IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Maskering flerfält

+4
Stefan E
Matt_Public
cas
PAX
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Maskering flerfält Empty Maskering flerfält

Inlägg av PAX sön jul 12 2015, 20:26

Jag är ny på forumet och har skummat igenom en del trådar inför mitt första bygge på mycket länge. Jag köpte en MIG-29 som förhoppningsvis dyker upp nästa vecka, och jag har klurat en del på hur jag ska måla den senare. I princip blir modellen en försökskanin inför kommande projekt både vad gäller byggande och målande. Tänkte dock fråga hur ni brukar maskera modeller vid flera fält? Typ svenska klassiska kamouflaget. Någon lämplig maskeringstejp som kan användas på airbrushad färg utan att ta med sig färgen?
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av cas sön jul 12 2015, 20:43

Hej och välkommen till forumet!
Maskeringstips och metoder finns det nästan lika många av som det finns användare...
För ett komplicerat kammo brukar jag fästa lagom stora tejpbitar (föredrar Tamiya-tejp för detta) på modellen, och sen ritar jag ut var demarkeringen går. Därefter tar jag av tejpen, skär till den och sätter tillbaka den igen. Jag har testa att skära på plats, men det brukar resultera i att man skär i plasten till slut, och det blir inte så snyggt.
För det mesta får tejpen sitta kvar när jag målar nästa lager, så det kan bli en hel del tejp på vartannat vid fyrfärgs splinterkammo... Ganska viktigt att måla tunt så man inte bygger upp tjocka färgkanter, men det är nästan underförstått. Dessa kan man slipa bort väldigt försiktigt, men bäst är att undvika dom.


_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Matt_Public sön jul 12 2015, 20:58

Jag är CAS eko i frågan.

Utöver Tamiyas fenomenala tejp så funkar tesa-tejp fint som lågpris-substitut för större maskerings-jobb.

Dessutom: varmt välkommen till vansinnet! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Stefan E sön jul 12 2015, 21:10

Hejsan och välkommen till forumet!

jag förutsätter att du använder airbrush?

För cammo med riktigt hårda demarkeringar utan överspray använder jag mig av gul tesa-tejp, samma typ som Tamiyas men mycket, mycket billigare.

För cammo med mycket lite/måttligt med överspry kör jag samma tejp, men nu med rullar av häftmassa längs kanterna.
Ju tjockare rulle, desto mjukare kant (mera överspray).

Kolla på min Spitfire-tråd här:

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t936-supermarine-spitfire-mkixc-tamiya-1-32

Cammot på sidan 4.

Detta är mina favoritmetoder som jag brukar använda, funkar för mig, andra har säkert sina egna metoder.

Läs lite byggtrådar här på forumet så kommer du att få massor av tips och ideer!

Du får pröva dig fram till en metod som passar ditt sätt att jobba.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Gigabyte sön jul 12 2015, 21:18

Hej och välkommen  hit  Very Happy

sitter i samma båt här,, ang  swe -kompost- cammo till viggen 

är ju ett komplicerad mask att lägga 

jag kommer att köpa en färdig mask 


en länk här 
http://www.rebell.com/saab-37-viggen-1-sits-splinter-kamo-malningsmask.html


Senast ändrad av Gigabyte den sön jul 12 2015, 21:25, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : rebell länk lite Max reklam)
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Janne.S sön jul 12 2015, 21:46

Maska?

Hehehe nä då..Välkommen hit till vårt lilla hörn av internet Very Happy
Har inte så mycket att tillägga till det mina kamrater tipsat förutom att när du maska lövhögen så är det bra att börja med den minsta färgen först....alltså de minsta färgfälten, sedan så tar man den näst minsta och så vidare....det går åt förvånansvärt mycket mindre tejp på det sättet.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av PAX sön jul 12 2015, 22:15

Tack för välkomnandet och tipsen. Är det någon som har art.nr. på TESA-tejpen eller kanske en lämplig länk. Har tidigare maskerat lexankarosser till RC-bilar med Biltemas blå maskeringstejp men vet inte om den fungerar så bra här.

Stefan E - jag är själv en Spitfireälskare men visste faktiskt inte att de målade alla med mer eller mindre identiska kamouflage. Alltid något nytt man lär sig. Det blir säkert ett Spitfirebygge framöver.
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Matt_Public sön jul 12 2015, 22:41

Glazerghost skrev:Är det någon som har art.nr. på TESA-tejpen, eller kanske en lämplig länk?
Ja, varför inte? LÄNK!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av PAX sön jul 12 2015, 23:02

Tackar.
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Matt_Public sön jul 12 2015, 23:21

Varsågod!

Ytterligare ett tips är att, vid övertäckande av stora ytor, först fästa tejpen på handens ovansida i syfte att minska vidhäftningsförmågan något.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Mal mån jul 20 2015, 16:00

Jag använder Tesas Precision indoor, fungerar utmärkt, tejpen ät mkt mkt fin.

Jag maskar allt jag kan maska...
Ett tipps....Tvätta modellen innam du börjar bygga, habdvarmt vatten och diskmedel, samt sista gången innan stor måleriet så torkar jag av modellen med isop fuktad trasa.....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Tobias mån jul 20 2015, 18:13

Kan inte bräcka herrarna med kunskap - men jag kan säga välkommen jag med.. Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Maskering flerfält Empty Sv: Maskering flerfält

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet