Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...
+6
MiniStuff
Azgaron
Stefan E
Caverö
Janne.S
merlin1953packard
10 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...
Tack, Stefan! Det blir nog grått antar jag. Den skall nog bli en kinesvariant, tror jag, med gamla Nationalistkinas dekaler...
merlin1953packard
Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...
Det ser ut som att du går i hopp resinklumpen riktigt bra!
Ska bli kul att se den med lite färg
/ Jocke
Ska bli kul att se den med lite färg
/ Jocke
JOooCKE
Ja, detta är ju ett träningsprojekt inför större (och förmodligen dyrare) utmaningar! Har nu övat med att ritsa in nya panellinjer. Har fluktat lite på skisserna, som inte verkar stämma särskilt bra med vad som finns på modellen. Så det har blivit lite hej-och-hå när jag ritsat. Har också borrat upp för vad som skall vara kulsprutor i vingarna. Ett par luftblåsor efter gjutningen syntes också tydligt och fick lite Hagmans spackel.
Ett par bilder, där de nya linjerna kanske inte syns så väl.
By merlinpackard at 2010-04-03
Ett par bilder, där de nya linjerna kanske inte syns så väl.
Senast ändrad av merlin1953packard den lör apr 17 2010, 23:48, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
Helt klart imponerande....få se om jag någonsin ger mig på resinmodeller.
Janne.S- Moderator
Merlin du är en hjälte som orädd kastar dig över sådana här projekt.
Hoppas du inte fick för mycket damm i dig.
Är kinesvarianten camomålad i flera färger eller bara grön?
Hur som helst så ser vi fram imot resten.
Hoppas du inte fick för mycket damm i dig.
Är kinesvarianten camomålad i flera färger eller bara grön?
Hur som helst så ser vi fram imot resten.
Caverö
Ser bra ut så långt Merlin! Ser också fram emot fortsättningen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Nu har lite grundfärg kommit på bygget. Fått lägga många tunna lager, som fäster ganska bra tack vare att jag rengjorde den i ljummet diskvatten.
merlin1953packard
Sa ja, nu borjar det faktiskt likna nagot
Janne.S- Moderator
Tack, Janne, men det blir ju inget perfabygge, som du skulle uttrycka det! Kul att pröva med tanke på en rimlig startkostnad och där jag fått en mängd nyttiga tips från er andra byggare! det är sådant som gör att man trivs, även med byggen som egentligen skulle stoppats ned där ingen annan kan se dem. Har hittat lite gamla dekaler med Nationalistkinas beteckningar som skulle kunna funka på det här bygget, efter som de var en av kunderna som köpte denna kärran, då den tillverkades.
Förresten. bara en fråga... det ser ut som du skriver med ett engelskt tangentbord, eftersom alfabetets tre sista vokaler verkar saknas... är det så?
Förresten. bara en fråga... det ser ut som du skriver med ett engelskt tangentbord, eftersom alfabetets tre sista vokaler verkar saknas... är det så?
merlin1953packard
Japp, jag har varit bortrest under påsken och jag fick använda frugans laptop under resan...och den har engelskt tangentbord (hon fick den till ett fördelaktigt pris)
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Japp, jag har varit bortrest under påsken och jag fick använda frugans laptop under resan...och den har engelskt tangentbord (hon fick den till ett fördelaktigt pris)
Hmmm, på så sätt. Då fick det ju sin naturliga förklaring... Bortrest? Då måste det vara skönt att få återvända till byggbordet igen...
merlin1953packard
Mjo...fast det är inget bygge som hamnar där, ska prova på en grej
Däremot så lyckades jag förstöra munstycket på en av mina Iwator.....måste skicka den på reparation
Däremot så lyckades jag förstöra munstycket på en av mina Iwator.....måste skicka den på reparation
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Mjo...fast det är inget bygge som hamnar där, ska prova på en grej
Inte bra! Låter dyrt med tanke på att Iwata är lite som airbrusharnas Rolls Royce. Drattade den i golvet med munstycket före, som det hände för mig med min Evo?
merlin1953packard
Näpp jag skulle rengöra den... så när jag skulle skruva av munstycket så blev hälften kvar i gängorna
Janne.S- Moderator
Samma sak hände på min Eclipse Hoppas du får ut de resterande gängorna... Annars blir det dyrt Jag blev tvungen att köpa ett helt nytt munstycke till den smått fantastiska summan 400 kr...
Tjusigt bygge förresten Merlin!
Tjusigt bygge förresten Merlin!
Joppo
Trevligt med lite färg!
Snyggt jobbat!
/ Jocke
Snyggt jobbat!
/ Jocke
JOooCKE
Tack, Joppo och Jocke! Vi får väl se vilka outgrundliga vägar som leder vidare till färdigt skick. Än är det en bit kvar...
Känner till det där med gängorna, Janne, och försöker alltid dra åt det försiktigt efter rengöring. Det har du säkert gjort också... men "when shit hits the fan" havererar gängorna...
Känner till det där med gängorna, Janne, och försöker alltid dra åt det försiktigt efter rengöring. Det har du säkert gjort också... men "when shit hits the fan" havererar gängorna...
merlin1953packard
Hmmm, mera spackel! Har nu limmat på motor och dito kåpa. Lite underligt, men den inre delen med cylindrar fick inte plats. Dock, det syns inte så mycket utifrån... men det blev en rejäl glipa mellan kropp och cylinderkåpa... tack Hagmans!
Trots allt spackel är det ett ganska kul bygge, på sätt och vis, då man lär sig en hel del. All slipning sker nu med vatten, såväl på filar som slippapper (tack för tipset, Håkan!). Härligt att slippa filtermasken.
Ett par bilder i all blygsamhet...
By merlinpackard at 2010-04-20
Trots allt spackel är det ett ganska kul bygge, på sätt och vis, då man lär sig en hel del. All slipning sker nu med vatten, såväl på filar som slippapper (tack för tipset, Håkan!). Härligt att slippa filtermasken.
Ett par bilder i all blygsamhet...
merlin1953packard
mmm...doftar spackel ända hit i Lundby!
Janne.S- Moderator
Dags för liten uppdatering i "surdegsrallyt"!
Äntligen är det klart för lite riktig färg på maskinen efter allt spacklande, slipande samt grundmålande med Aclad Grey Filler!
By merlinpackard at 2010-04-27
Äntligen är det klart för lite riktig färg på maskinen efter allt spacklande, slipande samt grundmålande med Aclad Grey Filler!
merlin1953packard
Det ser väldigt bra ut merlin.
Job well done
Nu ser jag fram emot fortsättningen
// Johan
Job well done
Nu ser jag fram emot fortsättningen
// Johan
johan r
Håller med johan!
Du kommer bo i målarbåset snart verkar det som
Du kommer bo i målarbåset snart verkar det som
Janne.S- Moderator
Lite scratch-arbete har gjorts i cockpit. Skall kompletteras med bälten, spak och instrumentbräda!
Bilder!!!
By merlinpackard at 2010-05-04
Bilder!!!
merlin1953packard
Det går framåt! Du har ju snart ett helt koppel modeller klara!
Janne.S- Moderator
Ser bra ut Merlin!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard
» Standard Vanguard 1953
» Julklappsbygge: Curtiss Seamew Mk1, Sword 1/72
» Standard Vanguard 1953
» Julklappsbygge: Curtiss Seamew Mk1, Sword 1/72
Sida 2 av 3