IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

+6
JOooCKE
Azgaron
Warsawpact
Gigabyte
Janne.S
bjork_larsson
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis nov 25 2008, 13:28

Nu så, håll i er, här kommer nu Belugan, eller Kaviartuben, som somliga kallar den! Pytsan! Mad Det har tagit hutlöst mycket längre tid än vad jag lovade Jocke, förlåt! Laughing

Förklaringen är den att jag har fått ta hand om min dotter ganska mycket nu på sistone, "host" och att jag hittade mitt gamla Nintendo 8 bits och då givetvis också renoverat det, "host". Men fn vad roligt det är! Very Happy

Men men, detta om detta, här kommer lite bilder på henne (belugan alltså). Jag har tjuv startat med att börja spruta vingarna... det blev riktigt bra...
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081121-01

Ganska stiliga men ack så konstiga vingar... Exclamation
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081121-03

... inte denna då förstås!
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081121-05

Jagh har inte riktigt löst problemet här... jag får inte in glaset (som visas på nästa bild)! Jag har slipat och slipat men något gör att det inte går. Jag funderar på att spackla glasen i stället och skära bort plasten.
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081121-08

Som ni ser här så är det "inbuktningar" där "stängerna" skall komma... hänger ni med? Jag kanske skall spackla deta i stället. Eftersom jag har målat glasen innifrån (svart, jag vill inte se in i flyget, jag tycker det ger en större känsla), så kan jag ju alltid målå och klarlacka fönstret sedan, alt. polera och dona. Men jag ser gärna att ni andra kommer med ideer! Jag är där snart, jag skall bara måla klar vingarna, det är lite olika färger till som skall på, en ljusare grå ton och även en metalton.
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081121-11

För övrigt så kan jag meddela att jag brukar lyssna på ljudböcker när jag bygger. Ger en avslappnande stämning. Så jag tänkte bara rekomendera Dan Brown, han som gjort Da Vinci coden bland annat. Jag har lyssnat på hans verk "I cirkelns mitt" och nyss lyssnat ut "Änglar och demoner". Båda två är ruggigt bra... man får rysningar när man tänker på den, eller ja, jag iaf! Razz Annars är Peter James två böcker också bra... Nu skall jag ladda telefonen med Gåtornas palats... bounce

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis nov 25 2008, 14:08

Här är det snabba ryck! Här kommer första uppdateringen i bygget av Belugan...

Här är den maskerade vingen, redan färdig sprutad, men ändå!
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081125-02

Här är resultatet... Det är inte samma vinge, men resultatet blev ju likadant ändå! Razz
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081125-04

Nu är det de större vingarna som skall få sig en törn!
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Janne.S tis nov 25 2008, 18:43

Snabba ryck!!! En modern Super Guppy minsann!! kan bara säga att det är en kool maskin Smile

Tänkte på ennan variant gällande glaset, det är ju ett sammanhängande "glasblock" med alla fönstren...tänkte att det kanse skulle gå lättare att passa in fönstren individuellt, alltså dela på blocket med alla glasen och sätt fast dom en och en, vad tror du?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Gigabyte tis nov 25 2008, 19:01

Du vilar inte på hanen , Belugan har ett litet annorlunda utseende , det gör den intressant att bygga , sticker ut i modell högen , ser mycket bra ut förövrigt , kör så det ryker !!!! Very Happy Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Warsawpact tis nov 25 2008, 19:23

Ytterst intressant bygge!

Dock vid första blicken så blev min reflektion: håller landningsställen för vikten? ( modellen alltså )

Ang. fönstren, är fönster stängerna för tjocka eller vise versa? En dremel och slipa loss på sidorna av glaset för att vidga diket där stängerna skall in gör susen ( om jag fattat problemet rätt? )

Vad blir det för färg schema på den ( och dekaler? )

Får jag föreslå en chockgul DHL fraktare...hahaha Very Happy


Själv så kollar jag faktiskt på film samtidigt som jag pillar med mina modeller. Låter skevt men sant, det räcker med att jag "hör" filmen så att säga så kan jag nästan se den framför mig när jag sitter och klistrar.
En japansk hobbybyggar serie samt D1 Grand Prix som båda finns att hitta på Youtube går varm på datorn också vid modellering Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis nov 25 2008, 20:27

Tackar allesammans...

Ja, jag kanske får plocka isär fönsterblocket. Det är nog inte en dun ide... jag tror att det blir lättare att få dit det då också med tanke på att man måste limma det på så dumt sätt eftersom man skall sätta ihop fuselaget också samtidigt som man tricksar in det i hålen... Tack för tipset!

Warsa... du hade förstått rätt... Men jag vet inte riktigt hur jag skall få in fönstrena för jag kan inte säga exakt vad som tar i... jag ser det inte.. låter konstigt, jag vet. Dekalerna och färgen kommer att gå i Airbus egna faktiskt med märkning 1. Då är flygmaskinen vit i grunen...

Men jag funderar på att köpa en modell av denna till och då kanske DHL faktiskt inte är helt fel ute... gillar deras flyg skarpt...eller UPS, riktigt snygg med faktiskt... Dessutom har dom "svart" guld och vitt... Pittsburgh Penguins färger... stort fan!

Terje... jag har målat och maskerat vingarna lite nu på slutet. Men bilderna kommer när jag kommit lite längre!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Azgaron tis nov 25 2008, 20:28

Kul plan Terje! Ser bra ut! Den påminner verkligen i formen om nått delfin eller valliknande!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis nov 25 2008, 20:37

Jo, den gör ju det! Jag tycker faktiskt att modellen är väligt inspirerande! Just det, jag glömde ju innan... Warsa, jag vet faktiskt inte om landningställen håller, Laughing Men vi får hoppas på det! =D Modellen väger förvånansvärt lite!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Warsawpact tis nov 25 2008, 20:53

bjork_larsson skrev:Tackar allesammans...

Dessutom har dom "svart" guld och vitt... Pittsburgh Penguins färger... stort fan!


Hmmm, en rival. Twisted Evil

Själv håller jag stenhårt på Detroit Red Wings Very Happy

Hoppas landningsställen håller. Vet ej om det är enbart mig gudarna jävlas med men jag kan säga att i stort sätt varje plan jag byggt så har landningsställen gett sig. Tråkigt värre må jag säga!


Senast ändrad av Warsawpact den tis nov 25 2008, 20:55, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av JOooCKE tis nov 25 2008, 20:55

Äntligen !Very Happy Detta kommer att bli kul att följa och det ser ju bar ut än så länge : Wink

Lycka till med fortsättningen !

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Stefan E tis nov 25 2008, 20:58

Hejsan!

Man kan i alla fall inte säga att den är vacker, men vilket störthäftigt flygplan!

En värdig ersättare till Super-Guppyn!

Skall bli kul att se den färdig, det ser kanonbra ut!

Kul, vi bygger båda flygplan från Airbus men i var sin "ände" av programmet.
Jag bygger den minsta Airbusen och du en av de allra största (A380 är ju lite större!).


Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Janne.S tis nov 25 2008, 22:47

Warsawpact skrev:
bjork_larsson skrev:Tackar allesammans...

Dessutom har dom "svart" guld och vitt... Pittsburgh Penguins färger... stort fan!


Hmmm, en rival. Twisted Evil

Själv håller jag stenhårt på Detroit Red Wings Very Happy

Hoppas landningsställen håller. Vet ej om det är enbart mig gudarna jävlas med men jag kan säga att i stort sätt varje plan jag byggt så har landningsställen gett sig. Tråkigt värre må jag säga!

hehehe, det gör du rätt ....det gör jag åxå nämligen, jag var lite trött om mornarna under finalserien i Stanley Cup förra säsongen, dumma dumma dumma TV-tider Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Warsawpact tis nov 25 2008, 23:24

Amen broder! Den tröttheten känner jag igen Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson ons nov 26 2008, 23:34

Pinsamt grabbar, ordet är pinsamt! Det trodde jag f-n inte om er! Razz

Johan, det är bara att radera dessa två tokar från forumet! Bana deras ip med, eller vad det nu heter! Razz Jag menar Detroit? Är det inte nackeskott för denna onda handling?

Mmm... besviken jag är! (lätt Yoda klang över det hela... Suspect ) Crying or Very sad

Terje Rolling Eyes
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tor nov 27 2008, 00:03

Här kommer lite av vad jag gjorde i går! Målade lite på vingarna, och det blev riktigt bra, sedan satt jag till klockan 1:30 och slipade fuselaget och gjorde nya panellinjer! Det blev riktigt kung, jag har hittat ett verktyg som verkligen gör linjerna bra!

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081126-01

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081126-02

Terje afro
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av johan r tor nov 27 2008, 00:29

Ser riktigt bra ut.

Jag missade vilket fabrikat det var på Belugan.

Vad använder för verktyg för att rista panellinjerna? Bra verktyg skall man göra reklam för Exclamation

Kanske en liten bild på panellinjerna?

Jag tror snart att vi får dela upp forumet i underkategorier, frågan är bara vilka rubriker vi skall ha?
Civilt flyg? eller Trafikflyg? eller Skala 1/144 eller Terjes byggen? Laughing

Riktigt kul att se dig så aktiv, väntar redan på att följa nästa omgång framsteg.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tor nov 27 2008, 09:47

Hehe, ja tack! Jo det är en Beluga från Revell med nr 4206. En väldigt fin moddel att bygga!
Ang. verktyget, jag skall ta bilder på det, ni har säker stött på det om ni använder en typ dremel eller liknande verktyg. Det är en konformad slipmojäng med diamantlegering (eller vad det nu heter). Fungerar jätte bra! Jag skall ta bilder på resultatet senare också! =)

Ja, vi kan ha "Terjes corner" här på forumet! king Men jag tror inte att jag kan hålla upp tempot så mycket längre, frugan börjar vara på mig om diverse andra saker! Mad
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson sön nov 30 2008, 14:22

Nu har jag bestämt mig för vilka färger den skall ha... Christian får väl ta äran åt sig! Very Happy

Det blir en DHL fraktare men jag har inte hittat några DHL dekaler till en A300-600 modell så jag får göra dem själv!

Så ser det ut i början...
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081130-01

Här är kartan över alla tre bokstäver...
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081130-03

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081130-04

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081130-06

Här har ni förebilden...
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081130-07

Vi får väl se hur det artar sig...

Terje santa
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av JOooCKE sön nov 30 2008, 15:29

En DHL beluga ! häftigt Very Happy

hoppas att det går bra med dekalerna , lycka till Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Warsawpact sön nov 30 2008, 15:35

bjork_larsson skrev:Nu har jag bestämt mig för vilka färger den skall ha... Christian får väl ta äran åt sig! Very Happy

Det blir en DHL fraktare men jag har inte hittat några DHL dekaler till en A300-600 modell så jag får göra dem själv!

Vi får väl se hur det artar sig...

Terje santa

Jodå, det var bara roligt att komma med tips. Trevligt att du valde DHL fraktaren.
Kan nog bli en riktig dundersucce, knallgul och röda bokstäver Very Happy

Kör hårt!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis dec 02 2008, 23:46

Eftersom jag inte är klar med min dekal riktigt än, men den blir bra, så tänkte jag lägga upp en bild som ni kan kolla på istället. Very Happy Så vet ni vem jag är också, se det som en liten presentation av airlinermogulen Terje Larsson! Very Happy

Detta skall då föreställa mig, bilden togs i dag, trots stora protester från min sjukgymnast... Hehe, nej skämt å sido, jag klev på isen för en fotosession! Med laget...
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga 081202-12

Sådär lite lagom offtopic!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 00:19

Fin fin idolbild!!

Börja ana ett visst hockey intresse där.......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av johan r ons dec 03 2008, 00:26

Nu kan ju jag inte så mycket om sport men vad är det för någon svart, rund grej som ligger i nätet bakom dig? geek


Schysst bild. Kul idé för ett diorama.......

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson ons dec 03 2008, 10:08

Ja, det kanske vore något för Giga! Jag skall ta och prata med honom, för det är nog ingen ide att jag ger mig på det! Jag gör mig nog inte rättvisa...

Johan, det har aldrig funnits någon svart liten sak bakom mig i någon form av mål...och kommer aldrig att finnas! Razz

Janne, jo jag har ett visst hockeyintresse... Tyvärr har jag bara stått en match i år (jämfört med ca 30 andra år, eftersom jag är förste målis). Men mitt diskbråck har satt stopp för denna säsongen... =(

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tor dec 04 2008, 23:13

Jag vill härmed bara meddela att jag tyvärr inte kommer att deltaga på Julmötet i morgon! Jag har fått förhinder... Evil or Very Mad

Ville bara meddela detta... Mad

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet