IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

+5
denstore
Matt_Public
cas
linusorn
Tobias
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias mån 04 aug 2014, 19:52

Tja!

Stora dagen blir nog imorgon - sprutan inhandlas.. Köpt på mig ett litet lager Tamiya-färger (akryl) som jag kör vidare på om jag blir nöjd..

DOCK - jag har en lite hög Humbrol akryl, Vallejo och Citadell-färger. Hur blandar jag och använder dessa i sprutan? Mal gav bra tips om Vallejo som jag litar på men de andra? Kan jag använda dem effektivt? Lösa med (strerilt?) vatten de med? Hur är det om man inte lägger Clear mellan olika färger såsom vattenutspädd Vallejo och sen på med isopronaol-löst Tamiya - kan det reagera?

Är även intresserad av Gunze - är de som Tamiya, dvs lösa i isopropanol och köra på?

Edit: Kompletterar frågan med Life colour - köpte ju lite av Ministuff, gillade hur de verkar - bra kulört och bra konsistens - tror jag! Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av linusorn mån 04 aug 2014, 20:06

Oj, många frågor.
Tamiya och Gunze är väldigt lika och går att blanda. De är dock egentligen inte akrylfärger, utan alkoholbaserade. De kan därför inte tunnas med vatten. Personligen föredrar jag Gunze framför Tamiya, blir lite bättre yta och har betydligt fler kulörer. Det är inga problem att måla Gunze/Tamiya över Vallejo eller tvärtom utan lack emellan. Bara Du låter det torka ordentligt.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av cas mån 04 aug 2014, 20:13

Isopropanol och Tamiya/Gunze funkar nästan lite för bra. Risk finns att det blir för torrt på vägen så att säga, och färgen kommer fram i torkat skick. Det gör inga underverk för finishen det.
Ihop med några droppar av Tamyias retarder så skall det funka fint dock!

Citadell-färger funkar också med tamiyas thinner, eller rentav Ajax, åtminstone de gamla färgerna som jag har. Förmodligen är vatten lite bättre, men det brukar vara knepigt med ytspänning och sånt.

Låter man färgen torka ordentligt så brukar det inte vara några bekymmer att måla olika sorter över varandra, så länge man inte läggar på rinnande lager. Men knepet med all airbrushmålning är tunna tunna lager, och börja i de svårnådda ställena.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Matt_Public mån 04 aug 2014, 20:13

Gunze är plättlätt segraren. Spädes med isopropylalkohol.

Citadel är funkis och lirar bäst med Tamiyas akrylförtunning.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av linusorn mån 04 aug 2014, 20:17

Även Humbrols akryl fungerar bra med Tamiyas Thinner. För att undvika problem bör man blanda Tamiya/Gunze med antingen Tamiyas eller Gunzes egen thinner. De innehåller redan retarder.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias mån 04 aug 2014, 20:33

Ah, låter ju enklare än det kändes för 5 minuter sedan, innan jag läste era svar! Tack ännu en gång! Smile

Jodå, skall skaffa Tamiyas retarder, Hobbybokhandeln hade ingen idag så får kika på annat håll. Isopropanol 1l inhandlad... Det låter ändå som att det löser sig. Nu återstår bara att finna vilka färger jag behöver. Kikat diverse färgkartor men det blev ändå förvillat.. Får ta en ordentlig koll imorgon igen....

Vilken handlare är enklast att få hem Gunze ifrån förresten? Är det bara England som krånglar med att skicka färger via posten?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Matt_Public mån 04 aug 2014, 20:58

Rebell Hobby och MDC kränger Gunze.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias mån 04 aug 2014, 21:09

Åh tackar! Hade inte koll på att Rebell har Gunze..

Och MDC har jag aldrig sett och som bonus hade de ju nya 1/32 figgar jag aldrig sett heller! Fina WAAF och Jan Zumbach bl a - tackar! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Matt_Public mån 04 aug 2014, 22:16

Tobias skrev:Och MDC har jag aldrig sett, och som bonus hade de ju nya 1/32-figgar jag aldrig sett heller! Fina WAAF och Jan Zumbach, bl.a. Tackar! Smile
Trodde väl att du skulle gilla sidan.  Cool
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av denstore mån 04 aug 2014, 23:10

Jag tycker nästan bättre om Vallejo än Gunze. Inte för att Gunze är dålig att spruta, men den är fasen helt hopplös att bättra med pensel.
Samma sak med Tamiya egentligen.

Hade det inte varit för att det är onyttigt med den eländiga thinnern i Humbrols Enamel hade jag nog använt dem fortfarande.
Och hade jag inte investerat så mycket i mina Vallejo, så hade jag nog satsat på Agama.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias mån 04 aug 2014, 23:12

Måste säga att jag är grymt sugen på en WAAF i kjol....  Shocked  Embarassed   Wink 

De skickar ju inte Gunze hit de jäklarna.. Testar en kines på ebay, får se om det går. Får kolla Rebell-Max med men han verkar inte ha de där sköna set´en typ "RAF Early War" som sparade en massa gråa celler för mig.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias mån 04 aug 2014, 23:13

Agama? Vart är det för typ av färg? Smile

Jag har ju ett gäng Vallejo men inga Air. Skall testa att spruta dem och se vad jag tycker. Skall testa alla jag har förstås..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Mal mån 04 aug 2014, 23:17

Skriver en repetion av det jag sa hemma hos mig......

Vallejos färger späs med destilerat vatten o en tantpetare doppat i diskmedel (ytspänningen)
Notera vissa färger fungera inte bra alls, ex Svart och Vit (sen några till)....
Vallejos Model Air är rätt ner i sprutan...MEN DOCK tillägas en del behöver spädas......

Vallejos Modelcolor med destillerat vatten o tandpetare toppat i diskmedel.....

Ska vara som mjölk Wink bättre lite tunnare osv.....

Tamiyas spädes med Isoprop eller Fösnterpusts....
jag föredrar Isoprop, köpt på kjell o company....sen kan man peta i lite retarder iom när det är varmt så torkar det fort som fasiken....

Nu en parantes av egen erfarenhet....Mals Way.....

När det är varmt mm sommar halvåret så är Vallejos sjukt bra o använda, iom få värgen gå på "vått" o tunnt sen torkar det fort Wink
med Tamiya Vinterhalvåret.....då är det samma det torkar lite fortare iom alkoholen dunstar ........

Så på ett sätt så kör jag efter säsong Wink .......

Alla kanske inte håller med mig men detta är en erfarenhet jag har med dem olika...

Sen som jag avslutade....

Kör HÅRT o ha skitkul....

Det kommer fort jag lovar Very Happy
samt vi alle här för hjälp.......med tips och egna erfarenheter vi kan dela med oss av Wink

Vill se din P51B komma till liv o e galet nyfiken se det bygget sparka igång Very Happy



Mal
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias mån 04 aug 2014, 23:22

Tack igen Mal! Suger åt mig av tipsen (hoppas jag!)...


Mal the man! skrev:jag föredrar Isoprop, köpt på kjell o company....sen kan man peta i lite retarder iom när det är varmt så torkar det fort som fasiken....

Vart förbi Kjelle idag och köpte likadan flaska som du. Hobbybokhandeln hade ingen retarder men det har säkert Wentzells imorgon..

Skall bli roligt det här, känns otroligt spännande! Tack för alla tips folks! Cool
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Mal mån 04 aug 2014, 23:29

Tobias skrev:Tack igen Mal! Suger åt mig av tipsen (hoppas jag!)...


Mal the man! skrev:jag föredrar Isoprop, köpt på kjell o company....sen kan man peta i lite retarder iom när det är varmt så torkar det fort som fasiken....

Vart förbi Kjelle idag och köpte likadan flaska som du. Hobbybokhandeln hade ingen retarder men det har säkert Wentzells imorgon..

Skall bli roligt det här, känns otroligt spännande! Tack för alla tips folks! Cool
Japp....

Sen är det en feeling grej.....

Du märker det snabbt....
Man måste testa o testa sen ser du när det är rätt....

Alla som kör AB kör med lite olika tryck de föredrar....det fungerar för dem mm så testa o testa...

Glöm inte Jannes AB guide, den ger hintar på sprutbilder mm m färg o tryck Very Happy
Den kikade ja på Wink så den ger en bas o stå på i din AB karriär  Very Happy såklart tips från alla kommer finna här när du kör fast  Wink

ps har vi tagit oss igenom detta så kommer du..... Wink easy peay...
sen är det om måla mkt m den o erfarenheten kommer i massor
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias tis 05 aug 2014, 00:28

Hehe, ja det finns visst inga (stora) genvägar.. ..likadant i plugget, det praktiska, så mycket man bara måste göra, göra, göra och göra igen.. Wink

Men jag gillar det och det är spännande som fa.. Tusan!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av cas tis 05 aug 2014, 08:02

Apropå Agama, så är det samma sak som Xtracrylix, men i mindre burkar =)
Där finns ett väl matchat RAF-sortiment av nån konstig anledning...
Spädes helst med deras egen thinner, eller den mytiska DAX handsprit på 1-liters flaska som bla går att få tag på hos ministuff.

Man skall inte heller glömma bort AKAN!
Där finns färdiga färglådor att köpa, men främst för öststatsobjekt, men deras metallfärger är väldigt trevliga!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias tis 05 aug 2014, 09:10

RAF-färger säger du? Very Happy Skall kika på det med! Hur/var får man tag på dem? Britterna verkar ju kinkiga att skicka till och med akryl i posten..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Stefan E tis 05 aug 2014, 09:29

Önskar jag hittat forum och annat innan jag började med AB!

Jag hade turen att ha ett par kompisar i "plastklubben" här som hjälpte o visade mig på ett storartat sätt.

Det mesta fick jag lära mig "on the go", många misstag o misslyckanden gjorde jag, var till o med nära att ge upp några gånger.
Men känslan när det blev som jag tänkte mig, WOW.....

...och har man en gång börjat...

Dessutom var det inte så svårt som jag trodde med rengöring, spädning etc.

Det gäller att pröva sig fram till vilka färger/lösningsmedel som funkar ihop och vad man själv tycker ger ett bra resultat.

Ser fram mot dina rapporter!

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias tis 05 aug 2014, 09:58

Tack - tack! Smile Så härligt med all support och svar på många, enkla och dumma frågor.. Embarassed 

Så vad kan hända om man gör bort sig med spädning och annat, om man testmålar innan - att jag får rengöra sprutan?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Matt_Public tis 05 aug 2014, 10:09

Börja med en liten mängd (och späd hellre för tunt), så är det lättare att skölja ur den felaktiga mixen genom att köra ren förtunning ett tag.

Tänk lättmjölk eller något annat blaskigt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Azgaron tis 05 aug 2014, 10:34

Har en hel drös Agamafärger som jag använder titt som tätt. Tycker deras brittiska interiörfärg är helt ok och sen har de färger till flyg från flera olika nationer. Har själv en uppsättning brittiska, en  del amerikanska, i stort sätt alla RLM, ett gäng japanska och slutligen ett gäng till israeliskt flyg. Funkar att både spruta och penselmåla, dock är det lite knepigt att se var man doppar penseln då burkarna har skruvlock och ganska smala halsar.

Har man tryckregulator går det för det mesta att justera trycket upp eller ner beroende på om blandningen är lite tjock eller lite för tunn.
Jag har inte den möjligheten och får lätt splattar med för tunn färg, då trycket antagligen är något för högt, om jag fattat det rätt.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av cas tis 05 aug 2014, 11:01

Xtracrylix säljs av Alfahobby, så det skall väl inte vara några problem att skicka runt det i sverige..
http://www.alfahobby.se/shop.zul#CAT%3AB410500000

Dessutom allra första gången du testar sprutan: ta vattenfärg! Lätt att prova med, lätt att rengöra och så slösar du inte riktigt färg. På så vis kan du få lite känn på hur sprutan beter sig innan du ger dig på att måla "på riktigt"...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av denstore tis 05 aug 2014, 11:04

Det som jag ser som den stora grejen med Agama är att de har tre (!) serier med färger, en vattenlöslig akryl för penselmålning, en alkohollöslig akryl för airbrush, och en enamel för vad man vill. Och de ska ha mycket av samma kulörer i alla tre varianterna.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Tobias tis 05 aug 2014, 11:29

Ah, tackar! Skall testa dem. Verkar ju ha väldigt *rätt* färger för mig..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan? Empty Sv: Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet