Operationen SANA ´95
+4
MagnusE
T-34
Janne.S
bosnafly
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Operationen SANA ´95
Mitt stora projekt är att bygga en diorama i skala 1/72 från balkankriget.tanken är att den ska vara lagom stor,med flera pansarvagnar,lastbilar nån hus o ruin mm.
Har byggt klart en T-55 ,T-34/85 M-60,en Zil157 lastbil,en BMD1 som är utbränd.En Mi-8 helikopter finns med som ska transportera vapen o sårade,några D30 haubitzer ska vara med,samt lite djur,staket o lite allt möjligt.
Eftersom jag inte vet hur man lägger upp bilder länkar jag till photobucked.Om ni vill veta med om denna operation så finns en serie på 3 delar på youtube och de pratar engelska så ni förstår vad de pratar om.
https://www.youtube.com/watch?v=ylgqteRYKB8&feature=related
bilder
https://s668.photobucket.com/albums/vv48/bosnafly/Bilar/SANA%2095/
Har byggt klart en T-55 ,T-34/85 M-60,en Zil157 lastbil,en BMD1 som är utbränd.En Mi-8 helikopter finns med som ska transportera vapen o sårade,några D30 haubitzer ska vara med,samt lite djur,staket o lite allt möjligt.
Eftersom jag inte vet hur man lägger upp bilder länkar jag till photobucked.Om ni vill veta med om denna operation så finns en serie på 3 delar på youtube och de pratar engelska så ni förstår vad de pratar om.
https://www.youtube.com/watch?v=ylgqteRYKB8&feature=related
bilder
bosnafly
Sv: Operationen SANA ´95
Spännande projekt bosnafly! Ska bli kul att se hur det kommer att utveckla sig!
Angående lägga upp bilder från photobucket:
Under bilderna finns det olika sorters länkar, i det här forumet behöver du bara kopiera den nedersta länken och klistra in i dina poster så kommer bilden upp.
Alltså länken som står efter IMG Code under bilden i photobucket, markera och kopiera och klistra in i texten du skriver.
Angående lägga upp bilder från photobucket:
Under bilderna finns det olika sorters länkar, i det här forumet behöver du bara kopiera den nedersta länken och klistra in i dina poster så kommer bilden upp.
Alltså länken som står efter IMG Code under bilden i photobucket, markera och kopiera och klistra in i texten du skriver.
Janne.S- Moderator
Aha, är det så det funkar med bilder. Jag har också Photobucket men jag använder länken Direct link, det verkar att funka det med.
Magnus
Magnus
T-34
Interessant projekt och många fordon blir det. Skall bli kul att följa. Har själv några Balkan idéer i huvudet innehållande brittiska Warriors och diverse kroatiskt pansar. Trovärdiga figurer saknas dock ännu.
Magnus
Magnus
MagnusE
Magnus
berätta gärna lite mer om din idé,kan ha lite croatiska dekaler över eftersom jag bara använder de som jag behöver,bosniska då.vad ska du ha för figurer då?har du byggt nåt innan från den konflikten?
sani
är ute efter en T-55 i 1/72 skala där man kan ha luckorna öppna,och den ska maskingäveret,eller en lös MG köpes..
berätta gärna lite mer om din idé,kan ha lite croatiska dekaler över eftersom jag bara använder de som jag behöver,bosniska då.vad ska du ha för figurer då?har du byggt nåt innan från den konflikten?
sani
är ute efter en T-55 i 1/72 skala där man kan ha luckorna öppna,och den ska maskingäveret,eller en lös MG köpes..
bosnafly
Det lutar åt någon situation i någon checkpoint där britterna hävdar sitt freedom of movement för sura kroater. Eller kanske någon störst kör först läge mellan en Warrior och en T-55 på någon smal väg. Inget byggt från Balkan tidigare.
Bra brittiska figurer har Accurate Armour. Tank har moderna ryssar som kan funka, dyra men fina.
Angående dekaler så har jag Bisons kroatiska pansar men har du serbiska till övers så är jag interesserad.
Magnus
Bra brittiska figurer har Accurate Armour. Tank har moderna ryssar som kan funka, dyra men fina.
Angående dekaler så har jag Bisons kroatiska pansar men har du serbiska till övers så är jag interesserad.
Magnus
MagnusE
Menar du scenen från fimen Warriors,känner igen det där...jag har både croatiska o serbiska dekaler,har du några bosniska?lite kul när nån mer bygger dio från mina trakter.
bosnafly
Tjena Sani. Jag visste inte att du också hittat hit
Spännande projekt... Hur stort kommer det att bli i slutändan?
/Jesper
Spännande projekt... Hur stort kommer det att bli i slutändan?
/Jesper
Joppo
MagnusE skrev:.... Tank har moderna ryssar som kan funka, dyra men fina.
Magnus
Har hört en grej, idag faktiskt på OPEN i Sthlm, att en del av Tanks figurer har inte exakt 1/35 storlek utan är närmare 54mm. Detta gällde tydligen just en del av de moderna figurerna och det kan se ganska knasigt ut om man blandar olika tillverkare. Kan vara bra att veta och tänka på.
Intressanta projekt ni har på G btw. Har också funderat kring just 1/72 dion för att få plats med lite fler fordon etc. Har inget konkret att dela med mig av dock.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
tjena
ja jag hittade hit,lite omväxling skadar inte och sen att man kan träffa de andra lite oftare är ju fördel.
ang. storlek så ska den passa in i hyllan,ca 80*30cm,inget lite men lagom stort tycker jag,tar bara en massa tid att få allt klart,så jag kör lite annat emellan.
sani
ja jag hittade hit,lite omväxling skadar inte och sen att man kan träffa de andra lite oftare är ju fördel.
ang. storlek så ska den passa in i hyllan,ca 80*30cm,inget lite men lagom stort tycker jag,tar bara en massa tid att få allt klart,så jag kör lite annat emellan.
sani
bosnafly
MiniStuff skrev:
Har hört en grej, idag faktiskt på OPEN i Sthlm, att en del av Tanks figurer har inte exakt 1/35 storlek utan är närmare 54mm. Detta gällde tydligen just en del av de moderna figurerna och det kan se ganska knasigt ut om man blandar olika tillverkare. Kan vara bra att veta och tänka på.
/Markus
Det var ju inget vidare. Har du Markus som är i branchen något annat förslag?
Sani, du har PM
Magnus
MagnusE
Igår köptes lite nya vagnar,en T-34/85 trumpeter 1/72 o en T-55,o en M-84 i samma skala....Helikoptern snart klar bara lackering kvar....
sani
sani
bosnafly
äntligen lite annat på gång oxå,3st D-30 haubitzer och lite mer dekaler,om nånbehöver lite croatiska eller serbiska dekaler så finns det lite över till salu/byte.
http://cgi.ebay.co.uk/122-mm-howitzer-D-30-2A18-gun-1-72-Military-Wheels-7222_W0QQitemZ380178481340QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item58846740bc#ht_5066wt_974
http://cgi.ebay.co.uk/122-mm-howitzer-D-30-2A18-gun-1-72-Military-Wheels-7222_W0QQitemZ380178481340QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item58846740bc#ht_5066wt_974
bosnafly
När får vi se lite trevliga bilder av byggprocessen? Eller åtminstone en lineup med hur "startfältet" med vagnar och figurer ser ut innan du börjar pussla ihop dioramat.
Senast ändrad av merlin1953packard den tis mar 30 2010, 21:24, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
tjena
det kommer snart,men har inte riktigt bestämt mig för hur det kommer att se ut,men många vagnar,haubitzer,lastbilar soldater mm,några utbrända fordon ska finnas med.
det kommer snart,men har inte riktigt bestämt mig för hur det kommer att se ut,men många vagnar,haubitzer,lastbilar soldater mm,några utbrända fordon ska finnas med.
bosnafly
Hej
Här kommer det lite bilder,all kritik är välkommet så varsågoda.
sani
Här kommer det lite bilder,all kritik är välkommet så varsågoda.
sani
bosnafly
Trevligt Sani! Ska bli intressant att se när det blir klart!
Jag tror photobucket har en färdig rad man kan kopiera och klistra in med färdiga taggar. Annars kan du klicka på Imageknappen och klistra in url-texten där, så visas bilden i inlägget.
Håkan
Jag tror photobucket har en färdig rad man kan kopiera och klistra in med färdiga taggar. Annars kan du klicka på Imageknappen och klistra in url-texten där, så visas bilden i inlägget.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Mycket pansar på liten yta..... det blir en aning plottrigt men byggena är kanon fina och härligt vädrade.
Janne.S- Moderator
ang. ytan så blir det en annan yta,just nu så är den för att bara se bra ut,lägger de på en hög fler som ska byggas,den riktiga ytan blir ca 80*30cm.
sani
sani
bosnafly
Ahaaaaaaa...... låter bättre Det blir ett rejält stort dio med andra ord!
Janne.S- Moderator
ja,tro eller ej så har jag lyckats med att övertyga frugan att den passar i vitrinskåpet.
bosnafly
Gott, de brukar vara svarovertalade i vanliga fall.... och gar det med pa det sa vill de ha nagot i utbyte och det kan bli dyrt
Salj dig dyrt!
Salj dig dyrt!
Janne.S- Moderator
Det var en rejäl ansamling av fordon. Det blir väl lite "personal" som sköter dem också, förmodar jag? Bra idé med ett dio från ett krig som ligger nära nutiden. Får mig att tänka på dioidéer som man kanske skulle kunna utveckla utifrån alla nutida och lågskaliga krig som pågår. Varför inte IKV94 i Afganistan eller något sådant, nu när IKV94 finns som byggsats...? Ser dock fram emot ett spännande dio från Jugoslavienkonflikten!
merlin1953packard
Janne,vi män är billiga jämfört med fruntimmer har jga lärt mig under de 5 åren.men även fruntimmer har svaga punkter som med lite tur kan komma långt med.en presentkort under mellandagsrean i julas gjorde jobbet åt mig.
Tack Merlin,jag har skaffat små taliban krigare i 1/72 skala kunde inte låta bli när jag såg de,häftiga o funderar på en dio med en utslagen usa fordon eller nåt sånt o talibaner som firar bredvid den,och det är spännande med en dio från ett krig man själv fick känna som barn.
Tack Merlin,jag har skaffat små taliban krigare i 1/72 skala kunde inte låta bli när jag såg de,häftiga o funderar på en dio med en utslagen usa fordon eller nåt sånt o talibaner som firar bredvid den,och det är spännande med en dio från ett krig man själv fick känna som barn.
bosnafly
Sida 1 av 2 • 1, 2
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet