IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Patrik K lör jan 19 2013, 20:10

Lika bra att fortsätta med Spittar när man ändå är igång! Very Happy

Inte mycket att orda om här inte, hade den här individen på ett dekalark och tänkte varför inte, en kanonbeväpnad Mk.II:a finns mig veterligen inte i utgåva i nån skala?!

Så efter en del kapande och knåpande så fick jag till det rätt så hyffsat tycker jag Smile

Prövade att spraymåla den med Humbrols sprayburkar och det gick finfint förutom att Dark earth inte är tillräckligt dark tyvärr, men det är petitesser Smile

Som vanligt kom gärna med ris & ros Smile

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. 35865201116_c11d5611e5_c

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. 35905956625_dd34bf54c9_c

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. 35096790433_e5b06c00c8_c

/Patrik


Senast ändrad av Veritech79 den sön jan 07 2018, 15:30, ändrad totalt 1 gång
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Tobias lör jan 19 2013, 20:26

Ännu en vacker Spit! Lustigt, återigen satt jag och kikade på något liknande..! 3D-kits´ konverteringssats - men du använde inte den alltså?
Ser fräscht och fint ut med de bössorna, bra jobbat!

Hur är Humbrols sprejer i nyansen mot färgburkarna - skiljer det något?

Bra jobb med tråden med! Vad använder du?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av cas lör jan 19 2013, 20:34

Bra jobbat med den gamla godingen!
Kanonbulorna fick du till fint, var det scratchbygge?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Patrik K lör jan 19 2013, 21:00

Detta blev nog den sista "gamla" Airfix Spitten jag bygger...känns lite vemodigt på sätt och vis, var ju den modell man växte upp med liksom...men det blev ett värdigt avslut iallafall Very Happy

För att få till B-vingen så slaktade jag en gammal Spit Mk.Vb från Airfix, kapade och måttade ihop under och övervingarna från de två och voila! Är dock inte riktigt säker om bulorna är i rätt storlek men men Smile

Så 3D-kits har en sats för denna variant säger du...hmm, måste kollas upp Smile

Tråden är en elastisk variant som heter Lycra, skitbra att göra vajer av då den håller sig sträckt Smile

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Tobias lör jan 19 2013, 21:35

Jag ljög (nästan) - detta kit menade jag:

Klicky-klick!

Men de har lite andra roliga, rena konverteringssatser. Den där Mk II kanske inte är det bästa köpet nu när Airfix har en egen men propellern borde vara lite snyggare..?

Helt klart värdigt avslut ja!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Patrik K lör jan 19 2013, 21:41

Paramedic skrev:Jag ljög (nästan) - detta kit menade jag:

Klicky-klick!

Men de har lite andra roliga, rena konverteringssatser. Den där Mk II kanske inte är det bästa köpet nu när Airfix har en egen men propellern borde vara lite snyggare..?

Helt klart värdigt avslut ja!

Det där kittet skall jag bara ha! Very Happy

Skulle tro att luftskruven är en smula mer detaljerad än den i lådan.

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Stefan E lör jan 19 2013, 22:08

Blev ju helsnygg!

Första gången jag ser en IIb tror jag, mycket ovanlig variant.

Inte kan jag se något fel på färgerna heller. Very Happy

Men sprutmåla med burkar på en 72:a, det är modigt! cheers

Som att måla med en hink! Laughing

Ett foto-tips; använd blixten då du fotar i motljus, det lättar upp skuggorna.

Som sagt, ett riktigt snyggt Bygge! sunny

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av linusorn sön jan 20 2013, 00:30

Riktigt snyggt bygge! Ett spraytips, använd papperslappar som du fäster med små kluttar häftmassa istället för tejp, så slipper du kanten på färgen som tejpen ger.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Patrik K ons jan 23 2013, 22:23

Phantom2 skrev:

Men sprutmåla med burkar på en 72:a, det är modigt! cheers

Som att måla med en hink! Laughing


Hehehe Smile

Ingen kommer ihåg en fegis Wink

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Patrik K ons jan 23 2013, 22:25

linusorn skrev:Riktigt snyggt bygge! Ett spraytips, använd papperslappar som du fäster med små kluttar häftmassa istället för tejp, så slipper du kanten på färgen som tejpen ger.

Tackar Smile

Blir till att göra så i framtiden, den här gången vara jag bara slö med putsstickan efteråt Embarassed Very Happy

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB. Empty Sv: Airfix gamla 1/72 Spitfire Mk.IA konverterad till Mk.IIB.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet