IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

+7
T-34
Azgaron
Stefan E
johan r
bjork_larsson
Janne.S
merlin1953packard
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard fre dec 26 2008, 19:45

Lite delrapport om mitt Heinkelbygge samt avsomnat projekt i 1/32 som väckts till liv igen. Heinkel70:an är mitt först försök med Aclad. Nackdelen med Aclad är ju att minsta dammkorn eller repa i plasten exponeras skoningslöst. Så blev det här och en ful skarv där cockpitens "lock" passas in i flygkroppen blev synlig på ett sätt som inte tilltalade mitt sinne för estetik. Alltså, slipa, spackla, mr surfacer, slipa, polera! Då innan den åter lackas med gloss black base, kan det vara lämpligt att återge en bild före lack.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... He70webbvn4

Får också gå över maskningen av hubben innan lack, då jag noterat att några strips lossat.

Passade också på att slipa till det sista före maskering och grundlack på min Firecracker, som är en av de legendariska racingmaskinerna från slutet av 30-talet. Modellen tillverkas av William Brothers och är i 1/32, vilket innebär att den måste ha varit otroligt trång att sitta i om man beaktar den skalaenliga storleken. Det blev säkerligen varmt om fötterna från motorblocket, som måste ha varit i den omedelbara närheten. Har även en Red Lion från William Brothers i samma skala. Nåväl, mycket spacklande och slipande är det...

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Firecrackerwebbmi1

Så här skall den i alla fall se ut när den blir färdig (hoppas jag).

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Firecrackerwo6

Det blir faktiskt lite Aclad-arbete på denna modell också, då delar av motorkåpan skall vara i polerad aluminium. Återkommer då ytterligare substantiella framsteg gjorts i dessa civila maskiner./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S fre dec 26 2008, 20:09

Hehehe, cladden är skoningslös som du säger.....förarbetet blir otroligt mycket viktigare när man ska cladda!

Ser ut att bli spännande maskiner det där Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av bjork_larsson lör dec 27 2008, 02:01

Det ser bra ut, lycka till med cladden! Jag tänkte själv att jag skulle försöka ge mig på detta sedan. =)

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av johan r lör dec 27 2008, 02:19

Vilka helt underbara flygplan du valt Exclamation

Du har nu hittat en som med stort intresse kommer att följa dessa byggen.

Vilken version av He-70 har du valt att bygga? Det verkar vara någon av prototyperna eller någon av de civila versionerna.
He-70 är ett fascinerande flygplan med en spännande historia. Det är inte så att du även har planer på att bygga en He-119 också?

Att du sedan även väljer att bygga ett av racingplanen från 30-talet förgyller forumet ytterligare. Har själv byggt Testors "Laird Solution" i 1/48 och stod i tisdags och tittade på en R1 inne hos Kempe.

Vi pratar nu om flygplan från flygets gyllene era, härligt!

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard lör dec 27 2008, 05:07

Johan R skrev:Vilka helt underbara flygplan du valt Exclamation

Du har nu hittat en som med stort intresse kommer att följa dessa byggen.

Vilken version av He-70 har du valt att bygga? Det verkar vara någon av prototyperna eller någon av de civila versionerna.
He-70 är ett fascinerande flygplan med en spännande historia. Det är inte så att du även har planer på att bygga en He-119 också?

Att du sedan även väljer att bygga ett av racingplanen från 30-talet förgyller forumet ytterligare. Har själv byggt Testors "Laird Solution" i 1/48 och stod i tisdags och tittade på en R1 inne hos Kempe.

Vi pratar nu om flygplan från flygets gyllene era, härligt!

mvh
Johan

Tack för entusiastisk respons. Kul att du gillar Heinkel70:an. Det är den civila varianten som fungerade som en slags "lyxskyttel" mellan olika städer i Europa och var samtida konkurrent med Lockheed Orion 9, där Swiss Air hade de enda två exemplaren på denna sidan Atlanten. Har några bilder på en av dem, som jag faktiskt byggt.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Orionmzf9
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Orion078mf2
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Orion027jr6

Beträffande He70:an går det att bygga tre olika versioner av Revells byggsats 1/72 för det modesta priset av 55:-, varav en är civil och de två andra militära. Det sägs att Spiten fick sina vingar från He70:an, men jag har inte hittat någon bekräftad information om detta. Dock var det så, att de första He70:orna som byggdes, var utrustade med brittiska RR Kestrel-motorer samt att britterna faktiskt köpte ett exemplar som de hade som mer eller mindre som flygande provbänk. Det fanns lite olika versioner. här är några av dem.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... He70syj4
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Heinkelhe70passengertrarg4
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... He70net02rw6

Du frågar om jag avser att bygga en He-119. I ärlighetens namn kan jag inte komma på vilken Heinkel du menar. Har konsulterat min "Luftwaffe-bibel", d v s Putnams bok "German Aircraft" och där kan jag inte hitta den, vilket naturligtvis gör mig omåttligt nyfiken huruvida det finns en Heinkel-modell som jag inte känner till ännu. Detta får du vänligen ge mig lite mera upplysningar om när du har tid att svara. Bifoga då gärna en bild om du har någon sådan.

Racingplanen från 20-30- och 40-talet är ju en speciellt dynamisk epok i flygets historia, där många bedövande vackra maskiner byggdes, t ex Howard Hughes racer och Red Lion. Firecrackern som jag bygger just nu, var inte så känd, men knep ändå en andraplacering i Thompson Trophy. Du nämner Testors byggsatser på Kempes. Har faktiskt stått och dräglat en smula över dessa godbitar, men valde att lägga stålar på målarmasker istället (sådant spar mycken tid). Till Firecrackern finns dock inga målarmasker, utan denna är tillskuren för hand. Jag återkommer naturligtvis längre fram med delbyggrapporter om både He70 och Firecracker./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Stefan E lör dec 27 2008, 10:48

Hejsan!

Vika helt underbara flygplan från en annars bortglömd epok du har hittat!

Vilka byggsatser är det du utgått från, eller är det scratch-byggen?

I vilket fall som helst, jäkligt snygga flygplan!

Kommer att följa dina byggen med stort intresse!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Lite mer info om Heinkel och Firecracker...

Inlägg av merlin1953packard lör dec 27 2008, 21:05

Tack för respons, Stefan.
Beträffande din fråga om scratchbygge, kan väl svaret sägas vara nej, även om lite extra "pill" lagts till som bälten och autentisk läderfärg på de små passagerarsätena i He70:an. Dessa kommer väl knappast att synas genom originalcockpitens glas, antar jag. En del av sidorutorna gjordes faktiskt med Crystal Clear, men sikten in mot interiören kan man nog glömma. Bättre upp blir det nog med Firecrackern, som ju avgjort är en större skala att hantera. För den som så önskar fördjupa sig i dessa två modeller, lägger jag ut några länkar till de kitreviews jag hittat på nätet. Hoppas administratören godkänner det som ett inte alltför regelvidrigt brott mot lagen om upphovsrätt. Länkar i nedan./BL

Firecracker:
http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/wb/kit_wb_32118.shtml
http://modelingmadness.com/scotts/civil/firecracker.htm
http://modelingmadness.com/scotts/civil/firecpreview.htm


Heinkel 70:
http://ipmsdeutschland.de/Flugzeuge/Pohlmann/He70.html
http://www.modellversium.de/galerie/18-flugzeuge-zivil/3519-heinkel-he-70-blitz.html
http://www.modellversium.de/kit/artikel.php?id=619&origin=sparte
http://modelingmadness.com/scotts/axis/previews/revell/04229.htm
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Azgaron lör dec 27 2008, 23:21

Trevliga byggen Merlin! Kul med lite udda civila och tävlingskärror!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av johan r sön dec 28 2008, 01:37

Hej BL

Jag tror nog du känner igen denna lilla goding. Liksom He-70 så var He-119 ett rekordflygplan från tyskland.

För att citera en annan källa på nätet,nämligen EADS N.V:
On November 22, 1937, chief pilot Gerhard Nirtschke and Hand Dieterle took off for a record flight over a distance of 1,000 km with a payload of 1,000 kg. The choosen flight route was Hamburg-Stolpe- Hamburg. The aircraft which was named He 606, or He 111 U for security reasons, achieved an average speed of 504.988 km/h and surpassed the existing record. In early December 1937, another record flight followed, but this time it ended with a total crash during an emergency landing. During the measurement flights without any payload, the aircraft achieved top speed of up to 620 km/h.

Tycker att man kan se hur många av linjerna från He-70 går igen i detta rekordflygplan. Jag tycker även att man återfinner vingens utformning i He-111, He-112. Dock med vissa skillnader i bakåtsvep och "måsvinge".

Vad som är noterbart är hur otroligt smäckert flygplanet är!

Så hur såg då planet ut?
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... 542048
He-119V2

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... 542059

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... 542068
He-119V5


Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... 542077
He-119V5

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... He119-3

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... He119-5

Det om detta.

Jag ser fram emot en fortsättning på ditt He-70 bygge. Ser mycket lovande ut på dina bilder. Skall även bli spännande att läsa om hur du tycker det är att jobba med Alclad.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S sön dec 28 2008, 01:54

Vad i hela.........vilket bisart flygplan!!! Shocked
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty He70 och He119...

Inlägg av merlin1953packard sön dec 28 2008, 22:46

Tack, Johan, för upplysande och stimulerande info om He119. När jag väl såg den i bild, kände jag igen kärran. Dessutom när jag rannsakade registret i Putnams German Aicraft, omnämns den ett par gånger, dock utan någon separat redovisning. Försöker föreställa mig att sitta i cockpit och ha en stor malande propelleraxel bredvid mig; säkert en omskakande upplevelse. Gick in på websiten LuftArchiv.de och hittade mer om He119. Följ länken:

http://www.luftarchiv.de/

För att återvända till styrenplasten, så finns nog inte den här kärran utgiven i styren, skulle jag våga mig på att gissa. Dock ser jag potentiella möjligheter att scratcha om en He111, även om bakre delen av flygkroppen har Do17:s mer slanka linjer; som sagt - mycket scratchbygge lär det bli... Beträffande He70:an återkommer jag med "Acladrapport" senare. Jag kan redan nu ana hur Janne S. ler i mjugg, när jag, den sanne amatören går in i verkstaden och slår på kompressorn och fyller koppen med gloss black base i sin Evo, men mirakel har ju skett tidigare... Skämt åsido, Janne, övning, övning och åter övning ger färdighet och jag förmodar att det inte finns några genvägar till den perfekta ytan!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Arbetet går vidare...Firecracker och He70...men också lite om S6B

Inlägg av merlin1953packard ons dec 31 2008, 03:25

Firecracker spacklad, slipad och klar för maskning och grundmålning. Innan huven limmades med clearfix, satte jag in en fakad instrumentbräda och seat belts, så att cockpiten skall se lite mer ”fylld” ut. Gloss black base på övre motorkåpa som skall sprutas med Aclad aluminium och sedan maskas, då resten skall vara i någon variant av kanariegul färg.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Firecrackerbeforepaintimn6

He70:an behandlad med nytt lager av gloss black base. Nu får ingen mänsklig hud besudla ytan innan den sprutas med Aclad aluminium!!! Hantering av flygkroppen sker nu endast med nytvättat och luddfritt örngott, vilket inte väckt några varmare känslor för min hobby hos min sambo. Få se nu, om jag kan få till en yta som kan närma sig den standard Janne håller på sina jetmaskiner!!! Jag strävar…

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... He70acladgbbwebbtq5

Schneider Cup-vinnaren S6B låg länge för fäfot efter ett evinnerligt slipande och spacklande, men blev till slut klar med undantag av staglinorna som tillverkades av tunn koppartråd från en kasserad reläspole. Den blev liggande ett tag till tills jag kom på hur jag skulle gå tillväga för att staglinorna inte skulle sloka som en tom tvättlina. Ifråga om kvalitet representerar denna modell det definitiva bottennappet i styrenvärlden för mig, men jag hatar att lämna ofärdiga eller obyggda modeller liggande. Nu skall det i alla fall bli ett litet enkelt anspråkslöst vattendiorama till den. Har gjort lite research och har ett par idéer som jag skall utveckla inom det närmaste.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... S6bfloatplanewebbua5

Nu stänger jag locken på färgburkarna över nyår och låter Evon vila i sitt schatull. Gott nytt år på er!!!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Azgaron ons dec 31 2008, 16:29

Ser mycket bra ut så långt Merlin, och S-6B blev fin!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S ons jan 07 2009, 17:47

Nu är det efter nyår........har du något åt oss? king
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Stefan E ons jan 07 2009, 18:19

Mmmmm...

Det där är en "smällare" helt i min smak!


De andra modellerna är också riktiga små smycken!

Har du hunnit bygga något över helgerna? bounce bounce bounce

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Progress i styrene...

Inlägg av merlin1953packard ons jan 07 2009, 22:17

Bästa forummedlemmar!

Jag noterar att några av er värderade medlemmar efterfrågar huruvida byggandet av mina små anspråkslösa flygfarkoster har framskridit, på den mödosamma vägen mot färdig modell. Det har de i viss grad gjort. Dock har jag inte hunnit lägga ned speciellt mycket arbete på dem, då annat mer professionsrelaterat tagit mer tid i anspråk. Har tänkt att gradera upp med lite bilder längre fram, kanske till helgen. En lite delrapport är ändå på sin plats:

C-121:an har fått motorgondoler och huvudkropp limmade. det mesta är nu färdiglackat bland smådelarna. Den kärran kommer verkligen att kräva mycket i form av slipning och spackling innan den börjar likna förebilden!

He70:an är nu lackad i aluminium, skall lackas i semigloss black motor/nosdel.

Firecrackern har fått Aclad på huven som sedan skall lackas i aluminium. Därefter maskning för inför vit grund och gul lack.

S6B floatplane skall få lite vågor av kakelfix att segla fram i, har jag tänkt. Någon har kanske lite tips om hur man skall tillverka en hygglig vattenyta, utan att behöva köpa transparent gjutresin (som också lär vara mycket giftigt!).

Men som sagt, jag återkommer senare med lite bilder i helgen! Läste Forsgrens senaste kapitel om Me110-bygget. Jag är djupt imponerad och där har man verkligen en förebild att sträva mot. Till och med Janne får vika ned sig inför Forsgrens bygge, även om du också är en förebild att sträva efter i mitt eget byggande.

Ha det bra!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av bjork_larsson tor jan 08 2009, 07:51

Det ser riktigt bra ut! Gillar verkligen hydroplane saken! Very Happy Jag vet dock inte något om en bra vattenyta, men det finns ju några som driver ett par dion här som säkert kan hjälpa dig! Exclamation

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Ett steg i taget - piece by piece...

Inlägg av merlin1953packard sön jan 11 2009, 17:13

Här kommer en liten uppdatering om de mikroskopiska framsteg som gjorts. C-121 skall ju ligga i den militära avdelningen, så jag flyttar den dit. Har experimenterat lite med kakelfix i syfte att försöka efterlikna en vattenyta. Provade med att "måla" på lite epoxilim. Nu får det torka ett tag innan jag provar med att måla. He70:an, Firecrackern och S6B befinner sig i samma byggfas som tidigare, men under veckan skall det väl bli lite lackat ute i verkstaden. I väntan på mera substantiella nyheter om byggandet av dessa får ni trösta er med några whatif på He70 som jag hittade på forumet What if.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Usaache70yf7
En amerikavariant som konkurrerar med Boeing, Northrop och Lockheed

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Kriegsmarinehe70carrierrf0
En torpedbombare med magnesiumram! Lysande!!!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S sön jan 11 2009, 18:37

Hahaha...färgglatt värre! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty moving on and some obsticles...

Inlägg av merlin1953packard sön feb 01 2009, 22:07

Stor olycka i verkstaden! En hylla rasade och massakrerade min Supermarine S6B (tillsammans med Me-P1111 och Spit on floats). Alltså vidare transport till soporna! Inte nog med det, min Evo (Janne hade nogt sagt babe) åkte i golvet med nosen före. Kronan kroknade naturligtvis bortom all räddning. Dock är lite nya delar på väg från Puma hobby... Hyllan är uppskruvad ordentligt denna gång...

Dock kvarstår två civila maskiner; Firecrackern och He70:an. Inte mycket har blivit gjort sedan sist... Dock är He70:an färdiglackad med Aclad aluminium och semimatt nos i svart. Som Janne sa, syns minsta lilla defekt när alu-färgen kommer på. Trodde jag spacklat och vattenslipat färdigt, när jag blev varse om att delar av skarven mellan kropp och cockpit-sarg fortfarande syns. Inte mycket, men tillräckligt för att en byggare som lider av AMS skulle få spatt. Eftersom det ligger 3 st He70-satser till i mitt "lager", lutar jag mig tillbaka under korkeken och luktar på blommorna ett tag till... Nästa gång blir det inga synliga skarvar!

Firecrackern har det inte heller hänt speciellt mycket med. Den del av motorhuven som skall vara i blank alu har målats. Skall sedan maskas, då resten skall lackas läckert kanariegul. Det blir nog att blanda för att få fram rätt kulör. Kanske har någon av forummedlemmarna några tips på hur rätt kulör skall blandas fram./BL

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... He70dscn0214webbbt0
Äntligen färdig för Future och dekaler innan småpillet skall monteras!

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Firecrackerdscn0218webbas6
Hmmm, det går sakta framåt. Se hur motorhuven blänker!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Azgaron sön feb 01 2009, 22:11

Aj, attans tråkigt att höra! Inte nån höjdare precis!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S sön feb 01 2009, 22:16

Oj vilket bakslag!!! Jag beklagar verkligen Sad

Undrar om hyllor kan räknas som "Force majeur" Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard sön feb 01 2009, 23:06

Janne.S skrev:Oj vilket bakslag!!! Jag beklagar verkligen Sad

Undrar om hyllor kan räknas som "Force majeur" Razz

Tack, Håkan och Janne, för sympati. Ni vet ju vilka ömtåliga varelser färgsprutor är. Just nu ligger Evon och gråter i sitt schatull, men Johan på Puma hobby har skickat nya delar, bland annat ny 0.15-nål för fina och tunna linjer/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Stefan E mån feb 02 2009, 10:51

Usch vad träligt! Sad Sad Sad

Hoppas du får dina grejer snart så du kommer igång igen!


Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty ett litet steg framåt...

Inlägg av merlin1953packard tor feb 05 2009, 22:41

Har maskat motorhuv som skall ha kvar sin alu-färg när grundfärg nu kommer på. Även lite rescribing för att framhäva sidoplåtar!/BL

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Dscn0233webbbq6

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Dscn0231webbvd2
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet