IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Krånglande airbrush. Tips önskas.

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Nizztos fre nov 19 2010, 10:04

Detta är en Jula airbrush. Kan var prislappen som gör att den strular men jag tror mer på skötselfel/handhavandefel. Sprutan fungerade bra i början. Efter ett par månaders uppehåll är den nu "död".

Kort beskrivning.
Det kommer ingen färg ur sprutan.

Myket längre beskrivning.
Med munstycket på kommer ingen färg alls ur sprutan. Bubblar dock i koppen när man drar reglaget bakåt. Utan munstycke kommer det färg men det verkar a) vara dåligt med färg och b) strålen blir ju helknäpp utan munstycke. Jag kan inte se några defekter okulärt. Jag tycker mig ha rengjort så väl jag kan (fast det är nog ändå där jag tror det brister).
Jag har skruvat isär det mesta. Har legat i bad av T-sprit. Kört en piprensare (för tänderna) genom hålet i munstycket och hålet in till koppen. Det lilla munstycket som sluter kring nålspetsen har bara fått bada i T-sprit. Har sköljt av med ajax-fönsterputs och vatten.

Kör med dryga en bar i tryck. Färgen är Tamiya utspädd med lite fönsterputs.

Någon som har ideer om vad det kan vara?

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Jokkocze fre nov 19 2010, 11:27

Din förklaring får det att låta som att luften stoppas och måste ta sig ut på något annat sätt, dvs genom att bubbla upp i färgkoppen istället.

Kanske är en dum fråga, men hur är det med luftflödet om du inte har någon färg i sprutan?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Nizztos fre nov 19 2010, 12:16

Jokkocze skrev:Din förklaring får det att låta som att luften stoppas och måste ta sig ut på något annat sätt, dvs genom att bubbla upp i färgkoppen istället.

Kanske är en dum fråga, men hur är det med luftflödet om du inte har någon färg i sprutan?

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Luften verkar flöda bra. Det är ju en dubbel action och när jag bara kör luft så kommer den ut som den skall. Om den kommer med rätt tryck och om det läcker någonstans har jag svårt att avgöra. Det verkar bra i alla fall. När jag sedan drar på färgen så kommer den inte ut och det bubblar i koppen. Verkar ju mycket riktigt som att det är stopp någonstans. Tar jag bort det yttre munstycket så kommer det färg. Dock vill jag nog påstå att det kommer för lite färg men jag har så kort erfarenhet av sprutan när den fungerade att jag inte minns hur det var då. Tilläggas skall ju att det inte är en kontrollerad stråle i detta fall så har lite svårt att jämföra på grund av det också.

Det kommer, om jag minns rätt, även luft i främre delen även när jag dra på färgen. All luft går med andra ord inte till koppen.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Jokkocze fre nov 19 2010, 13:46

Om det inte vore så att du haft den liggande i T-röd-bad så hade jag velat gissa på nålen, men den lär väl vara ganska ren efter något sånt..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Janne.S fre nov 19 2010, 14:40

Det där känns som ett lite klasiskt fel, jag råkade ut för samma grejer när jag var ny på sprutan.

Problemet är i munstycket, alltså det lilla som nålen tittar ut genom, det samlas färgavlagringar innuti den och det gör att det till slut sluter helt tätt mellan nålen och munstycket...inget kommer ut.

Du fick nog med ett litet verktyg med sprutan och den har en ände som man antagligen kan lossa själva munstycks huvudet och en ände med ett litet hack som passar runt själva munstycket.
Skruva loss den och sedan gör du rent den med papperstussar som du rullar ihop till spetsar och doppar i lösningsmedel.

Sedan kan du kolla gängorna, det ska ligga klet i gängorna egentligen och efter några rengöringar så har man tvättat bort kletet, som är bivax eller liknande, då sluter det inte alltid tätt i gängorna så luft kan leta sig ut och sprutan kan börja "hosta" till exempel.
Skaffa gärna bivax som du geggar in gängorna med efter varje grovrengöring.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Janne.S fre nov 19 2010, 14:43

Ett sätt att motverka att det samlas för mycket färgavlagringar i munstycket är att innan man byter färg i sprutan så blåser man igenom lösningsmedel tills det inte kommer mer färg och sedan håller fingret för munstycket och blåser så det bubblar kraftigt i koppen, då brukar man få bort torkade färgflagor och annat som inte kan komma ut genom munstycket.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Nizztos fre nov 19 2010, 14:51

Janne.S skrev:Det där känns som ett lite klasiskt fel, jag råkade ut för samma grejer när jag var ny på sprutan.

Problemet är i munstycket, alltså det lilla som nålen tittar ut genom, det samlas färgavlagringar innuti den och det gör att det till slut sluter helt tätt mellan nålen och munstycket...inget kommer ut.

Du fick nog med ett litet verktyg med sprutan och den har en ände som man antagligen kan lossa själva munstycks huvudet och en ände med ett litet hack som passar runt själva munstycket.
Skruva loss den och sedan gör du rent den med papperstussar som du rullar ihop till spetsar och doppar i lösningsmedel.

Sedan kan du kolla gängorna, det ska ligga klet i gängorna egentligen och efter några rengöringar så har man tvättat bort kletet, som är bivax eller liknande, då sluter det inte alltid tätt i gängorna så luft kan leta sig ut och sprutan kan börja "hosta" till exempel.
Skaffa gärna bivax som du geggar in gängorna med efter varje grovrengöring.

Lossar den varje gång ock lägger i lösningsmedel. Har dock ej testat att göra rent innuti då jag inte tyckt att jag har något smalt nog. Skall testa papperstricket men det känns som hålet Är för litet för det. Skall även testa bivax. Var hittar man det?

Janne.S skrev:Ett sätt att motverka att det samlas för mycket färgavlagringar i munstycket är att innan man byter färg i sprutan så blåser man igenom lösningsmedel tills det inte kommer mer färg och sedan håller fingret för munstycket och blåser så det bubblar kraftigt i koppen, då brukar man få bort torkade färgflagor och annat som inte kan komma ut genom munstycket.

Blåser även bakvägen varje gång men kanske för dåligt senast jag använde den.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Joppo fre nov 19 2010, 14:58

Jag har haft en Julaspruta med samma problem. Jag har för mig att problemmet var att det läckte luft genom gängorna till munstycket. Kolla in bilden så ser du var på sprutan som jag menar(ursäkta den fantastiskt fula bakgrunden... Jula verkar ha låtit nån praktikant formge bilden Smile ) :

Krånglande airbrush. Tips önskas. Jula

Lösningen var helt enkelt att skruva åt denna del riktigt hårt.

Mvh Jeppe
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Nizztos fre nov 19 2010, 16:00

Det är möjligt att så är fallet. Tror dock att jag dragit den hårt nog. Skall dubbelkolla för medans jag experimenterade så vet jag att den läkte lite där. Haded dock inte dragit åt dedn stenhårt då.

Om det är det som är problemet borde en ny o-ring vara lösningen.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Jokkocze fre nov 19 2010, 16:05

En sak du kan göra är ju att koppla in den, dra igång kompressorn och sen stoppa ner den i ett vattenbad och dra på lite, sådär som man gör med cykelslangar.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Nizztos fre nov 19 2010, 16:10

Jokkocze skrev:En sak du kan göra är ju att koppla in den, dra igång kompressorn och sen stoppa ner den i ett vattenbad och dra på lite, sådär som man gör med cykelslangar.

Bra ide. Hade först tänkt att bara fukta runt "läckan", men din ide är trolgen bättre. Förutsatt att luften ur munstycket inte gör så att det bubblar så mycket att man inte kan se en liten läcka.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Nizztos fre nov 19 2010, 16:27

Har nu testat alla förslag jag fått. Är försiktigt optimisitisk till att jag hittat problemet.

Första pris går till Janne och hans förslag att täta det inre munstycket (som sluter runt nålen) med bivax. Hade iofs inget bivax så provade med vaselin. Nu kommer det i alla fall ut vatten när jag provar. Nästa steg är ett test med färg.

Tack för alla tipsen!

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Janne.S lör nov 20 2010, 02:40

Jag tätar alla gängorna med bivax....det känns så mysigt när man skruvar på något då Very Happy

Jag geggar på bivaxet sedan värmer jag det med en tändare så det flyter ut i gängorna.

Du hittar bivax i hobby/slöjd butiker typ panduro
http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1682
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av denstore lör nov 20 2010, 02:49

Just det här problemet är rätt vanligt på de kinesiska klonerna. Konstruktionen är sund i basen, men toleranserna är för stora.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Jokkocze fre nov 26 2010, 18:10

Dags att min spruta får ligga i lite T-röd den med och jag tänkte bara kolla hur länge man vågar lämna den i det. En timme eller två typ?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av denstore fre nov 26 2010, 18:13

Beror ju på vad det är för airbrush du har? Är det en Fengda (Jula m.m.), så ska den helst inte ligga alls. Bättre att rengöra den utan bad. Vad kör du för färg?
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Jokkocze fre nov 26 2010, 18:17

Det är en sån där G-Mate. Har lite svårt att komma åt i den då den är lite tight och tops är liite större, så jag tänkte att den kunde få ett bad. (Dessutom har den krånglat lite den senaste tiden, så jag tänkte att det kanske kan fixa biffen)

Jag använder färg från Tamiya och Vallejo samt klarlack från Vallejo och Microscale.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av denstore fre nov 26 2010, 18:24

Mekanisk rengöring är oftast mycket effektivare än kemisk. Fram med små borstar och tops. Har du kollat mellanrumsborstarna på apoteket? De är klart bäst för att komma åt på jobbiga ställen.
G-Mate är väl också en HP-klon. Vet du om den har teflon eller gummipackningar? Sitter det någon packning mellan munstycket och kroppen? På lite dyrare airbrushar brukar det inte vara packning där, då de i alla fall håller tätt, men på de lite billigare kan det finnas en packning där som inte direkt gillar långvariga bad. T-röd är ganska ofarligt, men det lönar sig att vara försiktig i längden.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Jokkocze fre nov 26 2010, 18:28

G-Mate är blandning av lite olika sprutor vad jag kan se. Lite badger och lite annat.

De packningar som används är o-ringar, som sitter här och där, de är dock inte fästa på något sätt utan är helt enkelt att rulla av från sprutan.
O-ringarna har jag redan plockat bort och de ligger i någon vätska som ska hindra gummisaker från att torka och gå sönder. Vettetusan vad den heter, då etiketten inte längre sitter kvar på burken.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av denstore fre nov 26 2010, 18:33

Du har även tagit nål-packningen? Alltså den som sitter inne i kroppen?
Ifall du har gjort det, så är det ju bara att köra på. Fast i så fall hade jag hellre tagit ett bad i thinner, då den oftast klarar tuffare smuts.

Intorkad färg är annars oftast lättast att ta med ugnsrengöring.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Jokkocze fre nov 26 2010, 18:42

Japp, även den inne i kroppen är ute och jag måste säga att den nog blir jätterolig att få in igen!

Thinner låter jäkligt dyrt att bara airbrushen i och ugnsrengöring är inget jag har hemma, så jag testar och ser hur det blir med T-röd. Vill bara få igång sprutan så fort som möjligt så att jag kan klarlacka min Skyhawk och sen dra lite primer på min lilla fågel.

(Kan ju även nämna att sprutan redan låg i t-röden när jag frågade, men jag tänkte kolla hur länge jag skulle vänta med att ta upp den Wink)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Krånglande airbrush. Tips önskas. Empty Sv: Krånglande airbrush. Tips önskas.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet