IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skakad eller rörd - vilket är bäst?

+5
Janne.S
Joppo
Matt_Public
MiniStuff
merlin1953packard
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av merlin1953packard ons jul 21 2010, 21:42

När man samlat på sig ett ansenligt antal färgburkar från olika fabrikat, börjar man så smått fundera på hur man bäst försätter dem i målningsbart skick, då de stått på hyllan ett tag. Det blir ju, som ni vet, en "bottensats" som endera måste blandas upp genom omrörning eller att skaka dem. Brukar göra båda delarna...

Men jag har funderat om man kunde fixa till nån masikpryl, där man kan spänna fast burken och den sedan skakas om i önskat antal minuter. Har sett en liknande mackapär i färg- och tapetbutiker, där man kan spänna fast en 12-liters färghink som skakas om i oregelbundna rörelser (görs ofta när färgen skall brytas till en specifik kulör).

Om man nu tänker sig principen för denna monstruöst stora mackapär, nedkrympt till behändigt modellbyggar/målar-format; HUR GÖR MAN DÅ?

Har funderat över att man kanske kan bygga om en oscillerande slip, där en fastspänningsanordning appliceras på själva slipplattan. Men en sådan maskin för ju ett hemskt oväsen när den går "obelastad". Är det någon annan som funderat över det här...?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av MiniStuff ons jul 21 2010, 22:18

Känner man igen, jag brukar röra förtunna (vid behov) och sen skaka tills armen ramlar av.... Razz

MEN jag har ju länge suktat efter att köpa ngt som kan göra det åt en och det finns:

Skakad eller rörd - vilket är bäst? 27162_R

Har inte hittat någon som säljer den eller liknande i europa eller sverige, än, men det kan finnas andra tillverkare. Sen skall man ha stålars till den å... och skall man vara ärlig så är den lite "onödig".

Smile

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Matt_Public tor jul 22 2010, 14:28

MiniStuff skrev: [...] och skall man vara ärlig så är den lite "onödig".

Kättare! Hedning!

En kul pryl är väl aldrig "onödig"? Jag vill ha två, så att de kan tävla mot varandra. Skakad eller rörd - vilket är bäst? Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av MiniStuff tor jul 22 2010, 15:27

Laughing

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Joppo tor jul 22 2010, 20:26

Nu tycker ni säkert att jag är lite skum, men jag har funderat på om man skulle kunna använda en sån här sexleksak för att skaka färgen Very Happy

http://www.martinshop.se/product_info.php/products_id/12146

Tänk er att man stoppar in färgburken där fingret ska sitta och sedan sätter igång den... Jag har dock inte testat det själv, så jag vet inte om det fungerar Skakad eller rörd - vilket är bäst? Icon_lol Kanske är vibrationerna inte tillräckligt starka? Nån som har erfarenhet av en dylik mackapär? Skakad eller rörd - vilket är bäst? Icon_redface

/Jeppe
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Janne.S tor jul 22 2010, 20:46

Jag hade en gamma batteridriven miniborr när jag var yngre...till den gjorde jag ett verktyg av en stoppnål och en fartygspropeller från HMS Nelson tror jag bestämt.
Den var perfekt att blanda färger med...rätt konsistens på två sekunder Very Happy

Nej, det sprutade inte ut ur färgburkarna..eftersom det var en fartygspropeller och den roterade uppenbarligen åt rätt håll så "blåste" propellern in i burken.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Joppo tor jul 22 2010, 21:35

En sån där Robartskakare är tydligen inte så dyr:

http://www.amazon.com/410-Paint-Shaker-Battery/dp/B001BHGHDK/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=toys-and-games&qid=1279827076&sr=8-3

33 dollar inkl. fri frakt. En sån ska jag köpa när jag får lön nästa gång.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av MiniStuff tor jul 22 2010, 21:43

Sant så sant. hm... fast det får nog bli vid näst nästa lön för mig då jag redan har ett par inplanerade inköp... o så kanske du har hunnit få en och kan ge ett utlåtande! Very Happy

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Joppo tor jul 22 2010, 21:51

Jepp... Jag kan slänga upp en recension när den anlänt Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av merlin1953packard fre jul 23 2010, 22:56

Joppo skrev:Nu tycker ni säkert att jag är lite skum, men jag har funderat på om man skulle kunna använda en sån här sexleksak för att skaka färgen Skakad eller rörd - vilket är bäst? Icon_biggrin

http://www.martinshop.se/product_info.php/products_id/12146

Tänk er att man stoppar in färgburken där fingret ska sitta och sedan sätter igång den... Jag har dock inte testat det själv, så jag vet inte om det fungerar Skakad eller rörd - vilket är bäst? Icon_lol Kanske är vibrationerna inte tillräckligt starka? Nån som har erfarenhet av en dylik mackapär? Skakad eller rörd - vilket är bäst? Icon_redface

/Jeppe

Hmmm, det där var knepigt... eftersom det finns flera produkter presenterade... är det "fingertutan" du avser...? Kan du förklara hur prylen det rent tekniskt skulle användas för färgblandning?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av merlin1953packard fre jul 23 2010, 23:00

Joppo skrev:En sån där Robartskakare är tydligen inte så dyr:

http://www.amazon.com/410-Paint-Shaker-Battery/dp/B001BHGHDK/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=toys-and-games&qid=1279827076&sr=8-3

33 dollar inkl. fri frakt. En sån ska jag köpa när jag får lön nästa gång.

Den här var ju klart ett bättre alternativ... Det är ju inte alla som byggt HMS Nelson och har en propeller över, menar jag... Det här är ju helt klart prylen jag inte visste att jag behövde! Beställer hem en... Är det flera som skall beställa, kan det ju vara en poäng att beställa flera för att spara på frakten (Janne, om propellern är utsliten... passa på, hehe!).
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av MiniStuff fre jul 23 2010, 23:23

Jag är gärna på! Skulle kunna ta det på företaget och "dela" ut dem på Modell Gbg!?

Ska vi ta "kollekt"? = kolla vilka som är intresserade?

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av johan r fre jul 23 2010, 23:29

Bra idé!

Jag är intresserad

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Joppo fre jul 23 2010, 23:35

Jag är på!
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Joppo fre jul 23 2010, 23:42

Jag skulle vilja tillägga att jag är intresserad av batterivarianten eftersom den med sladd är anpassad för det amerikanska nätet med 110 volt...

Det finns tydligen transformatorer att som konverterar vår ström till detta voltantal, men de kostar typ 250 spänn på Kjell & Co och det är lite saftigt tycker jag Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av fowi lör jul 24 2010, 17:19

En till som önskar batterivarianten
TACK
Folke
PS hur är intresset för paketet á 46 dollar? DS
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av MiniStuff lör jul 24 2010, 17:52

Då har jag fått det till 4st, kanske 5st, hittills. Är även Merlin intresserad? Janne? Någon mer?

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Janne.S lör jul 24 2010, 21:07

Nä jag hoppar...... Har så mycket annat på lut just nu Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av merlin1953packard sön jul 25 2010, 02:20

MiniStuff skrev:Då har jag fått det till 4st, kanske 5st, hittills. Är även Merlin intresserad? Janne? Någon mer?

/M

Om du skall göra gruppbeställning, så räkna in mig. Bra idé att hämta upp dem på Modell Göteborg; då får vi ju också tillfälle att tjôta lite med varandra...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av MiniStuff lör aug 28 2010, 13:01

Halloj alla!

Har totalt glömt bort att posta vad som händer med detta, alltså gruppbeställningen.

Firman på Amazon vägrar att skicka till Sverige/Europa, iaf just dessa maskiner.

De vägrade skicka till svensk adress Sad

Har även kollat på tillverkarens webshop, de skickar inte heller till Europa. Har kollat e-bay, Amazon.co.uk och inte hittat någon som saluför maskinen. Har nu även tagit kontakt med den svenska importören av Robart, väntar på svar.

Surt sa räven men jag ger inte upp än.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Joppo lör aug 28 2010, 13:29

Det var ju rackarns knasigt... Hoppas det löser sig iaf. Jag vill ha en sån där skön grunka Skakad eller rörd - vilket är bäst? Icon_smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Fisken35 lör aug 28 2010, 13:57

Ni köper allt en massa egenskaper ni, själv lägger jag bara en 6mm stål dank i färgburken när den ståt ett tag och skakar om sedan är det som nytt.

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av merlin1953packard lör aug 28 2010, 23:17

Jaha, Fredrik! ...så enkelt, menar du? ...undrar just varför jag inte kommit på det, hehe? Billigt blir det också, fast det är ju lite känsla över väl maskinskakad HU78 när man öppnr burken...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Fisken35 sön aug 29 2010, 05:29

Jo det är ju sant, men med lite förtuning blir det bra vet du.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av MiniStuff mån aug 30 2010, 17:06

På Färgblandarfronten NYTT!

Kan köpa den! Pengen för den blir ca 350:- ink moms, säger ca för det beror lite på vad frakten blir.

Är alla 4 (5?) på fortfarande?

dollarpriset var ca 34$, vilket blir ung 257.- MEN jag är mycket tveksam till att den skulle ha trillat igenom tullen utan moms och avgifter. Med bara moms på det priset så blir det ca 320:- så skillnaden i slutändan hade inte blivit så stor.

Så jag skulle behöva svar inom ett par dagar så att det hinner komma innan Modell Gbg.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skakad eller rörd - vilket är bäst? Empty Sv: Skakad eller rörd - vilket är bäst?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet