IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

+18
Warsawpact
Mal
Jokkocze
linusorn
Matt_Public
Kent
Marlin
cas
Gigabyte
Lennart
Caverö
MiniStuff
merlin1953packard
JOooCKE
johan r
Azgaron
Janne.S
Stefan E
22 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E fre maj 01 2009, 23:30

Hejsan!

Knappt har dammet lagt sig efter Tornado bygget innan det är dags att ge sig på nästa projekt! Very Happy

Den är stor, ganska ful, men med massor av brutal råstyrka och den är förstås Brittisk!

Jag talar om Blackburn S2.B Buccaneer, eller "the Brick" (Tegelstenen) som den tillgivet kallas av sina piloter.
I SydAfrika är den även känd som "the Easy Rider".
Buccen är byggd för lågflygnig i hög fart och är känd för att vara mycket lättflugen, ha trevliga flygegenskaper, gå som tåget och vara stadig som en klippa även på 30 meters höjd!

Den här byggsatsen har legat länge på min "måste bygga" lista, och nu är det dags eftersom den passade som handsken i ett Kampanjbygge på Aeroscale.

Så nu får ni vara med från början!

Nu åker vi, så kom ombord! bounce bounce bounce

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 032

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 033


I know this kit is not really up to date and it´s supposed to be a rather difficult build, but I have seen some beautiful builds too.

This will be a "all-inclusive" build with these after market items;

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 034

Neomega Cockpit, the detail here must be seen to be believed!

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 043

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 045

Bulged wheels from Paragon;

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 037

Flaps from paragon;

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 038

Interior etch from Eduard, won´t use very much from this as the cockpit will be replaced by the Neomega.

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 035

Exterior etch from Eduard;

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 036

New decals from the Aviation Workshop, better quality then Airfix own and some other options and schemes!

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 039

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 041

My choice is the smart grey/white scheme seen in the middle here;

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 040

Let´s cut some plastic! | |)

Cheers! C[ ] C[ ] C[ ] C[ ] C[ ]

Stefan E *o*
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Janne.S fre maj 01 2009, 23:56

Kooolt....men samtidigt lite läskigt för jag pillade just på mina Buccaneers Shocked


Härligt vad mycket godis du ska pilla in!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E lör maj 02 2009, 00:07

Janne.S skrev:Kooolt....men samtidigt lite läskigt för jag pillade just på mina Buccaneers Shocked


Härligt vad mycket godis du ska pilla in!!!!

Som sagt; vi tänker lika! Very Happy Very Happy Very Happy

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron lör maj 02 2009, 00:52

Kul att se ett Buccaneerbygge! Ja, det var en jämrans massa godis du har till den!
Lustigt nog har jag också skaffat en, också med en massa godis! Får dock inte hem den riktigt än!

Ska bli kul att följa detta bygge!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av johan r lör maj 02 2009, 02:57

Tuff kärra Exclamation


/Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron lör maj 02 2009, 09:14

Härlig video! Tyckte den såg väldigt cool ut när den kom upp så där rätt framifrån i början på filmen! Go musik!

Här är en bra sida om Buccaneer

Nån lär ha sagt nåt i stil med att det enda som kan ersätta en Buccaneer är en Buccaneer! Hittade inte det citatet just nu!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av JOooCKE lör maj 02 2009, 09:25

Det här kommer bli riktigt kul att följa ! Very Happy

Och när jag såg videon så åkte den direkt till favoriter och en buccaner skrevs upp på inköps listan Razz

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Janne.S lör maj 02 2009, 12:11

Azgaron skrev:Härlig video! Tyckte den såg väldigt cool ut när den kom upp så där rätt framifrån i början på filmen! Go musik!

Här är en bra sida om Buccaneer

Nån lär ha sagt nåt i stil med att det enda som kan ersätta en Buccaneer är en Buccaneer! Hittade inte det citatet just nu!

Håkan

Hoppsan..den sidan åkte ner i favoriter Razz

Hehe, kom å tänka på alla turer innan RAF skaffade Buccaneer, innan var det bara Royal navy som hade dom.
RAF vill ha en atombombare som är överljudskapabel...TSR-2 projektet sätts igång.......TSR-2 blir färdigt men läggs ner på målsnöret...istället ska de skaffa amerikanska F-111...men det blir för dyrt det med så till sist får de Buccaneer som är ett fint flygplan och populärt bland piloterna...men över överljudskapabel var den inte Razz


så det kan gå....det var inte snällt det som gjordes med TSR-2 Sad
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E lör maj 02 2009, 12:18

Tack för den videon Johan!

Jag har alltid gillat Buccen, ända sedan TV visade serien "Sailor" någon gång på 70-talet.

Där fick man följa ett gäng piloter som flög just Buccaneer och F-4 Phantoms, men serien handlade också om hur livet ombord på ett hangarfartyg kunde vara.
Det var i den här serien som Rod Stewart sjöng ledmotivet "Sailing"!

https://www.youtube.com/watch?v=OlcRf_vaCig

Satt som klistrad och missade inte ett avsnitt av serien!
Hoppas den ges ut som DVD snart!

Stefan













lll
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Janne.S lör maj 02 2009, 12:51

Happ...före min tid, synd att den inte gått i repris!

Enligt killen som lade upp videon på Youtube så hade han den på DVD......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av merlin1953packard lör maj 02 2009, 13:03

Det var mycket eftermarknadsgodis till den kärran! Om jag inte är helt ute och cyklar, var väl Buccen med i Ökenstorm och rönte viss framgång där bredvid all amerikansk hightech. Johans video var mycket inspirerande. Har sett liknande med Mirage från franska och israeliska flygvapnet ifråga om låghöjdsflygning. På den höjden bör man nog vara skapligt fokuserad på att hålla höjden! Kul att se en engelsk kärra. Såg att du hade "köpedekaler"; vilken tidsepok blir det (kärran har ju varit med några år)? Skall bli kul att följa det bygget!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av MiniStuff lör maj 02 2009, 16:21

Måste ju hålla med om att det är något speciellt med engelska kärror... ska bli kul att följa detta bygge.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E lör maj 02 2009, 17:13

Hej!

Jodå, Buccen var med i Operation Ökenstorm där den hade en viktig uppgift!

Den jobbade ihop med Tornados som "laserpekare", dvs den belyste markmål med en laserstråle så vapnen på Tornadon hade en träffpunkt.

Ökenstorm var den sista insatsen, maskinen pensionerades strax efter kriget.
Tornadon tog över Buccaneerens uppgifter, fast den är ett i många aspekter ett sämre flygplan!

Även om alla flygplan kan flygas lågt så är Buccaneeren helt outstanding enligt piloterna.
Den är byggd att flyga lågt och fort så den är otroligt stabil där andra flygplan börjar bli "fladdriga" och jobbiga (för piloten) att flyga.
Under Desert Storm var det populärt bland Bucc-piloterna 8mindre populärt bland markpersonalen!) att "buzza" fältet, 10 meter över tälten och gärna UNDER hustaken!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Caverö sön maj 03 2009, 22:35

fräcka filmen, jösses va lågt man kan flyga. Det där är ju en kärra med sköna linjer.
Skall bli kul att se.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart mån maj 04 2009, 13:26

Var går det att få tag på Buccaner 1/48? den har verkligen karaktär tycker jag/MVH Lennart

Lennart


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron mån maj 04 2009, 17:35

Tja, med lite tur på tradera, men kolla ebay annars! Ett alternativ är att lusläsa annonser på forum och ev. blocket! Kom själv över en nyligen!
Nu har jag nog haft en jädra tur, för annars får man nog räkna med att den kostar en liten slant! Jag hittade några annonser runt 23-25 pund!
Undrar just hur vanlig dubbelsatsen är? Blir dyrt om man ska ha resinpryttlar till den! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart mån maj 04 2009, 18:42

Jag hittade faktiskt en i Autralien, redan beställd och klar Very Happy Har varit sugen på den länge men det blev ännu värre sen jag läste
tråden om det påbörjade bygget/Lennart

Lennart


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron mån maj 04 2009, 18:49

Kul att du fick tag i en! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty DVD

Inlägg av Anders mån maj 04 2009, 22:33

Är utgiven på DVD. Tyvär verkar delar av originalmusiken ersatt av "neutrala" instrumentaltolkningar.

"The only slight 'downer' was the absence of some of the original music. When broadcast on TV the theme tune was the original Rod Stewart track with the vocals and the famous bombing exercise filmed in the Caribbean had Pink Floyd's 'Welcome To The Machine' (or was it 'Shine On You Crazy Diamond', also from the album 'Wish You Were Here'?) The DVD version has each episode opening and closing with an instrumental version of 'Sailing' played by a military band and the background music for the jets coming up from the hangar deck, taking off and dropping their load on the Caribbean island is indescribable - Whatever it is it it isn't Dave Gilmour, Roger Waters and co, and it doesn't go with the footage.

The box does warn that parts of the original footage have had to be edited and presumably the BBC had contractual reasons for changing the music. The absence of the original stuff shouldn't put people off buying this item, but those who want to replicate the original might like to buy the CD version of what's missing!"



/A

Anders
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Janne.S mån maj 04 2009, 22:38

Där ser man...inget får vara orört, alltid kan det reta någon Razz

MÅste inflika att jag är en lycklig ägare till en dubbelsats med Buccaneer.......mycket prisvärt måste jag säga, tro jag gav runt 300 för den på Kempes för ett par år sedan Very Happy
Men det är knivigare att hitta tillbehör.......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Azgaron mån maj 04 2009, 23:18

Hehe, det är jag också! Hittade den på tradera för nått år sen! Får ge mig ut på tillbehörsjakt sen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart tis maj 05 2009, 08:12

Fick leta ett tag,men som sagt kul att den gick att få tag på. Kommer nog att bygga Navy versionen av den.
Och som grädde på moset,så kommer ju Airfix med Sea Vixen 1/48.En av dom grymmaste jetkärrorna i mitt tycke. Tänk om det kommer en Javelin
också,då går jag i taket tror jag Very Happy MVH /Lennart

Lennart


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Janne.S tis maj 05 2009, 09:38

Ja du, då går nog jag i självsvängning åxå Very Happy
Men en Vixen i 1/48 e inte illa.....en begränsad upplaga verkar det som dock....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Stefan E tis maj 05 2009, 10:21

Hejsan!

Jag är också lycklig ägare till en dubbelsats!

Jag hade redan två satser, en som jag tänkte bygga som en RAF-kärra och en Desert Storm maskin var också bokad, och båda är RAF satsen med den stora bulan under buken (tankar + bomber).

Naturligtvis vill jag bygga Navy versionen också, så när återutgåvan släpptes köpte jag en ask direkt från Moduni till ett mycket bra pris.
Kartongen var lite större än förra utgåvan, men den kändes ändå förvånande tung och full!
Min förvåning blev ännu större då jag öppnade asken, TVÅ KOMPLETTA byggsatser PLUS två STORA dekalark! Shocked Shocked Shocked
Plötsligt blev priset ÄNNU bättre, och nu kan jag förutom de tidigare nämnda även bygga en Royal Navy-kärra och en Sydafrikansk maskin!
Vad jag vet var det bara i det allra första släppet som det var två satser i, men har man tur kan man nog fortfarande hitta den.

Tror det berodde på att det nya släppet innehåller delar till alla versionerna som förut såldes i två separata satser.
Det skiljer bara instruktioner och en gjutram plus dekaler mellan de två askarna.
Antar att Airfix hade en omgång redan gjutna o påsade satser av båda versionerna som skulle packas om till den nya asken.

Det brukar vara fängelseinterner som packar åt Airfix, så de gjorde nog jobbet lätt för sig och klämde ner en hel påse av varje sats istället för att öppna varje påse, plocka om delarna och stoppa ner dom i en ny påse!

Till glädje för oss modellbyggare!

Köper man den över disk kan man ju be att få titta i den.

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av johan r tis maj 05 2009, 14:41

Ligger en artikel upplagd på www.ipmsgoteborg.se som kanske kan intressera er .

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48 Empty Sv: Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet