IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

+7
T-34
Azgaron
Stefan E
johan r
bjork_larsson
Janne.S
merlin1953packard
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S tor feb 05 2009, 22:58

Vicken pillig mask Smile den blir fräck med lite färg på!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard tor feb 05 2009, 23:09

Janne.S skrev:Vicken pillig mask Smile den blir fräck med lite färg på!

Tack för det, Janne! Börjar bli lite känsla nu när Evon fått nya nålar och mustycken. Skall bara slipa bort lite rinn från Acladen på ena sidan med våtslippaper, sedan är det klar för grundlack!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Update for small progress...

Inlägg av merlin1953packard sön mar 08 2009, 21:53

På den civila sidan har det hänt något litet. Inte minst då min Evo fick nya nålar och munstycken. Nu funkar det bra med sprutarbetena och jag kan ställa trycket ganska optimalt med den nyinköpta regulatorn till min ”fotbollskompressor”. Det märks att ytfinishen blir därefter!


Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecracker2webb
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecracker1webb
1/32 Shoenfeldts Firecracker/William Brothers: Denna läckra maskin har nu fått vit grundfärg, vilket är ett måste om den kanariegula ytfärgen verkligen skall se gul ut! Denna maskin hade propeller av trä med gult på kåpa och spetsar. Har försökt att efterlikna trästrukturen, men inser att jag inte är lika skicklig på detta som Caverö åstadkom på sitt Roden/Gladiator-bygge. Bygget rullar på mot topplack och dekaler. Kommer att bli en veritabel ”eye catcher” på utställningsbordet!


Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 He702webb
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 He701webb
1/72 Heinkel He-70 G-1 Blitz/Revell: Är i det närmaste klar; återstår dekaler, propeller och landställ! Andra omgången med nedslipning och omlackning med Aclad gick betydligt bättre och nu har den fått en härlig aluminiumfinish med kontrasterande svart motorkåpa

Återkommer snart med mer.../BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S sön mar 08 2009, 22:40

Mums! hehehe He-70:an ser ut att ha doppats i lakrits Razz

Hinner du färdigt till fredag?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Azgaron mån mar 09 2009, 06:03

Ser ju bra ut så långt! Kul med lite färgglada kärror!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av T-34 mån mar 09 2009, 17:20

Ser ju kanon ut det där merlin. Den övre maskinen påminner om nåt från ww2 tycker jag, satt och letade igenom min sida men hittade inget men jag vet att det påminner om nåt..................... Question
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard mån mar 09 2009, 18:22

T-34 skrev:Ser ju kanon ut det där merlin. Den övre maskinen påminner om nåt från ww2 tycker jag, satt och letade igenom min sida men hittade inget men jag vet att det påminner om nåt..................... Question
Magnus

Ja, det här med lång motorkåpa går ju igen på många WWII-maskiner. Egentligen är denna, för ändamålet avsedda, racingmaskin oerhört liten. Jag har ju gjort lite research och hittat bilder när piloten håller på att krångla sig ned i maskinen (eller om han håller på att stiga ur...). Man får ju onekligen lite pejl på proportionerna när man ser piloten i anslutning till själv flygplanet. Maskinen förefaller vara så liten att piloten säkert inte frös om fötterna, då roderpedalerna måste ha varit strax bakom motorblocket. Men som sagt, den här typen av rekordmaskiner hade ju bara en övergripande parameter: att gå så fort som möjligt!. För övrigt tackar jag för responsen!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard mån mar 09 2009, 18:23

Janne.S skrev:Mums! hehehe He-70:an ser ut att ha doppats i lakrits Razz

Hinner du färdigt till fredag?

Bra fråga, Janne! Tänkte försöka börja med dekalerna ikväll, så får vi se hur långt man hinner./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard mån mar 09 2009, 18:25

Azgaron skrev:Ser ju bra ut så långt! Kul med lite färgglada kärror!

Håkan

Jajamen! Firecrackern kommer ju att målas knallgul. Blir fint inför påsken!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Azgaron mån mar 09 2009, 18:46

Jo, det blir ju passande med gul smällare till påsk! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av johan r mån mar 09 2009, 23:05

Tjusigt Merlin.

Alldeles för lite racingmaskiner på forumet.

Lycka till med dekalerna

//Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty small steps of progress...

Inlägg av merlin1953packard fre mar 27 2009, 19:57

He70:an väntar, som tidigare nämnts, på dekaler och slutmontering. Därför ingen bild på denna.

Firecrackern har fått sin kanariegula färg, vilket gör sig bra till den polerade aluminiumhuven. Den blanka tamiya-färgen skall torka ordentligt innan jag lägger på vax och dekaler. Propellern, som var gjord i trä, blir nog inte lika snygg i trästrukturen som Caverö brukar åstadkomma, men en får göra så gôtt en kan…
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecracker5webb
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecracker3webb
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecracker1webb
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av johan r fre mar 27 2009, 20:52

Mumma för ögonen Merlin.

Den ser grymt läcker ut cheers

Lite vax och dekaler och den kommer att bli en eyecatcher på borden.

Keep it up.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Gigabyte fre mar 27 2009, 21:55

Härligt underbart gul , skönt med denna fina friska färg , bland våra camouflage dystra vagnar och att den är mycket fint byggd gör ju saken inte sämre !!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S fre mar 27 2009, 22:00

Kanonsnygg!!! Ser verkligen "racing" ut i den där gula färgen! cheers cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard fre mar 27 2009, 22:26

Tack för entusiastisk feedback, grabbar! Glada tillrop höjer alltid bygglädjen!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Den flygande påskharen, anno 1939... en liten uppdatering...

Inlägg av merlin1953packard mån apr 13 2009, 18:39

Firecrackern är nu i det närmaste färdig. Återstår utanpåliggande roderwajrar och sporrpinne. Den blev verkligen en färgglad påskracer, om man så får säga… Det här var uppenbarligen en byggsats med ålder. Inte minst uppmärksammade jag det när det blev dags att lägga på dekalerna. Oj, vad ömtåliga dessa var! Några föll i bitar… Men med MicoSol blå och röd mjukade jag upp dem och kontrollerade att de först nästan flöt i väg av sig själv på dekalpapperet innan jag tordes påbörja applikationen av dem. En liten nervpers (finns väl knappast någon eftermarknad för dessa, antar jag…) innan allt var klart.

Några bilder; skala 1:32… hmmm, det måste ha varit en trång maskin att åla sig ned i. Men fort gick den, i alla fall och den knep en andraplats i Thompson Trophy 1939.
Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecrackerwebb2

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecrackerwebb1

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Firecrackerwebb3


He70:an har legat länge och blänkt. Civilversionens långa dekaler på sidorna var ganska svår att lägga på. Skar ut filmen som annars täcker sidornas kabinfönster. Det var ett väldans slabbande innan allt kom på rätt plats. Dock nosen med underliggande silverfärg för främre delen av blixten, blev helt fel. Men det var lika bra att lägga på hela dekalen… (pust), får fixa blixten med lite färg sedan.

Några bilder; nåväl, det blänker och det börjar likna en liten airliner från Golden Age!

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 He70webb2

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 He70webb1
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Janne.S mån apr 13 2009, 19:17

Uj uj uj...säg att du tar med dom på fredag!!!!!!!

cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av JOooCKE mån apr 13 2009, 19:19

Snyggt ! cheers
Gillar verkligen den gula , den var häftig Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Stefan E mån apr 13 2009, 19:21

Hejsan!

Firecrackern blev ju kanon, och Heinkeln ligger inte långt efter!

Men Racerkärran i gult (min favoritfärg!) med en polerad motorhuv slår det mesta, och den ser verkligen snabb ut!

Riktigt, riktigt snygga byggen! cheers cheers cheers

Limma Lungt och Glad Påsk ("retroaktivt"!)

Stefan!
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Azgaron mån apr 13 2009, 19:57

Ser mycket bra ut båda två Merlin! Kul med färgglada kärror!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard tis apr 14 2009, 20:48

Janne.S skrev:Uj uj uj...säg att du tar med dom på fredag!!!!!!!

cheers

Tack, Janne, den uppmaningen tar jag som en komplimang! Jag kan i alla fall utlova att Firecrackern skall stå färdig på bordet för flyg större skala. Sedan blir nog T6:an färdig också. Kanhända att He70:an kan bli klar (även om nosen blev urrk).


Senast ändrad av merlin1953packard den tis apr 14 2009, 20:55, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av merlin1953packard tis apr 14 2009, 20:54

Tack, killar, för er positiva respons! Sådant värmer. Samtidigt är det kul att se hur olika vi bygger och hur vi väljer objekten, men inte minst hur vi stöttar varandra med olika tips och råd. Det är sådant som bidrar till ett i högsta grad levande modellbyggarforum!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Gigabyte fre apr 17 2009, 15:57

Oj två mycket fina byggen .. Shocked ska men plocka ut en fabo så blir det,,,,,,,,,,,Racerkärran Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av johan r lör apr 18 2009, 20:39

Oj Oj Oj vilka läckra kärror Exclamation

Efter att ha haft förmånen att se din gula racer på fredagens möte så kan jag bara resa mig och applådera. Vilken läcker kärra! Vilket fint resultat ditt arbete har gett.

Den metallrena huven i kontrast med den gula färgen är läcker. De röda dekalerna mot det gula går inte av för hackor det heller.

Ser nu fram emot att få se din He70 färdig.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Golden Age of racing aircraft...and civil air transport... - Sida 2 Empty Sv: Golden Age of racing aircraft...and civil air transport...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet