IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

+3
Matt_Public
Tobias
Azgaron
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron ons aug 26 2015, 13:05

Jag hade ju en P-51D till i 1/48 så varför inte. Fick för mig att jag behövde ett testobjekt till av nån anledning.

Det fick bli den här som jag skaffade tillsammans med ett gäng andra modeller som såldes på Modell Göteborg för en hyggligt billig peng.
Har för mig att det kom från nåt dödsbo eller nåt sånt.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_box

Lite knepig modell på sätt och vis. Den har väldigt fina detaljer på utsidan, medans cockpit och övriga detaljer känns väldigt grova.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_fuselage_1

Panellinjerna syns väl knappt, så jag gjorde en wash för att ta fram dem lite.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_fuselage_2

Motor och cockpitdelarna.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_engine_and_cockpit_1

Lite målande senare, såg de ut så här.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_interior_1

Jag hade först tänkt ha piloten, och det var under målning av densamma som Tamiyapiloten fick färg, men det är stor skillnad på Tamiya och Otaki, speciellt i det här fallet.
Så piloten fick stryka på foten och sätet fick lite bälten istället. Kom på i efterhand att där nog skulle suttit en ryggdyna.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_interior_2

Med cockpit klar gick det ju snabbt att få ihop kroppen.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_fuselage_3

Hyggligt bra passform, men krävde lite spackel och slipande av aningen nivåskillnad.

Vingarna krävde lite passning och testande innan de kom på plats.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_fuselage_and_wings_1

Jag tyckte det var bättre att det blev lite glipa i framkanten än att det blev steg vid vingroten.
Behöver fylla i och slipa lite sen börjar även denna bli klar för primer.
Ska väl fixa huv och lite sånt först, men det tar inte så lång tid.

När jag kollade på referensbilder så hittade jag en lite annorlunda version av Big Beautiful Doll, med gul nos och blå roder.
Tänkte att det kunde vara en kul variant då jag har dubbla uppsättningar dekaler. Det som saknas är bokstäverna på sidan.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Tobias ons aug 26 2015, 21:09

Trevligt med ännu en ponny! Smile Känner igen märkets namn men hur är de? Gammal firma? Finns de kvar?

Den ser ju fint ut men håller med cockpit och speciellt radion mm ser ju lite mysko ut. Fint med en motor dock, stort plus! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron ons aug 26 2015, 23:27

Tack Tobias! Smile

Misstänker att de är rätt gamla. Gissar slutet på 70, början på 80. Tror inte de finns kvar som modelltillverkare längre.

Väldigt fina panellinjer och nitar, dock väldigt lätt att slipa bort också, märkte jag. Smile
Nä, radion ser minst sagt besynnerlig ut.
Motorn ser helt ock ut, men jag valde att stänga luckan på sidan helt.

Glömde ju att visa bilden på min trio Mussar i 1/48, så här kommer den.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_48th_trio_1

Ska nog kunna bli tre fina Mussar när eller om jag får dem klara. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Matt_Public tor aug 27 2015, 06:48

Kroppshalveihop- och vingditlimmardag! cheers

Också: kul stuk på piloten! Karlns knökiga sätt att sitta ger sken av att han skulle kunna vara jarl i Skyrim.

Utöver det: triss i Musse är en schysst hand, alltså. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Stefan E tor aug 27 2015, 09:55

En hel flock med ponnisar!   cheers

Goa byggen och intressant att jämföra!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Gigabyte tor aug 27 2015, 11:33

mm lite ponnyfixering  och en mycket trevlig liten fixering enl mig .. drunken

sprickan vid Ving roten fixar du lätt 

ser bra ut så långt Håkan  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av cas tor aug 27 2015, 11:53

Trippelponny!?
Galet på ett helt underbart vis!
Skall bli mycket kul att se metallic-testerna sen sunny

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron tor aug 27 2015, 13:07

Tack Matt, Stefan, Kent och Christer! Smile

Jo, det ser nästan ut som att piloten skulle kunna hört hemma i Skyrim eller nåt sånt! Smile

Lite PPP i fogarna fixade biffen fint. Smile

Ja, det ska bli intressant att testa vidare med metallfärgerna.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron sön sep 06 2015, 00:42

Passade på att måla lite svart på kåpan ovanför ip'n när jag ändå hade svart i sprutan.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_interior_paint_1

Ska fixa det svarta längs kanten sen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Matt_Public sön sep 06 2015, 08:02

Milstolpe! cheers

Kåpmålarafton (inför huvditlimmardagen) är alltid gött!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron sön sep 06 2015, 13:47

Tack Matt! Smile

Vilket påminner mig om att det är hög tid att fixa huven så den kan limmas dit! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron mån sep 07 2015, 23:29

Resterande svarta runt cockpit målat.

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 P-51d_mustang_otaki_48th_interior_paint_2

Dock verkar inte huven stå att finna nånstans.
Anledningen till detta vara antingen att jag slarvat bort/förlagt på "bra" ställe, eller att huven inte ens fanns med.
Inte helt omöjligt då denna och de andra modellerna jag köpte inte var helt 100 kompletta.
Jag ska leta vidare i hyllorna i hobbyrummet och se om jag hittar nåt.
Annars får den väl vila ett tag tills jag hittar nån lösning.

Jag är nog ändå rätt på det klara med hur jag vill göra på Tuskegee kärran med metallfärgerna.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Matt_Public tis sep 08 2015, 07:34

Jag önskar god jaktlycka!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron tis sep 08 2015, 10:25

Tack Matt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Stefan E tis sep 08 2015, 11:19

Jag skall kolla om jag har en Musse-mössa i skrotlådan.

Otaki-Mustangen har också kommit ut i en Airfix-låda!

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 IMG_7974_zps6bb8523a

Kanske du kan dra iväg ett mail till Airfix kundtjänst, de kanske kan hjälpa dig?

Du behöver ju inte säga att den låg i en "äkta" Otaki-låda....

Ditt bygge ser annars mycket bra ut!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron tis sep 08 2015, 14:08

Tack Stefan och Tobias! Smile

Jaha, så det är en Otaki i Airfixlådan. Ja, det kunde ju vara en variant att höra med deras kundsupport.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Matt_Public ons sep 09 2015, 06:43

Azgaron skrev: Ja, det kunde ju vara en variant att höra med deras kundsupport.
Så länge som du är tydlig med att det alls inte är Airfix förskyllan att delen är borta, så borde det gå vägen.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron ons sep 09 2015, 18:13

Matt_Public skrev:
Azgaron skrev: Ja, det kunde ju vara en variant att höra med deras kundsupport.
Så länge som du är tydlig med att det alls inte är Airfix förskyllan att delen är borta, så borde det gå vägen.

Jo, det är nog säkrast. Att skriva att man köpt begagnat och att huven saknades eller var kass, borde funka.
Behöver nog kanske både del och modellnr. Kanske skulle köpa den från Hobbybokhandeln, då får jag ju reda på de uppgifterna och kan bygga en till sen.
Fast kanske med kammo av nåt slag istället.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Caverö lör sep 12 2015, 18:15

Vilken imponerande fabrik du driver Håkan, en riktig assemblyline. Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Azgaron lör sep 12 2015, 19:07

Tack Caverö! Smile

Jo, blir jag bara klar med dem också så vore det bra! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48 Empty Sv: Oops, I did it again - en Musse till! :) - Otaki 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet