IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperial Baneblade - Games Workshop

+6
Gigabyte
Warsawpact
johan r
Azgaron
Janne.S
MiniStuff
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff tor mar 19 2009, 21:36

Tänkte jag skulle dela med mig med vad jag håller på med för tillfället. En Imperial Baneblade, tillhörande ett Valhallan kompani. Kommer att målas i vinterskrud. Har gjort lite målartest på en gammal halvbyggd tysk 251:a halvbandvagn, se bilder längre ner.

Nog tjatat, här kommer bilder...


lite mörk men innan grundning...
Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade%20fram

och baksidan, inte helt färdig på denna bilden
Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade%20bak

grundad
Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade_primed

och här basecoat med en aning highlight
Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade_left_basecoat
Imperial Baneblade - Games Workshop BanebladeT_R_bcoat


nästa steg här målartestet på 251:an, notera den flagnande färgen, blir riktigt bra om jag får säga så Very Happy

Imperial Baneblade - Games Workshop Marmitetest03
Imperial Baneblade - Games Workshop Marmitetest04
Imperial Baneblade - Games Workshop Marmitetest02

återkommer när jag gett mig på Banebladen med "vinterskruden"

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Janne.S tor mar 19 2009, 23:29

Ooooooooooo....Baneblade!!!! Kanske mitt favoritfordon i WH40K!!!
Har dreglat över den på Games&Workshop här i götet....men jag kunde inte motivera min plånbok att lämna ifrån sig pengar för den (1000 spänn här )

Ska bli härligt att se den i vinterskrud!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Azgaron lör mar 21 2009, 10:48

Jo, Banebladen är verkligen en imponerande pjäs, liksom priset då också förstår jag! Ska bli kul att se den i vinterskrud!
251an ser riktigt bra ut! Färgflagorna ser väldigt bra ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av johan r tor apr 09 2009, 01:03

Hur går det Markus?
Väntar med spänning på en fortsättning av ditt bygge.

Hur fick du till den härligt flagnade färgen på 251:an? Vore kul att höra hur du gått tillväga!


mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff tor apr 09 2009, 08:13

Jo det har varit mycket jobb och lite verkstad på sistone och dessvärre lär det inte bli mindre till helgen även om den är full med röda dagar. Som egen så måste jag tyvärr jobba såna helger också, baksidan på härligheten...

... ang färgflagningen så tänkte visa processen mer ingående när jag ger mig på Banebladen med det. Förhoppningsvis kommer jag kunna få loss ett par timmar under nästa vecka om jag har tur.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Janne.S tor apr 09 2009, 09:30

Jag håller tummarna!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Warsawpact tor apr 09 2009, 10:47

Vilket regemente skall den tillböra? JAg sitter och småhoppas att det blir en Death Korps of Krieg mördarmaskin!

Long live the Emperor!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff tor apr 09 2009, 11:22

... inte denna gången, blir en maskin tillhörande Valhallan.

Live long and prosper albino

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff lör apr 11 2009, 19:21

Halloj allahopa!

Har hunnit måla idag Very Happy så här kommer en uppdatering på monstermaskinen. Och som lovat lite i form av en step-for-step.


Här ser ni tornet precis innan översprayning av min winter-wash, och efter aplicering av det som gör hela tricket - Marmite. Den är applicerad med hjälp av en avriven bit från en vanlig tvättsvamp. Man kontrollerar mängden slitage med mängden Marmite, stora fläckar, små fläckar, repor och småslitage.

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-torn01
Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-torn02

Vad som är viktigt i nästa skede är att använda en vattenbaserad färg för översprayningen. Vad som är under spelar inte någon stor roll, går med enamel såväl som akryl så länge det har fått torka minst ett dygn innan "Marmiting". Jag använder Vallejos Model Air-serie, underbara färger som går att använda direkt ur flaskan om man vill eller späda med deras thinner. Min blandning är 71001 (white) och 71025 (dark sand) i ration 10:1, sen har jag i ett par droppar thinner också.

Imperial Baneblade - Games Workshop Valleo-vintervit

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-torn03

När översprayningen är färdig så hinner man precis tvätta ur airbrushen och hälla upp ett handfat/diskho med varmt (fast inte brännhett) vatten och en aning diskmedel. Låt det gå ung 5-10 min efter att den vita färgen har kommit på. Nu är det bara att med hjälp av en gammal tandborste eller korthårig större pensel att borsta bort all Marmite i varmbadet. Och vips så har man en sliten white-wash.

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-torn04

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-torn05


Nästa steg är nu att göra resten av "vädringen" så som lite rost, smuts etc. Hoppas ni har lärt er något av min beskrivning och kom gärna med frågor.

/Markus

p.s.
själva idén till detta kommer från början från en MMI (Model Military International) ett par år tillbaka
d.s.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Janne.S lör apr 11 2009, 21:42

Brilljant!!!

Tack för tipset, och snyggt blev det!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff lör apr 11 2009, 21:50

Visst är det! Så enkelt och snabbt gjort, tog mig ung en halvtimme totalt med tornet - på med Marmite, på med färg, tvätta spruta, tvätta modell och sen klart. Det fina är att det funkar även med andra färger än just vit. Klockren grej att göra på en tidig gråmålad tysk panzer 3:a som sen blivit skeppad till Nordafrika, och där ommålad med sandfärg.


Hann klart med "Marmiting" på hela vagnen idag dessutom så här är en bild på hela härligheten. Nu är det "bara" detaljmålning, dekaler och diverse vädring kvar Wink sen är den helt färdig.


Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-whitewash01

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-whitewash02

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Janne.S lör apr 11 2009, 22:48

Brutalt!!!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Gigabyte sön apr 12 2009, 00:02

Blev mycket fint Exclamation gillar din vagn skarpt , en fråga sänker du ner vagnen i vattnet helt sen och tar bort marmeladen , släpper inte all färg då den är vattenlöslig ?
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff sön apr 12 2009, 08:56

Japps den åker ner i badet helt och nej bara de bitar där Marmiten sitter under går bort, resten av färgen sitter där den skall.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Gigabyte sön apr 12 2009, 18:08

Ok tack för svaret , får pröva detta på en vintervädrad panzer senare i år Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av T-34 sön apr 12 2009, 18:38

Underbar teknik och underbart resultat men är det bara jag som inte vet vad "Marmit" är för nåt. Förklara gärna mer för en "trög" man. Smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Janne.S sön apr 12 2009, 18:49

Marmite är ännu ett kulinariskt bidrag från våra vänner på ön i nordsjön....britterna! Det är ett smörgåspålägg som tillverkas av jästextrakt, en biprodukt från öltillverkning. Jag har inte själv smakat det men känner jag britter rätt så är det nog vidrigt Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av T-34 sön apr 12 2009, 19:46

Janne.S skrev:Marmite är ännu ett kulinariskt bidrag från våra vänner på ön i nordsjön....britterna! Det är ett smörgåspålägg som tillverkas av jästextrakt, en biprodukt från öltillverkning. Jag har inte själv smakat det men känner jag britter rätt så är det nog vidrigt Razz

Ja, britterna är ju kända för sin mat. Smile Finns detta att få tag i här i Svedala?
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff sön apr 12 2009, 19:47

Janne.S skrev:Marmite är ännu ett kulinariskt bidrag från våra vänner på ön i nordsjön....britterna! Det är ett smörgåspålägg som tillverkas av jästextrakt, en biprodukt från öltillverkning. Jag har inte själv smakat det men känner jag britter rätt så är det nog vidrigt Razz

Stämmer... testade lite efter jag köpt burken och heckefjäll vad det smakade pale

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff sön apr 12 2009, 19:51

T-34 skrev:
Janne.S skrev:Marmite är ännu ett kulinariskt bidrag från våra vänner på ön i nordsjön....britterna! Det är ett smörgåspålägg som tillverkas av jästextrakt, en biprodukt från öltillverkning. Jag har inte själv smakat det men känner jag britter rätt så är det nog vidrigt Razz

Ja, britterna är ju kända för sin mat. Smile Finns detta att få tag i här i Svedala?
Magnus

Japps! Tog ett tag innan jag fann det men det fanns i en nätbutik/butik i Uppsala som säljer en hel massa brittisk skum mat, hittar så klart inte den nu igen men däremot en annan som har det. Rättelse: jag fann den igen! Very Happy

http://webshop.englishshop.se/en/article/839/marmite

/MArkus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av T-34 sön apr 12 2009, 21:15

Tack för upplysningen.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Azgaron sön apr 12 2009, 22:53

Ser riktigt bra ut Markus!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av johan r sön apr 12 2009, 23:51

Grymt läckert Markus. Tack för ett riktigt bra tips.
Ser fram emot din nästa uppdatering för det här kan bli hur läckert som helst.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av MiniStuff lör maj 16 2009, 21:50

Halloj!

Var ett tag sen jag postade en uppdatering, har varit mycket jobb på senaste tiden och lite tid och ork för hobbyn. Men jag har gjort en del detaljmålning och vädringsarbete som jag tänkte jag skulle visa upp. Har en del kvar vad gäller både detaljer och vädringen.


Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-wash01

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-wash02

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade-wash03

tar även med en blid på undersidan, mest för att ni skall kunna se färg och vädring på larvbanden som jag blev ganska nöjd med. Saknas dock en del som bar-metall där banden har haft kontakt med hård mark/väg

Imperial Baneblade - Games Workshop Baneblade_belly

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Janne.S lör maj 16 2009, 22:56

affraid

Så jävla snyggt!!!

BANEBLADE TO THE PEOPLE!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Imperial Baneblade - Games Workshop Empty Sv: Imperial Baneblade - Games Workshop

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet