IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fråga om ets

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Fråga om ets Empty Fråga om ets

Inlägg av nikoliner mån okt 07 2013, 11:31

Hej,
I väntan på att RLM färgerna skall komma hem i från England - så ligger bygget av Revells BF109 på is..
I stället så har jag köpt en Tamiya Tiger I 1/35 med Eduards photoetch (fy fasiken vad pilligt det kommer att bli).

Frågorna som jag undrar över är följande:

1. Skall man "tvätta" etsen med något medel innan man limmar på det?
2. Vilken typ av lim skall man använda till ets?
3. Skall man prima etsen med någon slags metalprimer? (kommer att måla med antingen Tamiyas eller Vallejos akryler senare)

Kommer säkert fler frågor efter hand....

//Niclas

nikoliner


Till överst på sidan Gå ner

Fråga om ets Empty Sv: Fråga om ets

Inlägg av Marlin mån okt 07 2013, 12:20

Hej,
Jag brukar inte tvätta mina etsdelar.
Som lim använder jag CA-lim eller om det inte är någon belastning på dem Gator Glue.
Backspeglar i huvar och liknade som ska limmas mot klarplast då använder jag Gator Glue.
Vanligt Cascoträlim skulle säkert funka lika bra.
Någon "riktig" primer kör jag inte heller med. Humbrol 140 eller någon annan matt grå färg funkar bra för mig.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Fråga om ets Empty Sv: Fråga om ets

Inlägg av MiniStuff mån okt 07 2013, 13:20

brukar inte tvätta själva etsen vid byggandet (om det inte är väldigt oljigt eller så) men däremot själva modellen när det är färdigt, bra när man har en blandning av plast/ets/resin.

Primer tycker jag är ett måste, och denna bör torka ordentligt - minst ett dygn skulle jag säga - beroende på vilken sorts primer. Har själv gjort "misstaget" att inte vänta och det gjorde att färgen släppte på en del ställen.

Kör som Bosse med mest superlim och en del Gator Glue. Löder också ibland, skulle vilja göra det mer men måste öva mer för att det inte skall bli pannkaka.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fråga om ets Empty Sv: Fråga om ets

Inlägg av nikoliner mån okt 07 2013, 13:39

Ok, då vet jag lite mer.

Beträffande Gator Glue (Gator´s Grip antar jag är detsamma) så verkar det väldigt uppskattat av alla.

Någon som vet var man kan köpa det? (den enda som jag hittade som hade det är Alfa Hobby - men det var restat - så 2-3 veckors leveranstid är för lång tid)

//Niclas

nikoliner


Till överst på sidan Gå ner

Fråga om ets Empty Sv: Fråga om ets

Inlägg av MiniStuff mån okt 07 2013, 14:37

nikoliner skrev:Ok, då vet jag lite mer.

Beträffande Gator Glue (Gator´s Grip antar jag är detsamma) så verkar det väldigt uppskattat av alla.

Någon som vet var man kan köpa det? (den enda som jag hittade som hade det är Alfa Hobby - men det var restat - så 2-3 veckors leveranstid är för lång tid)

//Niclas
Jag köpte direkt av killen som tillverkar det, enkelt och smärtfritt och han packar det i isoleringsmaterial för att det inte skall frysa på vägen hit. Var nästan billigare än inom Sverige trots frakt och jag passade på att köpa två flaskor på en gång.

http://www.gatorsmask.com/gatorglueorder1.html

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fråga om ets Empty Sv: Fråga om ets

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet