IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

+7
linusorn
Marlin
cas
MiniStuff
Stefan E
Matt_Public
Tobias
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias mån feb 18 2013, 18:16

Tar en liten (liiten) paus från Spitfires och börjar så smått med min Tamiya "Jug" bubble-top. Klippt loss cockpit-delarna och torrpassat dem. Är ju helt underbar passform! Tror jag är kär i Tamiya-flygplan.. cheers Snygga detaljer med..


P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 003_zpsf017fc7f
Det enda i aftermarket-väg jag har just nu är dekaler från Techmod. Är ju lite extra intresserad av Polen under WW2 och "Gabby" Gabreski faller lite under den kategorin. Köpte därför dekalerna för hans bubble-top. Blev ju inte mindre tråkigt när jag tycker målningen är helt fantastiskt vacker! Speciellt med alla de där segrarna på sidan.. Wink Men det är också det som skrämmer lite, det är ovana färger och mönster för mig. Får ta det lugnt och försiktigt. Ett mysbygge helt enkelt! I love you
Tror inte jag köper mer aftermarket förresten. Det jag har i lådan är fullgott för mig i 1:72. Möjligen kanske jag skaffar mässings-pipor men å andra sidan har de inte större detaljer så.. Vi får se!



P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Zemkeswolfpacksd_1
Kan ju vara på sin plats med lite bakgrund om "Gabby" med, rätt spännande historia där, tror wiki sammanfattar det bättre än jag gör men det är helt klart värt en kort stund med en kopp kaffe! Han lyfte bl a under anfallet mot Pearl Harbor - dock utan att få någon seger. 20 juli 1944 kvaddade han sitt flygplan och blev krigsfånge, senare förhörd av Hanns Scharff (även han är värd att läsa om!), men verkade ha varit en av de svåraste "nötterna" för honom att knäcka... Efter WW2 flög han i Korea-kriget och fick lite segrar där med. Wiki



P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Mb-gabreski-1956
Francis Stanley "Gabby" Gabreski




P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Gabby%27s-28th-w


Finns nog viss risk att jag kommer fortsätta med ett gäng Thunderbolts & Mustanger efter detta "projekt", med lite Spitfires och någon Mosquito eller två emellan. Wink



Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Matt_Public mån feb 18 2013, 18:31

Mums! Det här blir fullbumpa.

Också: Techmod? Vit eller blå bakgrund på arket?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Stefan E mån feb 18 2013, 19:10

Härlig maskin i häftig märkning, en av mina favoriter!
Kolla här;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3151-p-47d-thunderbolt-hasegawa-1-32#72849
Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias mån feb 18 2013, 19:31

Fasen vad snyggt! Men nu har jag lite att leva upp till..! Wink
1:32, inte nådigt! Skall gotta mig med dina bilder lite. Cool

Japp! Techmod! Är de lite kluriga tro? Inte använt de ännu men har ju både till min kommande 303. Squadron Hurricane Mk.I och Zumbach´s Mk.Vb...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Stefan E mån feb 18 2013, 19:49

Kul du gillar min P-47a!
Det är faktiskt en blandning av Hasegawas orignal-dekaler och Tech mod som jag använt på P-47an.
Men jag kan inte säga att jag tycker om dem, de är tjocka och spricker lätt om man försöker flytta runt dem och nära på omöjligt att få dem att krypa ner ordentligt i detaljerna.
Dessutom häftar de fast något så ohyggligt så fort de landar på modellen.
Jag har använt ett par ark från Techmod, alla har varit likadana, så jag köper inga Techmod-dekaler längre.
Andra kanske har bättre erfarenheter....
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Matt_Public mån feb 18 2013, 20:06

Paramedic skrev:Japp! Techmod! Är de lite kluriga tro?
Inte så lite heller. Laughing

Är papperet som de sitter på vitt så är det läge att köpa flytande dekalfilm och värktabletter.
Är papperet blått så ligger du betydligt bättre till. Applicera gärna saliv på ytan innan du för över dekalerna.


Senast ändrad av Matt_Public den mån feb 18 2013, 20:07, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias mån feb 18 2013, 20:07

Ajdå, då får jag vara försiktig.. Hade iofs det problemet med Xtradecals senaste jag använde. Inte alla dock, bara några stencil-prylar..
Men tack för varningen! Smile

Japp, gillar den verkligen! Vilka färger använde du? Tips på att få till camo´t snyggt? Med pensel....
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias mån feb 18 2013, 20:08

Matt_Public skrev:
Paramedic skrev:Japp! Techmod! Är de lite kluriga tro?
Inte så lite heller. Laughing

Är papperet som de sitter på vitt så är det läge att köpa flytande dekalfilm och värktabletter.
Är papperet blått så ligger du betydligt bättre till. Applicera saliv på ytan innan du för över dekalerna.

Det underlättar något enormt.
Saliv? Hmm.. Då kanske glidmedel funkar med..? jocolor

Embarassed

Får använda andra dekaler för det som går, bara de unika som åker på då! Tror det var vitt på alla mina, måste kolla.

Edit: De till denna var blå iaf! Surprised
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Matt_Public mån feb 18 2013, 20:24

Paramedic skrev:Saliv? Hmm... Då kanske glidmedel funkar med? jocolor
Vatten-, silikon-, olje- eller fettbaserat? alien
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias mån feb 18 2013, 20:53

Any way you wish! Cool

Kändes lite läskigt med Tamiya innan.. Wink Men de är ju bara roliga! Börjar redan planera fler Jugs! Vilken passform!

Har någon jäkla "Idrottsdag" i plugget på onsdag - lär ju bli en modelleringsdag istället!! bounce ..också menar jag, hehe. Wink

Färgsamlingen är aningen "RAF-viktad", får se över vad jag behöver mer.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av MiniStuff mån feb 18 2013, 22:38

Tamiya är ungefär som att bygga med Duplo pch Dragons stridsvagnar ungefär som att bygga den mest avancerade Teknik-LEGO sats... Razz

Också: läcker målning på förebilden!

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av cas tis feb 19 2013, 05:37

Ojojoj, det här blir en läckerbit det!

Förmodligen är det RAF-färger på den kärran Very Happy
Har fått för mig/tror mig ha läst att 56:e lånade färg av sina RAF-grannar, så man kan nog ta nästan vilka konstnärliga friheter som helst. Snygg är den i vilket fall som helst.

Ha så kul med den!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias tis feb 19 2013, 09:29

Ja det verkar stämma! Hittat någonstans att den gröna är samma jag använt innan. Då är den grå det med..? Smile Perfekt!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Stefan E tis feb 19 2013, 10:24

Paramedic skrev:Ajdå, då får jag vara försiktig.. Hade iofs det problemet med Xtradecals senaste jag använde. Inte alla dock, bara några stencil-prylar..
Men tack för varningen! Smile

Japp, gillar den verkligen! Vilka färger använde du? Tips på att få till camo´t snyggt? Med pensel....
De här maskinerna var alla omålad metall när de kom till England (Boxted), och de målades om på plats, med de färger som gick att få tag i.
Troligen är Gabreskis ´Bolt målad i RAF färger, Ocean Grey och Dark Green (Humbrol 165 resp. 163), det finns andra maskiner där det sägs att den lokala färghandlaren i byn fick fixa färgen!
Undersidan målades inte om, vad jag vet, så därför är det NMF som gäller.
Är inte så haj på att använda pensel längre, Bosse (Marlin) kanske har några tips?
Stefan




Undersidan är silver/NMF
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Matt_Public tis feb 19 2013, 10:44

Phantom2 skrev:Är inte så haj på att använda pensel längre, Bosse (Marlin) kanske har några tips?
Den håriga pinnens Hendrix, liksom.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias tis feb 19 2013, 11:01

Haha! Ja hans grejor är snygg!

Det är väl metallen som kan bli klurig kanske.. Trial and error.. Embarassed
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias ons feb 20 2013, 11:38

Inte mycket att rapportera egentligen.. Grundat en del. Upptäckte att jag har de färgerna jag behöver för inredningen, trodde inte det. Hade tydligen köpt dem till min första Tomahawk.. (Humbrol)

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 004_zps446813ec

Skall måla där när Spitten börjar bli klar. Men penslarna börjar att se ganska risiga ut... Elva flygplan plus ett par sketbyggen, är ändå ok.
Någon tipsade om Panduros penslar, jag köpte tre i olika storlekar och de har snabbt blivit favoriter! cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av cas ons feb 20 2013, 12:36

Nice!
Inredningsfärgen till P-47 kan dock vara mycket spännande...har fått för mig att det är en rätt mörk grön historia (bronze green?)
Nån av herrarna med några P-47:or borde ju ha lite koll på det...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias ons feb 20 2013, 12:45

Vet att det är Tamiya XF-5 (och XF-4 vid landställ och så) men jag kör ju Humbrol så...

...H226..? Och H81 för XF-4?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Marlin ons feb 20 2013, 13:53

Camo på frihand med pensel är inte så svårt som det kan låta.
Jag hittade min skol-tråd i ämnet.
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1196p80-idf-af-f-16c-barak-first-jet-sqn-332

Detta funkar för mig.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av linusorn ons feb 20 2013, 16:30

Snyggt, men som sagts innan ta det lugnt med Techmod. Svåra att applicera och reagerar inte på ngn dekalvätska. Har slutat köpa deras produkter.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Stefan E ons feb 20 2013, 16:52

Paramedic skrev:Vet att det är Tamiya XF-5 (och XF-4 vid landställ och så) men jag kör ju Humbrol så...

...H226..? Och H81 för XF-4?
Humbrol hade en färg som var perfekt för "Bronze Green" som inredningsfärgen hette i Thunderbolt, Humbrol 149.
Men den färgen är numera utgången, och kan vara svår att få tag i.
Om du blandar lite gul/grönt (H81) i matt svart (H33), så kan du nog få en bra BG, det var så dom gjorde på fabriken!
Men en riktigt mörkt grön färg skall det vara i cockpit, insidan av motorkåpan är ljusgrå (H147) eller aluminium (H56) ner till plåtkanten, under (runt luftburkarna) är det Yellow Zinc Chromate (H81), liksom på alla andra innerytor (hjulhus, insidan av hjulluckor etc)
Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias ons feb 20 2013, 18:52

Ah, spännande! Skall fixa lite kaffe och njuta av den tråden! Smile

Jag målar ju mina Spits med pensel utan maskering (med blandat resultat? Wink ). Den senaste, som jag har lite mer tålamod med blir nog tom OK..!
Men när det blir lite "blurrigare", mjukare övergång.. Vet inte om jag klarar det bra.. Men det blir spännande.

Gjorde *misstaget* och kollade vad för dekaler det finns till P-47:or och P-51:or. Nu kommer det bli ett äng. Fan vad underbara Pin-ups och annat tjafs det finns! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Tobias ons feb 20 2013, 18:54

Phantom2 skrev:
Paramedic skrev:Vet att det är Tamiya XF-5 (och XF-4 vid landställ och så) men jag kör ju Humbrol så...

...H226..? Och H81 för XF-4?
Humbrol hade en färg som var perfekt för "Bronze Green" som inredningsfärgen hette i Thunderbolt, Humbrol 149.
Men den färgen är numera utgången, och kan vara svår att få tag i.
Om du blandar lite gul/grönt (H81) i matt svart (H33), så kan du nog få en bra BG, det var så dom gjorde på fabriken!
Men en riktigt mörkt grön färg skall det vara i cockpit, insidan av motorkåpan är ljusgrå (H147) eller aluminium (H56) ner till plåtkanten, under (runt luftburkarna) är det Yellow Zinc Chromate (H81), liksom på alla andra innerytor (hjulhus, insidan av hjulluckor etc)
Stefan Very Happy

Oj, var det mer svar på sida 2.. Wink


Ah, tack för det! Tur du sa, jag hade kört på rätt ur burkarna ovan annars..! Shocked
Hur är den brittiska cock-pit-färgen i jämförelse?
Får kanske bli en "re-search-helg" och köpa lite supplies på måndag, måla Spit så länge.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Stefan E ons feb 20 2013, 19:06

Den Brittiska gröna är en väldigt blek grå-grön, i Humbrol kommer väl H78 närmast.
Men det finns inget som väcker sådana känslor som "rätt" färg eller inte, så gå på vad du själv känner är bra och gillar!
Man kan diskutera färger i det oändliga, du kommer troligen att få olika svar beroende på vem du frågar.
Men kom ihåg att det är DU som bygger DIN modell, och så länge du själv är nöjd så får alla andra också vara nöjda! Very Happy
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72 Empty Sv: P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet