IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

+7
Matt_Public
Tobias
cas
Henrik Bergman
Stefan E
Azgaron
Sadolf
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf tor dec 02 2021, 01:13

Hej!
Jag är helt ny inom IPMS och inom modellbygge- fick återfall i covid tiden och började bygga efter 25 år i Maj månad.
Har aldrig varit pro i området och nu ser det ut jag ligger efter mycket eftersom hobby har utvecklats enormt. På "mina gamla tiden" sista steget var måla och montera dekaler, nu ser det ut som det bara början.
Så jag försöker lära mig nya tekniker och nya knäpp... Ja jag vet mina produktioner har mycket att önska och kritiken ( fast inte så hård) är välkommen....
Följer några bilder på corsair...
F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya AL9nZEVUF8V_zSEy66J1JjV1iljIHyndij4Z1ZhtxLOLB4t77fs90VQDuhkk_MCX6xmIAX5jZCrt56teMzQVR230hW_FMLJjcltNvElD27OTL3fIJ8yCYI55zWJzExeFwXEkxYHTFZTgcbRcWF7BAfi0HbaF=w1246-h934-no?authuser=0
F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya AL9nZEV3pjrafgfmESAy7CrZFlQffER9iT2496fdnULk8KuoMTwYEeMcAWd44RzmOZNwU6mmPPXuVm20e-mH1e7EN2hXpJszD7bQzjsnMlIUBdac85Z3fzDGj7ApBzZe5nZptRf-NLu6TIQYfnH-5bMsRvgZ=w1246-h934-no?authuser=0
F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya AL9nZEUbitUYBbcPjKqnnlSwvf5gf2ouT2G__Cc8K4j-Rqcx55s8duHHsAgpMetsv6_5cK1jC1r1aaozkfr08P-zluKtcyOJDCjkzI1pBy5yGStKokorgi-Lm_Il85IfhrD9nnaNjZsLj3X4UfvpnLMqqD1k=w1246-h934-no?authuser=0
F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya AL9nZEXGTOt_LGF1e7ZbMY8UE-M8QY99luih7P3yOUnDTEUrm7x4pxJfp-a3aCsAK2QvguGDwtkR2jdasj7iHbG1l3Q7PjyPyMCHFlG2YJ1uxR2hoWwNd9HjIA9EHKEcVMClyZQZDrYkt35hhQzRT-tsbhyX=w1246-h934-no?authuser=0
F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya AL9nZEWsXBJjUFJAgDF9Eq5iJyl2dSOUxZTwxMZXnrojX5tEdzXKBGtuekr6TdtNa2a2XpUO3Q8zD5NVRF-X-LJSnl0s_RSrME70gpe_0agdGtlnCYJix5ofyk1JhRCWL9XRyDkyvOxUAKGfU9yzn8ZsrpZE=w1246-h934-no?authuser=0


Senast ändrad av Sadolf den mån dec 26 2022, 11:13, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Sadolf


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Azgaron tor dec 02 2021, 09:52

Tjusigt bygge! Trevligt med en Corsair! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Stefan E tor dec 02 2021, 09:54

Läckert bygge!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf tor dec 02 2021, 21:59

Tackar... måste fixa antenn annars allt på plats....
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Henrik Bergman fre dec 03 2021, 14:33

Mycket tjusigt. 
Syns inte att du varit borta från byggandet så lång tid.
Skall bli spännande att se mer av dina byggen.

/Henrik Bergman
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf fre dec 03 2021, 15:51

Tack för trevliga ord...
Jag har inte mycket aning om vädering...Just den här var stationerad på fastlandet inte hangarfartyg , det finns bare en bild av den här ...Jag har kört lite eftershading då var de utsatta för solen...Kommer köpa oljefärg för filtrar....Det jag kämpar med nu är bucaneer i 72 från special hobby, den börjar sakta likna någonting ...
Samtidigt  håller på  f6f från Eduard, också en nattjaktversion...samt F7F Tigercat...nattjakt ...och en japansk gekko...nattjakt...Vetefan varför men lyckades samla på rätt många nattjaktplan....har P61 med på hyllan.....
Mycket att lära sig...:-)
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av cas fre dec 03 2021, 16:34

Välkommen till forumet Sadolf!
Vi får hoppas att du kommer att trivas. Det är högt i tak, låg nivå på skämten och alla får bygga som dom vill.
Den är fågeln ser ju riktigt kompetent byggd och målad ut! Vädring är en svartkonst som få behärskar men alla vill lära sig och du verkar ju vara på god väg.
Ser fram emot nästa bygge!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf fre dec 03 2021, 17:09

Hehe tack.
Det största problem för nybörjare idag är informationsmängden. kollar man olika mästare på youtube hur de bygger och vädrar då få man fullständigt kaos i huvudet.
Iaf gubbar som jag.Det finns så mycket olika produkter och metoder man vet inte vad som ska användas och hur...
Försöker testa mig fram med olika grader av framgång...
MVH Sadek
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Tobias fre dec 03 2021, 19:16

Den ser riktigt fin ut! Den kan du vara stolt över. Smile

Håller med, info-overload.. Men ta det i lagom takt och inför för dig nya tekniker i ett lagom tempo? Man måste inte alltid tokvädra och annat - om man inte vill.

Kul att du kommit tillbaka! Inte helt ovanligt - men roligt!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Matt_Public fre dec 03 2021, 20:47

Det där användarnamnet minns jag. Du klådde mig lite lätt i en av Sanis Tradera-auktioner. Very Happy

Snygg Hose-nose dessutom, Svarte Jojje är en klassiker. I övrigt instämmer jag med Tobbe; lägg till en eller annan teknik i din egen takt. Allt på en gång kan bli övermäktigt (eller toksnyggt, för den delen). Cool


Välkommen! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf lör dec 04 2021, 01:55

Tobias skrev:Den ser riktigt fin ut! Den kan du vara stolt över. Smile

Håller med, info-overload.. Men ta det i lagom takt och inför för dig nya tekniker i ett lagom tempo? Man måste inte alltid tokvädra och annat - om man inte vill.

Kul att du kommit tillbaka! Inte helt ovanligt - men roligt!
Här https://www.youtube.com/watch?v=m3wm9CH4Aaw finns det samma corsair ( jo , nästan samma en av de för tamiya har typ 3 olika). Killen som gör den är helt fantastisk... Det han gör med säkerhetsbälten och bromsrör...Det tror jag inte kan komma i läge med mina lite slitna fingrar. Sedan vädering han kör är en annan underverk. Han brukar också köra efter historisk dokumentation. Det intresanta han kör är göra postshading med mycket förtunnad färg typ 1% eller 5% blandning. Kommer aldrig i detta skill nivå som han , men jag ser min färgspruta biltema typ inte hänger med riktig. Sprutade igår buccaneer och tym 90 % av tiden fick rensa spruta . Färgen torkar i den väldigt lätt för att fabriken har lämnat opolerade ytor inuti , alla packningar är inte riktiga osv. Det gick bättre med vallejo flow improver men nu har kört slut på den...
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf lör dec 04 2021, 02:05

Matt_Public skrev:Det där användarnamnet minns jag. Du klådde mig lite lätt i en av Sanis Tradera-auktioner. Very Happy

Snygg Hose-nose dessutom, Svarte Jojje är en klassiker. I övrigt instämmer jag med Tobbe; lägg till en eller annan teknik i din egen takt. Allt på en gång kan bli övermäktigt (eller toksnyggt, för den delen). Cool


Välkommen! king
Jag ber om ursäkt för min våldsbenägen agerande på tradera. Det lär bli över nu för att jag har samlat på en stash nu och ligger på den med min feta a-le nöjd som en troll. Nu begränsar jag köp till japanska grejor. Från USA sida kanske curtiss helldiver , vought kingfisher eller en annan CAC boomerang är lockande. Jag ansag att tradera är ett beroende och jag måste BYGGA nu istället för att köpa... Det jag vill experimentera lite nu är akvarell pennor och oljefiltrar. Det blir snart dags att besöka Panduro Hobby och gräva i deras sortiment. JAg sitter nu och funderar på F7F från koreakriget ( inte riktig mitt intresseområde, men jag gör ett undantag- trots allt marinplan som var byggt för kriget mot Japan) Den ha legat nu ett par månader halvbyggt. Den ska vädras ganska omfattande , bara har inte riktig koncept HUR. Däremot jag har en bra bild  på originalet...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Stefan E lör dec 04 2021, 09:25

Jag glömde ju välkomna dig hit till vårt eminenta forum, som CAS sa, skämten är låga men stämningen är god och vi har högt i tak för alla!

Jag själv är ännu en återfallsförbrytare, men mitt återfall skedde för snart 20år sedan, då vi precis hade köpt ett hus.
Det som skulle bli mitt hobbyrum i källaren måste renoveras, sedan skulle det bli en modelljärnväg i hela rummet!

Men jag blev rastlös under tiden renoveringen pågick, det kliade i fingrarna, då kom jag ihåg min gamla vurm för plastmodeller (den hade egentligen aldrig försvunnit helt).

Jag köpte en modell, en 1/48 Airfix F4U-1 Corsair...   uj, det här var kul... jag köpte en till... och en till...

Jag var fast, IGEN!   Laughing

Jag upplevde detsamma som du, det var en helt annan värld som öppnade sig än den jag kom ihåg när jag var 10-15!

Så mycket det fanns att välja på, så mycket tillbehör... 

Ta det lugnt, försök inte göra allt på en gång, var inte rädd för att fråga om du undrar något och framförallt, ha kul!



Stefan   F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya 590649625
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Marlin lör dec 04 2021, 09:52

Valkommen Sadolf. Very Happy
Jag kan bara instämma med vad alla redan har sagt.
Försök inte lära dig alla ny knep på en gång, det kommer bara bli jobbigt.
Och bygg vad du själv vill.
Så gör jag och jag har hållit på i femtio år med detta, med ett mycket kort uppehåll på något år i 25 års åldern.
Jag pensel målar fortfarande då jag aldrig egentligen har varit intresserad av att köpa en/lära mig behärska en air brush.
Men jag är nöjd med de resultat jag får med pensel.
Snygg Corsair förresten, och jag ser fram emot att se din samling nattjakt plan växa.

/Bosse
Marlin
Marlin


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Gigabyte lör dec 04 2021, 15:45

Snyggt o rent bygge  cyclops cyclops cyclops

Och som sagt välkommen till oss plast missbrukare Very Happy



 //Kent  sunny
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf lör dec 04 2021, 17:31

Tackar mina mer erfarna kollegor för trevliga ord...
Jag vet inte själv hur lång jag håller mig i hobbyn, det jag upptäckte det är fortfarande rolig att pila med plast. Och varje gång man bygger då blir det en lite resa i historia, man lär sig något om vad var flygplanet med om, vilka människor var inblandade, några tekniska detaljer... ja det blir något kul och spännande. Det negativa är att mans girighet kommer fram-man svär som en skomakare när man blir överbjuden 10 spänn på tradera...Sen tänker man efter så kanske man behövde inte riktig objektet i frågan.
Men det blir en spännande resa. Byggde nu 13 stycken i 1:72 och 10 1:48 Har under konstruktion en plan 1:72 och två 1:48. Från april 21. Blev inte trött på detta...
Sadolf
Sadolf


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Tobias lör dec 04 2021, 18:40

Sadolf skrev:
Tobias skrev:Den ser riktigt fin ut! Den kan du vara stolt över. Smile

Håller med, info-overload.. Men ta det i lagom takt och inför för dig nya tekniker i ett lagom tempo? Man måste inte alltid tokvädra och annat - om man inte vill.

Kul att du kommit tillbaka! Inte helt ovanligt - men roligt!
Här https://www.youtube.com/watch?v=m3wm9CH4Aaw finns det samma corsair ( jo , nästan samma en av de för tamiya har typ 3 olika). Killen som gör den är helt fantastisk... Det han gör med säkerhetsbälten och bromsrör...Det tror jag inte kan komma i läge med mina lite slitna fingrar. Sedan vädering han kör är en annan underverk. Han brukar också köra efter historisk dokumentation. Det intresanta han kör är göra postshading med mycket förtunnad färg typ 1% eller 5% blandning. Kommer aldrig i detta skill nivå som han , men jag ser min färgspruta biltema typ inte hänger med riktig. Sprutade igår buccaneer och tym 90 % av tiden fick rensa spruta . Färgen torkar i den väldigt lätt för att fabriken har lämnat opolerade ytor inuti , alla packningar är inte riktiga osv. Det gick bättre med vallejo flow improver men nu har kört slut på den...

Kikar på honom lite, bra videor. Smile Håller med, han är grymt bra!

Vad kostar en Biltema-spruta? Känns som om man får köpa nya "då och då"? Kolla puma Hobby (finns ju andra med), en H&S är inte fel.. Wink Men det är ifos den enda jag har erfarenhet med. Så fint du bygger kommer du säkert att få god nytta av den och det skulle vara en värdefull "investering" med en lite bättre spruta?

Fasiken - en kingfisher lät kuL! De är riktigt fina.. IRl, har ingen aning om modellen..!
Tobias
Tobias


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Stefan E lör dec 04 2021, 19:29

Jag körde med Biltema och Jula-sprutor i flera år innan jag skaffade min H&S Evolution, idag önskar jag att jag tagit steget tidigare!
Jag var så himla rädd att ha sönder något, men EVO´n är en ganska robust spruta även om man måste pyssla om den lite ibland.
Det viktigaste med alla sprutor är naturligtvis att alltid göra rent efter man målat.

Det är en himmelsvid skillnad i kvalitet, funktion o känsla som gör det värt att byta upp sig!

Jag kan bara rekommendera en Harder & Steenbeck Evolution, enkel att sköta, få delar och det är lätt att få tag i reservdelar.

EVO´n är H&S "instegsmodell" och den ligger på runt 1500-2000pix men det är väl investerade pengar och dina byggen får ett lyft!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av linusorn lör dec 04 2021, 21:49

Välkommen hit! Riktigt snyggt bygge. Tycker allt du är lite för hård mot dig själv! Babysteg är enklare än sjumilakliv, bättre att satsa på att bygga en bra modell och lära sig EN ny sak på varje och bli nöjd. Själv är oftast den hårdaste kritikern! Kom ihåg att less is more! Enligt min mening är det många som vädrar för mycket. Kan vara snyggt, men beror på vad man är ute efter. Vissa ggr ser det ut som om man försökt måla ett schackbräde. Jag brukar sluta med vädringen när jag känner lite till. Ofta kommer vädringen fram mer när man lägger på klarlacken. 
Sen måste jag hålla med Stefan. Köpte min H&S Evo för mer än 15 år sedan på Wentzels. Jag har bytt nålar, munstycken och packningar några ggr genom åren och den är betydligt mer precis och du kan utvecklas på ett helt annat sätt med den än en Biltema-spruta. Det är en robust arbetshäst helt enkelt. Den sprutan är inne på sin andra kompressor och har överlevt två barn som övat med den. Med andra ord. Den håller! Very Happy

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf sön dec 05 2021, 00:54

Tobias skrev:
Sadolf skrev:
Tobias skrev:Den ser riktigt fin ut! Den kan du vara stolt över. Smile

Håller med, info-overload.. Men ta det i lagom takt och inför för dig nya tekniker i ett lagom tempo? Man måste inte alltid tokvädra och annat - om man inte vill.

Kul att du kommit tillbaka! Inte helt ovanligt - men roligt!
Här https://www.youtube.com/watch?v=m3wm9CH4Aaw finns det samma corsair ( jo , nästan samma en av de för tamiya har typ 3 olika). Killen som gör den är helt fantastisk... Det han gör med säkerhetsbälten och bromsrör...Det tror jag inte kan komma i läge med mina lite slitna fingrar. Sedan vädering han kör är en annan underverk. Han brukar också köra efter historisk dokumentation. Det intresanta han kör är göra postshading med mycket förtunnad färg typ 1% eller 5% blandning. Kommer aldrig i detta skill nivå som han , men jag ser min färgspruta biltema typ inte hänger med riktig. Sprutade igår buccaneer och tym 90 % av tiden fick rensa spruta . Färgen torkar i den väldigt lätt för att fabriken har lämnat opolerade ytor inuti , alla packningar är inte riktiga osv. Det gick bättre med vallejo flow improver men nu har kört slut på den...

Kikar på honom lite, bra videor. Smile Håller med, han är grymt bra!

Vad kostar en Biltema-spruta? Känns som om man får köpa nya "då och då"? Kolla puma Hobby (finns ju andra med), en H&S är inte fel.. Wink Men det är ifos den enda jag har erfarenhet med. Så fint du bygger kommer du säkert att få god nytta av den och det skulle vara en värdefull "investering" med en lite bättre spruta?

Fasiken - en kingfisher lät kuL! De är riktigt fina.. IRl, har ingen aning om modellen..!
Biltema kostar runt 350 -500 spänn tror jag... Ingen bra affär för att billigaste h&s Ultra kostar runt 700 spänn... Jag köpte min typ kina fengda spruta för 145 kr på webben... Nålen var skev och felslippad att börja med, packningar håller dålig... men jag klarade ett par månader med det... Funderar kring billigare h&s modell nu.
Kingfisher finns i 48 bara gammal monogram, senare upplagor gick under revell... Den har fel på flottören men var ganska bra när den kom för många år sen. Det finns resin kit och resin flottör om man vill ha den i korrekt skepnad. Hittade en på tradera men litet dyr runt 400 spänn om jag minns...
Stefan E skrev:Jag körde med Biltema och Jula-sprutor i flera år innan jag skaffade min H&S Evolution, idag önskar jag att jag tagit steget tidigare!
Jag var så himla rädd att ha sönder något, men EVO´n är en ganska robust spruta även om man måste pyssla om den lite ibland.
Det viktigaste med alla sprutor är naturligtvis att alltid göra rent efter man målat.

Det är en himmelsvid skillnad i kvalitet, funktion o känsla som gör det värt att byta upp sig!

Jag kan bara rekommendera en Harder & Steenbeck Evolution, enkel att sköta, få delar och det är lätt att få tag i reservdelar.

EVO´n är H&S "instegsmodell" och den ligger på runt 1500-2000pix men det är väl investerade pengar och dina byggen får ett lyft!

Stefan  sunny
Du är absolut rätt Stefan, den modellen hade mina tankar gått runt- så kanske blir en julklapp vem vet. Infinity är fantastisk men priset går upp lite. Det som jag tycker är bra med H&S att reservdelar passar mellan sprutorna- så man kan investera i flera stycken och ha ett pool med reservdelar...
linusorn skrev:Välkommen hit! Riktigt snyggt bygge. Tycker allt du är lite för hård mot dig själv! Babysteg är enklare än sjumilakliv, bättre att satsa på att bygga en bra modell och lära sig EN ny sak på varje och bli nöjd. Själv är oftast den hårdaste kritikern! Kom ihåg att less is more! Enligt min mening är det många som vädrar för mycket. Kan vara snyggt, men beror på vad man är ute efter. Vissa ggr ser det ut som om man försökt måla ett schackbräde. Jag brukar sluta med vädringen när jag känner lite till. Ofta kommer vädringen fram mer när man lägger på klarlacken. 
Sen måste jag hålla med Stefan. Köpte min H&S Evo för mer än 15 år sedan på Wentzels. Jag har bytt nålar, munstycken och packningar några ggr genom åren och den är betydligt mer precis och du kan utvecklas på ett helt annat sätt med den än en Biltema-spruta. Det är en robust arbetshäst helt enkelt. Den sprutan är inne på sin andra kompressor och har överlevt två barn som övat med den. Med andra ord. Den håller! Very Happy
Tackar. Och det med sprutan: jag i princip kan inte måla med den. Det tar tid innan man lär sig det rätta tekniken. Kör man med dålig verktyg som jag så kan jag inte lära mig för att sprutan krånglar så mycket man få ingen känsla fram- ibland skulle vara bättre om man bara häller över färgen på modellen från flaskan...och smeta den bara på ytan med fingrarna! Jag kommit så lång jag börjar förstå varför jag få fel. Men har man inte konstant funktion och precision då måste man undvika vissa moment man skulle annars ta sig på. Jag inbillar mig det kan vara ett nöje att freehanda och bli kreativ. Det man gör med dålig spruta 'r ett irriterande process att lägga färgen och man hoppas att man lyckas göra det utan att det bli förstörd och man måste göra om det...Uhh. Ja jag köper INTE nya byggsatser, jag köper en H&S.
Sadolf
Sadolf


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Tobias sön dec 05 2021, 10:50

Hoppas att tomten kommer med ett paket då. Smile Låter som om Kinasprutorna inte är värt det?

Aha - skall kika lite. Kanske inte högst på listan men jag gillar Kingfishers. De gjorde sitt jobb mycket bra och det är kul med sjöflygplan!
Tobias
Tobias


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Stefan E sön dec 05 2021, 11:29

Tyvärr måste jag nog avråda från Monograms Kingfisher i 1/48, den är från 1966!

Om du kostar på den en ny flottör, motor och inredning plus nya dekaler kan du få en riktigt fin modell!

Men delarna från Lone Star kan vara väldigt svåra att få tag i, och de är tämligen dyra!

Min länk fungerar inte längre, men jag tror du kan få tag på honom genom Facebook, Sök på Lone Star Models och Mike West.

Han har en en-mans firma och gör delarna på beställning, det tar tid men han är mycket pålitlig och delarna kommer!

Om du har hans delar så kan du få en riktigt fin modell, men det kostar...

Jag håller tummarna att ICM eller Roden (....eller vem som helst!) gör den i 1/48 snart.

Kitty Hawk har gjort en i 1/32...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Tobias sön dec 05 2021, 12:25

tack Stefan!

Ah, 1/32! Låter rät nice för den typen av modell! Skall kolla in den! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf sön dec 05 2021, 17:21

Tobias skrev:Hoppas att tomten kommer med ett paket då. Smile Låter som om Kinasprutorna inte är värt det?

Aha - skall kika lite. Kanske inte högst på listan men jag gillar Kingfishers. De gjorde sitt jobb mycket bra och det är kul med sjöflygplan!
Ja jag hoppas det med..snälla Tomten... Kinesiska sprutor gör sitt jobb men inte tillräcklig bra... se är bra kanske som andra spruta för att lägga på grund eller clear coat. Körde lite igår och då hade den lust att spruta lite åt höger den här gången...
Kingfisher gjort så bra jobb så den överlevde seamew vilket skulle ersätta den... Seamew  var så dålig den hade inte orken att lyfta från vatten när vågorna var lagom höga...
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sadolf sön dec 05 2021, 17:25

Stefan E skrev:Tyvärr måste jag nog avråda från Monograms Kingfisher i 1/48, den är från 1966!

Om du kostar på den en ny flottör, motor och inredning plus nya dekaler kan du få en riktigt fin modell!

Men delarna från Lone Star kan vara väldigt svåra att få tag i, och de är tämligen dyra!

Min länk fungerar inte längre, men jag tror du kan få tag på honom genom Facebook, Sök på Lone Star Models och Mike West.

Han har en en-mans firma och gör delarna på beställning, det tar tid men han är mycket pålitlig och delarna kommer!

Om du har hans delar så kan du få en riktigt fin modell, men det kostar...

Jag håller tummarna att ICM eller Roden (....eller vem som helst!) gör den i 1/48 snart.

Kitty Hawk har gjort en i 1/32...

Stefan  sunny
Ja instämmer, tyvärr det är den ena byggsatsen som jag vet i 1:48. Det är inte så stor chans någon gör den där eftersom det var generellt udda plan och intresse till den är inte stor... Kanske ryssen/ukrainare för att de fått också kingfisher som lend lease plan....
Själv så tycker den är supercool liten plan men men...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya Empty Sv: F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet