IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Köpa airbrush, tips?

+3
Janne.S
Pyret
panzerkampf
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Köpa airbrush, tips?

Inlägg av panzerkampf sön feb 10 2013, 14:24

Har länge tänkt skaffa en airbrush, men inte tagit tag i saken.

Vill satsa på något som håller och funkar bra direkt.

Har blivit tipsad om iwata airbush, vilken av deras modeller är lämpligast för plast modellbygge?

Kompressor, nått speciellt att tänka på där?
Funkar det med billigare alternativ som finns på clas ohlsson, biltema, jula, osv, eller vad är bäst att satsa på?
panzerkampf
panzerkampf


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Pyret sön feb 10 2013, 15:16

Jag har under de sista 8-10 åren kört med en biltemaspruta och varit nöjd med den, byggt framförallt stridsvagnar. Har nu även köpt mig en Iwata-spruta och det är givetvis skillnad på känsla, kvalité och resultat även om en stor del även är psykologisk. Smile

Den stora skillnaden på dessa två är framför allt detaljnivån och "fin-arbetet". Biltemas dito, rätt skött ger en fin yta (givetvis baserat på vad man stoppar i den och hur den matas med luft) men Iwatas spruta ger en känsla av bättre klara av finare linjer och även arbeta under lägre tryck vilket ger ett bättre resultat.

Jag tycker personligen att skillnaden i resultat kanske inte bara beror på sprutorna utan det är mer viktigt att satsa på rätt luftmaskin. I det läget bör man inte köpa Biltemas.

Är budgeten begränsad kommer man väldigt långt med Biltemas prylar, helt klart men om man verkligen vill satsa på det så får det kosta en slant. Pumahobby.se har en del bra paket med spruta och kompressor från ca 2700:-, helt klart värt det!

Pumahobby
http://www.pumahobby.se/EVOLUTION/silverline_pic_100.gif



Senast ändrad av Pyret den sön feb 10 2013, 21:56, ändrad totalt 2 gånger
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Janne.S sön feb 10 2013, 19:47

Puma lösningar är inte fel Very Happy
Jag brukar rekommendera att man inte lägger jätte mycket pengar på själva sprutan till en början utan istället satsar på en bra kompressor redan från början för det har man igen i långa loppet.
Finns olika typer av kompressorer, kolvkompressor och oljekompressor, båda sorterna finns med olika stora tankar.
Fördelen med kolvkompressor är att de är oftast billiga inköp men nackdelen är att de låter förjävligt. En minikompressor kanske du kommer undan med 50-60 decibel men en stor kompressor kan lubba iväg 120-130 decibel...kanske inte lämpligt i en lägenhet närbygglusten sätter in mitt i natten, det är som att en långtradare blåser förbi en på motorväg.
Oljekomressorer är ganska snarlika kompressorerna som sitter i kylskåp och det innebär att de är otroligt tysta, vi pratar från 35 decibel och mindre.
Poängen med tanken är att den innehåller luft och kan leverera den under tryck.... stor tank innebär att man kan blåsa längre med bibehållet tryck utan att kompressorn startar, har man en som låter i 110 decibel är en stor tank att föredra. Ju mindre tank desto oftare måste kompressorn jobba för att hålla trycket uppe.
Länkar även till mit Airbrush ABC som jag skrev för länge sedan...
Airbrush ABC
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Hayabusa sön feb 10 2013, 22:35

En avgörande faktor är hur mycket pengar du har tänkt dig att lägga ut? Rent generellt så lönar det sig att satsa på en airbrush från någon av de kända & etablerade tillverkarna (Iwata är en av dem). Vad man väljer handlar mycket om tycke & smak, en del gillar A andra gillar B.

De billigare kompressorerna som du nämner funkar väl OK, men de har oftast ingen lång livslängd. De är billiga, enkla kompressorer av membrantyp som man inte kan ha för stora förväntningar på.

Nästa typ som brukar komma i blickfånget är kolvkompressorer för garage/verkstadsbruk, de funkar bra och har en kapacitet som överstiger vad du behöver. Nackdelen är (som Janne skriver) mkt hög ljudnivå och kraftiga vibrationer. De kan också vara stora & otympliga.

En bra, tyst & fin kompressor för airbrush kostar runt 3.500-4.000 SEK. Då får du en oljesmord kolvkompressor med bra prestanda och lång livslängd. Att den är tyst & vibrationsfri kommer du att uppskatta varenda gång du använder den. Den vanligaste typen tillverkas av Werther i Italien.

Snäppet under Werther finns det smörjfria kompressorer från t ex Sparmax. De är ibland av kolvtyp men även av s.k. Wobble typ. Säljs inte bara under Sparmax eget namn utan även under andra namn. De är OK, men bullrar också mer än en Werther. Prislappen är å andra sidan c:a 1.000 SEK lägre.

Lufttank är att föredra, men storleken är inte avgörande. Eller rättare sagt; "det beror på". Lufttanken fungerar i första hand som buffert för att få ett jämnt lufttryck/flöde. En större behållares luft vara givetvis längre än en mindre, men tar å andra sida längre tid att fylla = total gångtid på kompressorn är lika lång. Om det nu inte är så att kompressorn har högre kapacitet.

Som sagt, i slutänden handlar det om hur mycket pengar du vill lägga ned.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av panzerkampf mån feb 11 2013, 11:51

Tack för svaren hittills!

Bor i en lägenhet högst upp så, bör vara smidigast att ha något som inte lever om och får grannar att bli galna.

Har egentligen ingen speciell ram budget, men hade åtminstone tänkt lägga ut åtminstone 2500-3000.
Mer om så är behövligt för att få något riktigt bra som håller länge.

Har kikat runt lite, nu och blir lite rörigt och förvirrande fortfarande.
En fördel är om kompressorn inte är överdrivet tung eller tar upp allt för mycket plats.
panzerkampf
panzerkampf


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Janne.S mån feb 11 2013, 18:04

Jag har kikat runt på Pumas nybörjarpaket och de är inte alls illa...
Jag skulle nog gå för nybörjarpaket 2 för 3398:- om jag var i startgroparna så skulle jag slå till på den.
https://www.youtube.com/watch?v=hkPkqDXEjig

Om du desutom ställer kompressorn på en handduk eller någon mjuk skumplastskiva så slpper du nog ytterligare vibrationer.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Mal lör mar 09 2013, 13:55

Jag började med en sak i taget.

Köpte en H&S Infinity först som min första spruta, dyr dock, (e skitnöjd fortfarande) och en en billig kompressor JULAS 4-500Kr klassen, köppte Regulator+Filter på Biltema.

Körde skiten ur kompressorn, den skar o gnisslade som fan, yep, man får det man betalar för, dumsnål var jag, japp den dansade på golvet hahaha......

Köppte efter den en Eurotech 10A (Ingen Tank/tar ingen plats) den är liten, passar mig, JA Den är tyst, kan köra på natten, stör inga 2K kostade den oja vilken kvalitet Wink.

Som en ovan sa, vill du ha liten så rekomenderar jag Eurotech 10A rakt av, fin kvalitet, ångrar att jag inte köppte den från början Cool.

Vill du ha tanken så ta den större, du kommer inte ångra dig tro mig, mer pengar men men värt det, men det är min åsikt o gör inte samma mistake som jag med frustration och irritation fom följd...

Kompressorn kommer hänga med länge så värt pengarna.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av panzerkampf sön mar 17 2013, 20:17

Lutar nog i dagsläget att införskaffa det där Nybörjarpaket #2.
Men angående rengöring av sprutan, något speciellt att tänka på där, några extra tillbehör som bör skaffas, enklaste sättet att rengöra?
panzerkampf
panzerkampf


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Mal mån mar 18 2013, 00:02

Halloj.

Rengöring av sprutan är A och O för att den ska fungera ordentligt. Det är ett precisions instrument, lägg ner tid på detta, samma som med penslar.

När jag är klar för bygget session, så plockar jag ALLTID isär sprutan, nål, munstycke, packningar, skruvar isär dvs ALLT.

Rengör dem i Isopropylalkohol, (beroede på färg, ibland aceton, men tvättar inte packningarna i det) samtidigt som jag kollar att alla packningar är fräsha osv (spänst, kollar om de är fräsha ej spruckna osv).

Använder tandborste som är för mellan tänderna för att komma åt små hålen, munstycke mm. Köpa airbrush, tips? 7317400000626_1
Kör m två storlekar, minsta samt mellan.

Om slitna packningar finnes så byter jag dem Wink, de slits som sagt var.

Så kommer du har mkt stor glädje av den Wink.

Köper man kvalitets grejjer som håller, så är det avhängt hur du underhåller dem, har tom penslar som är 20 år gamla o skitfina (de var dyra redan då), fungerar än idag kalas, all about underhåll, billigare i längden.
Du kan ha värsting sprutan, kvadda den likväl m illa underhåll.

Var väl petig, men är själv mkt rädd om mina verktyg o vårdar dem ömt då hänger med lääääänge samt kostat mig mkt pengar.

Ibland så kör jag min spruta i lösa delar i ultraljudsbad på jobbet, då lossnar alla minsta färgpartiklar. (overkill maybee, men har tillgång till en sån Smile )

Gör du detta så kommer du ha mycket glädje med din spruta Cool.

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av denstore mån mar 18 2013, 11:06

Håller faktiskt på att prova motsatsen. Ska se hur lång tid jag kan låta bli att plocka ner airbrushen för rengöring. Ligger väl på kanske fem, sex målar-sessioner nu.
Enligt många airbrush-gurus, så är hemligheten med att hålla en HP-airbrush fungerande just att låta den vara ifred. Personligen tror jag att det är backflush som gör susen...
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av fowi tis mar 19 2013, 08:27

denstore skrev:Håller faktiskt på att prova motsatsen. Ska se hur lång tid jag kan låta bli att plocka ner airbrushen för rengöring. Ligger väl på kanske fem, sex målar-sessioner nu.
Enligt många airbrush-gurus, så är hemligheten med att hålla en HP-airbrush fungerande just att låta den vara ifred. Personligen tror jag att det är backflush som gör susen...
Fråga?
Vad är backflush?
Själv brukar jag ta bort nålen och rengör. Nålmunstycket demonteras bara i svåra fall. Packningar har jag aldrig rört. Fungerar hittills, kanske för det är en HP eller?
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Janne.S tis mar 19 2013, 09:30

BAckflush är när du håller för munstycket med fingret och blåser lösningsmedel så det "gurglar", bra sätt att få loss stora färgflagor och annat bôs utan att plocka isär sprutan.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Mal fre mar 29 2013, 01:11

Tja vad säga, hey what to say.

Jag testade What a Face., fast jag spolade rent osv, andra arbetsdagen så började min bråka med mig., Min geckade igen rätt fort haha.
hmm kör iof m 0,15 nålen..... har 0,4 nålen med.



Jag kör det jag gjort tidigare, när jag e klar m byggandet för en kväll, ägnar mig 10-20 min att rengöra sprutan ordentligt, ibland ultraljudsbad. (har på jobbet)

Min fungerar då kalas Smile

So, slutsatsen jag drar av detta, man gör det som passar en bäst o verktygen fungerar optimalt för en.

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Köpa airbrush, tips? Empty Sv: Köpa airbrush, tips?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet