IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gjuta i resin

+3
Janne.S
T-34
Brage
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Gjuta i resin Empty Gjuta i resin

Inlägg av Brage tis aug 16 2011, 20:14

En sak som jag ogillar när det gäller modeller är när däcken är gjutna i mjukt gummi. En anledning är dåliga erfarenheter av däck som med tiden torkar och spricker. Inte så kul när modellen redan efter några år på hyllan plötsligt får "punktering". Det är säkert så att dagens gummihjul är bättre än de som fanns för bara några år sedan, men vem vet….. Så jag har som vana att alltid byta ut gummihjul mot eftermarknadshjul i resin när det finns möjlighet. Tyvärr görs inte resinhjul till alla modeller jag vill ha, så jag fick börja leta efter alternativ. Vid mitt årliga besök i Telford i fjol (eller var det rent av två år sedan….tiden går) köpte jag det kemikalier som krävs för att själv göra gjutformar och gjuta resin.

Det som krävs för att börja gjuta är följande.
- Resin. Det sorten jag använder består av två komponenter som blandas i lika delar.
- Gummimassa till formen. I mitt fall en gummimassa och en härdare.
- En "formlåda". Det kan vara i princip vilken låda som helst i lämplig storlek. Lego funkar också bra eller som i mitt fall ett speciell "gjutformslego".
- En förlaga. Man måste ju ha nått att gjuta av. Vanligtvis kallat "master". Det kan vara en de du själv gjort eller nått du vill kopiera.
- Modellera
- Lite kärl att blanda och mäta i. Använd inte finporslinet. Du vill kunna kasta det när du är färdig. Jag använde genomskinnliga engångsglas. Använder även ischokladsformar och pipetter (engångs).

Här är modellen som jag vill göra nya hjul till. Trumpeters nya BTR-60. Det kommer säkert att dyka upp hjul i resin på marknaden vad det lider. Men vem vill vänta……

Gjuta i resin 2011-08-05-4

Steg 1.
Förbered originalet. I mitt fall betydde det att jag byggde ihop fälgen och monterade däcket. Anledningen till att jag gör formen för 2 hjul är att det skiljer mellan höger och vänster sida.

Steg 2.
Jag börjar med att bygga en form (en ram) som med marginal rymmer mina "mastrar". Det får inte vara för små marginaler (men man behöver inte överdriva då gummit är dyrt), och det skall finnas plats för "ifyllningshål" och "avluftningsrör".

Gjuta i resin Resin1

När ramen är klar fylls den med modell-lera. Vilken sort man använder är inte så viktigt. Jag föredrar en mjuk lera som är lätt att forma. I lerar trycks originalen ner till halva tjockleken. Det är viktigt att det sluter tätt mellan leran och originalet. Med lerklumpar bygger jag upp "gjutstammen" (hålet där man häller i resinen och ett avluftningshål för att undvika luftbubblor).

Gjuta i resin Resin2

Men spetsen på en bläckpenna gör jag ett avtryck (hål) i varje hörn av lerformen. Detta för att enklare passa formhalvorna när det blir dags för gjutning.

Gjuta i resin Resin3


När jag är nöjd med formen bygger jag upp ramen till full höjd (mer än vad som krävs för gjutningen).
Därefter blandar man till gjutmassa för formens ena halva (gummimassa + härdare) som hälls i formen. Nu skall formen härda. Beroende på vilken typ av gjutmassa som används kan denna tid variera. I mitt fall rör det sig om ca 24 timmar.

Gjuta i resin Resin4

Gjuta i resin Resin5

Gjuta i resin Resin6

Gjuta i resin Resin7

Steg 3
Efter ett dygn så ena halvan av gjutformen färdig.

Gjuta i resin Resin8


Nu river man ”legoformen” och tar försiktigt bort modelleran. Man skall undvika att ta bort originalen och lämnar dessa i den nygjutna formen.
Den nygjutna formen vänds ”upp och ner” och legoformen byggs upp på nytt. Innan den andra formhalvan gjuts bör man smörja in formen med ett släppmedel. Detta för att underlätta när formhalvorna skall skiljas åt. Tyvärr var min burk tom så jag fick klara mig utan (inte perfekt). Om man vill kan man även komplettera ”ifyllningshålet” och ”avluftningsröret” för att dessa skall bli större. Till detta kan du använda mer modellera.

Gjuta i resin Resin9

Därefter blandas ytterligare en sats med gjutmassa som hälls i formen. Efter 24-timmar kan så formhalvorna för första gången skiljas åt.

Gjuta i resin Resin10
Gjuta i resin Resin11

Här ses en av formhalvorna. Eftersom jag hade slut på släppmedel blev ytan inte så slät som jag önskade. Det fungerade dock hyfsat ändå.

Gjuta i resin Resin12

Steg 4
Dags att börja gjuta. Jag använder resin som blandas av två komponenter (50/50). Rör om väl men undvik att få ner luftbubblor i blandningen. Häll försiktigt ner resinen i formen. För att formhalvorna skall sluta tätt använder jag gummiband och två plattor (för att fördela trycket). Se till att inte klämma för hårt då gjutningarna kan missformas.

Gjuta i resin Resin13

Gjuta i resin Resin14

Resinen stelnar snabbare är gjutmassan, och en gjutning tar bara 35 minuter. Så nu är det bara att börja serieproduktionen (8 hjul i mitt fall)
Klart!!
Gjuta i resin Resin15
Gjuta i resin Resin16

Här har jag målat ett av hjulen för att visa hur det kan bli.

Gjuta i resin Resin17

/Lars
Brage
Brage


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av T-34 tis aug 16 2011, 20:27

Mycket intressant och pedagogiskt upplagt. Tack för detta Brage.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av Janne.S tis aug 16 2011, 20:39

Bra upplagt Lars!

Enda tillägget jag har till det är att en vakummaskin är bra om man ska gjuta fint och spretigt. Den drar ur luften ur blandningen och resinet når ut i alla skrymslen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av Matt_Public tis aug 16 2011, 21:15

Tack hördu, såg ju galet smidigt ut. Very Happy

Jag förstod inte allt det där, men jag kompletteringsfrågar när det blir dags.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av MiniStuff tis aug 16 2011, 22:16

Tackar för den fina uppvisningen! Detta är något jag funderat på vid flera tillfällen att ta tag i men inte riktigt vågat mig på.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av cas ons aug 17 2011, 07:07

Så det är så det går till!
Tack för demonstrationen!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av SkelettetS ons aug 17 2011, 12:32

fasiken va snyggt!

antar att detta inte är något man gör inne i sin lägenhet, med tanke på lukt och sådär?
SkelettetS
SkelettetS


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av Janne.S ons aug 17 2011, 16:48

SkelettetS skrev:fasiken va snyggt!

antar att detta inte är något man gör inne i sin lägenhet, med tanke på lukt och sådär?

Åtminstone den resin jag har jobbat med så har det inte luktat något särskilt...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av Brage ons aug 17 2011, 19:07

Hejsan,

Jo, Janne, en pump hade nog varit fint. Men de är nog inte helt gratis, och för så här små gjutningar (både till antal och storlek) så funkar det hyfsat utan. OK, en och annan luftbubbla blir det, men de döljs enkelt med en droppe spackel.

När det rör lukten så är det nästintill luktfritt. Det luktar betydligt mer om vanlig Tamiya-färg. Därmed inte sagt att det är nyttigt. Du rekomenderas att använda engångshandskar (latex) och sörja för god ventilation (som vanligt när det gäller modellbygge).

/Lars
Brage
Brage


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta i resin Empty Sv: Gjuta i resin

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet