IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

+8
T-34
Gigabyte
bjork_larsson
Azgaron
johan r
ErikM
Janne.S
merlin1953packard
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Gigabyte tis jul 14 2009, 12:57

Mycket snyggt o stilsäkert Merlin Exclamation Exclamation Exclamation
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Stefan E tis jul 14 2009, 17:08

Hubba, hubba, hubba.... bounce bounce bounce

Jäklar vad snyggt! cheers sunny sunny sunny cheers

Sea Vixen är en sån där ful-snygg kärra som har massor av karaktär, liksom F-4 Phantom 2, Buccaneer, Javelin etc.
Den är en stor favorit här eftersom jag är svag för Brittiskt flottflyg, och du har gjort den mer än rättvisa!

Nu kan jag knappt hålla mig tills Airfix får ut sin Sea Vixen i 1/48, den kommer att bli läcker...och stor!

Mera sånt här! bounce bounce

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av MiniStuff tis jul 14 2009, 20:14

Denna kärran hade jag inte sett tidigare men en sån som bara dräller av utstrålning! Riktigt ful-snygg som ngn sade... varför görs inte såna påhittiga maskiner nu för tiden... ska bara vara massa linjärt och tråkigt (imho).

Snyggt helgjutet bygge! Cudos! cheers

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Caverö tis jul 14 2009, 20:32

Fint Merlin. cheers

Jag är lite fåordig och upprepande, fint fint byggt.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av merlin1953packard tor jul 16 2009, 01:20

Tack killar för glada tillrop och entusiastiska kommentarer!
Sådant är ju alltid roligt att höra när man slitit "hund" med ett gammalt Modelcraft/FROG-bygge. Nåväl, guldet blev ju förvisso inte till sand, men till dock styren i hyggligt slututförande (med tanke på utgångsmaterialet), sånär som på missilerna som jag håller på med nu. Snart, mycket snart, är denna udda kärra från kalla krigets fornstora dagar klar för att läggas ut i Bildrutan. Men inte riktigt än...

I väntan på det lägger jag ut några bilder på arbetet med missilerna och ett par bilder på luftintagen som jag utrustat med ett par (hoppas jag) skalenliga ribbor som skall sitta där (tack, Mattias, för inspiration från ditt pansarbygge med diverse metalltillbehör!). Tillverkade dem av en halvförbrukad sats med ets från spareboxen. Och vi alla vet ju att sådana ribbor skall vara TUNNA! Missilerna har jag försökt att få "till" litegrand, dels genom att borra en grop i toppen av missilen som fylldes med lite Tamiya metal blue, dels fyllt på - när detta torkat - med plump ClearFix, i syfte att få det att se ut som målsökaranordningen i nosen. Men, men... ClearFixen krympte betänkligt och det blev inte så bra som jag tänkt. Nästa steg blev att gå vidare med att bygga på med en klick Glue 'n' Glaze. Resultatet såg bättre ut men mycket av det metallblåa försvann "på vägen". Nåväl, det får duga så, tror jag, såvida ni befarna modellfantomer inte har några dundertips på lager...

Bilden här visar missilerna i första omgången med metal blue och ClearFix.
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenwebb1

Här ser vi missilerna efter att jag lagt på lite Glue 'n' Glaze.
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenwebb5

Bilden visar här hur jag fixat "akterbelysningen", dvs. bakre positionsljus med lite rött och silver och sedan fyllt på med lite ClearFix.
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenwebb4

De båda återstående bilderna visar placeringen av de tunna metallribborna i luftintagen. Ser hyggligt ut mot bakgrund av mina studier från walkaroundbilder.
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenwebb3
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenwebb2

So, the long journey into modelling Hades will soon reach its end stage!

Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Azgaron tor jul 16 2009, 06:23

Ser mycket snyggt ut Merlin! Tycker att du fått till missilerna snyggt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Janne.S tor jul 16 2009, 07:32

Vad kan man säga? Förbannat snyggt!! Det flygplanet är bara så häftigt! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av JOooCKE tor jul 16 2009, 16:25

Mycket snyggt Merlin ! cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Gigabyte tor jul 16 2009, 17:40

ser mycket fint ut Merlin!!! Snygga missiler bland annart Exclamation
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Fortsatt detaljering av RedTop missiler till SeaVixen...tveksamt...

Inlägg av merlin1953packard fre jul 17 2009, 23:25

Fortsatte med lite detaljering... gick igenom spareboxen för dekaler i jakt på små dekaler med texter, pilar och sådant som ser ut som det brukar göra på denna typen av missiler. Studerade några exempel från nätet för att få lite ledning. Tror att den varianten jag har gjort, är en övningsvariant som hänger kvar under vingarna efter låst mål, men indikerar en simulerad "fullträff" i övningssyfte (förmodar att den här typen av missiler inte direkt är gratis... om man så får säga det...). Lägger ut ett par bilder...

Här kan man se lite dekaler på missilkropparna. Förvisso helt oläsliga i skala 1:72, vilket gör att man kan ta lite vad som helst...
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenwebba

Här ser vi målsökningsanordningen färdig i missilernas toppar. Sisådär... men definitivt bättre än inget...
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenwebbb

Med lite god vilja och med tanke på utgångsmaterialet, ser väl missilerna lite mer autentiska ut nu, även om det är uppenbart att styrvingarna har alltför grov tjocklek och skulle kunna ersättas med tunna fenor av etsplåt (i fullskala skulle de vara monstruöst tjocka!). Men man får väl sätta en gräns någonstans... ser ganska OK ut ändå i skala. Dekalerna skall nu torka ordentligt innan jag lägger på ett sista lager Future på dem. Nästa uppdatering blir med upphängda missiler och flytt till Bildrutan.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Azgaron fre jul 17 2009, 23:39

Mycket snyggt jobb med missilerna Merlin! De ser väldigt bra ut! Ska bli kul att se dem på!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Janne.S lör jul 18 2009, 16:29

Tycker du lyckats mycket väl med missilerna Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Gigabyte lör jul 18 2009, 19:00

Ser mycket fint ut,, och skall bli kul att få se all vapenlast på plats Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Caverö sön jul 19 2009, 00:02

Det var några hisskeliga påskraketer men snygga Merlin.

Säg mig vart skall detta leda, vad blir efter hades?
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Last flight from Hades... till Bildrutan

Inlägg av merlin1953packard sön jul 19 2009, 11:22

Tack killar för alla härliga kommentarer och positiv respons som ni gett mig i bygget av denna styrenfågel med dubbla stjärtbommar!

Så, då börjar man se slutet för SeaVixens färd såväl till modellbyggarnas Hades som därifrån. Även om jag inser att Xrtakits utgåva ligger flera flera hästlängder före ModelCrafts SeaVixen, har det efter många utmaningar infunnit sig en viss charm med denna reboxade gamla FROG-byggsats. Utan stöd, tips och uppmuntrande kommentarer från er hade den nog fortfarande legat halvbyggd bland de andra pågående projekten!

Men, men... nu är "påskraketerna" på plats och en del småplock som antenner har också monterats på. Kan väl inte påstå att det är en exakt och skalenlig replik av SeaVixen... dock kan den ses som en hygglig tolkning av den verkliga förlagan. Och det viktigaste av allt... jag hade mestadels roligt under byggandets vedermödor och lärde mig massor av nya saker. Nog pratat om det, nu till bilderna av slutmontering med vidhängande kommentarer!

Först då en "line up" med missilerna hängande i sina poddar!
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb1

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb2

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb3

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb6

Här ser vi några bilder där antennerna monterats framför noshjulet och på ryggåsen bakom cockpit. Antennerna, dvs de vita, har jag sett på walkaroundbilderna som jag studerat. De två sprötantennerna bakom cockpit verkar vara standard på de flesta av SeaVixens olika utföranden. Det var lite svårt att få missilerna att hänga något sånär symmetriskt. Fick karva bort fästpunkten på varje podd för att de skulle kunna hänga någotsånär rakt.
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb7

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb9

Så till sist: några bilder med blixtbelysning för att man skall kunna se ribborna i luftintagen ordentligt. Även delar av "turbinerna" går att skönja någonstans i det inre av SeaVixens luftintag!
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb10

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb11

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Vixenreadywebb12

Tja, då var den modellen klar! Kommer nog med till första månadsmötet. Återstår i denna byggtråd bara Connien som väntar på dekaler och montering av hjulställ och annat smått. Flyttar nu SeaVixen till bildrutan.


Senast ändrad av merlin1953packard den sön jul 19 2009, 11:45, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Azgaron sön jul 19 2009, 11:40

Mycket tjusigt bygge Merlin!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Gigabyte sön jul 19 2009, 12:36

verkligen ett snyggt o stilsäkert bygge Merlin !!!!!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av JOooCKE sön jul 19 2009, 12:47

Håller med de andra , mycket tjusigt ! Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av merlin1953packard sön jul 19 2009, 16:14

Tack, Håkan, Giga och Jocke! Skönt att den är klar så man kan fortsätta med andra och spännande byggen!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av T-34 sön jul 19 2009, 16:53

Ett ruggigt snyggt bygge merlin, väldigt imponerad av detaljerna. Well done.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av merlin1953packard sön jul 19 2009, 18:47

Tack för det, Magnus! Det blev ju en hiskeligt lång byggtråd och fortfarande är det Connien kvar som väntar på dekaler och annat smått som landställ och dylikt.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Connien definitivt klar för dekaler...

Inlägg av merlin1953packard tor jul 30 2009, 23:04

Hmmm, sista maskinen i denna byggtråd! Har väl inte gjort så mycket på denna metallglänsande maskin...mer än att lägga på lite Light Grey Matt (Hu 64) och lite Coal Black Satin (Hu 85) i nosen. Maskade med Eduard Mask Stripes 0,8 mm för att kunna få någotsånär vettiga cirklar runt nosen och penselmålade dem sedan ganska flödigt med utspädd färg (orkade inte gå ut i verkstaden och spruta dem). Resultatet blev väl sisådär (färgkanter efter att maskering togs av...måste vara gigantiska i den skalan!). Propellerbladen har fått Yellow Blank (Hu 69) på topparna. Vad som bekymrar mig en smula, är att det börjar synas mycket små sprickor i längsgående skarv som förenar de två kroppshalvorna (ALLT blir synligt med Aclad metallfärg!!!). Känner dock inte för att ånyo slipa ned och spackla en gång till. Hoppas bara att dessa sprickor inte tilltar. Har en känsla av att jag nog slipat och polerat denna modell så till den grad, att plasten inte tål att förtunnas ytterligare. Vad gäller dekalerna, har jag tänkt att börja med att dekalera framkanter i vingar, stabbe och fenor med de svarta dekaler som ska föreställa avisningsanordningarna. Enligt en del byggare på nätet skall dessa vara ganska bökiga att få på ordentligt och kräver en hel del behandling med MicroSol för att forma sig efter de tunna vingkanterna. Det kommer nog att ta lite tid, misstänker jag...

Lägger ut några trevliga bilder som visar nuvarande status i byggprocessen.
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Conniewebb1

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Conniewebb2

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Conniewebb3

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Conniewebb4

Som sagt, jag får återkomma då samtliga dekaler lagts på maskinen...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Azgaron fre jul 31 2009, 00:34

Ser snyggt så långt Merlin! Ska bli kul att se den med dekaler på!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av merlin1953packard fre jul 31 2009, 00:37

Azgaron skrev:Ser snyggt så långt Merlin! Ska bli kul att se den med dekaler på!

Håkan

Jajamen, Håkan! Lita på att MicroSolen skall flöda för att tvinga ned diverse bångstyriga dekaler på sin plats!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Azgaron fre jul 31 2009, 00:50

Kan tänka mig att det kanske går åt en del! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen - Sida 4 Empty Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet