IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vart tusan är alla helikoptermodeller?

+6
MiniStuff
MagnusE
cas
Stefan E
Warsawpact
Jokkocze
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Jokkocze fre okt 22 2010, 20:58

Satt och spelade lite DCS Black Shark härom veckan och då slog det mig, jag vill verkligen bygga en Ka-50 i 1/48! Satte igång och letade och efter någon timme hade jag kommit fram till att det knappt finns något av de lite tuffare helikoptrarna där ute. Jag hittar en del i 1/72, men det finns i princip bara Apaches och Blackhawks i 1/48. Var är alla Havoks? Alla Cobror?

Varför är det så tror ni? Anser de att helikoptrar inte är lika spännande att bygga, så därför tillverkar de inga, eller vad kan det vara?

Also, jag hittar inte ett enda helikopterbygge här på forumet, men det ska jag ändra på. Hittade efter mycket om och men en liten RAH-66'a från italeri, som nu är påväg och förhoppningsvis ligger i lådan om ett par veckor.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Warsawpact fre okt 22 2010, 21:42

Mi-24 och 28án är särklass de coooolaste helikoptrarna som finns.
Var också inne i ett helikopter-bygge-ryck för ett tag sedan. Hittade bara helikoptrar i 1/72 skalan som var ryska bl.a. Mi-28 Havok, Mi-25 Hind, Kamov Ka-50 mfl. köpte jag på mig.
Alla var ifrån Hobbyboss och i 1/72. Saknar verkligen bra ryska choppers i 48a skalan för det finns i stort sätt bara Apaches och Cobror i 48.

Tror att det blir för klumpigt och "spretigt" med helikoptrar i 1/48 men sedan så kanske det helt enkelt inte finns något vida intresse för just sådana modeller i den skalan?

Lycka till med ditt Commanche bygge.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Stefan E fre okt 22 2010, 21:48

Hejsan!

Jodå, det finns massor av spännande helikoptrar i 1/48 där ute, och nästan ännu flera i 1/32 och 1/35!
Titta på Academy och Revell för 1/48, Trumpeter, Heller och Revell i 1/32-1/35!

Jag har många helikoptrar i min samling (flest obyggda och några byggda), men det slår mig nu att det var väldigt länge sedan jag byggde en snurra!

Jag tror det beror på att helikoptrar anses inte vara så "tuffa" och "Coola" som "riktiga" flygplan!

Om folk bara visste hur fel dom har!

Som du kanske anar nu, är jag en stor helikopterfantast, och jag har tänkt precis i samma banor som du!

Jag har en Kaman Seasprite (Matchboxmodell i Revellkartong och resininredning från Cobra Company) liggandes, just påbörjad.

Vi får väl dra igång ett par helikoptertrådar, och se om vi får med dom andra!

Mera vispar till folket!

Limma Lungt!

Stefan




Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Jokkocze fre okt 22 2010, 22:54

Skönt att höra att någon annan också är intresserad av helikoptrar!

Jag har faktiskt sett modeller av grymma ryska helikoptrar i 1/48, så jag vet att de finns där ute. Eduard har tom gjort etsdelar till Italeris Ka-50!

Och lite snabbt sökande (Tog ungefär 5 sekunder) gav den här, som bevis:
Vart tusan är alla helikoptermodeller? Boxart
Vill minnas att jag även sett folk som byggt modeller från andra märken, dock förmodligen samma i grunden.

Problemet är bara att hitta dem :/
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av cas lör okt 23 2010, 09:00

Och Zvezda skall väl släppa en ny Hind E när som helst?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Warsawpact lör okt 23 2010, 15:37

CAS skrev:Och Zvezda skall väl släppa en ny Hind E när som helst?

Japp,men den är tyvärr i 1/72 Crying or Very sad
http://www.zvezda.org.ru/?lng=1&news=115

Trumpeter har en Hind i 1/35. Den är fasen gigantisk...och det är en grov underdrift!
http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=TP05103
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av MagnusE lör okt 23 2010, 18:00

Är oxå smått förtjust i helikoptrar och har faktiskt börjat i smyg med en Italeri HH-60H i 1:48. Kom över Eduardinredning hyfsat billigt på Modell GBG som jag svettas lite med. Bygger lite då och då på denna och hoppas även på sikt få in några miniguns i dörrarna från tidigare nämnda Cobra Company.

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Hh-60h-1
Vart tusan är alla helikoptermodeller? Hh-60h-2

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av MiniStuff lör okt 23 2010, 18:19

ser mycket läckert ut Magnus! Jag skulle ngn gång vilja bygga en Hue i vietnamskepnad... Byggde en Monogram när jag var liten men det har ju hänt en del i gjutningstekniken sen dess. Helst i 1/35.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Warlord lör okt 23 2010, 19:59

Jag har väntat på en Ny cobra i 1:35 länge nu, men de verkar inte dyka upp nån, gärna en ny apache med. Eller varför inte en Commanche? Finns det nån Sea stallion i 1:35?
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Stefan E lör okt 23 2010, 22:22

Hejsan!

Den enda Sea Stallion jag vet om är Academys 1/48, i 1/35 så skulle den bli enorm!

Jag har Trumpeters Hind och Hellers Super Frélon, båda i 1/35, och det är inga små helkoptrar, men SS är ännu större!

Jag längtar efter en Cormorant i 1/48, den Kanadensiska (civila) varianten av Merlin-Helikoptern!

Här är några av mina byggda Helikoptrar;

Huges MH-6 Stealth Helicopter, 1/48

Vart tusan är alla helikoptermodeller? 15

Vart tusan är alla helikoptermodeller? 16

MiL Mi24D Hind, Revell/Monogram 1/48

Vart tusan är alla helikoptermodeller? 36_33A

Vart tusan är alla helikoptermodeller? 34_31A

Huey UH-1D Slick, Italeri 1/48

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_2262

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_2264

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_2258

Sikorsky SH-3H Seaking, Revell(Hasegawa) 1/48

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_0980

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_0982

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_0986

Till slut min enda klara helikopter i 1/32;

OH-58D Kiowa Warrior, Academy(MRC) 1/35

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_0805

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_0817

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_0807

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_0811

Låt oss se flera helikoptrar här!

Limma Lungt!

Stefan



Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Jörgen.E lör okt 23 2010, 23:13

Trevliga gräddvispar du vispat ihop där Very Happy

Jörgen
Jörgen.E
Jörgen.E


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Jokkocze sön okt 24 2010, 01:12

Phantom2 skrev:Hejsan!

Den enda Sea Stallion jag vet om är Academys 1/48, i 1/35 så skulle den bli enorm!

Jag har Trumpeters Hind och Hellers Super Frélon, båda i 1/35, och det är inga små helkoptrar, men SS är ännu större!

Jag längtar efter en Cormorant i 1/48, den Kanadensiska (civila) varianten av Merlin-Helikoptern!

Här är några av mina byggda Helikoptrar;

En jäkla massa bilder.

Låt oss se flera helikoptrar här!

Limma Lungt!

Stefan
Comanche, Seahawk och en Hughes 500D-TOW påväg från alfa, kommer någon gång nästa månad Smile


Senast ändrad av Jokkocze den sön okt 24 2010, 14:08, ändrad totalt 1 gång
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Azgaron sön okt 24 2010, 02:01

Även här finns det gräddvispar i högen, bla en Westland Lynx i 1/72 och en Apache i 1/32. Lynxen är något påbörjad. Smile

Borde ta tag i det och bygga klart nån gång! Wink

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Jokkocze tis nov 23 2010, 00:19

Fick mina tre helikoptrar idag och kunde inte hålla mig, så kropparna är torrmonterade (Ville ju se hur stora de faktiskt blir)

Vart tusan är alla helikoptermodeller? IMG_2655

Har dessutom kommit en bra jäkla bit med littlebörden. Den är faktiskt redo för målning! (Tänkte fixa cockpiten imorgon om det räcker med rengöring för att fixa det låga trycket som jag får i den)

Sen måste jag iofs få dit alla rutor, vilket kan bli klurigt. Borde skaffa speciallimm för det..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Azgaron tor nov 25 2010, 09:39

Ser trevligt ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Janne.S tor nov 25 2010, 10:23

Hughes 500 är klart koolast...fast jag skule gjort TC´s helikopeter från Magnum Very Happy

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Opening_credits_low_flying_chopper_full
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Warsawpact tor nov 25 2010, 11:12

Janne.S skrev:Hughes 500 är klart koolast...fast jag skule gjort TC´s helikopeter från Magnum Very Happy

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Opening_credits_low_flying_chopper_full

+1 !
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vart tusan är alla helikoptermodeller? Empty Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet