IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Maskering av banden på stridsvagnar...

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Maskering av banden på stridsvagnar... Empty Maskering av banden på stridsvagnar...

Inlägg av Hauptmann mån mar 04 2013, 09:17

Har äntligen kommit så långt på min Tiger II att jag har börjat grundmåla den med sprayburk. Tornet var ju enkelt att grundmåla - inget som behöver maskeras av - men själva chassiet är lite annorlunda. Igår kväll har jag äntligen spacklat igen alla håligheter som inte ska vara där och nästan redo att börja spraymåla även där, det enda som behöver göras är att maskera av banden (de är äkta metallband med ett naturligt nedslitningsmönster efter timmar av körning ute i naturen, så det vill jag inte förstöra genom att råka spraymåla över det).

Jag valde att använda Biltemas oxidröda rostskyddsfärg, vilket fungerar alldeles utmärkt, då det ger en naturlig oxidröd färg, som ger en bra bas åt den senare karaktäristiska mörkgula färgen. Men frågan är vad som går att använda som maskering, utan att sprayfärgen går igenom det. Tänk nu att jag har en lite större modell, så det är inte lite lika tajt med utrymme som på t.ex. en 1:35 modell.

Går det bra att använda tidningspapper eller bör jag använda något annat?

Mvh
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Maskering av banden på stridsvagnar... Empty Sv: Maskering av banden på stridsvagnar...

Inlägg av Matt_Public mån mar 04 2013, 09:30

Fuktade Kleenex-näsdukar är det första som slog mig.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Maskering av banden på stridsvagnar... Empty Sv: Maskering av banden på stridsvagnar...

Inlägg av Hauptmann ons mar 06 2013, 21:11

Kom på en mycket enkel metod: Plastfolie!
Maskering av banden på stridsvagnar... Maskering_Band
Mvh
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Maskering av banden på stridsvagnar... Empty Sv: Maskering av banden på stridsvagnar...

Inlägg av Matt_Public tor mar 07 2013, 04:28

Gladpack for the win! cheers

Stilfullt jobbat.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Maskering av banden på stridsvagnar... Empty Sv: Maskering av banden på stridsvagnar...

Inlägg av Mal lör mar 09 2013, 13:41

Hauptmann skrev:Kom på en mycket enkel metod: Plastfolie!
Maskering av banden på stridsvagnar... Maskering_Band
Mvh

Sådärja, Den ska jag lägga på minnet.

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Maskering av banden på stridsvagnar... Empty Sv: Maskering av banden på stridsvagnar...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet