IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

+10
Marlin
cas
Matt_Public
JOooCKE
bjork_larsson
Caverö
Stefan E
Gigabyte
Janne.S
Azgaron
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron tor dec 25 2008, 15:42

Jag tänkte försöka avsluta året med att försöka avsluta förra årets julklapp i Secret Santa på FSM (så dags nu! Smile)

Så här glad såg ja ut då jag fick den! Smile

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Secret_santa_gift_1_640x480

Så här långt hann jag komma förra året!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_interior_colors_640x480

Nu i år har jag fått ihop lite till! Här är en bild på de relativt nymålade cockpitdelarna och motorn!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_progress_1_640x480

Och här ett gäng på hur cockpiten ser ut innan kroppen limmas ihop!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_cockpit_1_640x480

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_cockpit_2_640x480

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_cockpit_3_640x480

Bältesdekal var kanske ingen höjdare, men jag har inget annat utöver möjligtvis tape. Sen kan man ju undra vad det är för nytta om jag sätter i piloten?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Janne.S tor dec 25 2008, 17:42

Läckert!! Corsairen och dess "knäckta" vingar är en a v de koolaste flygplanen från WWII! Stuka klass! Very Happy

Mysig cockpit du fått till, ska du ha en pilot eller ska den vara tom? Om jag får komma med min personliga åsikt så täcker en pilot upp lite mycket av den fina cockpiten du gjort. Bältesdekaler är inget som jag heller är särdeles förtjust i, tamyiatejp tror jag skulle göra det mer levande! Har du spännen?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Gigabyte tor dec 25 2008, 22:23

Snygg cockpit Håkan o lycka till med fortsättingen
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Stefan E tor dec 25 2008, 22:42

Hejsan Håkan!


Mycket snygg cockpit!

I princip håller jag med Janne om att ett par etsade bälten skulle ge den där extra piffen i kontoret.
Men samtidigt tycker jag nog att bältesdekaler är att föredra framför tape om man skall göra huven stängd.
Ett tips är att sätta dekalerna på tunn metallfolie och sedan klippa/skära ut dem för att få lite djup i det hela.

Men ibland får man ju trots allt ta vad man har tillgängligt!

Skall bli spännande att se fortsättningen!

Känner igen dig på bilden, tror vi träffades på C-4 o tom hälsade på varandra! Cool

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron fre dec 26 2008, 00:14

Tackar!

Jovisst, hade det varit snyggare med ets eller nått som ger lite mer djup! Har tyvärr inga spännen.
Här är en liten uppföljning!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_body_glued_640x561

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_pilot_640x561

Stefan, får hoppas att vi träffas fler gånger, fast just nu är jag inte helt säker på hur du ser ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron lör dec 27 2008, 02:04

Lyckades bygga lite till idag/igår! Smile

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_progress_3_640x480

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Janne.S lör dec 27 2008, 02:16

Titta! den får snart sina vingar ju!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron sön jan 11 2009, 23:56

Oj, jag har visst glömt att uppdatera lite! Embarassed
Jo vingar och lite pre-shade fick jag ju på för ett tag sen!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_preshade_1_640x480

Och igår drog jag på lite vitt på undersidan!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1a_corsair_white_bottom_640x480

Den mörkblå ska läggas på undersidan innan jag maskar för att lägga den blågrå!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Janne.S mån jan 12 2009, 06:09

Najs!! Alltid gillat den där målningen....lite intressantare än mörkblått över hela.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Caverö mån jan 12 2009, 07:51

I like a lot. Blir det två blå nyanser då med vitt? Birdcage corsairer kom ju även i helt ljusblå och vit, ganska tråkigt och blekt men mer ovanligt.

Hej och hå bygg på.

Caverö cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av bjork_larsson mån jan 12 2009, 09:54

Det ser riktigt bra ut Håkan, kul att man kan sätta ett ansikte på Azgaron både här och på msnen! Very Happy Jag gillar verkligen cockpiten och gubben du gjort! Det ser ritkigt bra ut! Skall bli kul att se modellen klar!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron mån jan 12 2009, 17:58

Tackar! Smile

Jo, det färgschemat med tre färger är snyggt, om än vanligt! Funderar på att skaffa nån till så man kan bygga fler versioner!

Terje, hoppas vi träffas vid nått annat tillfälle, då det inte blev nått av sist!

Förresten, ska det vara mjuka övergångar mellan färgerna (antar det iofs)?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron tor jan 15 2009, 18:22

Sådär, nu har jag fått på lite färg till! Smile

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1_corsair_painted_2_640x480

Måste säga att jag tycker att den ser lite mörk ut, men jag kanske ska försöka tona lite och se ifall det blir bättre!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Janne.S tor jan 15 2009, 18:57

Jo, lite mörk ser den ut......är inte det där den mörkare blå som ska sitta uppepå? är det den målningen med två blå toner som du ska göra eller?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron tor jan 15 2009, 22:02

Färgen är ANA 607, och ska rent tekniskt vara rätt, men är som sagt aningen mörk!
Enligt beskrivningen ska den yttre delen på undersidan av vingen vara samma färg som ovansidan dvs Navy blue. Sen ska en bit på sidan vara Intermediate blue, och sen ska resten vara Navy blue, dvs standard trefärgsschema!
Jag ska prova att göra en toning ovanpå denna!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Gigabyte tor jan 15 2009, 23:40

Lycka till med toningen av färgen , ser fint ut förövrigt Azgaron
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron fre jan 16 2009, 06:24

Tack Giga!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Stefan E fre jan 16 2009, 14:50

Hejsan Håkan!

Det är helt rätt färg som du har på undersidan av yttervingarna, Dark Ocean/Sea Blue!
Kanske borde den vara ett snäpp "blåare", men den skall vara ganska mörk.

Den här SBD´n är målad i samma schema med White Ensigns färger och jag har använt färgerna direkt ur burken.

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage IMG_1149

Anledningen till den här mörka färgen på undersidan är att när Corsairens vingar är uppfällda så lutar de INÅT, alltså mer än 90 grader.

Hangarfartygens däck (egentligen ALLA amerikanska fartygsdäck) under WWII var målade i Flottans motsvarighet, alltså en mycket mörkt blå.
Hade vingarna varit ljusare så hade de helt enkelt synts för väl mot fartygets däck när flygplanet laddats, tankats och parkerats!


Den kommer att bli kanon-läcker, tre-färgs schemat är mitt absoluta favoritschema, helst med röd bård på märkena också (Aug.- Nov. 1943).

Blir spännande att se!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron fre jan 16 2009, 19:20

Tack för infon Stefan!

Den SBDn ser helt rätt ut! Snyggt! Funderar bara på vilken approach som är bäst för att få den mer blå?! Ska kolla hur det blir om jag blandar i lite vitt!
Att den såg så bra ut på min lilla Corsair kan bero på att modellen var gjuten i mörkblå plast!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron tis jan 20 2009, 14:34

Passade på att maskera och lägga den mellanblå färgen så länge!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1a_corsair_painted_3_640x480

Jag tänkte maskera och måla det mörkblå på ovansidan också, innan jag börjar med toningen eller post-shaden.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Janne.S tis jan 20 2009, 16:11

Det där ser ut som ett väldigt sunt upplägg av målningen, väntar med spänning på fortsättningen!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Caverö ons jan 21 2009, 10:30

Hej Håkan ,ser bra ut. Jag skulle nog utgå från den mellanblåa färgen och blanda i mörkt tills det blir bra. Tror det är lättare att mörka en färg än att ljusa den, men jag är inte så kunnig. Question

Hej och hå bygg på

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron ons jan 21 2009, 16:32

Tack Janne och Caverö!

Lite mer maskering och målning, så nu ser den ut så här!

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage F4u-1a_corsair_painted_4_640x480

Jo, mörka den mellanblå kanske hade varit en bra idé, men jag får nog köra vidare som jag startat!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Gigabyte ons jan 21 2009, 17:00

Ser ut till att bli fint Azgaron cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Azgaron ons jan 21 2009, 17:07

Tack Giga!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage Empty Sv: En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet