IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Blandning med Tamiya och Thinner?

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Blandning med Tamiya och Thinner? Empty Blandning med Tamiya och Thinner?

Inlägg av RTJ43 tis maj 22 2012, 06:23

Hallå på er.

Tänkte kolla va men brukar köra på för blandning med färgen och thinnern när jag ska spruta?

Emil
RTJ43
RTJ43


Till överst på sidan Gå ner

Blandning med Tamiya och Thinner? Empty Sv: Blandning med Tamiya och Thinner?

Inlägg av cas tis maj 22 2012, 06:46

Hej:
Det är svårt att säga exakt hur mycket man skall späda. Tamiyafärger klarar en hel del förtunning innan de blir ohanterbara.
För egen del köra jag inte längre med nån exakt vetenskap, utan jag blandar från tillfälle till tillfälle, men nånstans mellan 1/3 till 1/2 är ganska lagom.
Om man inte tänker penselmåla färgerna alls, så kan ett tips vara att hälla på rätt mängd thinner rätt i färgburken. I en ny full burk skall man då fylla på nästan hela vägen upp.

Men experimentera och kom fram till vad exakt du vill ha för konsistens som funkar bra för din spruta och kompressor! Very Happy
Finns inget som slår egen erfarenhet i detta ämnet!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Blandning med Tamiya och Thinner? Empty Sv: Blandning med Tamiya och Thinner?

Inlägg av T-34 tis maj 22 2012, 06:59

Håller med cas här till fullo plus att jag brukar ha i nån droppe av Tamiyas retarder för att inte få ytan så fruktansvärt matt.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Blandning med Tamiya och Thinner? Empty Sv: Blandning med Tamiya och Thinner?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet