IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

North American P-51D Mustang, Tamiya 1/32

+6
Jörgen.E
Marlin
MiniStuff
Janne.S
cas
Stefan E
10 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

North American P-51D Mustang, Tamiya 1/32 - Sida 2 Empty Sv: North American P-51D Mustang, Tamiya 1/32

Inlägg av MiniStuff mån aug 08 2011, 13:26

sant. Smile

tror detta reder ut frågan något mer, satser gällande om du handlar0något från utanför EU. Och detta är bara generella "varugrupper", man kan räkna ut exakt på varan vad som skall gälla. Jag vet tex att skalenliga modeller inte skall tullas men moms åker man på: Tull och Moms på vanligt förekommande varor

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

North American P-51D Mustang, Tamiya 1/32 - Sida 2 Empty Sv: North American P-51D Mustang, Tamiya 1/32

Inlägg av Hayabusa mån aug 08 2011, 16:41

Här är Tullverkets regler:

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Detta är det officiella regelverket som gäller. Det står ingenstans nämnt om att varor upp till en viss summa skulle vara momsbefriad. Dock har jag fått mindre paket, beställda från Japan, skickat till mig utan några som helst pålagor.
På merparten av beställningar från Japan, så har jag åkt på moms men då baserat enbart på varuvärdet - inte transporten.
Jag vet inte vad denna inkonsekvens beror på - resurser & kapacitet hos Tullverket/transportören? Man kanske får inrikta sig på "större" sändningar?
Beställer man från HLJ med EMS, så är det ju Posten i Sverige som ombesörjer leveransen och hanterar även kostnaden för moms. Kanske är det så att Posten kör med ett eget regelverk?
Inte vet jag, men helt konsekvent är det inte.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet