IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Två frågor

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Två frågor Empty Två frågor

Inlägg av Fenix1980 sön jan 14 2024, 16:57

1, Jag tror jag har frågat något liknade förut men vilken typ av lack (märke/baserad på) passar bäst för en modell till mestadels målad med akrylfärger?

2, Som jag nämnt tidigare så håller jag på med Revell's Tirpitz Platinum edition 1/350 och har kommit till "distortion färgerna" Revell säger att jag ska måla med Revell 9 Antracit (verkar vara mörkt grå) för de "svarta fälten" vilken alla översättare jag har sett har översatt till Humbrol 85 som är svart men dekalerna för det ena målnings alternativet verkar vara mörkt gråa och på bilder (Svartvita) så verkar de "svarta fälten" vara något ljusare än svart Även målnings scheman i färg som jag hittat här och var på Internet så ser de "Svarta fälten" ut att vara mörkt gråa. Vilken färg ska jag ta istället för Humbrol 85 för de fälten?

Fenix1980


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Mal sön jan 14 2024, 17:22

svårt svara på....frågar du 10 byggare så får du 10 olika svar, då alla har sin syn på vad som som ser rätt ut o vad de tycker ser bra ut.

personligen skulle jag köra mörk grå, för kör du svart så finns inget mer.

tänk på att visst färgen svart är säkert rätt på 1:1 skala...men 1/350 så svart blir för svart även tom mörkt grått...för avståndet så bleks färgerna utr lixom. så svart blir mer grått.

när vissa delar ska vara svarta så målar jag dem mörkgråa eller mellangrått,  generellt, då har man en chans med svart wash o få saker poppa ut. samt detaljer som man målar svart.

men allt handlar om vad man själv vill och vad som som ser rätt ut. 


tipsar.

testa på en spillbit.med dem färgerna som är rätt enligt byggbeskrivningen och sen kör du en spill bit med ljusare...

fler fyller i med egna erfarenheter och värdefulla tips
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Fenix1980 sön jan 14 2024, 17:32

Jag har aldrig vågat mig på wash i dess olika former jag är för rädd att misslyckas med det.

Fenix1980


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Mal sön jan 14 2024, 17:44

Ah.  jag förstår.

washer är simpel sak, effektivt för få saker poppa ut ordentligt.

finns otal sätt göra det på om du skulle vilja prova på detta längre fram.

en del medium och metoder är fantastiskt förlåtande. man kan göra om det utan att förstöra grund målningsjobbet.

kikar du i in in the Works sektionen här på forumet så ser du hur olika tekniker byggare har för att uppnå hur de vill att det ska se ut med......
en del har "grov" washmetod där det slabbas ordentligt och får fram fantastiska resultat och effekter andra har mer finlir"pin washing" m finpensel och får fantastiska resultat och effekter.

därav  finns det så mkt olika tekniker....man tar det man gillar och passar en själv, provar nytt.

modellbygge e så jäkla kul  Very Happy

glöm inte, fråga byggaren du kanske tittat på hur han gjorde en viss sak, många delar jättegärna med hur de gjort en sak eller hur de gick till väga.


Senast ändrad av Mal den sön jan 14 2024, 17:48, ändrad totalt 1 gång
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Stefan E sön jan 14 2024, 17:45

Dekalerna är naturligtvis tonade efter Revells egna färger, dvs Antrazit (#9) som är en mörkt grå.

Jag skulle nog använda Revell 9 Antrazit som är en mörkt grå eller kanske någon NATO-black, men den finns inte i Humbrol eller Revell.

Om du tycker Hu33 är "för svart", blanda i lite mörkt grå tills du får en ton du gillar, men jag tror Revells Antrazit (#9) skulle bli bra (det är vad jag kommer att gå på då jag bygger min 1/350 Tirpitz från Tamiya).

Här har du lite läsning om Tirpitz, Bismarks och tyska skepps camouflage i största allmänhet.

http://www.bismarck-class.dk/bismarck_class/paint_schemes/introduction.html

Till syvende och sist, det är din modell, du får avgöra vad du tycker stämmer bäst.

Stefan  sunny


Senast ändrad av Stefan E den sön jan 14 2024, 18:02, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Mal likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Mal sön jan 14 2024, 17:51

Toppen, input från Stefan E, annan bild, erfaren byggare och byggt riktigt fina modeller här på forumet. så Fenix bara fråga på  Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Fenix1980 sön jan 14 2024, 18:02

Stefan E jag har boken Tirpitz Hitlers Last Battleship från personen som driver den sidan. Jag försöker få tag på hans 
Bismarck Pride of the German Navy men den är antingen jätte dyr eller så levererar inte försäljaren till Sverige.

Fenix1980


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Stefan E sön jan 14 2024, 18:13

Fenix1980 skrev:Stefan E jag har boken Tirpitz Hitlers Last Battleship från personen som driver den sidan. Jag försöker få tag på hans 
Bismarck Pride of the German Navy men den är antingen jätte dyr eller så levererar inte försäljaren till Sverige.

Jag har inte jagat så mycket info om Tirpitz ännu, bygget ligger fortfarande i framtiden, men jag har läst en hel del om fartyget på olika sidor, men jag har inga specifika referensböcker att rekommendera (ännu ska jag väl tillägga).

Jag brukar köpa mina böcker på AdLibris, Bokus eller Amazon, gör en sökning på titeln du är ute efter.

Böcker är dyrt, men det kan vara värt det.

Jag gjorde en sökning på titeln;

https://www.bokus.com/bok/9781781550397/bismarck/

En rejäl lunta på nästan 400 sidor och 1.7kg, stort format och fri frakt (över 250:-), jag tycker priset är väldigt överkomligt för den här boken.

Lägg en bevakning så kommer Bokus att ge dig ett mail när den kommer in i lager (det ser ut att vara en ny bok).

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Fenix1980 sön jan 14 2024, 18:20

Tyvärr är den slut på Bokus annars håller jag med om att priset är överkomligt jämfört med vad den billigaste kostar på Amazon UK över 1000 kronor det finns en som är billigare men det säljaren skickar inte till Sverige.

Fenix1980


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Sadolf sön jan 14 2024, 18:27

Om jag kan lägga i mina fem öre till disskusionen kring klarlack innan washen...
Tumregel är att använda en wash som är en annan typ av färg än klarlacken, så washen kan inte " bita sig in" i klarlacken.
Som exempel: En emaljbaserat klarlack och vattenbaserat wash på eller en akryl-vattenbaserat klarlack och en oljefärg baserat wash på.
Förtunning till washen ska inte lösa den klarlacken som ligger under.
Sadolf
Sadolf


Mal likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Stefan E sön jan 14 2024, 18:31

Fenix1980 skrev:Tyvärr är den slut på Bokus annars håller jag med om att priset är överkomligt jämfört med vad den billigaste kostar på Amazon UK över 1000 kronor det finns en som är billigare men det säljaren skickar inte till Sverige.

Lägg en bevakning och vänta....   Very Happy

Det ser ut som en nyutgåva, så boken har väl inte kommit ut ännu.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Två frågor Empty Sv: Två frågor

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet