IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

+6
Warsawpact
Jokkocze
Stefan E
Janne.S
cas
MiniStuff
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MiniStuff lör 29 jan 2011, 10:27

Wink

/Markus på jobbet

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av cas lör 29 jan 2011, 12:18

Jaså, det är till att vara för feg för att att visa upp nåt?
Eller hade kameran gömt sig bakom kassaapparaten?

Och jag är inte det minsta avundsjuk. Nehejdå. Inte alls.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MiniStuff lör 29 jan 2011, 13:17

Laughing

ne...

men det blev så sent i natt så när ja kände att jag hade pillat färdigt för natten så orkade jag bara inte fixa upp bilder och tråd just då och nu är jag som sagt på jobbet... sen ska jag hem.... å storstäda huset Crying or Very sad och sen så när det är färdigt kan jag lägga upp bilder på vad som hänt hittills. Very Happy

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av cas lör 29 jan 2011, 13:26

Jag väntar med spänning! Och glögg.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Janne.S lör 29 jan 2011, 14:16

glögg å semla eller?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av cas lör 29 jan 2011, 15:39

Semla blev det men vi glömde bort glöggen!
Får göra slut på den ikväll istället.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MiniStuff lör 29 jan 2011, 16:33

Det blev inget städa den här helgen! Very Happy

brb

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Stefan E lör 29 jan 2011, 16:57

Ahhh....

Ännu en Spitfire som byggs!

Du verkar inte så ledsen för att du "missade" att städa!
Jag hoppas/tror du fick en del byggt på din Spit istället!

Väntar ivrigt på din byggtråd och bilder! Very Happy

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MiniStuff lör 29 jan 2011, 17:19

Så nu lite bilder...

härligheten...

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit01


började igår med att studera ritning (än en gång) samt korsreferera med en bok av Brett Green byggandes samma kärra och tänkt ut vilka förändringar jag vill utföra gentemot där byggritningen säger "fel" och annat som han upptäckte under byggandets gång. Har även funderat i månader på vilken version jag ville göra och bestämde mig för en tidig version, alltså byggd runt slutet -42 och noterat vad som skall göras och inte. Det ända jag inte bestämt mig för än är märkning, funderar på att leta upp andra dekaler, inte för att Tamiyas skulle vara något dåliga vad jag har förstått men för att jag vill ha något annat.

Till bygget har jag också skaffat en del eftertillverkat resin och ets, som säte, hjul, Hispano-pipor och annat smått och gott. Kommer nog inte använda allt ets till max då en del är så pilligt så jag bara orkar inte Razz

började med att klistra lite jox på instrumentbrädan, förmålat Eduard-ets, blev riktigt trevligt, tänker lägga en dutt klarlackk el dyl på det som är själva mätarna mm.

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit02


sen var jag på väg att börja montera en massa i cockpiten men insåg ganska fort att här är nog inte så dumt att grundmåla en massa med interior green först! Sagt och gjort... eller inte...

Fick ägna en halvtimme på nätet för att söka efter färgnummer som jag kunde använda mig av, då jag använder i princip uteslutande Vallejo så blev det hela inte så lätt. I ritningarna står det XF71 och färgen som refererade till den i Vallejoserien tyckte jag var alldeles för mörk när jag hittade diverse byggbilder och bilder på riktiga Spitar och inte blev jag så mycket klokare av nätet så jag fick gå på bilder av byggen etc på nätet och i min bok och koka ihop en egen Interior Green. Och jag tror jag hamnade ganska nära men å andra sidan är det en av de färger som verkar debatteras vilt om på alla forum man kan hitta så man vet ju aldrig om den är "rätt", MEN det är jag som bygger och inte alla besserwissers världen runt så jag gör som jag vill och tycker blir bra Smile Den är lite ljus nu kanske men efter lite washes sen så blir den mumma tror jag.

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit03

blev inte så mycket mer gjort igår för då var klockan alldeles för mycket för en gammal gubbe för att vara hälsosamt i längden... Wink

en sista bild på radion som är en plastbit och en Eduardets

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit04


så nu blir det inget mer just nu för nu vill jag fortsätta med byggandet Very Happy

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Jokkocze lör 29 jan 2011, 17:28

Ah, du har hittat en användning för en mac! De verkar vara suveräna kap-mattor!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MiniStuff lör 29 jan 2011, 17:40

Jokkocze skrev:Ah, du har hittat en användning för en mac! De verkar vara suveräna kap-mattor!

och ännu bättre datorer Twisted Evil

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Jokkocze lör 29 jan 2011, 18:05

MiniStuff skrev:
Jokkocze skrev:Ah, du har hittat en användning för en mac! De verkar vara suveräna kap-mattor!

och ännu bättre datorer Twisted Evil

Har de börjat tillverka datorer nu också? Det hade jag inte hört talats om innan.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Warsawpact lör 29 jan 2011, 18:12

Jokkocze skrev:

Har de börjat tillverka datorer nu också? Det hade jag inte hört talats om innan.

Kanske därför folk fortfarande använder PC?
( sedan är det ju priset också)

Men smaken är som baken. Alles är gut.
Goa telefoner gör de!

Angående bygget, ser förbaskat bra ut Markus, riktigt bra!
Den där instrumentbrädan är bara så fantastisk med eduards pre-painted ets. cheers

Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MiniStuff lör 29 jan 2011, 18:20

Ja vi skall inte gå in på diskussionen PC/Mac för då kan det bli ugly, det hör inte hemma gär Smile


tack Warsaw!

Glömde en grej om interiörfärgen, om någon undrar varför fuselagen (ingen aning vad det kallas för på svenska) är helt grön och inte delvis metall så är det för att det är en early. metallgrejen infördes tydligen hösten 1943 (typ). Finns säkert någon som kan det bättre än mig... men så var det iaf.

Sitter och filar resinstol just nu... Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av cas lör 29 jan 2011, 18:42

Filar resinstol??? Skall det behövas?
Hursomhelst så ser det mycket mycket trevligt ut.
'
Jag hoppas/önskar att du målar den i ökenkammo....

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Caverö lör 29 jan 2011, 20:35

Vem sa att det är mycket spittar på forumet, detta ser bra ut Marcus. cheers

Hoppas du kan njuta hela vägen, som jag kommer till att göra.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MiniStuff mån 31 jan 2011, 18:00

En liten kort uppdatering...

Har fixat resinstolen och pillat ihop lite detaljer. Mycket sitter än så länge kvar på sina sprues för att det är lättare att måla och bygga ihop på den. Mycket cockpit-pill just nu.


Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit05

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit06

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit07

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Spit08

kommer förhoppningsvis lite mer senare ikväll, nu är det matlagningsdags och sen iväg på lite massage Razz

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Azgaron mån 31 jan 2011, 18:14

Ser mycket bra ut så långt Markus!
Kul att du bygger en Spit i 1/32!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Janne.S mån 31 jan 2011, 19:46

MUms!! Fortsätt så Mackan!!
Vill se meeeer!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av cas mån 31 jan 2011, 20:26

Urläckert!
Snurrar kompassen också?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av MagnusE mån 31 jan 2011, 20:37

Förnämlig start på kärran. Blir kul att följa med.
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Caverö mån 31 jan 2011, 23:17

I love you
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Matt_Public tis 01 feb 2011, 11:07

Hur missade jag den här tråden?

Nåja, jag tar skadan igen och mass-postar:

1. Lyckost!

2. Fransk! Gör den fransk!

3. Tjusig start det där, och vilken apsnygg stol!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Stefan E fre 24 jun 2011, 16:15

BUMP!!!!

Hur går det Mackan?

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early) Empty Sv: Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet