IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Friul Modellismo

+2
fowi
Matt_Public
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Friul Modellismo Empty Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public ons mar 09 2011, 09:04

Hilfe!

Efter att läst något om lösa länkar till banden Jannes pelefant (var det, va?) så tog jag en titt på saken.

Jag hittade lite jörp från ovan nämnda firma hos Hannants och täkte bara kolla om någon här har utsatt sig för produkten.
Känns liiite overkill i 1/48, men Sturmtigern kommer tydligen med någon sorts gummiband OOB. Låter sugigt i kubik, ju.


Alltså: är de bra? Kommer jag att bli tokig på kuppen? Borde jag nöja mig med gummit? Vilken sorts Tiger-tracks borde jag köpa?


Svar på ovanstående och övriga kommentarer i största allmänhet välkomnas!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av fowi ons mar 09 2011, 09:57

Jag använder numera alltid deras banddelar till de stridsfordon som byggs.
Jag är mycket nöjd då banden kan målas separat och monteras när fordonet är klart. Banden är ju rörliga som riktiga band. De saggar naturligt med hjälp av vikten.
Dock är det rätt jobbigt att montera ihop dem, så vill du inte ha detta jobb så är det nog bara färdiga gummiband som gäller.
Har även provat ModelKastens rörliga band, men de är enligt mig ännu mer pilliga att få ihop än FM. Dock är smaken som baken. som det sägs.
Arbetar dock ej i 1/48 utan 1/35 och ibland 1/16
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public ons mar 09 2011, 09:59

En röst för (med varning för visst bök), om jag tolkar dig rätt. Very Happy

Tack Folke!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Joppo ons mar 09 2011, 10:40

Jag ÄLSKAR frulleband Smile De utgör enligt mig det snyggaste alternativet bland AM-band. Dels för det naturliga hänget och för att de går att vädra väldigt övertygande med etsande kemikalier. Jag brukar använda en produkt som heter Blacken-it. Det går också att göra en liknande blandning själv av klorin och ättika men det har jag inte provat själv. Jag tror att MagnusE gjort det, men jag kanske minns fel. Ett varnings ord dock om denna hemmagjorda blandning: Jag har läst att det bildas klorgas när man blandar dessa två kemikalier så ett hett tips är att göra detta utomhus och hålla andan då vätskorna blandas.

Angående monteringen så brukar det ta mig ungefär 10 timmar att montera ihop två band till en stridsvagn. Det är inte speciellt svårt eller överdrivet pilligt tycker jag, bara lite enahanda. De arbetsmoment som ingår i detta är:

* Borra upp hålen i alla länkar med en liten handborr. Det finns hål från början, men det blir mycket enklare att föra in ihopsättningstråden om man borrar innan enligt mig.
* Ta bort gjutmissar. Det brukar vara väldigt lite sådant.
* Klippa till metalltråden som man håller samman banden med, sammanfoga banden med denna tråd och försegla ingångshålet med lite superlim.
* Upprepa denna procedur ungefär 200 gånger Wink

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public ons mar 09 2011, 10:48

Klorgas? Shocked

Nog för att jag gillar militaria, men att få uppleva helvetet i första världskrigets skyttegravar är nog lite i mesta laget...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Hayabusa ons mar 09 2011, 11:58

Instämmer med Jeppe. Speciellt på vagnar med mycket "häng" så ger dessa band ett gott intryck. På andra vagnar, t ex en Sherman, är vinsten inte lika uppenbar. Dock alltid snyggt med lösa bandlänkar/working tracks.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av MiniStuff ons mar 09 2011, 13:03

Klart du skall använda Frulle! Det är som Jesper säger tidskrävande just för att det är lite enahanda MEN slutresultatet är ALLT! Det ger sånt bra intryck och känsla och tycker jag höjer en OOB-modell ett antal snäpp.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public ons mar 09 2011, 13:17

Hmmm. Folk verkar vara odelat för i den här frågan. Svartkonst! Shocked

Nåja. Funkar Tiger I Early type tracks på en Sturmtiger tror ni?
Late type och Tiger 2 verkar vara slutsålda hos Hannants. Inte för att jag kan skilja dem åt alls...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Hayabusa ons mar 09 2011, 13:42

Skulle nog påstå att det är "Late Type" som gäller. Finns hos Sockelshop.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public ons mar 09 2011, 14:24

Isch. Då kan den således inte åka med MiniStuff-expressen.

Nå. Jag tar en väl titt på gummisnoddarna först då, och beställer lös-länkar ifall det det verkar behövas.


Tack för hjälpen allihop!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av MiniStuff ons mar 09 2011, 14:38

Om jag får göra ett inlägg Mattias så skulle jag vilja påstå att det inte spelar så stor roll om du kör med Early eller Late på just DITT bygge då det ändå inte skall bli en historiskt korrekt maskin utan något som några fantasitroll skall husera i! Wink

det som skiljer late mot early är inte speciellt mycket, lite mönster och någon "guide teeth"

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Joppo ons mar 09 2011, 14:44

+1 på den. Så länge drivhjulen ser likadana ut så borde det ju funka även med det tidigare mönstret.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Hayabusa ons mar 09 2011, 15:35

Ja, absolut funkar det. Till mitt försvar får jag säga att jag inte satt mig in i just ditt bygge, Mattias.

Fantasitroll..? Låter ju spännande Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Joppo ons mar 09 2011, 16:18

@ Stefan: Här kan du se Matts tidigare förvandling av en SU-122 till ett riktigt skramligt trollåk: https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1570-su-122-grotzkrieg-edition

Stürmtigern ska med kärleksfull omtanke förvandlas på samma sätt om jag förstått allt rätt Smile

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public ons mar 09 2011, 16:42

Ja, jag är inte ute efter att vara ens i närheten av korrekt. Vill bara få lite passform för pengarna. What a Face


Joppo skrev: Sturmtigern ska med kärleksfull omtanke förvandlas på samma sätt, om jag förstått allt rätt Smile

And then some. Very Happy

Jag har några redigt skeva uppslag som ska testas.
Du kommer säkerligen att gilla den folkabubbla som jag på din inrådan beställt som lättattack åt trollen.

Stalinorgel på den, possibly?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Joppo ons mar 09 2011, 16:57

Matt_Public skrev:

Du kommer säkerligen att gilla den folkabubbla som jag på din inrådan beställt som lättattack åt trollen.

Stalinorgel på den, possibly?
Hehe Very Happy Du köpte den alltså? Din grabb kommer lätt att få Sveriges skönaste 40K-armé lol!
En stalinorgel blir nog jättebra. Så länge vapnet ser lite lätt överdimensionerat ut för att sitta på en bubbla kommer det att bli kanon.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Hayabusa ons mar 09 2011, 16:59

Ja, det ser ju riktigt coolt ut Wink Blir säker kanonbra. På tal om Sturmtiger, så står den (Sturmtigern, alltså) sidan om Königstígern på museet i Munster. Sturmtigern ser inte speciellt stor ut, i ren jämförelse sida vid sida. Säger väl mest om hur gigantisk Königstigern är. Sjukt stor.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public ons mar 09 2011, 17:16

Joppo skrev: Så länge vapnet ser lite lätt överdimensionerat ut för att sitta på en bubbla kommer det att bli kanon.

Jo, det är ju liksom en del av framgångsfaktorn.

Funderade på fyrverkeripjäser och moddade Bullpups om vartannat.
Förstärks vid behov med en bröt kulsputor, granatgevär och kanske rentav ett par sågklingor i fronten.

Eller så blir det en sjuhelsikes kill-kannon på taket. scratch

Nåja. Jag har gott om tid på mig att fundera...


Hayabusa skrev:Säger väl mest om hur gigantisk Königstigern är. Sjukt stor.

Königstiger säger du? Där har vi ett värdigt projekt. Danke! Very Happy



Senast ändrad av Matt_Public den ons mar 09 2011, 17:19, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : accepterande av utmaning?)
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av fowi ons mar 09 2011, 19:19

WWW.jbmodel.eu har bra sortering av Fruil.
Finnes hos flera handlare, www.sbxmodelshop.co.uk är en annan. Han skickar frakfritt och priset samma som Hannants, men leveranstid kan vara si så där.
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av MagnusE ons mar 09 2011, 20:42

Jojo det är klart att du skall ha frulle till dina goa byggen. Det är ju som sagt lite tidsödande meck att få ihop dem men när de är färdiga och rinner som ett pärlhalsband mellan fingrarna är det helt klart värt mödan. Och ja Joppo har rätt, jag gjorde egen gas av 50/50 blandning med klorin och vinäger och det blev mycket bra.
Friul Modellismo Mar23

Håll till på altanen eller öppna fönster och sätt på denna.
Friul Modellismo Gasmak_ryska_bild

Lycka till
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Joppo ons mar 09 2011, 21:59

Sjukt snygga band Mange Smile Jag ska ta testa din teknik på mina JSU-band.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Matt_Public tor mar 10 2011, 08:51

Klorgas och radband av metall?

Deathkorps of Krieg hade gillat det här.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Friul Modellismo Empty Sv: Friul Modellismo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet