IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Björn Eriksson sön jul 22 2012, 01:15

Huvudsyftet med denna campingvecka var att besöka min dotter i Malmö och att lämna över B3LA, Super Draken och Snabel Viggen modellerna till Österlens Flygmuseum.

Resans första mål var Karlskrona, inte för att besöka Marin museét (var där förra året) utan för att det är en fantastiskt fin stad, och att dom har en av landets finaste campingar (i mitt tycke)

Sen bar det av till Östra Vemmerlöv Östbo Gärsnäs via Simrishamn och Kivik som bjöd på ett helt sagolikt vackert och böljande landskap. (rekomenderar verkligen en tripp genom detta fantastiska landskap) för att lämna modellerna till Österlens Flygmuseum.

Nästa mål på resan var Ystad som bjöd på kilometerlånga sandstränder av playatyp och en nästan fullbelagd camping.

En fin och solig heldag i Malmö city slutade på en uteresturang med god mat och ett antal välsmakande pilsner samt en mycket trevlig eftermiddag med min dotter.

På väg norrut kunde jag naturligtvis inte låta bli att svänga förbi Ängelholm och deras mycket fina flygmuseum, en hel del hade förnyats sedan jag var där senast för ett par år sedan, och så flög jag för den fatala kostnaden av 50 kr. J 35 Draken simulatorn, start och flygning gick exelent men landningen var en fullständig katastrof trots en riktigt hyfsad inflygning mot Kastrups landningsbana "Crash and Burn"
Även tre stycken modeller inhandlades, 2 st. av Italeris nya Hkp 10 och Fujimis Hkp 4 alla i 1:72, plus ett par böcker och lite annat.

Resan forsatte sedan mot Halmstad och Ugglarp för ett par dagar på deras fina havscamping och naturligtvis ett besök på Svedinos Bil & Flygmuseum, nu blev det bara en natt på denna camping för att en ganska hård västlig vind låg på från havet (stormlinor räcker inte alltid till)
Även Svedinos hade fått lite nytt till sin redan fina samling flygplan, nämligen en MIG 21bis "Fishbed-L" som jag trodde var den som tidigare stod utanför ÖB i Arboga, det var det inte utan den här har tydligen stått uppställd i någon annan stad, men däremot hade man plockat delar från den i Arboga för att byta ut på den man hade som var ordentligt bucklig här och där.
Följande modeller i 1:72 inhandlades på Svedinos, Zvezdas MIG 21bis "Fishbed-L" (riktigt fin modell) Revells J 35J Draken och Academys F-104G Starfighter (mindre bra gamal gjutning)

Styrde sedan kosan mot mörkaste småland och Vetlanda, där jag som 7-10 åring bodde 1962-1965, efter att inte varit där på 47 år så var detta en riktigt trevlig nostalgi tripp. där dom gamla bostads & skol adresserna uppsöktes och inte att förglömma Östanåbadet där man härjade runt som liten grabb.

Bilder från Österlens Flygmuseum
Museét drivs helt på ideell basis, ägare och drivande av detta museumprojekt är Lars Durehed, Lars har även en medarbetare i sin verksamhet Stefan Randebjer.
Eftersom man bara är två stycken verksamma på museét och har hur många projekt som helst att renovera och färdigställa, så söker man med ljus och lyckta efter folk som har intresse och kanske även har teknisk kunnskap att mecka inom området "miltärflyg"

Kontakta Lars eller Stefan om intresse finns på osterlensflygmueum@yahoo.se
Här finns en chans att göra en stor kulturgärning för bevarandet av Svensk Militär Flyghistoria.

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4543
Stefan Randebjer utanför Österlens Flygmuseum, observerara bakändan av den fint renoverade Acro Delta Draken från F18

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4537
Testriggen som var över i USA för tester av kattapultstolen till 35 systemet

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4565
Här är mina modeller av J 37X Snabelviggen, Super Draken och B3LA levererade och inställda i glasmonter med B3LA mockuppen i bakgrunden

Stefan skickade mig detta mail den 20/7
Vill bara tacka en gång till för modellerna, redan nu efter en helg så
"rönner" dom stort intresse av besökarna hos oss, vet du andra som ev
har "för många" modeller, samt bra som dina Smile och vill visa dem, så
tipsa gärna dem om oss!
Ha en goo fortsättning och så ses vi igen snart hoppas jag (C4-open)
kanske!
Stefan

modellerna levererades tisdagen 10/7

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4567
B3LA:ns sällan skådade höger sida, notera det lilla luftintagen vid bakre delen av huvudvingens infästning detta har jag har missat på min modell pga bristande referenmaterial, i förgrunden skymtar den avtagna fotonoskonen.

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4568
B3LA:ns högra främre del med uppfälld huv för mina fotostudier av cockpiten.

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4592
B3LA:ns vänstra sida fotat bakifrån, på höger sida huvudvingarna med en vapenbalk, notera hur stor B3LA:n är med Stefan i bakgrunden vid porten.

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4594
B3LA:ns hela vänstra sida med nedfälld huv efter min fotografering av cockpit fram & baksits.

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4539
B3LA mockuppens hjulställ helt svarvat i trä även däcken är av trä (en riktig luring) notera de dubbla hjulparen på huvudhjulställen.

OBS! en mer omfattande fotopresentation av B3LA kommer senare att göras som en walkaround.

Bilder från Ängelholms Flygmuseum

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4600
Simulatorn på Ängelholms Flygmuseum

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4632
AJSF Viggen F21+66

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4640
Rb 04 fastmonterad på AJSF Viggen

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4693
Viggens bakre radarvarnare samt övre reveseringsklaffen

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4694
Viggens motorutblås med reveseringsklaffar

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4699
Raketkapsel M/57 med tillhörande raket samt Raket M/56D i förgrunden

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4706
Rb 28 monterad på J 35J Draken

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4637
Rb 27 monterad på J 35J Draken

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4832
J 35J Draken F10+30

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4758
C4 Emmas lindebarn JAS 39 Gripen testmaskin 39101

Bilder från Svedinos Bil & Flygmuseum

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4863
Prototypen J 35-1 Draken Röd Urban, en jämngamal kompis till mej, det skiljer bara 5 dagar emellan oss, jag är född 55-10-20 och J 35-1 hade sin jungfruflygning 55-10-25, denna måste självklart byggas som modell.

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4937
Flyg Revyns omslag på Nr 2 1955 med bilder från J35-1:s jungfruflygnig

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4944
Sk 28C-2 Vampire 28444 märkt F5+74

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4982
Cockpit i Sk 28C-2 Vampire 28444 märkt F5+74

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4985
Cockpit i Sk 28C-2 Vampire 28444 märkt F5+74

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_4999
J 29A Tunnan 29203 märkt F16+Röd Urban, denna maskin kasserades 1963-03-25

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_5023
MIG-21bis "Fishbed-L" Gul 09

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige IMG_5028
MIG-21bis "Fishbed-L" Gul 09

Direktlänk till Uppsala tråden för fullstora bilder http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1409.html#1409

Mvh
Björn Eriksson
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Björn Eriksson


Till överst på sidan Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Sv: Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Matt_Public sön jul 22 2012, 08:46

Sicken reseroman!

Tjusigt fotodokumenterat också. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Sv: Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Kent sön jul 22 2012, 10:10

Tack för fin morgonläsning. Very Happy
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Sv: Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Björn Eriksson sön jul 22 2012, 11:39

Tack Mattias och Kent!

Det var en riktigt trevlig resa på cirka 150 mil.

Mvh
Björn Eriksson
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012



Björn Eriksson
Björn Eriksson


Till överst på sidan Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Sv: Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Azgaron sön jul 22 2012, 12:01

Trevlig reserapport och fina bilder! Trevligt att höra att du var i mina trakter!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Sv: Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Marlin sön jul 22 2012, 12:15

Tack för en trevlig reserapport och alla fina uppslag för en semester söderut i vårt vackra land.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Sv: Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Björn Eriksson sön jul 22 2012, 12:40

Tack Håkan och Bosse!

Mvh
Björn Eriksson
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Björn Eriksson


Till överst på sidan Gå ner

Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige Empty Sv: Reserapport av Björn Eriksson från en vecka i södra Sverige

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet