IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

+7
Brage
Gigabyte
Caverö
Warsawpact
Stefan E
Janne.S
merlin1953packard
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av merlin1953packard sön mar 08 2009, 00:50

Hittade några verkligt udda modeller som jag aldrig sett tidigare. Någon i forumet som känner till mer fakta om dessa?/BL

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Tyskkanonbilwebb
Lååångt pansarskyttefordon! Ohaa!


Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Torpedbtwebb2
Är det månde marinens glada gossar i vårt grannland?


Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Torpedbtwebb
Läckra torpeder och massivt svänghjul till motorn!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Janne.S sön mar 08 2009, 01:33

Pansarskyttefordonet vete tusan vad det e... men den andra verkar vara en svävar prototyp från Österrike-Ungerns flotta under första världskriget
Svävaren
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av merlin1953packard sön mar 08 2009, 22:12

Janne.S skrev:Pansarskyttefordonet vete tusan vad det e... men den andra verkar vara en svävar prototyp från Österrike-Ungerns flotta under första världskriget
Svävaren

Tack för det, Janne! Så det är en svävare! Tyckte väl formen såg lite konstig ut för att bara vara en simpel båt. Som sagt, tack för hjälpen! Nu återstår bara den famöst långa bilen. Får väl kanske se om någon av pansarexperterna känner igen den./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Stefan E mån mar 09 2009, 18:03

Hejsan!

Pansarskyttefordonet ser ut att vara ett bygge på en D38, det är en Dubbeldäckad buss från Berlin runt 1930.
En bild;

http://cgi.ebay.de/WIKING-Berliner-Doppeldeckbus-D38,-neu,-OVP,-tipptopp-!_W0QQitemZ130291754548QQcmdZViewItemQQimsxZ20090307?IMSfp=TL090307174005r4271#ebayphotohosting

Limma Lungt!

Stefan


Senast ändrad av Phantom2 den fre mar 13 2009, 18:12, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av merlin1953packard tor mar 12 2009, 21:48

Angående den famösa pansarskyttekärran; en god vän till mig som byggt en del pansar i sina dagar framförde en hypotes om att detta gåtfulla fordon kunde tänkas emanera från Steyr LKW. Kan det vara en ledtråd för herrar pansarbyggare månde?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Warsawpact tor mar 12 2009, 22:31

merlin1953packard skrev:Angående den famösa pansarskyttekärran; en god vän till mig som byggt en del pansar i sina dagar framförde en hypotes om att detta gåtfulla fordon kunde tänkas emanera från Steyr LKW. Kan det vara en ledtråd för herrar pansarbyggare månde?

Hmmm, Steyr...österrikare. Trodde de bara gjorde handeldvapen.
Är det något som Rhein Metal har skakat ihop med lite stulna Skoda ingenuiteter, perhaps ?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Caverö tor mar 12 2009, 22:37

Pansar kanon lastbilen med en typ flak 18 på ser ju rent av grotesk och svullen ut, på ett fult vis. affraid Suspect No Det andra var en lustiger sak, aldrig sett något liknande. Question
Men jag är inte så vål bevandrad bortom propflyg och lite WWII pansar.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Warsawpact tor mar 12 2009, 22:43

Jag får "city fight" vibbar så det bara dånar om det, när jag ser den där GPE'n

Jag vore föga förvånad om det är något som Rhein Metal har trollat fram för att kunna rulla fram någolunda snabbt på större gator ( t.ex Berlin / Warsawa) och ändå kunna bringa fram rejäl eldkraft..snabbt, smidigt ( för den tiden) och effektivt.

Tåls att gräva djupare i Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Gigabyte tor mar 12 2009, 23:23

Titta på bilden under bilen (på lådan under )så ser det ut som den är kortare där ,kolla in hjulbasen på bilden på lådan mellan fram hjul o bak hjul så ser ni skillnaden , så det är nog ett litet "what if project " som dom har byggt vidare på ??, men mycket snyggt gjort
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Stefan E fre mar 13 2009, 18:13

Hejsan!

Pansarskyttefordonet ser ut att vara ett bygge på en D38, det är en Dubbeldäckad buss från Berlin runt 1930.
En bild;

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? WIKING-Berliner-Doppeldeckbus-D38,-neu,-OVP,-tipptopp-!_W0QQitemZ130291754548QQcmdZViewItemQQimsxZ20090307?IMSfp=TL090307174005r4271#ebayphotohosting

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Rätt svar?

Inlägg av Brage lör mar 14 2009, 12:58

Det rör sig om ett luftvärnsfordon från Vogtländiche Maschinenfabrik AG (Volmag) med en 88 mm luftvärnspjäs på flaket. Modellen är i skala 1/35 och av märket "Wespe Models" (från Rumänien).

http://www.wespemodels.ro/vomag-flak-waffentrager-p-106.html

Även Mercedes och Faun (kanske även andra) tillverkade liknande chassien till bl.a bussar ock andra tunga fordon. Du hittar flera varianter på Wespes hemsida

http://www.wespemodels.ro

Här är ett trevligt exempel:

http://www.wespemodels.ro/mercedes-10000-p-417.html

MVH
Lars
Brage
Brage


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Janne.S lör mar 14 2009, 20:46

Kanon Brage! (välkommen till forumet förresten, kul att äntligen se dig här) du är ju rätt person att fråga om udda modeller dessutom Smile
(ni skulle se hans skumma ryska stridsvagn från anno tidigt 1900-tal)

Jag tycker det här ämnet med bildgåta är en fenomenal idé, och de som kommer med rätt svar får lägga upp nästa bildgåta för andra att gissa på!
Jag knep den första och Brage den andra så jag ska försöka leta upp något mysko för er att fundera på......

Lars kanske har något på lager?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Janne.S lör mar 14 2009, 20:56

Vad är det här? Vad har den på vingarna och varför???

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Flygplan
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av T-34 lör mar 14 2009, 22:43

Det är en Tupolev "Zveno" (länk) en TB-3 med tre polikarpov I-5 på vingarna för ökad räckvidd på jaktplanen. Ryska grejer. Smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Bildgåta med pansarfrossa!!!

Inlägg av merlin1953packard sön mar 15 2009, 22:06

Eftersom T-34 knep det rätta svaret, kan han kanske vara den rätte mannen att knäcka gåtan kring detta brutala bygge!

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? 43123084374
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Janne.S sön mar 15 2009, 22:14

T-34 skrev:Det är en Tupolev "Zveno" (länk) en TB-3 med tre polikarpov I-5 på vingarna för ökad räckvidd på jaktplanen. Ryska grejer. Smile
Magnus

Ok, det där var alldeles för enkelt Razz rätt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Janne.S sön mar 15 2009, 22:14

merlin1953packard skrev:Eftersom T-34 knep det rätta svaret, kan han kanske vara den rätte mannen att knäcka gåtan kring detta brutala bygge!

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? 43123084374

?????? Det ser ut som något som Chrille skulle skicka till Mars Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av JOooCKE mån mar 16 2009, 07:43

Hehe , ja det skulle nog kunna vara något Chrille skulle skicka till mars lol!

Men enligt mig så skulle det kunna vara någon tysk prototyp , för om inte jag minns helt fel så tycker jag att det ser ut som att det är hjul ''bas'' med hjul och band från en Elefant / Ferdinand för den har väll ett sånt ''axel'' avstånd mellen hjulen och skarvarna eller vad man ska kalla det så är det väll tyskarna som hade det eller är jag helt ute o cyklar ? Rolling Eyes
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Warsawpact mån mar 16 2009, 18:04

Tjenare allihopa Smile

Har lyckats få igång internet'et på hotellet.

Hehe, ja den där skulle jag kunna skicka till Mars! Laughing

Vagnen i fråga är en Elephant RAMM, något som tyskarna försökte utveckla för att tackla (...bokstavligen) bunkrar, hus och diverse fortifierade platser. RAMM'en skulle helt enkelt köra rakt fram och rent ut sagt mosa en förskansad bunker.

Dock så skrotades planerna på RAMM'en då tyska armen var i stadiet att välja mellan Tiger och Ferdinand chassit som skulle agera som deras tank-killer Type Tank....och som alla vet så föll lotten på Tiger chassit och därmed övergavs RAMM projektet. Men den massiva granatkastaren som skulle ha suttit strax över fronten på RAMM'en ( den stora gluggen) monterades senare på ettTiger chassi och resultatet blev en Stürmmörser, som faktiskt också hade som primära mål ett dundra fram till bunkrar etc. och avlossa en massive granat på mindre än 20 meters avstånd.
Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Sturmtiger-01
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Linus mån mar 16 2009, 18:34

Hotell? Har han blivit utkastad? Laughing
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Janne.S mån mar 16 2009, 21:13

Sådan lyx!!! jag trodde du skulle få bo i ett tält ute bland korna.......trodde det var gängse förhållningssätt gentemot assistenter:P
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av merlin1953packard mån mar 16 2009, 21:59

Warsawpact skrev:Tjenare allihopa Smile

Har lyckats få igång internet'et på hotellet.

Hehe, ja den där skulle jag kunna skicka till Mars! Laughing

Vagnen i fråga är en Elephant RAMM, något som tyskarna försökte utveckla för att tackla (...bokstavligen) bunkrar, hus och diverse fortifierade platser. RAMM'en skulle helt enkelt köra rakt fram och rent ut sagt mosa en förskansad bunker.

Dock så skrotades planerna på RAMM'en då tyska armen var i stadiet att välja mellan Tiger och Ferdinand chassit som skulle agera som deras tank-killer Type Tank....och som alla vet så föll lotten på Tiger chassit och därmed övergavs RAMM projektet. Men den massiva granatkastaren som skulle ha suttit strax över fronten på RAMM'en ( den stora gluggen) monterades senare på ettTiger chassi och resultatet blev en Stürmmörser, som faktiskt också hade som primära mål ett dundra fram till bunkrar etc. och avlossa en massive granat på mindre än 20 meters avstånd.
Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Sturmtiger-01

Jaha, Warsawpact, här har vi en riktig pansarkännare som vet att räkna hjul och länkar! Snyggt gjort! Roligt också att du fyllt på med mer kunskap om denna något udda och ganska okända applikation av tigerchassiet. Jag ber att få gratulera! Nu ligger bollen hos dig! Gärna något udda i flygväg med hederliga snurror!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Warsawpact mån mar 16 2009, 22:05

Janne.S skrev:Sådan lyx!!! jag trodde du skulle få bo i ett tält ute bland korna.......trodde det var gängse förhållningssätt gentemot assistenter:P

Hehehe, det är fler änn jag som klagat på våra tidigare boenden så nu är det faktiskt 5 stjärnigt hotell, med pool och hela baletten...och j-verket betalar ALLLLLLLT ! Smile

@ Tack Merlin, här kommer mitt bidrag Very Happy
Skall bli roligt att se om ni kan klura ut det Wink
Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Standard
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av JOooCKE tis mar 17 2009, 07:34

Hmmm , jag får den känslan av att det är något ryskt pansar som även kan användas i vatten...
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av johan r tis mar 17 2009, 11:40

Nja, nu kan jag väll egentligen mer om flyg men jag skulle gissa på att det är en Soviet heavy Assault Gun SU-152 (N5)

mvh
Johan


Senast ändrad av Johan R den tis mar 17 2009, 13:56, ändrad totalt 1 gång
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa? Empty Sv: Bildgåtan för dagen... Marint och pansar - någon som vet något mera specifikt om dessa?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet