IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Azgaron tis sep 29 2009, 19:13

Jag har råkat ut för ett litet problem! Jag har två likadana modeller (olika fabrikat, sk rebox), men den ena visade sig sakna en del, eller ev. två!
Så jag har en del, den främre delen på motorn, med axel, och skulle för att få en komplett modell till, behöva en ny sån del!
Då modellerna är gamla, så är jag inte säker på att det går att få tag på delar från tillverkaren, såvida inte modellen fortfarande finns i aktuellt sortiment!
Det jag skulle vilja veta eller ha tips på är hur man "lätt" skulle kunna gjuta en ny del? Jag behöver ju bara kunna göra en.
Scratchbygga är ju iofs ett alternativ, men jag är inte riktigt säker hur jag ska gå tillväga!

Delen i fråga ser ut så här!

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Bf_109e_engine_front_640x480

En del av er kanske kan gissa vad delen är till för motor! Smile Mer om detta senare i ett kommande bygge! Wink

Funderar på om man på nått vis skulle kunna använda sig av green stuff, eller kanske skiktbygga den av plastark!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Janne.S tis sep 29 2009, 20:43

du behöver främst något att göra gjutformen av.... lättast och billigast är nog att gjuta delen i tenn.

Eftersom delen är helt platt på baksidan så behöver du inte göra en gjutform som innesluter hela delen.

Du behöver lera och silikon för att göra formen och något att bygga en ram runt gjutformen av...lego har jag sett användas för detta.

Silikonprodukt

1. bygg upp en ram av lego.

2. pula modelllera halva vägen upp, lägg dit delen.

3. häll silikon så delen täcks, låt den härda.

sedan borde formen vara klar. Ska man gjuta bomber eller dylikt så knö in delen i leran till hälften, häll på silikon, låt härda, ta loss ramenoch ta bort leran, vänd och fyll på silikon från andra hållet.

Vitmetall eller tenn är bra för då behöver du inte en vacumpump för att få ut luftbubblor ur resin eller liknande.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av MiniStuff tis sep 29 2009, 22:59

Kunde inte ha sagt det bättre själv... Razz

Håller med Janne till punkt och pricka. Så gjut på Håkan!

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Azgaron tis sep 29 2009, 23:56

Tack för tipset Janne! Smile

Nu ser det inte bättre ut än att en snubbe som har modellen liggande som renoveringsobjekt har erbjudit sig att skicka delen eller hela modellen! Smile Internet är fantastiskt så säg!
Tipset lär komma till praktisk användning ändå, då det säkert är fler prylar som kan behöva gjutas av! Tror det saknas en kanon till en Me262 som jag har liggande!
Antar att de borde ha silikon i hobbyaffären! Behöver man nått släppmedel till delen?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Janne.S ons sep 30 2009, 09:54

inte vad jag vet...

annars så verkar den där sajten jag länkade till ha en hel del gojs
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Azgaron ons sep 30 2009, 13:46

Tack Janne! Smile

Hehe, missade visst den länken! Rolling Eyes

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Janne.S ons sep 30 2009, 20:41

Hehehe ja, jag kanske skulle gjort den aningen större Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Azgaron ons sep 30 2009, 23:12

Smile
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gjuta eller göra enstaka delar - hur? Empty Sv: Gjuta eller göra enstaka delar - hur?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet