M-12 155m gun motor carriage - Academy 1/35
+7
denstore
Gigabyte
Caverö
Janne.S
MiniStuff
Warsawpact
Azgaron
11 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: M-12 155m gun motor carriage - Academy 1/35
Visst är det!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hehehehe..så gör en äkta modellare!
Du får ta många bilder på härligheten sedan så du kan titta på det sedan när du byggt in det så det inte syns:P
Du får ta många bilder på härligheten sedan så du kan titta på det sedan när du byggt in det så det inte syns:P
Janne.S- Moderator
Ja, bilder är viktigt, så man kan dokumentera det som sen inte syns!
Håkan
Ser bra ut Håkan ,,,ang hjulpaketen så ser det ut som det skall vara den mera runda varianten till din vagn
Gigabyte
Jo, jag tror det med och så fick det bli!
Inredningen har fått en oljewash!
Lite skav och highlights, samt lite smuts ska väl dit sen tänkte jag!
Håkan
Inredningen har fått en oljewash!
Lite skav och highlights, samt lite smuts ska väl dit sen tänkte jag!
Håkan
Tyvärr tror jag att de "runda" enbart användes på tidiga bogies. Enligt Modeler´s Gide to Sherman, så användes de mest på type 2-bogies, när man bytte från type 1. Type 1 är de allra tidigaste, med stödrullen uppe på. Jag misstänker att den du bygger borde ha en sen bogie. I alla fall om du har använt bogiesarna med uppsvängt stödrullehorn.
denstore
Härligt Håkan! Den där innredningen känner jag igen från en del amerikanskt, tittar på min kommande M10 vagn.
Kul att se något som byggs.
Kul att se något som byggs.
Caverö
Hur vet jag om det är en tidig eller sen?
Jag har sett en bild där såvitt jag kan avgöra sitter den "runda" ovanpå en sån här typ av bogie, så jag tror nog att jag behåller den som jag har gjort!
Får ändå inte avdrag för sånt på utställningar!
Tack Mattias!
Skulle kunna misstänka att inredningen är rätt lik på snarlika modeller.
Håkan
Jag har sett en bild där såvitt jag kan avgöra sitter den "runda" ovanpå en sån här typ av bogie, så jag tror nog att jag behåller den som jag har gjort!
Får ändå inte avdrag för sånt på utställningar!
Tack Mattias!
Skulle kunna misstänka att inredningen är rätt lik på snarlika modeller.
Håkan
Hupp, den här har jag missat. Skall bli kul att följa.
Magnus
Magnus
MagnusE
Det är inte så lätt med dessa jänke vagnar men en bild på en (enl bild o text får man väl till lägga ;o) ) M12 med runda avlastningsfjäder o bakmonterade stödrullar
Gigabyte
Tack Magnus!
Tack för den illustrativa bilden Giga!
Här kommer lite till!
Tror det får duga så. Syns ju inte så mycket sen, ens med luckorna öppna!
Skoveln ihopmonterad!
Och kanonen börjar likna en kanon!
Snart dags att måla lite tror jag så att jag kan få ihop resten!
Håkan
Tack för den illustrativa bilden Giga!
Här kommer lite till!
Tror det får duga så. Syns ju inte så mycket sen, ens med luckorna öppna!
Skoveln ihopmonterad!
Och kanonen börjar likna en kanon!
Snart dags att måla lite tror jag så att jag kan få ihop resten!
Håkan
Så ja! Ser riktigt bra ut med lite vädring
Janne.S- Moderator
Tack Janne!
Håkan
Håkan
Nu för att vara en gnällspik, så är vagnen på bilden nog inte utrustad med de runda blecken som följer med i satsen, utan de "halväggformade". De har alltså mycket brantare lutning fram, än bak mot rullen. De som följer med till satsen är symetrisk. Sen handlar det om stödrullshornet är rakt bakåt, eller om det är uppsvängt. På uppsvängda använde man nog enbart den sena, alltså inte den runda. En mellanvariant är att man har rakt horn, men det sitter en en upphöjningsbricka monterad, så att rullen kommer lite högre upp.
Hela det här krånglandet med Sherman-bogies är rena minfältet. Särskilt när derivaterna till M3 och M4 blandas in. M-12:an var ju lite en mischmash av M3 Lee/Grants bottenplatta, med bandaggregat från Sherman. Jag tror ungefär 100 byggdes, och ungefär 50/50 1942 och 1943. Det troliga är att få, om ens några hade bogien med det uppsvängda bandavlastningshjulshornet, men att de flesta hade med rakt horn. Vissa, tidiga exemplar kan ha haft bogies med avlastningsrullen mitt uppe på ala M3-serien. Har för mig tt prototypen såg ut just så.
När det gäller vanliga Shermans är bogies rena dödsfällan, för det verkar som att man mycket väl kan ha blandat lite här och där. Typ fältreparationer utförs med tillgängliga delar, och t.o.m. helt nya vagnar kan komma med blandat, då vagnen kan vara byggd mitt i bytet. Man kan se det som fria händer att improvisera, eller så kan man se det som att man knappt kan bygga korrekta Shermans....
Hela det här krånglandet med Sherman-bogies är rena minfältet. Särskilt när derivaterna till M3 och M4 blandas in. M-12:an var ju lite en mischmash av M3 Lee/Grants bottenplatta, med bandaggregat från Sherman. Jag tror ungefär 100 byggdes, och ungefär 50/50 1942 och 1943. Det troliga är att få, om ens några hade bogien med det uppsvängda bandavlastningshjulshornet, men att de flesta hade med rakt horn. Vissa, tidiga exemplar kan ha haft bogies med avlastningsrullen mitt uppe på ala M3-serien. Har för mig tt prototypen såg ut just så.
När det gäller vanliga Shermans är bogies rena dödsfällan, för det verkar som att man mycket väl kan ha blandat lite här och där. Typ fältreparationer utförs med tillgängliga delar, och t.o.m. helt nya vagnar kan komma med blandat, då vagnen kan vara byggd mitt i bytet. Man kan se det som fria händer att improvisera, eller så kan man se det som att man knappt kan bygga korrekta Shermans....
denstore
Tack för infon!
Nä, det är nog svårt att bygga helt korrekta vagnar, nästan oavsett vad man bygger!
Jag tror jag nöjer mig som det är och bygger vidare, annars blir den nog inte klar!
Håkan
Nä, det är nog svårt att bygga helt korrekta vagnar, nästan oavsett vad man bygger!
Jag tror jag nöjer mig som det är och bygger vidare, annars blir den nog inte klar!
Håkan
Allt ser jättebra ut så långt Håkan! Bygg på och skit i om det är korrekt eller inte.
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Tack Markus!
Ja, det är väl bara att köra på!
Håkan
Ja, det är väl bara att köra på!
Håkan
Än har jag inte tröttnat!
Först kom inredningen och väggen på plats! Detta blir väl sista chansen att se inredningen också, innan ovandelen åker på!
Det var lite strul med att få dit ovandelen, och passformen är inte helt 100, men det kan vara jag som fepplat nånstans.
I vart fall var det lättare att sätta dit ovandelen före det böjda frontpansaret. Att det inte passar helt hundra syns nog inte vid en första anblick och jag tänker inte visa var heller!
Jag har inte bestämt hur jag ska göra med alla luckorna än. Tänkte nog ha nån av dem öppna så man kan skymta lite av inredningen!
Sen hade det nog varit kul med nån figur eller ett gäng. Nån som har nått bra tips?
Håkan
Först kom inredningen och väggen på plats! Detta blir väl sista chansen att se inredningen också, innan ovandelen åker på!
Det var lite strul med att få dit ovandelen, och passformen är inte helt 100, men det kan vara jag som fepplat nånstans.
I vart fall var det lättare att sätta dit ovandelen före det böjda frontpansaret. Att det inte passar helt hundra syns nog inte vid en första anblick och jag tänker inte visa var heller!
Jag har inte bestämt hur jag ska göra med alla luckorna än. Tänkte nog ha nån av dem öppna så man kan skymta lite av inredningen!
Sen hade det nog varit kul med nån figur eller ett gäng. Nån som har nått bra tips?
Håkan
Klart någon stackars lucka måste gvara öppen så man får se lite i alla fall av den makalösa inredningen!
Janne.S- Moderator
Säjer som Janne, nån lucka får du försöka att ha öppen så man ser inredet.
Magnus
Magnus
T-34
Ja det tycker jag med. Någon lucka kan vara öppen.
JOooCKE
Tack!
Jo, nån lucka får det nog bli!
Luckorna fram, ska de ha nån slags stag när de är uppfällda?
Håkan
Jo, nån lucka får det nog bli!
Luckorna fram, ska de ha nån slags stag när de är uppfällda?
Håkan
Ja Håkan, öppen lucka är alltid bra och skapar lite liv.
För att inte tala om vad en figuris kan göra för helheten.
Gott jobb och lycka till
För att inte tala om vad en figuris kan göra för helheten.
Gott jobb och lycka till
Caverö
Tack Mattias!
Byggandet pågår, men än så länge är det bara en massa smådetaljer som åkt på. Återkommer med bilder innan det blir målningsdags!
Håkan
Byggandet pågår, men än så länge är det bara en massa smådetaljer som åkt på. Återkommer med bilder innan det blir målningsdags!
Håkan
Det här bygget har inte gått snabbt framåt, men nu börjar det närma sig målningsdags!
Allt är bara testmonterat då jag fått för mig att det blir lättare att måla vagn, kanon och skovel separat!
Delarna som ligger löst är till kanonen, och ska enligt beskrivningen sitta i stängt läge, men jag funderar på att kanske sätta dem i öppet läge om man ska ha besättning till som laddar!
Funkar Humbrols 66a eller borde jag leta efter nån lämpligare OD färg?
Håkan
Allt är bara testmonterat då jag fått för mig att det blir lättare att måla vagn, kanon och skovel separat!
Delarna som ligger löst är till kanonen, och ska enligt beskrivningen sitta i stängt läge, men jag funderar på att kanske sätta dem i öppet läge om man ska ha besättning till som laddar!
Funkar Humbrols 66a eller borde jag leta efter nån lämpligare OD färg?
Håkan
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Säljes: Trumpeter Gun motor carriage
» Säljes: Elco 80 och M-16 Gun motor carriage
» Bronco humvee o resin motor
» F-12 Motor Till Salu - Kompis Pris! vinjett
» Academy P-47N 1/48
» Säljes: Elco 80 och M-16 Gun motor carriage
» Bronco humvee o resin motor
» F-12 Motor Till Salu - Kompis Pris! vinjett