IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

+4
T-34
Janne.S
JOooCKE
Caverö
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Caverö mån feb 02 2009, 20:16

Oj Oj vad blev det här för något, som ett litet nyfiket prov så sprutade jag en bild på måfå ur huvudet så att säga.

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? 454tr

Vet inte hur en döskalle ser ut men kul att prova. affraid

Hej och hå måla på.

caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av JOooCKE mån feb 02 2009, 20:26

jag gör samma sak som dig, har jag bara lite kvar så sitter jag o tränar på lite motiv lackering och är det mycket så häller jag till baka färgen... Smile
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Janne.S mån feb 02 2009, 20:53

bara jag som e tråkig å häller tillbaka det i burken? Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av T-34 mån feb 02 2009, 21:02

Janne.S skrev:bara jag som e tråkig å häller tillbaka det i burken? Razz

Nä, vi är åtminstone två som gör det. Smile Har aldrig kommit på tanken att man kunde göra nåt annat.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Linus mån feb 02 2009, 21:57

Är det verkligen så bra att hälla förtunnad färg i som inte har blivit förtunnad? Rolling Eyes
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Azgaron mån feb 02 2009, 22:41

Jag tillhör nog också kluddarna! Smile

Av nån anledning lyckas jag ofta blanda för lite!

Tjusig döskalle Caverö!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Janne.S tis feb 03 2009, 07:51

Linus skrev:Är det verkligen så bra att hälla förtunnad färg i som inte har blivit förtunnad? Rolling Eyes

LOL, snart så har man bara förtunnad färg i burken å då är det bara å köra direkt från burken!! Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Linus tis feb 03 2009, 10:27

Alt. för tunn färg och då går det illa om man inte har dubbla uppsättningar Wink
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Stefan E tis feb 03 2009, 10:51

Hejsan!

Man får lära sig hur mycket som går åt, men det blir nästan alltid en liten skvätt över.
Jag använder överflödig färg för att kolla skarvar, träna eller så häller jag helt enkelt ut den!

Men ALDRIG att jag häller tillbaka förtunnad färg i burken!!! affraid

Enda undantaget är Alclad som ju används direkt ur flaskan ändå, dessutom är den ju så &%#"! dyr!

Jo, jag använder mest Enamels som Humbrol, White Ensign och Revell.

Stefan!
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Linus tis feb 03 2009, 17:11

Jag använder uteslutande Humbrols färger. Kommer inte att gå i längden men än så länge funkar det fint. Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Janne.S tis feb 03 2009, 20:13

Svårt att låsa sig vid ett fabrikat.....kanske lättare om man ska bestämma sig för enamel eller acryl......jag kör allt jag kan trycka ner i sprutan Razz
Har aldrig testat Gunze...men det kommer nog det med Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Linus tis feb 03 2009, 21:49

Med dagens internetbaserade butiker kanske jag inte ska skylla på att den närmaste affären som säljer modellartiklar endast säljer Humbrol-färger, fast å andra sidan är det då ganska dyrt. Jag fick dock ett par broschyrer med några modeller jag beställde från England med en hel drös med färger, specifikt för vissa uniformer osv. Panzer Aces colour och Model Colors, bägge från Vallejo.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Stefan E ons feb 04 2009, 11:02

Hejsan Linus!

Jag kör nästan uteslutande med enamels av Humbrol typ.

De vanligaste färgerna köper jag i min lokala leksaksaffär här i Linköping.
Men numera är kvaliten på Humbrol under all kritik så all annan färg köper jag från White Ensign i England.

White Ensign har i stort sett alla färger en modellbyggare behöver, antingen man bygger flyg, pansar eller båtar och sortimentet utökas hela tiden.

Alla kulörer är blandade efter autentiska färgchips och är troligen de mest korrekta och "researchade" som går att få tag på idag.

De kostar lite mera än Humbrol, ca 20:-/burken, inklusive frakt!
Burkarna ser exakt likadana ut och innehåller samma mängd färg.

Färgen är som Humbrol var förr i tiden (för oss gamla stötar)!
Lätt att spä med antingen lacknafta eller standard förtunning, sprutar jämnt o fint och täcker mycket bra utan att fylla igen detaljer o panellinjer.
Flygfärgerna är sidenmatta, fartygs och pansarfärger blir helmatta.
Använder man lacknafta tar det en dag eller två för färgen att torka ordentligt, med standardförtunning torkar det på ett par timmar.

Kan nästan tro att jag har provision, men jag är bara en MYCKET nöjd kund som rekommenderar dessa färger varmt!

Om du vill fortsätta med den här typen av färg har du inget att förlora på att testa WE!

http://www.whiteensignmodels.com/acatalog/index.html?http%3A//www.whiteensignmodels.com/acatalog/catalogbody.html&CatalogBody

Färgerna kommer på ett par dar direkt hem i brevlådan, rekordet är när jag beställde färg söndag kväll och det damp ner i lådan på tisdagen!
WE har ingen minimigräns för beställning, men det blir ju naturligtvis bättre ekonomi ju mer man beställer (jag brukar beställa minst 10 burkar åt gången).
Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Warsawpact ons feb 04 2009, 11:25

Linus skrev:Med dagens internetbaserade butiker kanske jag inte ska skylla på att den närmaste affären som säljer modellartiklar endast säljer Humbrol-färger, fast å andra sidan är det då ganska dyrt. Jag fick dock ett par broschyrer med några modeller jag beställde från England med en hel drös med färger, specifikt för vissa uniformer osv. Panzer Aces colour och Model Colors, bägge från Vallejo.

Dock så får man vara uppmärksam när det kommer till Valejo och om du vill använda färgerna till Airbrushning!
Att pensla på deras "vanliga" färger samt Fantasy färger går utomordentligt bra och det blir en jättebra finish, men dock så skall man hellst inte använda dem till Airbrushing.
Jag prövade att airbrusha med deras standard färger och det sket sig rejält.............ända tills jag upptäckte att de har en sepparat, dedikerad, Airbrush Color linje.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan? Empty Sv: Vad gör ni när ni har lite färg kvar i sprutan?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet