”härmigt” kanske, men jag behöver ju inte göra någon byggtråd av det.
Jag följde Rickards tråd och fick många goda tips och till min stora glädje var det en vit och grå Mk.II han byggde!
Jag är svag för FAA, så den här blir en maskin från den berömda attacken mot Bismark, den som syns på boxarten.
Så fältet är fritt…
Dom här bilderna som följer spänner från 2019 fram till Rickard började bygga sin modell.
Jag limmade som vanligt ihop hela cockpiten innan jag målade något.
Allt passade kanonbra så som man kan förvänta sig av en Tamiya så inredningen gick ihop snabbt.
Jag prajmade hela cockpiten och insidan av båda kroppshalvorna med Alclad Black Microfiller.
Golvet (eller Durken som det heter i flygplan) är av Aluminium, så det målades med Alclad Aluminium.
Sedan blev det ett jäkla pyssligt arbete med att maskera golvet, men med ett par bra pincetter fick jag dit många små tejpbitar mellan ramverket.
Kroppshalvorna målades med Hu.70 Brick Red och maskerades (inget foto...).
Sedan målade jag allt med British Interior Grey-Green Hu.78...
…och det var så långt jag kom innan bygget blev liggande….
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den lör okt 19 2024, 17:28, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Tobias like this post
Sv: Fairey Swordfish Mk.I, Tamiya 1/48
Häftigt! Började läsa och hade för mig att du byggt en.. Men tänkte det kanske var någon annan. Men du ahde visst börjat då.
Svag för Swordfish med.. Häftig kärra, stor.. Med en fin motor.. Rent.. Cool.
Mk. II, det är något med vingarna va, metall, undervingen? har för mig den kunde bära raketer va? För lat att googla just nu..
Men kul byga, följer med glädje!
Svag för Swordfish med.. Häftig kärra, stor.. Med en fin motor.. Rent.. Cool.
Mk. II, det är något med vingarna va, metall, undervingen? har för mig den kunde bära raketer va? För lat att googla just nu..
Men kul byga, följer med glädje!
Tobias
Ser ju fint ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Gruppbygge?Stefan E skrev:Lite ”härmigt” kanske, men jag behöver ju inte göra någon byggtråd av det.
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Tack Tobbe, Håkan och Matte!
Ja, mark II hade plåtskoning under de nedersta vingarna för raketbeväpning och en något starkare (tror jag...) motor.
Stefan
Ja, mark II hade plåtskoning under de nedersta vingarna för raketbeväpning och en något starkare (tror jag...) motor.
Stefan
Azgaron likes this post
Rokkitz är manligt! Jaga ubåtar..
var den lådan speciell, Limited Edition eller något - eller bara allmänt knepig att hitta? Skall hålla ögonen öppna iaf!
var den lådan speciell, Limited Edition eller något - eller bara allmänt knepig att hitta? Skall hålla ögonen öppna iaf!
Tobias
Jag vet inte vad det beror på, men jag antar att det är den lådan alla vill ha.
Kanske släpptes den i en mindre upplaga?
Jag har ingen aning, men om du ser någon till salu så hojta gärna till.
Stefan
Kanske släpptes den i en mindre upplaga?
Jag har ingen aning, men om du ser någon till salu så hojta gärna till.
Stefan
The 48ers och Arma Hobby (Polen) har den inne. Gick bet i Sverige dock.
Du får hitta ett par anledningar till att beställa hos en av dem..?
Jag försökte ju ta hem den där Alen med romen från Royal Navy i. fanns en leverantör till Systemet som ha den som sin.. Men gick bet på det.. Trist, låter god..
Wadworth
Lite pengar går till FAA-museets Swordfish när man köper den så det var bara för flygplanet egentligen.. Typ..
Du får hitta ett par anledningar till att beställa hos en av dem..?
Jag försökte ju ta hem den där Alen med romen från Royal Navy i. fanns en leverantör till Systemet som ha den som sin.. Men gick bet på det.. Trist, låter god..
Wadworth
Lite pengar går till FAA-museets Swordfish när man köper den så det var bara för flygplanet egentligen.. Typ..
Tobias
Matt_Public likes this post
Av misstag lästes "rom" som "rom" (d.v.s. med långt vokalljud). Jag var hyfsat förbryllad där ett tag.Tobias skrev:Jag försökte ju ta hem den där ale:n med romen från Royal Navy i.
Ballt med en Stringbag, och en som var med att sänka Bismarck dessutom.
Vad mer kan man begära, lycka till med bygget.
/Bosse
Vad mer kan man begära, lycka till med bygget.
/Bosse
Marlin
Tobias likes this post
Stringbag är ju en sån klassiker!
Etsade riggning är ju också en spännande sak att attackera. Kan ju bliv livat värre detta!
Etsade riggning är ju också en spännande sak att attackera. Kan ju bliv livat värre detta!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Av misstag lästes "rom" som "rom" (d.v.s. med långt vokalljud). Jag var hyfsat förbryllad där ett tag.Tobias skrev:Jag försökte ju ta hem den där ale:n med romen från Royal Navy i.
Jag har erbjudit folk torsk-rom och cola men aldrig någon som nappat.. Torskrom är dock gott. Gärna utan cola..
Stefan brukar ha stenkoll men för andra med. En riktigt spännande och bra bok! På temat..
Tobias
Azgaron, Gigabyte and Matt_Public like this post
Den boken har jag aldrig ens hört talas om, men den ser mycket intressant ut!
Jag ska se om jag kan få tag i den....
Torskrom är jättegott, stekt med lite citron till, kan rekommenderas!
Jag är måttligt förtjust i Cola tioll maten (cola är för sött), men en öl går också bra eller bara vanligt bubblat kranvatten.
Jag gillar tjeckisk öl, Krusovice (mörk) eller Staropramen (ljus), det är inte dumt alls.
Stefan
Jag ska se om jag kan få tag i den....
Torskrom är jättegott, stekt med lite citron till, kan rekommenderas!
Jag är måttligt förtjust i Cola tioll maten (cola är för sött), men en öl går också bra eller bara vanligt bubblat kranvatten.
Jag gillar tjeckisk öl, Krusovice (mörk) eller Staropramen (ljus), det är inte dumt alls.
Stefan
Ah har du inte? Det är en fantasiskt bra bok. Han är med om sänkningen av HMS Courageous - tragiskt. Mycket är under 1940-41 när de utgår från Balkan och gör räder med små Swordfish-förband. Knappt hört om tidigare.. Blir krigsfånge i öknen och senare är han med i Stilla Havet.
Rekommenderas varmt!
Verkligen! Fin mat. :)Ah har några kompisar som gillar Rom & Cola men de verkade inte gilla min variant. Håller med om läsk tll mat öht.. Öl går bra dock!
Tjeckiskt pilsner är riktigt fint! Blev sugen nu.. Skaffa några och låta dem bli kalla till fredag kanske...
Rekommenderas varmt!
Verkligen! Fin mat. :)Ah har några kompisar som gillar Rom & Cola men de verkade inte gilla min variant. Håller med om läsk tll mat öht.. Öl går bra dock!
Tjeckiskt pilsner är riktigt fint! Blev sugen nu.. Skaffa några och låta dem bli kalla till fredag kanske...
Tobias
Dags för lite motormeck!
Inte många delar, fyra plast och två etsade delar, Typiskt Tamiya, få men mycket väldetaljerade delar.
Delen i mitten, den med ”armarna”, är en jigg för etset.
Den används så här;
Man lägger den etsade delen så den passar i jiggen och trycker försiktigt ner den så man får rätt vinkel på böjen.
När den etsade delen är vikt enligt jiggen, klipper man av "armarna" och får delen som blir motorfästet!
Sedan är det bara att limma ihop delarna enligt instruktionerna.
De etsade delarna tycker jag är väldigt viktiga då de ger motorn det där speciella utseendet på Swordfishen.
MEN, Tamiya har inte ens försökt att göra delarna i plast, utan man MÅSTE köpa etssetet för att kunna bygga motorn!
Då SKA etssatsen följa med i Byggsatsen och inte som nu när man måste köpa den separat, mycket dålig stil Tamiya!
Det ska åtminstone följa med delar i plast så man kan välja själv, inte alla gillar att mecka med ets!
Nåja, slut på klagandet, slutresultatet blir ju snyggt!
Jag pillrade bort tejpen på durken, maskeringen lyckades över förväntan!
Lite wash på det...
Maskeringen har tagits bort från kroppssidorna med….
Det ser rätt bra ut!
Kommer mera snart!
Stefan
Inte många delar, fyra plast och två etsade delar, Typiskt Tamiya, få men mycket väldetaljerade delar.
Delen i mitten, den med ”armarna”, är en jigg för etset.
Den används så här;
Man lägger den etsade delen så den passar i jiggen och trycker försiktigt ner den så man får rätt vinkel på böjen.
När den etsade delen är vikt enligt jiggen, klipper man av "armarna" och får delen som blir motorfästet!
Sedan är det bara att limma ihop delarna enligt instruktionerna.
De etsade delarna tycker jag är väldigt viktiga då de ger motorn det där speciella utseendet på Swordfishen.
MEN, Tamiya har inte ens försökt att göra delarna i plast, utan man MÅSTE köpa etssetet för att kunna bygga motorn!
Då SKA etssatsen följa med i Byggsatsen och inte som nu när man måste köpa den separat, mycket dålig stil Tamiya!
Det ska åtminstone följa med delar i plast så man kan välja själv, inte alla gillar att mecka med ets!
Nåja, slut på klagandet, slutresultatet blir ju snyggt!
Jag pillrade bort tejpen på durken, maskeringen lyckades över förväntan!
Lite wash på det...
Maskeringen har tagits bort från kroppssidorna med….
Det ser rätt bra ut!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron, Marlin and Tobias like this post
Håller med, där borde etsen hänga med i lådan. De har någon annan, stål-ets typ va? Har för mig den kändes hårdare - men bra..
Riktigt snyggt målat, härliga färger. Vad är den röda? Är det FAA-specifikation eller Fairey som kär med något? Glömt allt om brittiskt innanmäte förutom det gröna och omålat.
Riktigt snyggt målat, härliga färger. Vad är den röda? Är det FAA-specifikation eller Fairey som kär med något? Glömt allt om brittiskt innanmäte förutom det gröna och omålat.
Tobias
Det är Humbrol Hu.70 Brick Red, jag brukar kalla den "mönjeröd" och använder den ofta som en primer eller på botten av fartyg.
Dukade flygplan brukar dopas med en röd-färgad primer (den är egentligen klar, men rött pigment tillsatt för att man ska se var man målat) för att spänna upp duken och primern blöder naturligtvis igenom duken och färgar den röd på insidan.
Den gröna är standard British Interior Green, Hu.78, den använder jag till allt Brittiskt flyg ända fram till den "svarta" perioden började lite innan jetkärrorna kom.
Jag har följt dels Tamiyas instruktioner ( ), mina referenser och mina gamla kunskaper som jag samlat på mig.
Stefan
Dukade flygplan brukar dopas med en röd-färgad primer (den är egentligen klar, men rött pigment tillsatt för att man ska se var man målat) för att spänna upp duken och primern blöder naturligtvis igenom duken och färgar den röd på insidan.
Den gröna är standard British Interior Green, Hu.78, den använder jag till allt Brittiskt flyg ända fram till den "svarta" perioden började lite innan jetkärrorna kom.
Jag har följt dels Tamiyas instruktioner ( ), mina referenser och mina gamla kunskaper som jag samlat på mig.
Stefan
Tobias likes this post
Aha, spännande. Det är sånt som är så spännande att lära sig (och glömma ). Deras Interior Green har jag hyfsad koll på, så även de amerikanske, inklyP-47:ornas egna etc..
Men gillar de röda. kan tänka mig att den är perfekt för fartygsprimer ja!
Men gillar de röda. kan tänka mig att den är perfekt för fartygsprimer ja!
Tobias
Snyggt jobbat med motorn Stefan! Ser fint ut!
Bra detalj med etsvikardelen men knepigt att etsen inte hänger med!
Håkan
Bra detalj med etsvikardelen men knepigt att etsen inte hänger med!
Håkan
Detaljmålning i cockpit…
Lite bökigt att komma åt med penseln ibland, men det har gått riktigt bra.
Lite slitage här och var plus en del skavmärken…
Torped, bomber och rökgranater följer med, jag kommer antagligen att nöja mig med torpeden och rökgranaterna.
Propellern ser lite konstig ut, jag vet, men det är faktiskt helt förebildsenligt!
Propellern målad svart (Alclad microfiller) med gula tippar (Hu.69)…
Motorn monterad och målad med Alclad Black Microfiller som ger en fin lyster.
Propellern uppsnyggad och mattlackad (Alclad Clearcote matt)….
Eduards instrumentpanel monterad och limmad på en bit 0,5mm plasticard för att få lite mera stadga, jag kunde bara inte förstöra den fint detaljerade originalpanelen!
Puffran (Vickers 0.303) målad först med Alclad Black Microfiller primer och sedan Alclad Gun Metal.
För att kunna montera delen som sitter i cockpiten så klippte jag av pipan så jag kan montera den efter målningen av cammot.
Bältena monterade i cockpiten….
Bara piloten har riktigt bälte!
IMG_4200 by Stefan Ericsson, on
…och cockpiten kan monteras i kroppssidan!
Kommer mera snart!
Stefan
Lite bökigt att komma åt med penseln ibland, men det har gått riktigt bra.
Lite slitage här och var plus en del skavmärken…
Torped, bomber och rökgranater följer med, jag kommer antagligen att nöja mig med torpeden och rökgranaterna.
Propellern ser lite konstig ut, jag vet, men det är faktiskt helt förebildsenligt!
Propellern målad svart (Alclad microfiller) med gula tippar (Hu.69)…
Motorn monterad och målad med Alclad Black Microfiller som ger en fin lyster.
Propellern uppsnyggad och mattlackad (Alclad Clearcote matt)….
Eduards instrumentpanel monterad och limmad på en bit 0,5mm plasticard för att få lite mera stadga, jag kunde bara inte förstöra den fint detaljerade originalpanelen!
Puffran (Vickers 0.303) målad först med Alclad Black Microfiller primer och sedan Alclad Gun Metal.
För att kunna montera delen som sitter i cockpiten så klippte jag av pipan så jag kan montera den efter målningen av cammot.
Bältena monterade i cockpiten….
Bara piloten har riktigt bälte!
IMG_4200 by Stefan Ericsson, on
…och cockpiten kan monteras i kroppssidan!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Matt_Public like this post
Allt man behöver, egentligen.Stefan skrev:Jag kommer antagligen att nöja mig med torpeden och rökgranaterna.
Också: Cockpiten blev ju en tokbra lekhage.
Snyggt jobbat Stefan! Blev ju fin cockpit! Snygg motor också!
Håkan
Håkan
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Fairey Swordfish Mk II 1/48 Tamiya
» Fairey Barracuda Mk.II, Special Hobby 1/48
» Fairey firefly 1/72
» Fairey Gannet - Novo 1/72
» Fairey Gannet - Novo 1/72 - Färdig!
» Fairey Barracuda Mk.II, Special Hobby 1/48
» Fairey firefly 1/72