IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bed spring armour

+3
Fisken35
johan r
MetalGudde
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Bed spring armour Empty Bed spring armour

Inlägg av MetalGudde mån dec 09 2013, 15:40

Jag har funderat och sökt info om dessa "tilläggsskydd" på T34 och har en undran. Vad jag kommit fram till efter att letat på diverse forum och trådar så var dessa skydd ineffektiva på de nyare panzerfaust (60-100) men manskapet trodde på dessa och var säkert en psykologisk tillgång för att fortsätta offensiven mot och igenom Berlin. HJ var ju framgångsrika med sina Faust mot T34an och det satte nog sina mentala spår i de ryska soldaterna. Som jag tror så är namnet kanske bara en skröna men eftersom likheten fanns så är namnet passande. I serien Sovjet storm ser man ett test på en vagn med en nyare faust och det hindrade inte fausten som gick rakt igenom.

Vad jag inte förstår är att de undre raden av galler är vad jag kan se de som är byggda med vinkeljärn och durkgaller och fastsvetsade på plats i fält samt målade vita. Att de var vita kan ju vara av samma orsak som de målade strecken på tornet, för att visa för USA och Britterna att de var på samma sida och att slippa bli beskjutna av de egna. De 3 bilderna på T34 från samma kompani i Berlin (230, 235, 238) vid  brandenburger tor syns det tydligt att gallren måste vara vita. Inga bilder jag sett på färdiga T34or modeller har vita galler utan de har gjort dem rostiga, varför? Det gäller ju 1945 och främst Berlin området.


Jag bygger själv ett diorama från Berlin-45 med bla en T34/85 med bed spring armour och jag tänker ju att jag vill komma så nära originalet som möjligt och således kommer jag at måla vitt, men jag vill gärna ha synpunkter av andra varför man inte har gjort dessa vita utan kör rost. Lägger med en bild på 235 för saken, de flesta har ju sett dem innan. Bilderna är ju inte svåra att hitta så vilken anledning kan det vara att inte göra dem vita? Jag säger inte att det är fult eller dåligt gjort men det är inte autentiskt. Jag och Claes hade en långt samtal om detta igår.
Bed spring armour Russian-tanks-berlin-brandenburg-gate-second-world-war-1945


Senast ändrad av MetalGudde den tis dec 10 2013, 20:49, ändrad totalt 1 gång

MetalGudde


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av johan r mån dec 09 2013, 22:23

Lite svammelsvar.

Nog borde det fungera, åtminstone mot den första granaten. Därefter kanske de blev bortsprängda....

Tekniken används fortfarande, Se denna bild på en Viking.

Bed spring armour H%C3%A4gglunds_BvS10
Tanken är att få rsv-laddningen att brisera på för långt avstånd från pansarplåten och få rsv strålen att bli verkningslös.

Vad gäller den vita färgen så har jag inte en aning.

//svammelJohan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Fisken35 tis dec 10 2013, 10:39

Kanske för att dom tycker att det ser snyggare ut med rost och slitage, skulle jag tro, ser kanske lite konstigt ut med en för övrigt sliten och skitig vagn och sedan sätta ditt ett par snygga vita "sängramar"på den.

Anledningen för att dom andvände just vit kanske kan vara för att dom redan hade lyckats hitta tillräkligt med vit färg för att markera vagnarna inför striderna i Berlin och dom just helt  enkelt hade den tillgänglig redan, färg var väll inte direkt lätt att hitta så där i slutet av kriget och få fram till fronten snabbt, specielt i Berlin området som i stort sett var bombat till ruiner redan.

Sedan kan ju diskuteras om det var för rostskydds syfte vilket jag har svårt att tro att ryssarna skulle ha bryt sig om med den hastighet tyskarna förstörde tanks i Berlin, eller för att det var för syns skull, eftersom bilden med all trolighet är tagen efter kriget som många om inte dom flesta rysska bilder brukar vara så är det nog troligare att det är för syns skull, dom har ju alltid vad jag vet haft för vana att måla vita ränder runt hjul och dyligt på sina paradvagnar.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av MetalGudde tis dec 10 2013, 11:38

Ja jag tror ju att det var samma anledning som strecken på tornet. Rostskydd tror jag inte på med tanke på att torngallren inte har färg och ser rätt rostiga ut. Att de skulle gjort det för syns skull tror jag inte på heller då skulle man har målat alla skydden och inte bara vissa. Denna ide med markeringen var ju ett beslut inför stormningen av Berlin som skulle förhindra att jänkarna sköt på dem ifall de skulle mötas och korset på taket för flyget antar jag.

MetalGudde


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Tobias tis dec 10 2013, 14:31

Ja i teorin kanske de skall funka mot RSV men de var dåligt skydd, samma med Schurzen (som för övrig togs fram mot AT-rifles.)
Är en annan femma med ett (modernt) skydd designat för att göra samma sak. För övrigt samma sak med Shermans med bärhjul och annat krims-krams på, mest psykologisk verkan - och högre slitage på vagnen med ganska mycket extra vikt..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Pyret tis dec 10 2013, 15:05

Vad är det som säger att det undre skyddet är målat vitt? Bilden är ju svart-vit och visar då antingen en grå, svart eller vit nyans. Det kan lika gärna spegla sig mot "himlen". Eller finns det fler bilder på aktuell vagn som visar att gallerramen är vitmålad?
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av MetalGudde tis dec 10 2013, 19:54

Om man tittar på bilderna så är det inte troligt att det är soligt utan det ser mer ut som smog/rök och om du jämför med linjerna och texten på tornet så är det samma nyans. 230, 235, 238 är från samma kompani. Det brann säkert lite varstans fortfarande som spred rök.

Bed spring armour T-34Berlin_photos2Bed spring armour T-34_Berlin_Photos

MetalGudde


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Fisken35 tis dec 10 2013, 21:11

Ett annat alternativ är ju att dom har andvänt sig av något som redan var vit från början.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Bedspring tis dec 10 2013, 21:59

Håller med Pyret titta på fronten av vagnen ser också vitt ut men är troligtvis inte det.

Sen jämförelsen med viking är väl inte helt rättvis på T-34 ser det ut som hönsnät inte på vikingen direkt,och var det Ryska inte en kopia av Thomashutzen som användes på Pz 4 J sena varianter.
Boris

Bedspring
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av johan r tis dec 10 2013, 22:28

Tja, principen är densamma oavsett grovlek. Vid anslag skall den riktade sprängladdningen initieras för att RSV-strålen skall hinna byggas upp innan den träffar pansaret. Jag tror ochså att Vikingens skydd är mer tåligt än det är på T-34:an men samtidigt tror jag att även hönsnätet tänder laddningen (men det tål nog bara en träff......) men det är bara mina 2 cent.

The main issue is....

Vad är det för färg på sängbottnarna???

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av MetalGudde tis dec 10 2013, 22:55

Vad jag har läst ska det inte vara hönsnät utan en tjockare variant typ durknät/galler som svetsades på vinkeljärn, som det finns i trappor med diamantformat mönster. Den ska ha utvecklats för de tidigare modellerna av panzerfaust (30) och faustpatrone. Dessa skulle då ha en lägre utgångshastighet vilket då skulle ha fungerat, men vid tiden för Berlin så var fausten mer laddad (60-100) med högre utgångshastighet och ska då ha gått igenom nätet. Det är inte samma nät på tornet som de nedre skydden. Men frågan var ju färgen som Johan säger. Jag är inte övertygad om att det skulle vara en reflektion från himlen.

MetalGudde


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Gigabyte ons dec 11 2013, 13:24

varför skulle dom måla  ,,,????? ingen färg är det troligaste !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Bed Spring Armor

Inlägg av BGB ons dec 11 2013, 14:01

Hej !

Tittar man på bilden så är det ungefär samma vita på banden och vinkeljärnet så jag håller på ren metall.
Titta på den sista bilden där syns att gallret banden på sina ställen och fronten på vagnen har samma vita färg att dom skulle vara gröna är väl otroligt, så då är det bara vitt och metallrent kvar.

Boris

BGB
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av MetalGudde ons dec 11 2013, 15:28

Hmmm Boris jag kanske är lost men de vilkeljärn jag sett brukar vara rätt mörka i färgen så jag vet inte. Man får väl utgå från att det är järn och inte aluminium i vinkeljärnen. Man kan se att det troligtvis är rost vid infästningarna där man svetsat samman galler med vinkeljärnen. Ren metall rostar rätt fort, specielt om det är blött väder. Kul att det är så många som engagerar sig i frågan i alla fall. Alla infallsvinklar är välkomna.

MetalGudde


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av MiniStuff ons dec 11 2013, 16:24

Hej!

Jag tror dock inte att de är målade vita eller annan ljus färg utan det hela är en effekt a hur ljuset faller på saker och ting samt hut en kamera fångar detta. Oavsett om det är gråmulen himmel eller molnfritt så får du ett ljus som faller på ting från olika håll som kameran fångar starkare än vad vi ser och sen beroende på film/inställningar på kameran så blir kontrasten olika stark.

Se på bilden nr 4 i hela inlägget, närbilden på vagnen, så är det många saker som ser ut som de skulle vara vita men i själva verket är det ljusets reflektioner på ytor. Tex på kanten av eldröret, precis bakom framskärmen som är vikt, kanten på tornluckan mfl. Tror inget av detta är målat vitt utan har sin skitiga 4BO-färg, möjligtvis något avskavd här å där. Men det ser så ut på bilden därför att kameran har fångat det så. Svart färg kan också se vit ut... Smile

Detta är iaf vad jag tror. Och rostigt järn ser coolare ut Razz

Har du några bilder på ditt projekt btw?

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av MetalGudde ons dec 11 2013, 21:29

/Markus, jag ska lägga upp lite bilder när jag har fått lite grepp om läget. Att rost ser coolare ut är nog en faktor vissa ägnar sig åt mer än andra, men jag tror att en del gör lite "over-do" ibland, säger som en tattuerare "less is Moore". En T34 som hade en medellivslängd på 11 dagar behöver inte se ut som den har varit i fält 3 år. Men visst kan fotot ljuga. Är det ingen som har någon annan bild att lägga ut utöver de tre jag har här? det borde ju finns tycker man.

MetalGudde


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Gigabyte ons dec 11 2013, 22:04

mm jag får gå till sängbotten med frågan 
natti natti
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av MiniStuff ons dec 11 2013, 22:53

MetalGudde skrev:/Markus, jag ska lägga upp lite bilder när jag har fått lite grepp om läget. Att rost ser coolare ut är nog en faktor vissa ägnar sig åt mer än andra, men jag tror att en del gör lite "over-do" ibland, säger som en tattuerare "less is Moore". En T34 som hade en medellivslängd på 11 dagar behöver inte se ut som den har varit i fält 3 år. Men visst kan fotot ljuga. Är det ingen som har någon annan bild att lägga ut utöver de tre jag har här? det borde ju finns tycker man.

Absolut! Visst kan det vara så.

Jag skall se om jag kan hitta något i mina böcker vad gäller bild. Har du kollat runt på Bundesarchive?

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bed spring armour Empty Sv: Bed spring armour

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet