IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

+2
Stefan E
Gigabyte
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Gigabyte lör nov 02 2013, 16:17

Hej  !

För att inte fråga sönder era trådar på flygsidan så  blir det en ny tråd här i stället

1 vilken är "rätt" gul till 109 ,?

2 är . RLM 74,75,76  alltid rätt  ?


Har hittat  http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_germany.htm  nu-What a FaceLaughing


Senast ändrad av Gigabyte den lör nov 02 2013, 17:04, ändrad totalt 2 gånger
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Stefan E lör nov 02 2013, 17:04

RLM 04?

Jag brukar ta Humbrols vanliga blanka gula, nr.69, (Trainer Yellow) men det är säkert fel.

Annars finns det RLM-gul från Extra-color/-crylics, WEM mfl.

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Gigabyte lör nov 02 2013, 17:07

Ok Tack Stefan 

har en heldel färg att köpa in nu

är ju en nästan helt ny färg karta att lägga till i förhållande till pansar
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Matt_Public lör nov 02 2013, 17:26

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Gigabyte lör nov 02 2013, 20:33

Matt_Public skrev:RLM 04. Du kan hitta hobbyfärgsalternativ här: http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_germany.htm
 Tack matt Exclamation 

jo jag hittade den tråden när jag  "gurglade "  på RLM-Tyskt Flyg Idea 

Vilket jobb nerlagt där ,, en ovärderlig hjälpreda där för mig och många andra skulle jag tro study
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Mal lör nov 02 2013, 21:37

Jag kör Tamiyas gul, börjat med rosa som underfärg som Matt visade att det ger stuns för det gula Wink iom den gula har en transparens och är då svår att den täcker ordentligt Very Happy

Den blir ändå inte "rätt" gul iom preparerandet, samt färgen ändras ju i skalan Wink

Ser det rätt ut så är det rätt Wink och då modellen rätt ,)
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av cas sön nov 03 2013, 09:47

På fråga två så svarar jag, det beror på...
RLM 74,75,76 är ju det som var mest typiskt på jaktkärror mellan 41-44 på en höft, men sen fanns det hur många avarter som helst och från mitten på 44 blir det rejält rörigt!
Enda rådet är väl att kolla först upp vilken kärra som skall byggas, och därefter börja leta reda på vilka färger den eventuellt kan ha varit målad i.

Som tur är finns ju alla fantastiska Luft 46 skapelser också och DÄR får man göra precis som man vill =)

Å andra sidan finns det dom som säger att det finns inga andra så totalt färgbesatta karlar som modellbyggare och (homosexuella) inredare i TV....

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Gigabyte sön nov 03 2013, 14:09

Mal skrev:Jag kör Tamiyas gul, börjat med rosa som underfärg som Matt visade att det ger stuns för det gula ;)iom den gula har en transparens och är då svår att den täcker ordentligt Very Happy

Den blir ändå inte "rätt" gul iom preparerandet, samt färgen ändras ju i skalan Wink

Ser det rätt ut så är det rätt ;)och då modellen rätt ,)
 Tack för tipset Mal Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Gigabyte sön nov 03 2013, 14:17

cas skrev:På fråga två så svarar jag, det beror på...
RLM 74,75,76 är ju det som var mest typiskt på jaktkärror mellan 41-44 på en höft, men sen fanns det hur många avarter som helst och från mitten på 44 blir det rejält rörigt!
Enda rådet är väl att kolla först upp vilken kärra som skall byggas, och därefter börja leta reda på vilka färger den eventuellt kan ha varit målad i.

Som tur är finns ju alla fantastiska Luft 46 skapelser också och DÄR får man göra precis som man vill =)

Å andra sidan finns det dom som säger att det finns inga andra så totalt färgbesatta karlar som modellbyggare och (homosexuella) inredare i TV....
  Tack för svaret o nyttig info ,och "individen " och år-talet
 
får då avgöra färgval 


  Jo även på pansar sidan så blev det lite si och så med färgvalet i slutet på kriget för tyskarna ,,
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Gigabyte fre sep 26 2014, 14:48

Hej ,,Har ju nästan bara byggt pansar och har då verktyg som passar den delen av hobbyn 
men nu måste jag köpa in lite "special- verktyg "flyg 
behöver en panel ristare ,nitrulle ,schablon  för runda o ovala former  vad skulle ni rek fabrikat o vad fasen heter dom på lite mera fackspråk så jag vet vad jag köper  Laughing

MVH Flyg Analfabeten Giga
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av linusorn lör sep 27 2014, 09:04

Gunze har ett mycket bra urval RLM färger. Färgerna i sig är dessutom mycket bra att jobba med. Gul och vit brukar t ex inte behöva grundas ngt särskilt utan täcker mkt bra ändå. Rebell hobby säljer i Sverige, konstigt att inte fler svenska handlare har Gunze.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Gigabyte lör sep 27 2014, 16:25

linusorn skrev:Gunze har ett mycket bra urval RLM färger. Färgerna i sig är dessutom mycket bra att jobba med. Gul och vit brukar t ex inte behöva grundas ngt särskilt utan täcker mkt bra ändå. Rebell hobby säljer i Sverige, konstigt att inte fler svenska handlare har Gunze.

Tack för svaret  .. jo max blir av med en drös Gunze  nu  Razz
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd Empty Sv: Färger till tyskt flyg eller gigas tjöt tråd

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet