IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

A plast from the past!

+3
Janne.S
Matt_Public
Tobias
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

A plast from the past! Empty A plast from the past!

Inlägg av Tobias sön aug 03 2014, 10:50

Hejsan,

bodde ju hemma hos föräldrarna i sommar/sommarjobbade i Varberg igen. Tänkte förra sommaren att plåta våra gamla modeller men glömde bort det. Denna sommaren gjorde jag dock inte det, även om det blev sista kvällen!

Tyvärr är det en ganska sorglig samling. Farsan byggde modeller när han var liten till att vi ungar  Razz  var ganska små men sen har de blivit liggande i diverse kartonger, mer eller mindre oskyddade... Men de har i alla fall följt med i ett antal flytter men som sagt, oskyddade så de är ganska illa åtgångna. Han insåg nog någon gång att de aldrig kommer att stå framme i något skåp då morsan och hans smak inte riktigt är lika där Wink men jag och brorsan hade ett gäng av dem hängandes i taket eller ståendes på skåp. Vilket kan förklara en del av det hemska dammlagret.

Som sagt, en blandning av modeller han byggt 1970-1980, sen lite modller han hjälpt oss med och sen lite som jag och brorsan gjort Förutom hemska skador ochy damm lider de av tjocka färglager, noll vädring (mer än den naturliga av att ligga i en dammig låda! Embarassed ) och highlightning... Vi gör heller inga anspråk på korrekta färger eller målade cockpits...

Anyway. ´nuff excuse.. Här är en liten del av dem.. Fast först, en nostalgisk låda. Smile Och modellkataloger, de åkte ofta med i bilen..


A plast from the past! IMG_3764_zps1322bee1
A plast from the past! IMG_3765_zps6b66e7ba

Matchbox var faktiskt min favorit då, gick ju ihop så lätt och hade riktigt fina bilder på boxen. Resten var jag helt okritisk till då som 7-13-åring.. (Efter 13 blev det Games-Workshop-grejor i tio år men de är nu helt borta sen lika många år.)

Illa åtgången Matchbox-Chaffee. Farsan som byggt och vi som haft sönder. Det mesta av skadan uppstod då brorsan var arg en gång och kastade den i väggen..!  Rolling Eyes 

A plast from the past! IMG_3767_zps1b5f460b

Återigen farsan som gjort och vi som pajat, oops! Haft planer på att laga den faktiskt. Mest för att se hur jag skulle lyckas. Oklart fabrikat.

A plast from the past! IMG_3768_zps73d70302

Farsan igen, den senare är en Matchbox tro jag?

A plast from the past! IMG_3769_zps063f4f17
A plast from the past! IMG_3772_zps94eaa0bd


Jag och brorsan köpte varsin Westland Whirlwind från Airfix i Boråse, på en resa en gång. Min var Ocean grå och grön istället. Ett favoritplan från några Battler Britton-avsnitt i den gamla "pilot"-tidningen..

A plast from the past! IMG_3770_zps23875a0b

Brorsan som byggt en Draken.

A plast from the past! IMG_3771_zps4a104726

Airfix gamla Johnnie Johnson-kärra. Fick den i julklapp av farsan och han hjälpte med målningen.

A plast from the past! IMG_3773_zpse853f9fa

Brorsans Lysander. Tror den är köpt i Helenelund då farsan jobbade i Stockholm ett halvår 1990. Jag köpte Hurricane IIc som kommer längre ner.

A plast from the past! IMG_3774_zpsff1ebcf2

Hellers kit? ESCI?

A plast from the past! IMG_3775_zpsf3f30727

Brorsan med sin bruna och gröna färg igen! Very Happy Matchbox tror jag?

A plast from the past! IMG_3776_zps78639408

Farsans ena Tunnan. Han byggde en till mig och en till brorsan. Tror min var spaningsvarianten.

A plast from the past! IMG_3777_zps8ac61acf

Farsan igen. Oklart märke, tror jag frågade men glömt. Han brukar annars komma ihåg var han köpte dem och vilket märke det var (ofta 40+ år sedan!)

A plast from the past! IMG_3778_zps7a9b9587

Brorsan som byggt och köpt en P-47 N (?). Aldrig tänkt på det förrän nu att vingarna ser annorlunda ut, hade aldrig en aning om då att det var en sen variant.

A plast from the past! IMG_3779_zps8f435931

Min Match-box-Hurricane. favoriten när vi lekte krig i trädgårdslandet (!) med en gemensam kompis som också byggde modeller. Han, Andreas hade ofta en Matchbox Mosquito som han landade och gömde mellan jordgubbsplantorna, hehe..

A plast from the past! IMG_3780_zps388b4f38

Farsan som byggt ett F-16 till mig, jag har fått modellen och han har hjälpt mig - eller köpt en modell och haft mig som förevändning?  What a Face  Laughing 

A plast from the past! IMG_3781_zps8c4ed701

Matchbox Sea Harrier. Fick en Bf 109 av en kompis på ett kalas, tror det var när jag fyllde sju eller åtta år. Vet att jag inte gillade den kantiga hytten så bytte in den på Lekhuset i Varberg - de hade Matchbox! Lek och Bo, den andra affären hade nog inte det men väl Airfix!

A plast from the past! IMG_3782_zpsc9398459

Jag som vart i farten.. Vad kan det vara för märke?

A plast from the past! IMG_3783_zpsbca97f03

Farsans gamla Corsair - en F4U-1c va? Smile

A plast from the past! IMG_3785_zpsdd9cc9a0

Ett annat Corsair? Farsan igen, gammal modell.

A plast from the past! IMG_3786_zps3ddfee09

Farsans Kfir.. Också gammal modell, 40+ år.

A plast from the past! IMG_3787_zps16c82368

Super Sabre, hängde länge i mitt "pojkrum".

A plast from the past! IMG_3788_zps9731bde4

Ett par Airfix-Phantoms, tror jag det var. Eller ett från Airfix och ett från någon annan, amerikanskt märke men med samma gjutformar..? F-4B och ..E..?

A plast from the past! IMG_3789_zps286b0a07

Matchbox-Prowler..? En bra tyngs i fronten iaf!

A plast from the past! IMG_3790_zps1e3362b9

Farsans gamla Draken som jag lekt sönder och en Hawker Hunter. Oklara modell-märken..

A plast from the past! IMG_3791_zpsd1fd4328
A plast from the past! IMG_3792_zpsb8826c1b

Revell-Spitfire som brorsan köpt på köpcentret A6 i Jönköping!

A plast from the past! IMG_3793_zps40a54892

En Airfix Spitfire Vb som jag byggt och må.. Kladdat ihop, hehe... Spitfire Vb är nog den modell jag köpt flest av! Låg ett par till i lådan. Dock ännu värre skick.

A plast from the past! IMG_3794_zps420d2700

Denna överlevde tyvärr ej.. Brorsan byggde den och gjorde den helt ok, men vi sprängde den med smällare en Påsk eller Nyår..!

A plast from the past! IMG_3795_zps1a9fc54a



Ahh.. Minnen.. Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Matt_Public sön aug 03 2014, 11:12

Festligt! Gamla kataloger är som popcorn för själen. Very Happy

Vet inte hur jag är skapt, men för min inre syn ser jag allt som är felaktigt målat i brunt och grönt slåss mot Luftwaffe över engelska kanalen. Bortsett från den detaljen är det hela en glimrande inblick i en parallell barndom.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Tobias sön aug 03 2014, 11:52

Haha, eller hur? Wink Jo nog var det lite så men han den där Andreas gillade brittiskt och amerikanskt med så blev nog en del inbördeskrig.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Janne.S sön aug 03 2014, 11:54

Härligt nostalgiskt! Skön resa in i barndomen...ångrar nästan att mina gamla inte finns kvar. :/
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Stefan E sön aug 03 2014, 15:05

Nostalgi-resa!  drunken 

Många av de här modellerna har jag också byggt en gång i tiden!

Monogram och Tamiya var något riktigt udda o lyxigt, om man fick tag i det, Airfix, Revell och senare Matchbox var det man fick klara sig på.

Jag har också en låda med mina tidigaste (+40 år) kvar, kan bara inte förmå mig att slänga dem!

De gamla katalogerna har jag fortfarande kvar....

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Azgaron sön aug 03 2014, 17:14

Kul att se alla gamla modeller! Oj vilken nostalgitripp! Smile

Har inte alls så mycket kvar från min barndom. Det som finns kvar är några Aurora monster!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Tobias sön aug 03 2014, 21:57

Visa Aurora-monstren! Wink

Jo man måste behålla katalogerna Stefan, där satt man ju och valde modeller i baksätet, i bilen på resan, med brorsan.. Wink
När får vi se dina gamla byggen?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Azgaron sön aug 03 2014, 22:29

Kan ta några bilder på de jag har kvar. Tyvärr så försvann övre halvan av mitt monster från den svarta lagunen.
Återkommer med bilder sen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Mal sön aug 03 2014, 22:49

Jösses vilka flashbacks man fick drunken ...............mmmmmmm älskar barndommen med mina farbröder som fick in mig på modellbyggeriet.......

I can smell childhood memories.....rikigt najs altså Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Tobias mån aug 04 2014, 08:53

Eller hur!? Smile

De är lite dammigare än dina vackra kärror dock.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av cas mån aug 04 2014, 08:55

Detta var ju en riktigt nostalgichock!
Kul att så många fanns kvar efter alla år!

Jag hade på den tiden fått för mig att sätta in kartongerna i en pärm, men det rensades bort för många år sen  Neutral 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Mal mån aug 04 2014, 23:52

Var 7 år gammal.......

min Farbror var i tonåren m hoj o donna.....
smög in i hans rum hittade modeller under sängen ......
säker då ca 10 tal o på vinden med....som man hitta...lol
Plockade med en ut hehee......lekte som fan m den....
han kom på en....han skällde alldrig....han sa...
Vilka vill du ha.....geeez 7 år grabb fyfan man var i himmelen lol....

den o flera sommrar hos farmor....golden yeaes Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

A plast from the past! Empty Sv: A plast from the past!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet