IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tillverkare av 'armour'?

+4
Gigabyte
Janne.S
T-34
dm4
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av dm4 mån sep 19 2011, 19:18

Tjenare,

Jag som normalt bygger flyg tänkte ev försöka mig på lite pansarvagn men jag antar att det är som i flygvärlden, olika tillverkare har olika kvalitet. Vilken tillverkare skulle ni pansarbyggare rekommendera? (tänkte mig att prova t.ex. en tiger i 1/35 format)

Har även förstått att det här med 'tracks' är viktigt, behöver man köpa eftermarknadsprodukter eller duger det med de som följer med?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av T-34 mån sep 19 2011, 19:25

Alla hyllar Tamiya, och visst, dom är välgjorda men jag tycker att de saknar en del lite finare detaljer plus att deras band är bedrövliga. (min åsikt ska säjas)
Dragon, Bronco, Tristar, Academy, Hobby Boss med flera gör fina modeller och alla har sina för och nackdelar. En del av dessa har lösa bandlänkar med i satsen, tex. Dragon som har sina Magic tracks som funkar helt ok.
Lycka till och välkommen ner i lervällingen.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av Janne.S mån sep 19 2011, 19:26

Killarna med AMS brukar skaffa eftermarknads band som består av lösa länkar men jag tycker att banden man får med oftast räcker till Very Happy

JAg skulle rekommendera Tamyia som första gångs pansar...fin fin passform och utmärkta detaljer samtidigt som de går ihop ganska så fort Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av Gigabyte mån sep 19 2011, 19:33

Kör på Tamyia ,,visst som Magnus säger,, banden är skit ,, men som första bygge så duger dom ,,
sedan kan man Dra till med en dragon och pyssla med dom lösa länkarna,,
tar ett par byggen med dom för att man skall bli vän med dom Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av T-34 mån sep 19 2011, 19:35

Du ser, det finns många olika åsikter. Smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av Joppo mån sep 19 2011, 21:22

Jag röstar också på Tamiya som ett bra märke för förstagångsbyggaren Smile Deras byggsatser är generellt sett lättbyggda och fint detaljerade. Här är en länk till en byggd Tamiyatiger: http://hsfeatures.com/tigeriearlydj_1.htm

AM-band är trevligt tycker jag Smile Friulmodel är min personliga favorit. De är tillverkade i vitmetall och ger ett mycket övertygande häng. Om det är nödvändigt att byta ut banden kan såklart diskuteras. Jag personligen tycker nog det är lite overkill att köpa till alltför mycket AM-prylar till det första bygget. Då är det nog softare att bygga byggsatsen direkt ur lådan och satsa på att ha kul. Blir du "pansarbiten" kan du ju sedan ge dig på mer avancerade byggen och uppgradera med fotoets, resin, frulleband etc. My 2 cents Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av Hayabusa mån sep 19 2011, 23:44

Tamiya är, oftast, lättbyggda & okomplicerade modeller. Fina gjutningar, bra passform och en helt OK nivå på detaljer. Det stämmer att de har fått hård konkurrens från t ex Dragon som i mångt & mycket har bättre/finare detaljer med bl a fotoets.
Trots det, så finns det ganska många Tamiyabyggsatser som blir fina, byggda rätt ur lådan. Exempelvis "Hetzer", "Panzer III", "Matilda", "Panzer II" med flera. Till syvende og sidst, så har målning & vädring stor betydelse för helhetsintrycket, pyttesmå fotoetsdelar tenderar att inte synas lika mycket. Tycker åtminstone jag.

Håller med Joppo - satsa på att ha kul med 1:a pansarbygget.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av denstore tis sep 20 2011, 01:01

Ett alternativ är pansar i 1/48. Det finns faktiskt en hel del fint även i den skalan, och den är inte lika "belastad" med krav som 1/35.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av dm4 tis sep 20 2011, 08:12

Hmm, tackar allihop!

Får väl bli en Tamyia vart det lider men jag startade faktisk ett bygge av en liten 1/72 tiger, får försöka få in den i en tråd så fort jag fått med lite bilder.

I övrigt: T34, är du verkligen 96 år? Very Happy

Joppo, just den tiger länken är den som inspirerat mig att försöka bygga pansar, skulle vilja göra en likadan bara för att lära mig tekniken med vädring etc, får se vad det blir. Sen är det ju det med figurer också, ajaj, svårt kan jag tänka..

Återigen, tack för all input!

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av Matt_Public tis sep 20 2011, 08:49

dm4 skrev: I övrigt: T34, är du verkligen 96 år? Very Happy
Hur tror du annars att han hunnit förvärva sådana galna skillz? Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av T-34 tis sep 20 2011, 18:38

Fyller snart 100. Very Happy
Ni som träffade mej i Göteborg kan intyga att jag ser ruskigt gammal ut.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Tillverkare av 'armour'? Empty Sv: Tillverkare av 'armour'?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet