IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ett gäng blandade frågor

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ett gäng blandade frågor Empty Ett gäng blandade frågor

Inlägg av Nizztos tor nov 25 2010, 08:10

Har ett antal blandade frågor från ett nybörjarperspektiv. Skall måla min första modell (en tank i 1/72) och har en del frågor som främst rör detta men även modellering i allmänhet.
Alla frågor rör skala 1/72 där sådant har betydelse.

1) Vad brukar folk använda för färg till trähandtag på spadar, yxor etc. Tycker alltid de föreslagna färgerna, och många jag ser på bilder, är aldeles för mörka.
2) Jag målar med akrylfärg. Måste jag då använda "olja" till washes? Eller kan man jobba vidare med akryl?
3) Vad använder jag lämpligen för färg för rost? Tänker i mitt fall på avgasrör till tanks.
4) Någon som kan tipsa om en bra bok eller webguide för målning av tanks i 1/72? Jag har hittat http://hem.bredband.net/32A/guides/72%20Scale%20Guide.pdf som var aldeles ypperlig men den lämnar några luckor och är dessutom troligen lite för svår för en nybörjare. Tror inte jag kan använda min airbrush på det sättet ännu.
5) Hur hanterar ni färger när ni skall måla? Jag använder Tamiya och den är ju inte klockren när man skall få i en liten mängd i sin airbrush. Valejo verkar ju löst detta på ett bra sätt med sina dropflaskor men jag nyinvesterar ju inte gärna i de färgerna innan de jag har är slut. Jag vet att det finns engångspipetter att få tag på. Känns som en attraktiv lösning om inte helt gratis (ca 50 öre/st). Dropflaskor hade ju varit ypperligt (dvs fylla över färg i dessa istället för burkarna) men det vet jag ej var man får tag på. Sprutor är jobbigt tycker jag då man måste rengöra hela tiden. Iofs kanske svaret på #6 löser det problemet?
6) Hur tar man bort färg (Tamiyas akryl)? Denna fråga skulle egentligen varit: Är inte Tamiyas pansar grå färg aldeles för grön, men jag upptäckte att jag använt field grey istället för german grey. Har läst att oxi clean är utmärkt för detta men ingen aning om var man hittar det i vårt rike.
7) Går det att hitta color shapers i butik i göteborg? Jag har sett dem på in-ex men de minsta de hade var en aning för stora. Har läst att dessa är utmärkta när man skall spackla glipor etc.

Blev ju inte riktigt 20 frågor, men några blev det.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Ett gäng blandade frågor Empty Sv: Ett gäng blandade frågor

Inlägg av MiniStuff tor nov 25 2010, 08:59

här kommer the vote from the Wärmländisher jury...


1: jag brukar börja med en ljusare, har inget bra färgförslag i huvudet men en gul-brun och sen kanske täcka det med en oljewash med en mörkare ton och slutligen rispa lite träådring med tex gammal tandborste. dock är ju handtag och annat väldigt smått i 1/72 men jag har gjort det i den skalan också o det funkade helt ok.

2: jag blandar faktiskt, målar mycket med akrylfärger själv och det är inga problem att lägga akrylbaserad wash ovanpå en akrylfärg. dock måste den var ordentligt torkad innan. vet inte vilken typ av färg du använder men jag kör mycket Vallejo o Citadel och använder mycket wash o filtertekniker med dito, funkar klubba i m h o.

3: där finns det nog många svar också, själv har jag anammat en teknik där jag nörjar med en Vallejo-färg vid namn Salmon Rose (precis som det låter är den laxrosa i färgen), sen lägger jag dit ett mönster (oregelbundet och i olika koncentrationer) av mörkbruna prickar, tror jag brukar använda typ Chocholate Brown, sen en wash av mellanbrun typ, och avslutat med olika bruna rostpigment som jag laverar och jobbar in tills jag är nöjd. Kolla min tråd om mitt bygge av en Italiensk Carro Armato M/41 (tror jag det var).

4: hm... jag vet att Osprey har gett ut lite olika om bygge i 1/72 men jag tror att de oftast berör en specifik typ av tanks, tex Panther eller PzIV

5: Kör ju som sagt mest Vallejo själv men jag vet att många andra här kör Tamiya och kan säkert svara på den frågan bättre. Ang burkar/flaskor så har jag köpt ett litet gäng med flaskor på Apoteket som är till för att hälla över tex shampoo o dyl när man skall flyga utomlands (då man inte får ha sånt i handbagaget längre), jag har använt de att hälla över specialblandningar som blivit över när jag sprutar. Har inte haft de så länge så att jag kan säga om de håller tillräckligt tätt men jag tror det iaf. De har snäpplock med en lite mynning som innehållet kommer ut ur, om du förstår vad jag menar, och är alldeles lagom små. Skulle tro att man får plats med lite mer än en burk Tamiya.

6: Rengöringsfrågan överlåter jag till de med erfarenhet av T, dock har jag för mig att många använder T-sprit. Angående den grå färgen så finns det lika många meningar som färger....

först, Field Grey användes på tyg/uniformer och den var lite grönaktig. German Grey/Panzer Grey är mörkare än vad många tror, det finns inga originalfärgkartor kvar från kriget så man kommer aldrig helt säkert kunna svara på exakt hur den färgen såg ut. Det finns RAL-nummer att följa men RAL-färgerna idag har inte samma nyans som RAL-färgerna då. En sak man kommit fram till är att den har en lite blåton i sig så jag vet att många brukar blanda en aning blått i den grå, kommer inte ihåg vilken Tamiyafärg det var men har det i en bok hemma.

7: Colorshaper? Menar du clay/colorshaper som ser ut som en pensel med en kompakt gummispets som finns i olika former och hårdhet? Sådana borde du kunna finna på en välsorterad konstnärsbutik.

blev en del svar, vet inte om jag missat något och uppstår det följdfrågor så fråga på Very Happy

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett gäng blandade frågor Empty Sv: Ett gäng blandade frågor

Inlägg av Nizztos tor nov 25 2010, 09:24

Tackar!!

Får ta och kolla flaskorna på apoteket. Verkar som ett bra alternativ så länge det är enkelt att "dosera" ur dem utan att allt rinner ut på en gång.

Hittade själv lösningen på rengöringen av model. Visade sig att ajax fönterputs löste upp färgen på ca en bråkdel av en sekund. Blev helrent innan man han säga flaska.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Ett gäng blandade frågor Empty Sv: Ett gäng blandade frågor

Inlägg av fowi tor nov 25 2010, 09:46

Mitt inlägg som jag skrev kom inte fram , men du har ju fått bra svar redan.
Lite tillägg.
1. XF77 och XF78 är trädäcksfärger. Blandat vid målning med bruna nyanser är ett annat alternativ.
2 Markus vet bäst men jag blivit lärd antingen akryl-olja-akryl eller om man använder olja, olja-akryl-olja, där mellanskiktet är någon form av lack (blank, matt eller mittemellan)
3. MIG har flertalet rostpigment som jag trivs med.
5. Använder spruta. Rengöring enkelt (tycker jag)
6 T-röd fungerar bra för Tamiya och ModelMasterAkryl. Fördelen med detta är inga besvärliga kemikalier. Lifecolor och T-röd fungerar dock inte alls.
Fönsterputs nyhet för mig
7 I källaren vid hörnet Trädgårdsgatan och Östra Hamngatan vid Kungsportsplatsen finnes en konstnärsbutik. Små "spackelspadar" för ytsmetning av oljefärger direkt på duk finnes. Lite stora men fungerar (i 1/35)

Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Ett gäng blandade frågor Empty Sv: Ett gäng blandade frågor

Inlägg av MiniStuff tor nov 25 2010, 09:56

fowi skrev:...

2 Markus vet bäst men jag blivit lärd antingen akryl-olja-akryl eller om man använder olja, olja-akryl-olja, där mellanskiktet är någon form av lack (blank, matt eller mittemellan)
....

Folke

ska väl kanske tillägga (om det inte framgick) att då använder jag endast Vallejo och Citadel som är VATTENBASERADE och inte alkohol som standard-Tamiya är. Kanske är därför det funkar... men annars är det precis som Folke säger.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett gäng blandade frågor Empty Sv: Ett gäng blandade frågor

Inlägg av Jokkocze tor nov 25 2010, 10:13

Tycker att de andra har svarat rätt så bra på de flesta frågorna, så jag håller mig till den jag är duktig på, nämligen att ta bort färg.

6: För att ta bort tamiya-färg fungerar en hel del saker, som tidigare nämnts fungerar t-röd men även en del vanliga rengöringsmedel fungerar bra. Själv är jag väldigt förtjust i att ha cillit bang anti fett när jag städar i köket och denna fungerar ypperligt till att ta bort tamiyas akrylfärg också. Blir svårare och svårare ju mer färgen härdar, men det är samma sak med t-röd också.
Mitt förslag om du inte har det är dock att du går igenom städskåpet och kollar vad du har för rengöringsmedel som är effektiva mot just fett.
Cillit Bang anti kalk fungerar inte öht, så jag gissar på att det kan vara samma problem med annat också.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Ett gäng blandade frågor Empty Sv: Ett gäng blandade frågor

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet