IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mini-musse

+5
Azgaron
Matt_Public
linusorn
Mal
Tobias
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Mini-musse Empty Mini-musse

Inlägg av Tobias sön aug 24 2014, 18:21

Vad gör man när man redan har för många projekt i luften? Startar ett nytt förstås! Very Happy

 Embarassed  clown 

Besökte en hyfsad leksaksaffär i hemstaden Varberg i helgen. De hade en hel hög med Airfix och en hel del Revell, Games Workshop och en hel del färger. Nästan som det var förr i leksaksaffärerna.. Smile

Mini-musse 003_zpsb2fcce4a

Både den stora, gamla Airfix-Mussen i 1/24 och Revell´s nya G-6´a lockade faktiskt... (Ja faktiskt tysken med! Wink ) Men jag köpte en liten Musse, tänkte att det var perfekt att testa några idéer jag hade som jag inte vågar prova på de stora, dyra modellerna!

Mini-musse 004_zpsc8ec2eeb
Mini-musse 005_zps7653571c

Mini-musse 007_zps7e336f97
Mini-musse 009_zps6a0143bf

Extra-sprue´n för denna box med två dekalalternativ är raketer, bomber och en Aero Products-propeller. Inte illa. Smile

Lite lockade det också att hänga raketer och/eller bomber - inte bara fälltankar som vanligt, på en Musse... Beroende på hur bra jag lyckas med mina målningsidéer så blir det rätt ur boxen, dvs de dekalerna, eller Fighting Lady från Kaegro´s "Pacific Mustangs". (isf med fälltankar - inte vapen..)



Mini-musse Kagero%20Decals%20Pacific%20Mustangs%20Part%201-8

Har även den där Red- Tails-Mussen från andra boxningen av denna Musse att ta till om jag ångrar mig.

Mini-musse 008_zps987388eb



Så ja det blir väl denna Musse som blir första Airbrush-offret, inte min Tamiya Spitfire Vb.. Smile Inte riktigt haft tid att starta AB´det, vädret var dåligt etc - men nu är det på gång!
Jag beställde även ett par olika washer från Flory´s som jag tänkte prova. (Även köpt oljefärger från 502 Abteilung men jag kör nog inte allt på en gång...)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Mal sön aug 24 2014, 18:25

Kalas Very Happy...


Ska bli kul följa detta bygge.....

Samt första AB jobbet cheers vi alla finns här Wink så det kommer gå utmärkt Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias sön aug 24 2014, 18:30

Skönt att höra! Smile Kan bli många fler frågor så....  Mini-musse 2497531929 

SKall senare köpa alclad men tänkte faktiskt prova några idéer jag plockade upp från Zoukei-Mura-Musse-boken angående metallic finish.. Det är inte alclad. Sen bara bekanta mig med Flory´s på det. Och AB´n...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av linusorn sön aug 24 2014, 19:14

Snyggt, blir nog kalas det där.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Matt_Public sön aug 24 2014, 19:41

F-51! Fy fagerlund så festligt. drunken

Hajkäft och raketer! Hajkäft och raketer! H.A.J.K.Ä.F.T. Mini-musse 5676d1361902165-aaaahhh-omg-omg-omg-really-frantic-smiley
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Azgaron sön aug 24 2014, 22:08

Trevligt inköp Tobias! Hade inte koll på att de hade leksaksaffär med såpass vettigt innehåll i Varberg!

Får se om jag får möjlighet att ta mig dit och kolla lite, sen får jag väl se hur tjock plånbok jag får med mig. Wink

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias sön aug 24 2014, 22:27

Ja just det du bor hyfsat nära! Smile

Det är på Fyndmagasinet, nära Valen eller norra delarna. Förbi gamla Monark och Hajen bort mot "Röda Krysset" - ja du hittar nog.. ;D

Kul att de hade lite stora modeller! Just den där P-51an i 1/24... Gammal och så men.. Stor! Very Happy Fanns gott om Gladiators, alla boxningar av Airfix nya - även starter-kit´et. Jag var nära att köpa ett par...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Janne.S sön aug 24 2014, 22:51

Finemang! Lagom premiär projekt Very Happy Inte som jag som köpte tamyias f-14 i 1/32 och sabbade den fullständigt Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av cas mån aug 25 2014, 05:23

Grönstjärtad musse för allt som är heligt!
Det var ju just en sån jag skulle ge mig på, men fastnade i annat....
Varning för fälltanken i nya Airfix-boxningen! Den har inte med plåtkanten som går hela vägen runt, så där får man anitingen scratcha eller ta en annan.
Lycka till, det här kommer bli kul!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias mån aug 25 2014, 09:07

Ah, det missade jag.. Byggde ju en RAF-variant men tänkte aldrig på det.. Faktiskt funderat på papperstankar från Freightdog men skulle ju inte köpa till något till denna så... Very Happy 

Vad hade jag för blanding till det gröna sist? Rolling Eyes  Embarassed  Hehe......

Ser fram emot din med! Tycker nästan de dekalerna är snyggare - fast man ser ju t*ts på min så... Laughing
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias mån aug 25 2014, 18:50

Fler *enorma* framsteg.. Tvättat sprues´en och klippt till och rensat lite. Som med båda föregående Airfix-Mussar pajjade jag styrspaken dock..! Den är verkligen liten!
Har nu pajjat en vid losstagandet, en vid rensningen av gjutrester och en vid fastlimmandet. Alla goda ting är tre? Embarassed

För att dölja avsaknaden av styrspak rensadde och sprejade jag piloten - planerar att ha med honom så att det inte syns...

Mini-musse 008_zpsc622cdcf

Hamilton Standard-propeller så lutar starkt åt Fighting Lady nu.. Rokkitz & boms´ till ett senare bygge..?

Hade fått fel slang till AB´en men var och bytte den idag. Dock har jag vart på ölen så väntar till imorgon med att grunda dessa delar. Kikar på en film istället och spelar lite War Thunder med mina kära Dunderbultar.. Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Mal mån aug 25 2014, 20:56

Gött ska bli spännande se färg på....

ny styrspak i den skalan, varmdragen inlippstapp eller ståltråd, sen för handtaget lite tejp Wink o om det är en gummi/läderdamask nertill så gör den av milliput eller greenstuff Wink klart....

Hehe....

Mals Way alldrig alkoholhaltiga drycker vid bygge, gillar 100% kontroll Wink ....men efteråt en annan sak What a Face
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias mån aug 25 2014, 21:10

Jo jag skulle kunna fixa den.. Har kvar delarna. "Muffen" och halva spaken..

Precis! Det är dumt! Bättre att flyga och ramma folk! What a Face Embarassed
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av cas tis aug 26 2014, 07:21

Gör du Fighting lady så mycket du orkar!
Nån gång kommer jag igång med Enchantress...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias tis aug 26 2014, 08:06

Ja det hoppas jag! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Azgaron tis aug 26 2014, 08:06

Jo nog bor jag hyfsat nära alltid, men dock får jag förlita mig på andra om jag ska dit, då cykel lär ta sin lilla tid, och de jag vet kan köra, kanske inte är så sugna på att köra dit bara för att jag ska kolla på modeller. Smile

Ser ju bra ut så långt! Trist med spaken, men det går ju att fixa!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Matt_Public tis aug 26 2014, 10:56

Tobias skrev: Rokkitz & bombs till ett senare bygge?
Och hajkäft! Ett vinnande leende öppnar dörrar. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Stefan E tis aug 26 2014, 14:21

Fin liten modell, det där!
Många fina dekalalternativ också, vilken som helst blir kul att se!

Jag har själv stått o tittat på några av Airfix nyare modeller, (Sabre, Mig-15, Tiger Moth, Swordfish, Mustang, Skyhawk mfl.) och varit mycket nära, men ännu inte köpt någon.

Det är fel skala för mig, vill jag bygga litet blir det 1/144, vill jag se vad jag gör blir det 1/32.  Laughing

Men fina är dom, och jag hoppas verkligen att både Mustangen och Swiften kommer i 1/48 någon gång framöver!

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias tis aug 26 2014, 18:57

Matt_Public skrev:
Tobias skrev: Rokkitz & bombs till ett senare bygge?
Och hajkäft! Ett vinnande leende öppnar dörrar. Very Happy

Eller hur! Cool Den är störtskön!

Förstår precis vad du menar Stefan! Jag är på väg att skaffa glasögon med - och det har gått fort! Men de fina, röda Airfixboxarna är svåra att motstå..! Tycker deras Sabre är riktigt trevlig med!
Kul omväxling med lite mindre (vad kallade jag de för två år sedan - alldeles lagom, hehe!)

Hoppas de släpper mer i 1/48 ja!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias ons aug 27 2014, 12:13

Ebola? Nej.. AB-test..

Mini-musse 002_zps877175dc

Började igår med Vallejos gråa primer. Gick sådär. Inom en minut slutade det att komma färg. Fattar inte riktigt den där stoppskruven och det där antar jag. Lekte lite med en extra-vinge från en Eduard-spit men gav upp och gjorde rent. Tog ett tag...

Bytt försök idag. Lekte med att skruva lite varstans och fick färg Embarassed - hade dock svårt att se/förstå vilket lufttryck och färgmängd som behövdes..

Mini-musse 004_zpsba5f2cf6

Tog det försiktigt men har lite grundfärg på.. Skall bli spännande att se hur det blir med det gröna/interior green - den bör jag i alla fall se när jag jobbar..

Kan inte plugget börja snart så jag kan koppla av med lite "brain surgery"..! Very Happy Wink

Bra anslutning här... Får vira mer teflontejp?

Mini-musse 003_zps38f08aa3
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Jojje ons aug 27 2014, 12:30

I feel ya brother!

Har i princip haft samma funderingar när det kommer till airbrush och Vallejo/LifeColor.

Det jag har konstaterat är att jag kör med 2Bar om det är stora ytor och där färgen är utspedd med 20-30% förtunning.
När jag ska måla camoflauge kör jag på 0,5-1 Bar med en 50/50% mix och tunna lager. Men detta gäller för acrylikfärger.

Jag har en låda med Taimya som jag inte har vågat på än. Och kommer du fram till ett bra recept får du gärna meddela mig! 

/Joseph
Jojje
Jojje


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av cas ons aug 27 2014, 12:49

Vallejo primer är inte helt lätt att tas med. Jag har spätt min svarta ganska mycket och hällt i lite retarder (för den goda smakens skull) men högt tryck är ett måste för den rackaren!
En tops doppat i vallejo airbrush cleaner är inte dumt heller, så man kan torka av nålen då och då. Det bygger ju upp en del på den.

Lifecolor färgerna har jag inte blivit vän med heller, jag vet att Janne är lycklig med dom, men jag har inte kommit på knepet än. Håller mig till Tamiya, Gunze och Xtracrylix

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Janne.S ons aug 27 2014, 12:54

cas skrev:Vallejo primer är inte helt lätt att tas med. Jag har spätt min svarta ganska mycket och hällt i lite retarder (för den goda smakens skull) men högt tryck är ett måste för den rackaren!
En tops doppat i vallejo airbrush cleaner är inte dumt heller, så man kan torka av nålen då och då. Det bygger ju upp en del på den.

Lifecolor färgerna har jag inte blivit vän med heller, jag vet att Janne är lycklig med dom, men jag har inte kommit på knepet än. Håller mig till Tamiya, Gunze och Xtracrylix

Hehehe, jag får väl visa någon gång....jag tycker dom är fenomenala Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Tobias ons aug 27 2014, 13:00

cas skrev:Tamiya, Gunze och Xtracrylix

De står på tur! Very Happy Men tänkte beta av mina Humbrols med, köpt deras thinner så borde gå.. Hoppas jag..

Inte spätt primern alls. Borde nog prova det! Men såg Mal göra det fint utan så.. Wink Blir väl till att inhandla lite Vallejo thinner & retarder med antar jag.. Razz

Jag skall leka runt med dem Jojje! Medelar om jag kommer på något..! Embarassed

Noterar att intrusktiosnboken med sprutan inte alls nämner detta med den här såken man kan använda som minne. Det ställer till det för den är inte alls "nollad".. Förstår mig inte på dn delen alls. Hade bara velat slippa den skiten.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Mal ons aug 27 2014, 14:10

Vallejos primer går på bättre m lite högre tryck....1.8bar brukar jag köra så "atomiseras" bättre..

vi pratade om det om du kommer ihåg....

sen andra färger ligger jag på ca 1.2
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mini-musse Empty Sv: Mini-musse

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet