IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Eduard 1/48 Mirage III CJ

+6
JOooCKE
Azgaron
Gigabyte
Warsawpact
bjork_larsson
Janne.S
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S tis nov 25 2008, 11:11

Nu när jag ändå bara sitter på jobbet och slår dank så tänkte jag att jag hade lite tid över till att slänga upp bilder på det jag håller på med för tillfället! Very Happy

Det är mitt "hemliga" projekt som jag pysslat med i några veckor sedfan jag la A-7:an på is en stund.

Det är som sagt en Eduard modell, det är lightversionen alltså inte progipacken med allt lull-lull utan här fick jag bara med målningsmasker och etsade bälten.
Det är för övrigt den modellen jag konkade på under Modell GBG, Håkan Razz

Det är en trevlig modell, massa delar, vissa lite väl pilliga tycker jag, gjuten i Eduards vanliga mjuka plast. Den var lite warpad men det är vanligt när man bygger modeller av så mjuk plast, så jag fick stötta upp den litegran invändigt för att vingarna skulle nå fram ända till kroppen Razz Fickspackla en hel del där i alla fall.....

Jag såg det som ett brta tillfälle att leka lite med min nya Iwata Custom Micron-B.....å det gick bra Very Happy
Däremot hade jag lite bekymmer med Agama färgen som är den gröna.....den kloggade helt enkelt igen sprutan! Den torkade för fort och byggde upp sediment kring nålen så det gick inte att blåsa riktigt fint Sad jag får skaffa en så kallad "retarde" som gör att färgen inte torkar på engång! Den gröna blev lite sisådär men jag kunde fixa det mesta genom att blåsa sand färgen runt om. Det bruna och sanden är humbrolfärger (118 resp. 121)

Så här blev det i alla fall....
Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01400

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01402

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01396

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01398



Sedan var det på med blanklack efter jag detaljmålat och sedan dekaler...... jäklars vad fina Eduards dekaler är, tänk om Tamyia å Gawa kunde ha lika fina in-box dekaler?

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01407

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01408

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01409

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01410

Så på med mera klarlack och på med en wash!

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01413

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01414

Noterbart är att den "röda triangeln" runt luftbromsarna är massa genomskinlig film! den sträcker sig ungefär halvägs genom triangeln. Alltså det går en skarv genom den lilla triangeln precis vid luftbromsarna, där hala området är dekal film och det andra bara är röda streck! försök se skarven om ni kan!!
Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01415

Nu är den mattlackad men när jag tog bort masken från huven så tog den med sig stora sjok av färgen från ramarna Sad så det får jag fixa framöver....

Det är bara det kvar åsså slutmonteringen...

Limma lugnt! alien
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av bjork_larsson tis nov 25 2008, 13:33

Ja, jag blir alltid lika imponerad över byggena! Keep up the good work! Ser väldigt bra ut!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Warsawpact tis nov 25 2008, 16:45

Hejsan Janne!

Först måste jag bara säga...jä**ar vilken skön ton du får i färgerna!

Det är alltid lika trevligt att se ännu en Mirage som kommer till världen oavsett version, det flygplanet är otroligt vackert och för att inte glömma, snabbt.

Håller med när det gäller dekalerna. Man kan ju tycka att Tamiya och co skulle kunna tänka sig att lägga lite mer krut på dekalerna då de redan gör finfina gjutningar osv. Har IsraDecals några dekaler till "deras" Mirage III ?

Har du funderat på att ge dig i kast med en Mirage 2000-N?
Vore otroligt läckert att se en! Very Happy

P.S
Kan du inte kränga av maskeringstejpen för cockpiten så man för dregla lite över insidan !? Wink
D.S

Ett mycket bra bygge Janne!


mvh Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S tis nov 25 2008, 18:49

Tack grabbar!

Christian, maskeringen över huven är av....det var där mina bekymmer började Sad masken tog med sig stora sjok av färgen på ramarna och sedan visade det sig att det kommit in mattlack innanför huven så den är alldeles dimmig nu!

...ska fixa så småningom när jag får tid över.

Har aldrig gillat Mirage 2000 av någon anledning....så jag har inte någon i min stash Razz

"Skön ton" ? är det preshaden som du tänker på?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Gigabyte tis nov 25 2008, 18:53

Ser mycket fint ut janne , vilka fina panel linjer du får till ! Ser fram mot färdig modell !!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S tis nov 25 2008, 18:58

Tack Giga!

Det är inte så svårt att få till panellinjerna Smile lite olje wash bara så är det klart på 20 minuter Wink
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Warsawpact tis nov 25 2008, 19:11

Janne.S skrev:Tack grabbar!

Christian, maskeringen över huven är av....det var där mina bekymmer började Sad masken tog med sig stora sjok av färgen på ramarna och sedan visade det sig att det kommit in mattlack innanför huven så den är alldeles dimmig nu!

...ska fixa så småningom när jag får tid över.

Har aldrig gillat Mirage 2000 av någon anledning....så jag har inte någon i min stash Razz

"Skön ton" ? är det preshaden som du tänker på?

Aj fasen. Synd att höra att incidenten med huven. Sad

Men skön ton så menar jag att du fått till det grymt bra preshade med panellinjerna samt grymt nice matt ton i färgerna "over-all" Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S tis nov 25 2008, 19:35

Aha Very Happy

Nu är den mer siden matt, när dekalerna åkte på så var den helt blanklackad, jag brukar sällan göra helt supermatta flygplan...de känns lite "platta" om du vet vad jag menar Razz

Knepet med preshaden är att den inte ska lysa igenom allt för starkt utan den ska vara nertonad till den gräns att den mer anas. På undersidan av modellen låter jag det lysa igenom lite mer för det brukar vara rätt skitigt på underredet Smile

När washen komer på sedan så brukar det hela smälta ihop fint!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Azgaron tis nov 25 2008, 20:41

Attans trevlig kärra Janne! Kul att se den nästan klar! Mycket snyggt målat! Inga problem att köra med både Humbrol och Agama?
Vet inte om du såg det, men jag fick ju också med mig en Mirage IIIC från Göteborg. En Weekend edition bara, men ser rätt trevlig ut ändå, tycker jag! Lite tråkigt färgschema bara!
Jag har Hellers high tech version också liggandes, men jag vet inte hur den är!

Ser fram emot att se den helt klar!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av JOooCKE tis nov 25 2008, 21:05

Hej , jaa jag kan bara säga som jag brukar göra : du har lyckats att få till det riktigt snyggt igen ! Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S tis nov 25 2008, 22:50

Tack boys!

ja jag tyckte du hade någe Mirage aktigt under armen där Håkan Razz Undrar om vi inte köpte dom på samma ställe...Alpha Hobby? De hade bra pris för den i alla fall...under 200 daler!

Edit/
Förresten undrar om inte jag får massa dekaler över, jag har en till fast en profipack i garderoben som jag ska använda dekalerna från den här modellen (hade tänkt göra den med gul-svarta trianglar på vingarna först men jag hade limmat på vapenbalkarna förtidigt och fick inte loss dom Razz ) å det är massa dekaler med i profipacken!!!

Tror jag har två uppsättningar israeliska, ett gäng franska och några sydafrikanska dekaler kvar....något som lockar herrn?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Azgaron ons nov 26 2008, 19:30

Jo, den är mycket riktigt köpt hos Alfa hobby! De hade nån drive på Eduard modeller på söndagen, så jag passade på att hugga den här för ynka 118:- Inte helt fel tycker jag! Wink
Tja, varför inte sydafrikanska, eller kanske israeliska kunde vara intressant!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Stefan E ons nov 26 2008, 21:44

Ahhhh.....Mirage...

Magisk och skimrande som en hägring!

Ett vackert namn på ett mycket vackert flygplan!
Jag har varit såld på Mirage III ända sedan jag läste serieböckerna om "Jetpiloterna" som flög just MirageIIIC och -E.
När TV sedan sände TV-serien var förälskelsen total!

Tyvärr fanns det inga riktigt bra modeller då, så jag fick nöja mig med Airfix!

När sedan Eduard kom med sin i 1/48 kastade jag mig över den direkt, ja jag köpte till och med "Royal Class" utgåvan!
Har sedan dess köpt ett par till (plus HobbyBoss utgåva) eftersom den har funnits i en mängd intressanta målningar.

Din modell är ruggigt läcker och jag ser verkligen fram mot färdigställandet! cheers cheers cheers

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S ons nov 26 2008, 22:24

Azgaron skrev:Jo, den är mycket riktigt köpt hos Alfa hobby! De hade nån drive på Eduard modeller på söndagen, så jag passade på att hugga den här för ynka 118:- Inte helt fel tycker jag! Wink
Tja, varför inte sydafrikanska, eller kanske israeliska kunde vara intressant!

Håkan

Jag ska ta och inventera å se vad jag behöver till min andra Mirage....den ska åxå bli Israelisk men med de där gul-svarta trianglarna på vingarna.
jag kan ta lite bilder på målningsalternativen senare i veckan...typ helgen Razz (jobbar jouren torsdag till fredag) å slänga upp, åsså får du välja vad du ska ha Smile

Vajjert Stefan.....en hel Mirage division!!! den skulle vara trevlig å se uppställd....färdigbyggt! Profipacken är magnifik, massor av ets!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 20:40

Så har jag fått lite tid att pilla på Miragen!

Jag har börjatmed slutmonteringen så smått. Huven och vindrutan fick jag bättringsmåla och huven fick jag putsa lite på och sedan doppa den i johnson så den ser lite bättre ut Smile Visst syns det fortfarande att det hänt något men det är helt klart bättre!
Jag har limmat på ställen och lite antenner och pitotröret.
Det som är kvar är att få på beväpning, landnigställsluckor och en antenn som ska sitta på ryggåsen....så den är nästa nästan färdig!

Men här kommer lite bilder i alla fall!


Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01420

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01421

Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01422

Ser den inte lite styltig ut??

Tack för titten, fortsättning följer!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Stefan E ons dec 03 2008, 20:55

Snygg Mirage Janne!

Den ser jäkligt bra ut!

Men när du säger det tycker jag också att den ser ut att "stå på tå"!
Kanske Eduard har gjort ställen helt utfjädrade och obelastade?

Några millimeter lägre borde den nog varit, men det kanske ser bättre ut när du fått på alla luckor och beväpning.

Hur som helst, inget att hänga upp sig alltför mycket på, en ruggigt snygg modell är det i alla fall!

Nu skall jag ta tag i min Viggie, om du kommer ihåg den?

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 21:05

Tack Stefan!!!

Jippi!!!! Viggie!!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av johan r tor dec 04 2008, 09:49

Tjusigt bygge Janne.

Som du säger så ser den ut att stå lite högt. Lite svårt att säga vad som ger detta intryck när flygplanet har så smäckra linjer. Jag antar att du kollat så att ställen stämmer längdmässigt så att Eduard inte tabbat sig.

Om man kikar på bilder av Miragen så ser det ut som om ställen på din modell är i olastat läge, dvs att saxlänkar och fjädring är i maxlängd.

Eduard 1/48 Mirage III CJ Mirage_3c-1c
Förebild



Eduard 1/48 Mirage III CJ DSC01422
Och på din modell.

Kanske tydligast på nosställets saxlänk. Nu vet vi ju inte hur länge kärran stått på linjen och man vet ju inte hur mycket den sjunkit på sin fjädring eller hur tungt lastad den är.

Stället på din modell ser mer ut som det helt obelastade stället på den här bilden.
Eduard 1/48 Mirage III CJ Mirage3_03

Hur som helst, läckert bygge cheers

Väntar på att se den i verkligheten.

Johan


Senast ändrad av Johan R den tor dec 04 2008, 15:11, ändrad totalt 2 gånger
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av bjork_larsson tor dec 04 2008, 09:53

Den ser helt underbar ut Janne! Du har fått till den riktigt fint!

Jag har en kompis på besök här hemma och han tyckte den såg bra ut med... men han kom med en fråga, kan man inte få se någon modell i framtiden som har skottskador i plåten?

Nå kan man det?

Terje afro
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av JOooCKE tor dec 04 2008, 09:58

Jag kan bara hålla med de andra , ruskigt snyggt cheers
Du har lyckats igen !

MVH Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Gigabyte tor dec 04 2008, 13:47

Underbart bygge Janne.S !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Warsawpact tor dec 04 2008, 18:25

Mycket fin modell Janne. Grymt snygg den blev!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S tor dec 04 2008, 18:56

JO, den ser helt klart obelastad ut....lite giraffigt måste jag säga.

Ja ja, då vet jag vad jag ska göra på nästa Mirage Razz Jäkligt underligt dock av Eduard att inte tänka på en sådan sak....

Men kul att ni gillar den ändå Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Warsawpact tor dec 04 2008, 21:23

Janne.S skrev:JO, den ser helt klart obelastad ut....lite giraffigt måste jag säga.

Ja ja, då vet jag vad jag ska göra på nästa Mirage Razz Jäkligt underligt dock av Eduard att inte tänka på en sådan sak....

Men kul att ni gillar den ändå Smile

Hoppas innerligen att det blir en 2000 Mirage!! Very Happy
Och ännu bättre vore om det vora kärnvapen versionen.

Men hur som hellst så måste jag säga congratulations ännu en gång till en skitsnygg modell!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Janne.S tor dec 04 2008, 22:12

En Mirage 2000 lär det nog aldrig bli (gillar inte den maskinen).....men däremot så har jag en Mirage IVP i garderoben som väntar på lite dekaler och lull-lull Razz

Den är det tyvär lite knepigt att hitta bra dekaler till....jag hade tänkt göra en metallren...så om någon har sett dekaler till en sådan någonstans så är tipset välkommet!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eduard 1/48 Mirage III CJ Empty Sv: Eduard 1/48 Mirage III CJ

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet