IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

+6
Tobias
cas
Janne.S
Marlin
Matt_Public
Stefan E
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E mån maj 20 2013, 19:02

Hejsan!

Det här flygplanet har haft många namn, en del kärleksfulla, andra lite nedsättande, respektlösa och skämtsamma som "Douglas Dump Truck", "Spad", "Sandy", "Able Dog", "Workhorse of the Fleet", "Big Iron Bird", "Guppy", "Queen", men oftast kallades den helt enkelt för "AD".

Skyraidern flög för första gången 18 Mars 1945, bara nio månader och två dagar efter att Ed Heinemann (Douglas chefskonstruktör) och ett par andra konstruktörer ritat ett utkast under en nattmangling på ett hotellrum i Washington DC.

Försvaret hade gett Douglas kalla handen för ett förslag till en ny störtbombare, och ville istället ha ett av konkurrenternas flygplan.
Heinemann bad om ett nytt möte med Flygvapnets kommité nästa dag, vilket han fick.
Under natten skrotade konstruktörerna det förslag de lagt fram och började om på ny kula.
Den största motorn som fanns tillgänglig, det skulle vara så enkelt som möjligt och använda gamla beprövade recept.
Resultatet blev Dauntless II, eller  SKYRAIDER som den senare skulle bli känd som.
Försvarets kommité blev överförtjust och Douglas fick bygga ett antal provflygplan, trots att de låg tre månader efter konkurrenterna!

...."and the rest is History" som man brukar säga!

Skyraidern har alltid varit ett av mina absoluta favoritplan, den har en lång och spännande historia och flögs av länder världen runt i mer än 40år!
Vi hade några här på Malmen som måldragare, och jag tror att det finns en bevarad i Flygvapnets samlingar (som inte visas för allmännheten).
Man brukar säga att enda felet med Skyraidern var att den tillverkades i alldeles för få exemplar, bara ca 4000 exemplar i 33 varianter!

Under plastkollot i Vårgårda drog jag igång det här bygget på allvar!

 
En titt på den massiva lådan;
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 36106965875_effd2cf0aa 
…och en grundlig titt på vad som göms under locket finns här;
 
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2125-douglas-a-1h-skyraider-zoukei-mura-1-32
 
Mera byggbilder kommer snart!
 
Stefan
 



Stefan


Senast ändrad av Stefan E den lör jul 29 2017, 17:48, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Matt_Public mån maj 20 2013, 19:10

Nähä? cyclops

Nu tar vi tydligen i på allvar.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E mån maj 20 2013, 19:13

Matt_Public skrev:Nähä? cyclops

Nu tar vi tydligen i på allvar.

Ska dé va, så ska det vá! Laughing sunny

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Marlin mån maj 20 2013, 19:27

Perfekt. cheers
Nu kan jag fortsätta gotta mig åt denna best. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Janne.S mån maj 20 2013, 19:32

Mumsfilibabba!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av cas mån maj 20 2013, 20:17

Gottesmaskens!
Håller tummarna för att den där getingen hamnar på slutprodukten!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Tobias mån maj 20 2013, 21:13

Underbart, helt underbart! Du har bra smak Stefan! Smile
En fet sjärnmotor med en rejääl vapenlast! Jag blir kär direkt! Skall följa detta bygge och kanska skaffa mig en egen..

Får kika på "bridges at Toko Ri" och "Flight of the Intruder" sålänge...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Mal tis maj 21 2013, 00:37

Åh vilken ball kärra :Det

Vilken ska du köra, den som e på omslaget?, Biet Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E tis maj 21 2013, 09:14

Mal skrev:Åh vilken ball kärra :Det

Vilken ska du köra, den som e på omslaget?, Biet Wink

En NAVY kärra blir det, helst en från Vietnam, dessutom vill jag ha lite färg på maskinen, så det lutar åt "409" (biet) som ju dessutom är en "MiG-killer"! sunny

Men... Det finns flera fina maskiner att välja på.... scratch

Jag har en till, den skall bli en USAF "Sandy" (A1-J) i SEAC med ljusgrå undersida.

Stefan Very Happy

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Matt_Public tis maj 21 2013, 09:46

Phantom2 skrev:Jag har en till, den skall bli en USAF "Sandy" (A1-J) i SEAC med ljusgrå undersida.
Du menade tydligen fullt allvar när du skev:

Phantom2 skrev:Ska det va, så ska det va! Laughing sunny


Och tur är väl det!

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E tis maj 21 2013, 10:11

Matt_Public skrev:
Phantom2 skrev:Jag har en till, den skall bli en USAF "Sandy" (A1-J) i SEAC med ljusgrå undersida.
Du menade tydligen fullt allvar när du skev:

Phantom2 skrev:Ska det va, så ska det va! Laughing sunny


Och tur är väl det!


Tja, jag förbokade hos ZM och fick ett mycket bra pris, PLUS en hel del "extrabonusar", med frakten blev det inte dyrare än vad EN modell skulle kostat över disk här hemma!

Ren ekonomi, min käre vän.... Laughing

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E tor jun 06 2013, 21:15

Hejsan!
 
Limmandet har börjat, och det börjar som oftast i cockpit, så även på det här bygget.
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 35299057603_5f6f098dc7
 
 
 
Alla delar är otroligt fint detaljerade och passformen är inte långt från Tamiya.
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 36106960475_52d6c4911b
 
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 35299057393_c39dd7c671
 
 
Till och med instrumentracket som sitter bakom cockpit är fullt detaljerat!
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 35973625691_3226c6618f
 
 
Naturligtvis finns alla skott i skrovet med, inte bara en gimmick, utan de ger stadga åt kroppen.
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 36106960185_d164786f15
 
 
Akterskottet med sporrhjulsbaljan och kroken bildar en egen liten enhet.
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 35267121634_af8669a3ca
 
Här är alla skotten och cockpitenheten provpassade i skrovet, inga problem alls att få ihop kroppen!
Bara skotten i mitten är limmade, resten är bara tillfälligt dittryckt.
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 35299057233_9a006bfd67
 
 
Skyraidern är ju konstruerad som en störtbombare, så den har rejäla bromsar på sidorna, och en lika rejäl på undersidan.
 
Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 35267120674_8ebf9e346a
 
 
När man provpassar kroppen slås man av hur enormt stor den här maskinen verkligen är, och hur perfekt passformen på modellen är!
 
Kommer mera snart!
 
 
Stefan


Senast ändrad av Stefan E den lör jul 29 2017, 17:13, ändrad totalt 4 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av cas fre jun 07 2013, 17:21

Urläckert verkligen!
Fin matchbox-känsla i plastfärgerna dessutom...
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Mal fre jun 07 2013, 21:01

Den modellen kvalitet ser bra ut på blilderna....Passformen verkar bra....

Nyfiken blev jag...What a Face


Oja... Snyggt snickrat
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Matt_Public lör jun 08 2013, 08:52

M.U.M.S.I.G.T. drunken


cas skrev:Fin Matchbox-känsla i plastfärgerna dessutom...
Du har en poäng där. cyclops

Dessutom får jag Monogram-vibbar så att det kommer ut ur öronen av cockpit-silvret. tongue
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E lör jun 08 2013, 12:29

Matt_Public skrev:M.U.M.S.I.G.T. drunken


cas skrev:Fin Matchbox-känsla i plastfärgerna dessutom...
Du har en poäng där. cyclops

Dessutom får jag Monogram-vibbar så att det kommer ut ur öronen av cockpit-silvret. tongue

Inte så dum jämförelse!

Men ZM har gjutit upp delarna i "Logiska färger" som följer originalet väl, och delarna har "rätt" färg efter var de skall sitta (gråa delar till skrovet, silver för motor och interna delar, svart för både tekniska och interna delar , men visst får man Matchboxvibbar, det fick jag med första gången (och det får jag fortfarande!).

Detaljeringen är lite åt Monogramhållet, mycket bra, men kanske en aningens "grövre" än tex Tamiya o Hasegawa, men det är absolut inget som stör.

ZM är i mitt tycke en av de bästa tillverkarna i stor-skalan idag, företaget är ett "kärleksbarn" för ägaren, precis som Wing-Nut-Wings är ett hobby-projekt för Peter Jackson.

Det betyder att både ZM och WNW kan göra vad ägaren tycker är kul, utan att ha ett primärt vinstintresse.

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E fre jul 14 2017, 21:27

Jag bumpar upp tråden för nu tänker jag ta tag i den här!

Lite nya böcker införskaffade...

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 IMG_2969

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av glimturen fre jul 14 2017, 21:52

Spännade!
Du är het nu Stefan! sunny
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av cas fre jul 14 2017, 22:04

Ser ut att vara bra inspiration det!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Matt_Public lör jul 15 2017, 20:04

Manligt ända ut i hängmattan, alltså. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Caverö lör jul 15 2017, 22:13

APA vilket monster Shocked höll inte du på med en Corsair 1/32? imponerande att du ger dig på sådana här projekt cheers cheers cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Stefan E lör jul 15 2017, 22:26

Tack allihopa!

Ja, jag gillar stora modeller och Skyraidern blir riktigt maffig!

Problemet är ju var man gör av dem när de är färdiga.

Nu har jag skaffat mera plats o då kan jag bygga några av de redan påbörjade stora projekten.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av linusorn sön jul 16 2017, 22:30

Snyggt, såg en på Svedinos för en vecka sen drygt. Det är en stor fågel. De höll på med renovering. Tog inga kort tyvärr... En 3 och en 4 åring att hålla reda på. Såg även deras danska 104:a den var mycket större än jag trodde.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32 Empty Sv: Douglas A-1H Skyraider, Zoukei-Mura, 1/32

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet