IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Primer! Vilken och hur?

+8
Stefan E
Pyret
hailwood
Obed
MiniStuff
Janne.S
Hayabusa
Matt_Public
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Matt_Public fre jun 17 2011, 10:32

Mors-kors!

Har inte brytt mig så värst mycket om primer tidigare, men det ska liksom bli änding på det.
MiniStuff kränger Vallejo, ser jag. Är det prima prylar? Behöver den spädas? Med vad i så fall?

Andra tips? Tamiya? scratch
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Hayabusa fre jun 17 2011, 11:30

Mörs-Körs, Matt!

Som vanligt, så är mitt svar; "Det beror på". Är det för airbrush? Vill du ha på sprayburk?
Om man bara ser till primern i sig, så är t ex Tamiya & Mr.Surfacer kanonbra. De torkar snabbt till ett hårt & tunt ytskikt. Blir en synnerligen fin yta som är slipbar ganska snabbt. Primern är av så kallad "Lacquer"-typ och ångorna är rätt nasty. Luktar kraftigt av kemikalier och är inte bra för hälsan. Dessa finns förvisso i lösvikt som säkert går att airbrusha, men det är inget som jag själv skulle ge mig in på. En Mr. Surfacer som torkat i airbrushen är sannolikt rätt jobbig att få bort. Även i väldigt små rester tror jag kan ställa till bekymmer.

Vallejos primer i "lösvikt" är färdig för airbrush och skall ej förtunnas. Den är vattenlöslig och luktar inget speciellt. Ungefär som Vallejo gör i vanliga fall. Rengöring med ljummet vatten & Vallejo Airbrush Cleaner. Blir ett fint ytskikt som dock behöver god tid på sig för att torka/härda ordentligt. Gärna flera dagar. Det är stor skillnad på ett ytskikt som fått torka över natten jämfört med ett som fått 3-4 veckors torktid. Finns i flera olika färger - inte bara vitt, grått & svart.
Som primer betraktat så är den inte bättre än Tamiya/Mr.Surfacer men är avsevärt angenämare att använda.
Ja, det var mina synpunkter.. Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Janne.S fre jun 17 2011, 12:25

Jag är en stor fan av Alclads olika primers, de är lackbaserade och stinker som bara den men är så jäkla bra.
MAn behöver bara stå ut med stanken en kort stund men sedan har du en underbar yta att arbeta omedelbart med. Det finns både vit och grå primer som även funerar som microfiller...alltså fyller igen små slipmärken och annat sedan finns det två primers till som är rena blanka basfärger och det är svart och Honey primer (genomskinlig), dessa är mest tänkta för metallfinishar.

Alltså stinker som fan men torkar omedelbart och kan arbetas med direkt, behöver inte spädas.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Hayabusa fre jun 17 2011, 12:39

Lacquer-färger (eller lack) har sina baksidor. Lukten i sig är en sak, men det farliga är ju vad ångorna orsakar. Eller som jag läste på en sida;"...these vapors will take you from zero to stupid in just a few minutes of exposure.

Så, absolut har de bra egenskaper men tänk på ventilation & skyddsmask. Samt övriga boende.. Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Janne.S fre jun 17 2011, 12:45

Alltså med bra vädring och mask så är det ingen fara.... inte så att folk faller döda ner efter en session. Wink
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av MiniStuff fre jun 17 2011, 13:04

Ja jag föredrar ju Vallejos, och INTE bara för att jag säljer den, utan mest för att den fungerar fint och att den inte stinker apa och dödar hjärnceller varje gång man använder den.

Sen att den nu kommer i ett gäng mycket användbara varianter som tyck pansar grå och gul, amerikansk khakigrön, rysk grön, tysk rostskyddsrödbrun mfl gör inte saken sämre. Man kan helt enkelt hoppa över ett steg, välj färgen och basa samt prima i ett och samma steg Wink

Håller på att lägger upp de i shopen as we speak.


_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Obed fre jun 17 2011, 14:52

MiniStuff skrev:Ja jag föredrar ju Vallejos, och INTE bara för att jag säljer den, utan mest för att den fungerar fint och att den inte stinker apa och dödar hjärnceller varje gång man använder den.

Sen att den nu kommer i ett gäng mycket användbara varianter som tyck pansar grå och gul, amerikansk khakigrön, rysk grön, tysk rostskyddsrödbrun mfl gör inte saken sämre. Man kan helt enkelt hoppa över ett steg, välj färgen och basa samt prima i ett och samma steg Wink

Håller på att lägger upp de i shopen as we speak.


Låter för jäkla smidigt får jag säga. Att dessutom slippa giftiga stanken är ju hur bra som helst.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Hayabusa fre jun 17 2011, 14:59

Kan bara stämma in i MiniStuff-Markus synpunkter. Har använt denna primer ett tag nu. Bortsett från torktiden, så är jag helnöjd.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av MiniStuff fre jun 17 2011, 15:18

Hayabusa skrev:Kan bara stämma in i MiniStuff-Markus synpunkter. Har använt denna primer ett tag nu. Bortsett från torktiden, så är jag helnöjd.

alltså, all primer torkar oftast väldigt fort men sen härdar de ju olika länge. fast jag har inte upplevt att det tar så lång tid med Vallejon, kanske jag har varit ivrig och börjat med nästa steg för tidigt Razz Sen blir det oftast att det går ett antal dagar ibland veckor mellan primer och nästa steg ändå för mig, av helt ofrivilliga skäl tongue

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Hayabusa fre jun 17 2011, 17:37

Markus: Jag har märkt att Vallejo Model Air funkar på ett liknande sätt. Jag har vattenslipat Model Air som suttit i typ ett år - det var en j-a skillnad mot Model Air som suttit ett par dagar. Nyligen pålagd, vill den flagna av i sjok av färg medan den "gamla" färgen var riktigt hård och satt som berget.

Men detta är ingen större problem för min del. Byggprocessen är såpass lång ändå, jag får också mer eller mindre frivilliga pauser. Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Primer för metall

Inlägg av hailwood tor okt 20 2016, 09:56

Tagit upp modellbygget efter ett uppehåll på nästan 40 år (har väl gjort någon däremellan).
Men........ om jag vill airbrusha primer på metallytor - vad skall jag använda då?
Vallejo låter bra om den inte luktar, men fäster den på metall?
Finns det något som är bättre . Bygger mest mc och bil så oftast är det blanka färger jag jobbar med
Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Pyret tor okt 20 2016, 10:07

Jag är lite nyfiken på de tekniska (kanske kemiska) skillnaderna på en acrylbaserad primer kontra en "vanlig" akrylfärg. Någon som vet?
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Stefan E tor okt 20 2016, 10:11

Håller med Janne!

Jag är också helsåld på Alclads produkter, även om de luktar APA!  cheers

Men det är den absolut bästa primer jag använt!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av cas tor okt 20 2016, 14:49

Ultimate Primer (eller Styl'nyl'rez som jag tror det stavas i USA) är en akrylprimer som biter betydligt bättre än Vallejo. Exakt hur den funkar på metall vet jag inte för jag har inte provat, men till all form av plast rekommenderar jag den starkt.

Mitt slutbetyg i kemi är en fin 2:a, så jag är inte kvalificerad att svara på hur många mol jörp det ingår i en slatt Vallejo kontra Ultimate.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Pyret tor okt 20 2016, 16:20

Jag sticker ut hakan lite här (säkert baserat på inkompetens) men att prima med en acrylprimer är väl meningslöst? Då kan man ju lika gärna prajma med den färgen man avser måla sin modell med? Det är därför jag funderar på den kemiska skillnaden på "vanlig" acrylfärg och acrylprimer
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av linusorn tor okt 20 2016, 18:30

Vallejos primer har jag inga bra erfarenheter av, går inte att slipa oavsett hur länge den torkat. Jag målar ju med Gunze och lite Tamiya, använder därför ingen primer. Färgen biter tillräckligt bra ändå. Ibland om ytan på plasten är kornig använder jag Gunzes mr surfacer 1200 i sprutan. Är kanon men luktar apa, är dock som ett finspackel så har väldigt bra egenskaper vid slipning. På något sätt så sätts inte detaljer igen heller. Mr surfacer 500 går att använda som våtspackel vid mindre glipor etc. Överskott tas bort med en topz fuktad med Gunzes thinner.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av frznlogic tor okt 20 2016, 18:38

Vilka av vallejos primer har ni använt Linus och cas? Jag är lite nyfiken eftersom det är vallejo jag använder. Deras spraybomb kan jag kort och gott sammanfatta med hat, men 17 ml grå är ok, fast inte så slipvänlig kanske... Och deras nya metallic primer är jätte Nice! Men jag funderar på om det är värt att byta... Ultimate kanske får bli nästa flaska helt enkelt 😊

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av cas tor okt 20 2016, 21:10

frznlogic skrev:Vilka av vallejos primer har ni använt Linus och cas? Jag är lite nyfiken eftersom det är vallejo jag använder. Deras spraybomb kan jag kort och gott sammanfatta med hat, men 17 ml grå är ok, fast inte så slipvänlig kanske... Och deras nya metallic primer är jätte Nice! Men jag funderar på om det är värt att byta... Ultimate kanske får bli nästa flaska helt enkelt 😊

Jag har kört deras vanliga (svarta) polyuretan-primer. Det står så på flaskan.
Den är lite tjock så jag har spätt den en smula, men med rätt nål och högt tryck så fräser det ut färg. Som tur är så lägger sig den väldigt bra, men om man upptäcker defekter (och det gör jag ofta) så går det inte att slipa bort utan att primern rullas upp. Har haft lite problem med att maskeringstejp också kan dra bort allt om den sitter på för länge, något vi geologiska byggare gärna gör.
Testade deras metallic primer en gång, men jag tyckte den var mindre blank än tamiya X-1 så jag har inte fortsatt använda den. Har inte prövat att slipa den heller, men nån gång blir väl den första kan jag tro.
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av TommyKillander tor okt 20 2016, 22:36

Jag har kört Vallejos primer tidigare, men numer så är det Ultimate Primer som gäller för hela slanten. Jag kan verkligen rekommendera Ulitmate.
Enda nackdelen med den är att du måste ha ett 0.35 eller större munstycke och att den grå färgen är lite mörk (speciellt om man vill lägga preshade på panellinjer och andra detaljer).
Numer finns den i färgerna svart, vit, grå, gul, grön och röd.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av cas fre okt 21 2016, 05:07

Pyret skrev:Jag sticker ut hakan lite här (säkert baserat på inkompetens) men att prima med en acrylprimer är väl meningslöst? Då kan man ju lika gärna prajma med den färgen man avser måla sin modell med? Det är därför jag funderar på den kemiska skillnaden på "vanlig" acrylfärg och acrylprimer

Enda skillnaden som jag märkt på att prima med Tamiyas vanliga färger och "riktig" primer är ju att primern täcker bättre, och lyckas dölja alla flowmarks etc i plasten som vanlig färg inte rår på.
Så viss skillnad är det, men på vilken kemisk nivå? scratch
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Pyret fre okt 21 2016, 08:21

Så då borde Tamiya släppa alla sina färger som Primer!
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av cas fre okt 21 2016, 11:24

Ja, men det gör den ju inte...
Tamiya och Gunze brukar sitta som berget, Xtracrylix i de flesta fall och lifecolor sitter hårt den med. Vallejos vanliga färger har jag aldrig provat, så jag vet inte om dom sitter lika löst som den vanliga primern eller inte.

Sen är väl Tamiya och Gunze Laquer-baserade sägs det ju, och har därmed en annan kemisk bas att stå på än Vallejo, som förmodligen är helt "vanlig" akryl.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer! Vilken och hur? Empty Sv: Primer! Vilken och hur?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet