IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad föredrar ni, plastband eller metall?

+4
Stefan E
MiniStuff
Hayabusa
Fisken35
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Vote_lcap60%Vad föredrar ni, plastband eller metall? Vote_rcap 60% 
[ 6 ]
Vad föredrar ni, plastband eller metall? Vote_lcap40%Vad föredrar ni, plastband eller metall? Vote_rcap 40% 
[ 4 ]
 
Totalt antal röster : 10
 
 

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Fisken35 tor feb 21 2013, 11:37

Det gäller alltså lösa länkar.
Vilka band föredrar ni om ni fick välja grundat på era tidigare erfarenheter av dom olika matrialen och resultaten man får av dom?
Själv så föredrar jag metall, men plast funkar det också om det inte finns annat.

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Hayabusa tor feb 21 2013, 11:49

Båda har sina för- och nackdelar. Metall ger tyngd och därmed naturligt "häng" när så önskas, dessutom förmedlar de en känsla av metall (vilket de ju är). Men, jag gillar bandlänkarna från t ex Modelkasten. De är riktigt fint gjutna. Jämför jag bandlänkar till t ex T-55:an, Friul vs Modelkasten, så anser jag att MK´s är snyggare & krispigare. I slutänden är det en smaksak.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av MiniStuff tor feb 21 2013, 12:06

Jag håller med Hayabusa här, Modelkasten är riktigt fina grejer och relativt lätta att sätta ihop. Men visst finns det bra fördelar med metall när det kommer till målning och vädring av dem, som att det är lätt att skrapa fram lite metallfinnish när de väl är nedsmutsade.

Skulle vilja trycka i båda alternativen eg men det får bli metall.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Stefan E tor feb 21 2013, 13:05

Tja, som den late modellbyggare jag är, så vill jag ha lösa länkar i plast, som går att limma med vanligt lim.
Metallänkar är snyggt och ger en "tung" känsla, men det är alldeles för mycket jobb, och de är för dyra (förståligt nog).
"Slemremmarna" som man brukar få i en del billigare byggsatser ger jag inte mycket för, oformliga, dåligt detaljerade och oftast totalt olimbara.
Bästa kompromissen (för mig) är lösa länkar i plast, som Dragons/AFV etc., bästa valet.
Så "plast"-alternativet röstade jag på.
Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Matt_Public tor feb 21 2013, 13:16

Min begränsade erfarenhet kanske inte räknas så hårt. Men jag gillar plast.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Fisken35 lör feb 23 2013, 10:15

Jaha det gick fort ja, och plastband var favoriten, beror det på priset också måne?
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Matt_Public lör feb 23 2013, 12:11

Fisken35 skrev:Jaha. Det gick fort, ja. Och plastband var favoriten, beror det på priset också månne?

Inte i mitt fall. Bygger så lite pansar att jag kan kosta på mig. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Hayabusa lör feb 23 2013, 15:15

För min del spelar priset mindre roll, Modelkastens band är inte direkt billiga. En annan sak som spelar in för mig, är vilken typ av vagn det rör sig om. Shermans har aldrig bandhäng vilken gör att vanliga plastband typ Dragon DS100 eller Tascas band funkar helt OK.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av KentaNilsson lör feb 23 2013, 21:25

Magic Tracks rockar...bra att kunna efterforma med hårblås eller ånga om du inte är nöjd med formen Smile

KentaNilsson


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Caverö lör feb 23 2013, 21:47

Prisfrågan berör mig som har varit arbetslös och förälder-ledig i snart fem år, till och ifrån asså.

Plast är lite pillrigt att jobba med, särskilt små men metall är oslagbart verkligt.

Vissa gummiband är riktigt bra på vagnar med livetracks automatisk spänn som die amerikanischer tanks.

Jag röstar inte alls Wink
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av KentaNilsson sön feb 24 2013, 02:23

Jag röstar på magic tracks...även bandlänkar som sitter fast på ramar funkar dint...lite sinne för skapande och tålamod så kommer ni långt med billig peng och schyssta slack.

KentaNilsson


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Pyret sön feb 24 2013, 07:28

I ordningen:

Link by link (Plast)
Link by link (Metall)
Plastband
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Fisken35 sön feb 24 2013, 20:52

Trodde det var metall länkar som gällde, men det är klart ett par friulisar kostar ju en slant idag.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Vad föredrar ni, plastband eller metall? Empty Sv: Vad föredrar ni, plastband eller metall?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet